Home

Station Zwolle mogelijk omgedoopt tot Zwolle Centraal

De naam van station Zwolle gaat mogelijk veranderen naar Zwolle Centraal. De Gemeente Zwolle onderzoekt zo’n naamswijziging. NS zegt “absoluut niet onwelwillend” tegenover een dergelijke verandering naamsverandering te staan.

Dat schrijft dagblad De Stentor. Aan zo’n naamswijziging kleeft wel een kostenpost. Het meest recente voorbeeld is Arnhem, dat zich sinds eind 2015 Arnhem Centraal mag noemen. Dat kostte ongeveer twee ton. “Het is ingewikkelder dan je denkt. In alle modellen moet het gewijzigd worden. Niet alleen de bordjes op het station, maar ook alles achter de schermen” legt NS woordvoerder Inge Rijgersberg uit aan De Stentor.

Als Zwolle de stationsnaam veranderd wil zien, moet de gemeente daarvoor een aanvraag indienen bij NS en ProRail. Jaarlijks worden meerdere aanvragen ingediend voor naamswijziging van stations. “NS en ProRail zijn spaarzaam in het toewijzen van naamswijzigingen, omdat het veelvuldig wijzigen van stationsnamen de herkenning bij reizigers niet ten goede komt” legde ProRail eerder al uit. Maar voor station Zwolle is er dus goede hoop. Als de aanvraag wordt goedgekeurd komen de kosten in het algemeen voor rekening van de aanvrager.

Op dit moment heeft Zwolle nog maar één treinstation. Maar in december moet daar een tweede station bijkomen: station Zwolle Stadshagen aan de spoorlijn Zwolle – Kampen.

This post was last modified on 25 september 2017 10:27

Bekijk reacties

    • En dat is een universeel criterium? De gemeente zit helemaal niet in het transport dus wat hebben die daar mee van doen? Zij willen het belang van Zwolle dienen.

  • Wat wen bloody non-sense. Grootheidswaanzin in de provincie. Helmond met 4 stations heeft nog meer recht op een Centraal station tov Zwolle. Of Almere (7 stations). Maar dit gaat nergens over.

    • Er is Almere centrum. Eigenlijk zouden er geen Centraal stations meer zijn en enkele oude mochten blijven bestaan. Waar nodig zou men Centrum toepassen. Nu is er schijnbaar onderhandeling mogelijke.

    • Zwolle is wel een druk station maar dat het zo van belang is zie je er niet vanaf. De tunnel is tegenwoordig erg mooi maar het gebowu en de voorzieningen zijn toch zwaar onder de maat.
      Het zal wel schijn zijn maar ik vind het altijd wat ver lopen naar het Centrum. In Rotterdam en Amsterdam is het waarschijnlijk net zo ver :)

  • Station Groningen kan Groningen Hoofdstation/Hbf worden genoemd. Leeuwarden,Breda, Tilburg Eindhoven ,Haarlem, Helmond , Hilversum Deventer,Apeldoorn Waddindnxveen,Boskoop Delft Amersfoort ,Nijmegen, Maastricht,Heerlen kunnen het achtervoegsel Centrum krijgen.Vlissingen de naam Vlissingen Haven net als Hoek van Holland vanwege de boot zoals dat in Harlingen ook is. De stations Hengelo Enschede ook Centraal/Hbf vanwege de Duitse toeristen en treinen die hier eindigen/beginnen.

    • Hoek van Holland heeft geen treinstation meer. Gebruik Centrum lijkt mij op zich prima. Hauptbahnhof moet vooral de norm in Duitsland blijven maar niet gebruiken in Nederland. Op specifieke plekken en tijden kan er gekozen worden om eventueel in Duits iets kort om te roepen. Maar dat gebeurt ook nu in kleine schaal. Zou misschien wat meer mogen.

  • De gemeente Zwolle heeft kennelijk 2 ton over waar ze zelf geen nuttige bestemming voor kan bedenken.

    • Het moet gewoon Zaandam centrum zijn. Dat zaanstad is een ambtelijk modernisme. Niettemin heeft men in de gemeente genoeg stations en is het een verdeelstation. Alleen vreemd dar Hoorn-Amsterdam er niet stopt.

      • De intercity's Zaandam - Utrecht krijgen straks een '20 / '10 ligging. Als de IC Enkhuizen - Amsterdam (en verder) ook in Zaandam zou stoppen zou er een mooie 10 minuten dienstregeling ontstaan. NS zegt het nut er niet van in te zien.

  • Waar komt de hardnekkige hypothese vandaan dat Zwolle het tweede treinstation van Nederland is na Utrecht?
    Ik heb het even nagezocht en Zwolle komt qua aantal reizigers uit op ongeveer plek 17 of 18 qua drukste stations in Nederland.
    Den Bosch, Amersfoort of Almere horen allemaal een stuk meer aanspraak op "Centraal" te maken.

    • Wat ze bedoelen is het aantal richtingen: vooralsnog Meppel (Groningen/Leeuwarden), Emmen, Almelo (en rest Twentse stedenrij), Deventer (en verder naar het zuiden), Amersfoort (en verder de Randstad in) en Lelystad (Hanzelijn/Flevolijn) en Kampen (binnenkort een sneltram).

    • Dat staat in het artikel, en u bent niet de eerste met deze reactie. Zwolle heeft vanaf december twee stations: Zwolle Stadshagen en het huidige station.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

2 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

5 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

5 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

6 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

7 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

7 dagen terug