fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden

31 okt 2017 12:46

Jarenlang is eraan gewerkt en nu is het zover: alle stations in Nederland zijn toegankelijk gemaakt voor blinde en slechtziende reizigers. Er is in totaal 90 kilometer aan geleidelijnen aangelegd. De Oogvereniging en ProRail hebben deze mijlpaal vandaag gevierd. 

Eind 2013 sloten ProRail, het Projectbureau Toegankelijkheid (PBT) en de Oogvereniging een convenant waarin werd afgesproken dat alle stations zouden worden aangepast. De bedoeling was dat eind 2015 alle 400 stations voorzien zouden zijn van geleidelijnen en braille-aanwijzingen. Dat is met twee jaar vertraging dus alsnog gelukt.

De 90 kilometer aan voelbare en zichtbare geleidelijnen zijn overal op dezelfde manier aangelegd. “Daardoor kunnen blinden en slechtzienden hun weg in principe op ieder station vinden, ook als ze er nog niet eerder geweest zijn,” schrijft ProRail in een persbericht. Bij liften en trappen hangen voelbare bordjes die bijvoorbeeld vertellen naar welk perron een trap leidt. Verder zijn er meer dan 5.000 gesproken routebeschrijvingen van stations gemaakt, zijn obstakels uit looproutes weggehaald en zijn er van de vier grootste stations voelbare stationsplattegronden ontwikkeld.

In 2015 liet Peter Waalboer van de Oogvereniging weten dat verbouwingen de grootste uitdagingen vormen. Als stations verbouwd worden wijzigen de looproutes heel vaak, terwijl de geleidelijnen dan niet worden aangepast. De grote stations zijn inmiddels grotendeels afgerond (Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Breda).

5 gedachten aan “Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden”

  1. Ellen B. Johnson schreef:

    Mooi, dan kunnen ze nu doorpakken en eindelijk wat doen voor de dove- en slechthorende reiziger.
    Want een leeg scherm met alleen “Let op omroepbericht” kan, anno 2017, écht niet meer!

  2. Joop schreef:

    Kunnen de mensen, die bedlegerig zijn nu ook met de trein reizen. Wel natuurlijk snel en met extra korting.

  3. Astrid schreef:

    En het wordt nu ook tijd dat er naar de toegankelijkheid van de stations voor de minder validen wordt gekeken.
    Ikzelf maak vnl. gebruik van de treinverbindingen vanaf station Schiedam-Centrum. Ik heb MS en loop thans met een rollator. Ik merk dat de lift bij perron 3 regelmatig defect is. Gelukkig zijn mijn mede-reizigers dan nimmer te beroerd om te helpen. Maar wat als ik op termijn genoodzaakt ben om met mijn scootmobiel te reizen en de lift dan defect is. Zal ik dan eerst van tevoren dienen te informeren of de lift niet toevallig defect is?

  4. Slechtziende reiziger schreef:

    Dat treinreizigr.nl bericht gewoon kritiekloos en blindelings overneemt… ProRail heeft veel gedaan, maar op het gebied van toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden zijn nog lang niet alle stations toegankelijk. Dus het is een beetje een misleidend persbericht van zowel ProRail als de Oogvereniging.

  5. Theo schreef:

    Onverklaarbaar waarom op het Station van Wijchen de helft van de geleiding voor blinden weer verwijderd is. En ondanks toezegging van de NS na ruim een half jaar nog niet teruggelegd is. Hoezo kafka bureaucratie

Reacties zijn gesloten.