X

Spoorboekje internationaal 2018: dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Niet alleen bij NS gaat zondag 10 december de nieuwe dienstregeling in. Ook bij de meeste andere vervoersbedrijven in Europa geldt vanaf dan een nieuw spoorboekje in. De redactie van Treinreiziger.nl heeft een overzicht gemaakt van de belangrijkste wijzigingen rond internationale treinen. 

Van en naar Nederland:

  • De Eurostar Amsterdam – Londen gaat nog niet per 10 december rijden. Eurostar heeft aangegeven dat deze trein binnenkort wordt geïntroduceerd, voor Pasen 2018. Inmiddels zegt Eurostar dat de trein in de lente van 2018 wordt geïntroduceerd.
  • Ook de trein Amsterdam – Brussel blijft vooralsnog via Den Haag en Roosendaal rijden. Op z’n vroegst per februari 2018 wordt de route alsnog gewijzigd. De treinen uit Amsterdam stoppen dan niet meer in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. In plaats daarvan gaan de treinen in Breda stoppen. Vier maal per dag zal de trein niet in Amsterdam, maar in Den Haag HS beginnen. Aangezien de testritten in de tweede helft van september zijn begonnen, zal de wijziging waarschijnlijk per april 2018 in gaan.
  • Tussen Hengelo en Bielefeld gaat een uurlijkse regionale trein rijden. Deze gaat rijden vanaf 14 januari 2018.
  • De NMBS-stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.
  • In de daluren wordt de reistijd van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal drie minuten korter in Nederland. De ICE zal in 2018 overigens regelmatig vanwege omvangrijke werkzaamheden in Duitsland worden omgeleid.

Van en naar Duitsland en Zwitserland

  • Tussen Frankfurt en Milaan gaat een rechtstreekse trein rijden. Vanuit Frankfurt vertrekt de trein al rond 8:00 uur en komt rond 15:30 uur aan in Milaan. Vanuit Nederland is deze trein alleen haalbaar op de terugweg. Dan vertrekt de trein uit Milaan omstreeks 11:15 uur. Rond 19:00 uur hoort de trein aan te komen in Frankfurt. Een half uur later vertrekt op de meeste dagen de laatste trein vanuit Frankfurt naar Nederland (zaterdags en op een aantal andere dagen al eerder).
  • Tussen Zürich en Venetië gaat dagelijks een rechtstreekse trein rijden.
  • Tussen Stuttgart en Zürich ontstaat een uurlijkse verbinding (met elke twee uur een overstap in Singen).
  • Tussen München en Praag wordt het aantal treinen uitgebreid van 4 naar 7.
  • Vanuit Berlijn vervalt de nachttrein naar Wenen en Boedapest (en omgekeerd). Tussen Praag en Boedapest blijft een nachttrein bestaan.
  • Tussen Düsseldorf en Luxemburg komt een rechtstreekse trein, één maal per dag. De trein rijdt via Keulen, Koblenz en Trier en heeft een reistijd van circa 3 uur en 40 minuten.
  • Binnen Duitsland wordt tussen München en Berlijn de reistijd door een nieuwe hogesnelheidslijn fors verkort. Een enkele trein krijgt een reistijd van iets minder dan 4 uur. Bij de meeste verbindingen zal de reistijd rond de 4,5 uur tot soms 5 uur liggen. Op dit moment duurt de reis nog minimaal 6 uur.
  • Voor wijzigingen tussen Duitsland en Nederland / Oostenrijk: zie de andere kopjes Van en naar Nederland en Van en naar Oostenrijk.

