fbpx

“Staking NS-personeel onnodig. Reiziger heeft recht op vergoeding”

16 jun 2017 13:33

Vakbond FNV Spoor kiest er voor om maandag onnodig veel reizigers te duperen. Als de vakbond zo nodig wil staken, had dat op een reizigersvriendelijke manier gekund. Dat stelt reizigerswebsite Treinreiziger.nl. De website wijst er verder op dat treinreizigers aanspraak kunnen maken op compensatie als ze hinder ondervinden van de staking.

“FNV eist onder andere dat de winkeltjes op de stations bij NS blijven. Als de vakbond dan wil staken, was het veel passender geweest om daar te beginnen met een staking. Wanneer de winkeltjes op het station dicht blijven, mist NS omzet. Daar tref je dus het spoorbedrijf mee, zonder dat de reiziger veel hinder ondervindt,” betoogt Hildebrand van Kuijeren van de website. Volgens hem werkt het NS-personeel hard onder soms moeilijke omstandigheden, maar is een treinstaking onacceptabel.

Compensatie voor treinreizigers
Wie door de werkonderbreking vertraging oploopt, kan maandag gebruik maken van de reguliere regeling Geld terug bij Vertraging. Dat betekent vanaf 30 minuten een vergoeding van de helft van de ritprijs, en vanaf 60 minuten vertraging wordt de hele ritprijs vergoed. Ook kunnen treinreizigers in het bezit van een abonnement of vervoersbewijs een vergoeding claimen voor vervangend vervoer, als zij door de staking redelijkerwijs niet met de trein kunnen. Per stakingsdag wordt maximaal 25 euro tegemoetkoming uitgekeerd.

Nadere voorwaarden
In de Algemene Voorwaarden van NS staat echter wel opgenomen dat het spoorbedrijf voorwaarden kan stellen aan de tegemoetkoming. “Deze nadere voorwaarden moeten minimaal op de eerste stakingsdag bekend zijn,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Publieksvriendelijke acties
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vindt niet dat de reiziger geraakt mag worden door acties van de FNV. “Dit is een kwestie tussen werkgever en werknemer. FNV kan ook kiezen voor publieksvriendelijke acties, waarbij treinen gewoon blijven rijden,” aldus Dijksma vrijdag.

23 gedachten aan ““Staking NS-personeel onnodig. Reiziger heeft recht op vergoeding””

  1. Bert schreef:

    De eisen van de FNV vind ik een keer niet zo onredelijk. Als NS zo zelfstandig is, waarom wil zij dan niets meer doen om werkgelegenheid binnen de toko te houden?
    Waarom loopt ze ineens zo braaf aan het lijntje van Den Haag? Omdat in de top er te veel zitten vsn het old-boys network? Tenslotte moest van Boxtel ook weer een een baantje hebben tot zijn (uitgestelde) pensioen…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      NS heeft best goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Beter ook dan bij iedere andere spoorvervoerder in Nederland. Op bepaalde punten wil NS niet schuiven (winkels stations, aanbestedingen). De eis op iedere dubbeldekker twee conducteurs is fors, eerder eiste FNV alleen twee conducteurs bi type DDZ6. Nu is dat voor alle dubbeldekkers geworden, zelfs voor vierdelige dubbeldekkers.
      Als staken zo nodig is, waarom steunt de grootste spoorvakbond de staking dan niet?

  2. Bert schreef:

    De reden dat het personeel gaat staken zal niet komen door de winkeltjes, en merendeels ook niet door het al dan niet meebieden op de Noordelijke Nevenlijnen in de toekomst. Wel gaat het ze over het negeren van de directie aangaande het terug een tweede conducteur op zesdelige dubbeldekkers zetten. Deze is er in 2007 tijdelijk afgehaald bij het VIRM-materieel, vervolgens ook weggehaald bij DDZ-materieel, en nu ineens onbespreekbaar terwijl het wel degelijk nodig is i.v.m. zwartrijders en regelmatige controle. Maar dat lees je in geen enkel artikel uitgebreid, want o wee als mensen ooit begrip zullen krijgen voor een NS-staking…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De eis gaat nu verder dan VIRM VI of DDZ6. De eis is nu elke dubbeldekker. Dat gaat nog een stap verder. Toen het specifiek over DDZ6 ging en er acties waren, is dat wel benoemd. http://www.treinreiziger.nl/deel-ns-personeel-controleert-uit-protest-geen-kaartjes/

    2. een treinreiziger schreef:

      De FNV wil of dubbele bezetting op alle intercity’s waardoor treinkaartjes duurder worden of gaat staken waardoor treinen, dus naait de treinreizigers hoe dan ook. Hoe verwacht je daar ooit begrip voor?

