Van de OV-chipkaart worden soms bedragen afgeboekt voor reizen die niet hebben plaatsgevonden. Deze afboekingen zijn niet te vinden in het transactieoverzicht dat met een persoonlijke chipkaart via internet kan worden opgevraagd. Dat concludeert het OV loket, de ombudsman voor openbaar vervoer.
Reizigers lopen volgens het OV loket bij het rechtzetten van de fout vaak tegen een bureaucratische muur. De klantenservice van de OV-chipkaart (TLS) verwijst gedupeerde gebruikers door naar het betreffende vervoerbedrijf. Die verwijst vaak terug naar de klantenservice van de chipkaart, omdat die over de transactieoverzichten gaat.
Het probleem is nog groter als reizigers hun kaart automatisch laten opladen. Een lege kaart wordt dan automatisch aangevuld door koppeling aan een bankrekeningnummer. Spooktransacties van niet-gemaakte reizen werken dan direct door op iemands bankrekening.
De automatische incasso zorgt ook voor problemen als iemand rood heeft gestaan, waardoor afschrijving is mislukt. De kaart wordt dan niet opgeladen Als de OV-chipkaart meer dan zestig euro in de min komt te staan, wordt het vervoerbewijs geblokkeerd. De procedure voor het deblokkeren is onduidelijk. Onvoorziene restschulden worden doorgespeeld aan incassobureaus.
Het OV loket pleit voor klantvriendelijkere procedures. De verschillende ov-bedrijven zouden daarvoor beter samen moeten werken.
Foto: Kialna Photography
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…