Tevredenheid zitplaatskans spits daalt opnieuw

Ondanks alle inspanningen van de Nederlandse Spoorwegen zijn reizigers in 2014 minder tevreden geworden over de zitplaatskans in de spits. Wel zijn reizigers tevredener over de stiptheid van de NS-treinen.

In 2012 gaf 69,6% van de reizigers NS een 7 of hoger voor de kans op een zitplaats in de spits. In 2013 daalde dat al naar 68,6% en in 2014 is het verder afgenomen naar 67,8%. "Dat is bij ons ook een punt van zorg en om die reden ook een belangrijke prioriteit voor NS", reageert NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Hij vervolgt: "Daarom is afgelopen zomer het programma Vervoerscapaciteit naar Tevredenheid opgezet voor structurele verbeteringen op dit punt te kunnen realiseren".

Voldoende aandacht
Afgelopen najaar heeft NS haar maximale reserves ingezet, om daarbij de drukke herfstpiek te kunnen opvangen, "Er zijn ook signalen dat het deze herfst beter ging dan vorige herfst". Bij reizigersvereniging Rover hebben ze die signalen niet. "NS heeft wel voldoende aandacht voor de problematiek, maar daarmee is er nog niet direct een oplossing", reageert Sanne van Galen van Rover.

App
Afgelopen herfst kreeg Rover juist veel meer klachten. "We kunnen geen goede vergelijking maken met 2013, want deze herfst hebben we een app gelanceerd waarmee reizigers eenvoudig volle treinen kunnen melden. Sindsdien is het aantal klachten fors gestegen."

Heel vervelend
Rover denkt dat alle publiciteit reizigers ook bewuster heeft gemaakt. "Tot 15 minuten staan vinden wij nog wel kunnen, maar we zien dat heel veel reizigers ook klagen als ze 15 minuten of korter moeten staan. Reizigers vinden het gewoon heel vervelend als ze niet kunnen zitten".

Specifieke trajecten
De reizigersvereniging heeft wel het idee dat het aantal klachten nu aan het afnemen is. "In de herfst kregen we heel veel meldingen, verspreid over het hele land. Er zijn dan vaak ook meer storingen en vertragingen waardoor treinen korter rijden dan gepland. De laatste tijd zien we vooral klachten op een aantal specifieke trajecten."

Tevredenheid algemeen
De tevredenheid over de zitplaatskans in de spits mag dan opnieuw gedaald zijn, reizigers zijn in het algemeen iets tevredener. In 2013 gaf 74,8% van de treinreizigers NS een 7 of hoger. In 2014 is dat met 0,6% gestegen naar 75,4%. Vooral de tevredenheid omtrent de stiptheid is verbeterd. Die steeg met 3,1% van 46,8% naar 49,9%. 

Foto: Dave van Hattem

Share

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

4 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

23 uur terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

2 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

3 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

6 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

7 dagen terug