    3. Peter schreef:

      Je vergeet nog een andere belangrijke reden voor een 2de conducteur op dubbeldek materiaal. Dat is de fysieke belasting voor de conducteur met het continu traplopen op een bewegend platform. Daar is een onderzoek over geweest waarin dit bevestigd werd. Als reiziger kan je zelf ook zien als je goed oplet dat menig (wat oudere) conducteur niet meer zo soepel loopt door zijn versleten knieën.

  3. Dirk Alstein schreef:

    Wanneer de FNV gaat staken kan je er vanuit gaan dat dat gebeurt om dat NS niet wil luisteren naar zijn personeel. Staken is nooit onnodig, staken is een recht!!!

    1. F.F.W. Beijerling schreef:

      Staken moge een recht zijn, maar is geenszins een plicht …

  4. Jan schreef:

    Triest dat Hildebrand het nodig vind om het stakingsrecht te bespotten, hij heeft geen idee wat er speelt binnen NS. Zullen we deze man geen cadeautjes meer geven zoals huwelijken op stations etc…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      In het algemeen zijn de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van NS best goed. Zou een NS’er willen ruilen met een machinist of controleur van Arriva? Ik begrijp dat sommige dingen gevoelig liggen, zoals tweede hc op DDZ6. Maar eisen gaan veel verder, zoals stationswinkels, aanbestedingen, en tweede hc op VIRMIV, DDZ4. Het lijkt mij logisch dat ik voor het belang voor de reiziger op kom, dit is niet rijdendpersoneel.nl, maar treinreiziger.nl. Verder staat ook in het stuk dat NS personeel hard werkt onder soms moeilijke omstandigheden. Het is een beetje flauw om het op de persoon te spelen, mag. Heb ik tot nu toe bewust niet gekozen. Maar in elk geval roept ook Dijksma op tot publiek vriendelijke acties. En steunt de grootste spoorvakbond deze acties niet.

    2. Annemiek schreef:

      Het valt te hopen dat Hildebrand niet een nieuw huwelijk op het station nodig heeft. Al hebben hij en zijn echtgenote daarmee wel laten zien hoeveel liefde ze voor jullie bedrijf hebben. Jammer om te zien dat die liefde voor de stak(k)ers van NS niet onvoorwaardelijk is.

      Het probleem is niet dat NS niet wenst te luisteren. Het probleem is dat het FNV jullie wijs maakt dat NS niet naar jullie wenst te luisteren. En het probleem is vooral dat jullie zo achterlijk zijn dat te geloven. Het FNV staat ten dode opgeschreven. De enige reden dat het FNV haar leden oproept om te staken, is dat het bang is dat jullie massaal jullie lidmaatschap opzeggen.

      1. Hildebrand (treinreiziger.nl) schreef:

        Dank 🙂 We vieren binnenkort onze trouwdatum. En er nog geen moment spijt van gehad! Als buitenstaander krijg ik inderdaad de indruk dat FNV door de stakingen wil profileren van de andere vakbonden en hoopt op meer leden. Die indruk is een onderbuikgevoel. Niet gebaseerd op feiten. Dus kan er naast zitten.

    3. Frank schreef:

      Triest dat je het op de man speelt.

      1. Anoniem schreef:

        PS
        Mijn bovenstaande reactie is gericht op Jan, maar heb deze verkeerd geplaatst.

  5. Jan schreef:

    Wees blij dat wij enkel staken wanneer het niet anders kan. Ga een naar België en kom dan terug met je geklaag.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat klopt, we hebben na het rondje om de kerk gelukkig betrekkelijk weinig acties gehad, in vergelijking met de landen om ons heen. Graag zo houden.

    2. Johan schreef:

      Als je baan je niet meer bevalt, neem dan ontslag en ga wat leuks doen in plaats van anderen met je frustratie lastig te vallen.