Van en naar Oostenrijk

  • Tussen Wenen en Praag komt er concurrentie. RegioJet gaat de strijd aan met de Railjet-treinen van de Oostenrijkse en Tsjechische spoorwegen. RegioJet introduceert vier treinen per dag tussen Wenen en Praag. Er zullen al treinkaartjes komen vanaf 15 euro. Annuleren kan tot 15 minuten voor vertrek.
  • De ÖBB/CD voegen een extra vroege trein Praag – Wenen – Graz toe. Deze trein rijdt in één richting, in de andere richting rijdt de trein vanuit Graz tot aan Brno.
  • Vanwege de grote vraag gaan er dagelijks drie treinen rijden tussen Wenen en Venetië. Het gaat om twee Railjet-treinen en één nachttrein.
  • De ICE Frankfurt – Wenen gaat er bijna een half uur minder over doen.
  • Nieuw: een nachttrein Wenen – Lviv – Kiev
  • Enkele andere extra ritten, bijvoorbeeld tussen Brno en Wenen. Een REX-trein Wenen – Bratislava gaat verder rijden naar Košice in Oost-Slowakije.

Van en naar Frankrijk

  • De TGV Genève – Nice wordt ingekort tot TGV Genève – Marseille.
  • De Eurostar Londen – Avignon gaat minder vaak rijden. In het voorjaar (vanaf 4 mei 2018) 3x per week, in het hoogseizoen 4x per week.

Europees spoorboekje
Niet alleen het Nederlands Spoorboekje wordt op papier verkocht, maar ook het Europees spoorboekje verschijnt nog op papier. Het spoorboekje van de makers van Thomas Cook kost € 24,50.

Aanvullingen voor dit overzicht? Mail redactie@treinreiziger.nl. Voor dit overzicht hebben we diverse persberichten geraadpleegd, maar ook Seat61.

This post was last modified on December 4, 2017, 9:35 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (16)

  • "Binnen Duitsland wordt de reistijd door een nieuwe hogesnelheidslijn fors verkort" . Wlke verbinding gaat dit over...?

  • De Eurostar gaat nog niet voor pasen rijden, is vanmorgen bekend geworden. Dat zal pas juni 2018 zijn, zodra de paspoortcontrole-voorzieningen zijn gerealiseerd, en de nodige toestemmingen bij Eurostar en de Kanaaltunnel rond zijn.

    • Ik heb nog even bij Eurostar gecheckt. Eurostar: "Onze bedoeling is om in de lente van 2018 dagelijks twee treinen in beide richtingen te laten rijden voor passagiers. Eerder dit jaar hebben we gezegd dat wij plannen om onze commerciële verbinding tussen Amsterdam/Rotterdam en Londen in de lente van 2018 te starten en dat is nog steeds het plan." Toch valt op dat er nu niet meer over Pasen wordt gesproken, maar over "Lente" een vrij rekbaar begrip. Dat kan 20 maart zijn, maar ook 20 juni.

  • En de Beneluxtrein blijft tot minimaal april via Roosendaal rijden. Zou me niks verbazen als het nog later wordt maar voorlopig is het op zijn vroegst in april.

  • De stoptrein Puurs - Antwerpen - Roosendaal gaat door de week 2x/u rijden tussen Puurs en Antwerpen - Essen. Gemiste kans dat die trein 1x/u in Essen stopt en niet de laatste paar minuten naar Roosendaal door rijdt...

    • Zit vast op wat modernere treinmaterieel die niet zijn toegelaten op het Nederlandse spoornet vanwege technische redenen. En vanwege regelgeving.

      Zal wel tijd dat NMBS een keer die Varkensneuzen vervangt door goede nette treinen. Niet om aan te zien. En al helemaal niet prettig om in die Spartaanse treinen te zitten.

      • [quote]
        Zit vast op wat modernere treinmaterieel die niet zijn toegelaten op het Nederlandse spoornet vanwege technische redenen. En vanwege regelgeving. [/quote]
        Precies, daar gaat het om. Die regelzucht in de spoorsector maakt deze flexibiliteit kapot.
        Ze moeten veel meer samenwerken net als in de luchtvaartsector.
        Wat dat laatste betreft, is ook betere integratie nodig om (aansluitende) korte vluchten door trein te vervangen, bijv. ICE vanaf Frankfurt (stopt in FRA Flughafen) naar Schiphol laten doorrijden, Thalys naar Paris CDG laten doorrijden. In deze gevallen is er dan een rechtstreekse trein van luchthaven tot luchthaven.