X

Superbus van Wubbo Ockels eenmaal naar Oldtimerdag

Foto via Nationale Oldtimerdag

De Superbus, het opvallende initiatief van de inmiddels overleden professor Wubbo Ockels, is nog eenmaal te zien. Dat meldt de organisatie van de Nationale Oldtimerdag, die zondag 18 juni op de Bataviaboulevard in Lelystad wordt georganiseerd.

De bus, ook wel ‘batmobiel’ genoemd, wordt vanuit een opslagplaats van de TU Delft per dieplader naar de Nationale Oldtimerdag gebracht. Daarna zal het voertuig definitief worden opgeslagen, schrijft de organisatie.

Het proefmodel van de Superbus werd destijds mogelijk door een bijdrages van de TU Delft en het toenmalige Ministerie van Verkeer & Waterstaat. De elektrisch aangedreven bus voor 23 passagiers zou met een kruissnelheid van 250 kilometer per uur via een speciaal aan te leggen busbaan een vervoersalternatief bieden voor de Zuiderzeelijn. Maar net als de Zuiderzeelijn is ook de Superbus nooit uit de testfase gekomen.

De 15 meter lange superbus weegt 10 ton en heeft meerdere compartimenten welke via een omhoog scharnierende deur toegankelijk zijn. In 2010 vonden de eerste testritten plaats en werd de bus als primeur gepresenteerd tijdens een internationale vervoersbeurs in Hannover. De bus kreeg daarna zelfs een officieel kenteken, BZ-XG-15. Daarna werd het stil en werd het proefmodel afgedekt opgeslagen in een bedrijfshal van de TU Delft.

De Nationale Oldtimerdag is met 430 historische automobielen de grootste oldtimermeeting van de Benelux en schenkt in haar presentaties aandacht aan alle facetten van rijdend transport. Het evenement is gratis toegankelijk en wordt gehouden van 9:00 tot 17:00.

This post was last modified on June 14, 2017, 2:03 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (1)

  • De Zuiderzeelijn is wat moeilijk voor te stellen in een "testfase". Die bleef eerder hangen "op de tekentafel". Een magneetzweefbaan was een van de opties, misschien dat daar de gedachten van de redacteur naar uitgingen, maar die wordt elders in de wereld wel degelijk toegepast.