      Met effectief de vakbonden aan het roer, zal het met NS net zo aflopen als bijvoorbeeld Werkspoor: Door dit soort volstrekt onrealistische eisen stijgen de loonkosten nog verder en dat prijst het bedrijf compleet uit de markt. Zo breng je aanbesteding van het hoofdrailnet alleen maar dichterbij en de kans van NS die te winnen alleen maar kleiner. Alvast veel plezier met je goudgerande arbeidscontract bij een failliet bedrijf.

    3. Annemiek schreef:

      Hoezo, ‘niet anders kan’?
      Je kunt ook gewoon aan het werk gaan. Het gros van het NS-personeel staakt zo ongeveer iedere dienst. Zorg er eerst eens voor dat het conducteurscorps wat aanzien krijgt. Zolang jullie het onderling toestaan dat 90% van de conducteurs er met de pet naar gooit, moeten jullie niet zeiken over staken. Vandaag ben ik van Groningen naar Eindhoven, van Eindhoven naar Den Haag en van Den Haag naar Groningen gereisd. Geen enkele conducteur heeft naar mijn vervoersbewijs gevraagd. In een normale baan, op conducteursniveau, waren er minstens drie mensen op staande voet ontslagen. Als jullie agressie willen verminderen, moeten jullie er gezamenlijk voor zorgen dat jullie je werk eens fatsoenlijk gaan uitvoeren. Zodra zwartrijders weten dat een rit langer dan een half uur niet straffeloos kan, kiezen ook die lui wel eieren voor hun geld… Aan de andere kant vind ik het prima dat jullie het voor jullie zelf verkloten. Hoe erger, hoe beter. Wat mij betreft gunt de overheid het netwerk van NS zo snel mogelijk aan een andere partij.

      1. Hildebrand (treinreiziger.nl) schreef:

        Ik heb zelf de indruk dat groot deel van personeel wel ter goeder trouw is. Ik heb ook de indruk dat er binnen NS enige onrust is over werkbelasting, roosters etcetera. Maar vraag mij sterk af hoe groot deel van het rijdend personeel bereid is te staken. Het rijdend personeel dat ik spreek – maar dat is klein aantal – staat niet te trappelen om te staken.

  6. Eduard de Jong schreef:

    Het zou goed voor de reiziger zijn, als het vervoer op meer regionale (en landelijke) spoorlijnen wordt aanbesteed. De reiziger is de machtsspelletjes van de vakbonden spuugzat. Vakbonden, die enkel en alleen voor hun eigen belang opkomen. Over de algehele binnen NS heersende incompetentie, inertie en traagheid wil ik het op deze plaats niet meer hebben.

  7. Jolanda Post schreef:

    Helaas hebben scholieren die nog een toetsweek morgen dus echt problemen! Had de staking na 9 uur georganiseerd en niet in de spits. Trouwens, ik wil ook wel betere arbeidsvoorwaarden, al werk ik niet bij de NS. Nog wat, wie betaalde vergoeding wegens vertraging aan de reizigers? Ik vind deze stakingactie echt niet door de beugel kunnen.
    Gewoon huppa aan het werk! Over het algemeen wordt er sowieso erg weinig gecontroleerd in de treinen tegenwoordig, want demconducteurs zitten vaak liever in een cabine niets te doen.

  8. Emily schreef:

    Hoe zit het met het vergoeden van een treinreis die avond voor de staking om de drama van de staking maandag te ontwijken? Met mijn abonnement mag ik niet in het weekend reizen en moet ik daar alles zelf voor betalen. Weet iemand of dit dan ook nog vergoed wordt?

  9. De vries schreef:

    De staking komt naar mij idee te laat.
    Staken toen werk in Limburg werd vernaggeld en daarna weggeven had op zijn plaats geweest.
    Toen werd er snel een goede cao aangeboden en het was stil.
    Tweede man op dubbeldekker zou mooi zijn maar totaal niet realistisch.
    Ja er zijn rapporten over de belasting maar welke hoofdconducteur kan nog voldoen aan de eis van elke 40 min een conducteur gezien de drukte en de korte afstanden waarover de trein wordt begeleid

Laat een antwoord achter aan Hildebrand (treinreiziger.nl) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *