X

Thalys: 11% meer omzet en 7,5% meer reizigers

Het aantal Thalys-treinreizigers is in 2017 fors gegroeid. Tussen januari en september nam het aantal reizigers met 7.5% toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg nog harder, met 11%. 

Thalys meldt nu al twaalf maanden elke maand groei te zien op het gehele Thalys-netwerk. Thalys doet het van en naar Nederland bovengemiddeld goed. De belangrijkste route voor Thalys is Brussel – Parijs. Daarnaast rijdt de hogesnelheidstrein ook tussen Duitsland en Parijs.

De hoge groei is opvallend omdat Bruno Dierickx, commercieel directeur bij Thalys, in juni nog de verwachting uitsprak dat het aantal reizigers tussen 2016 en 2018 met 4 à 5 procent zou toenemen. Nu blijkt die groei al veel eerder dan verwacht gerealiseerd te zijn. Thalys hoopt dat de groei in zowel het aantal reizigers als omzet zich door gaat zetten. “Thalys ziet de toekomst rooskleurig tegemoet,” laat het bedrijf in een persbericht weten.

Vanaf 10 december heeft de Thalys drie in plaats van twee reisklassen. De eerste klas wordt opgeknipt in Comfort en Premium. Bij beide klassen krijgt de reiziger dezelfde zitstoel. Bij Premium is daar echter ook catering bij inbegrepen, terwijl dat bij Comfort niet zo is. De tweede klas blijft ongewijzigd, maar heet straks Standard. De nieuwe tarieven zijn sinds 12 september boekbaar.

This post was last modified on October 24, 2017, 1:46 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (15)

  • Thalys gaat catering uitkleden en reduceren: van de 3 eerste klas rijtuigen per trein worden van ma t/m vr nog maar 2 voorzien van catering service,in het weekend wordt nog maar in één rijtuig catering aangeboden. De tarieven zijn niet aangepast: de huidige prijs met catering wordt per 10 december de prijs zonder catering. Catering is nog slechts verkrijgbaar voor de volbetalende zakenreiziger, dwz. de businessclass FFF (Full Fare Facilities) passagier.

    • Men zal wel ervaren hebben dat veel mensen, ook in de 1e klas, buiten een koffie geen catering behoeven. De afstand is te kort en men moet thuis nog eten :)
      Al met al tijd voor een eenvoudige trein op Rotterdam-Paris, zoals in Frankrijk zelf.

      • Het is vooral een bewuste stap om meer omzet te creëren. Inderdaad zou mooi zijn als Izy door zou rijden naar Nederland. Desnoods via Roosendaal of met startpunt Breda.

    • Klopt de 1e klas in de huidige vorm wordt een stuk duurder, te duur als je het mij vraagt. Nu was dat bij vroegboeken soms nog wel aantrekkelijk, maar dat verdwijnd. Alleen wie lastminutes comfortabel wil reizen, en genoegen neemt zonder catering gaat er op vooruit. Maar per saldo gaan reizigers meer betalen. Daarom is de verwachting ook dat de omzet harder zal groeien dan het aantal reizigers.

      • Er zijn eigenlijk geen aantrekkelijke last-minutes. Alleen vroeg boeken levert een aantrekkelijk prijs. Ik ben onlangs last-minute met Eurolines naar Parijs geweest. Zeer goedkoop. Het enige vreemde is dat men hartje stad in Rotterdam/Antwerpen/Brussel passagiers ophaalt maar in Amsterdam en Parijs buitenaf blijft. Door in alle steden buiten te blijven kan er wel een uurtje reistijd vanaf. Waarom in de spits naar Rotterdam-CS voor vier personen terwijl men net zo makkelijk op Rdam-Alexander kan stoppen. EN waarom over de Schiekade terwijl men naar de Brienenoord moet???

        • Inderdaad heeft Thalys geen lastminutes, dan behalve de volle tarieven. Voor een zakenreiziger die 1e klas wil reizen was dat nu ruim 200 euro. Wie straks de nieuwe tussenklasse kiest, is straks goedkoper uit bij een lastminute.

      • Hopelijk zal de ICNG Benelux vanaf 2025 worden ingezet tussen Amsterdam/Den Haag - Brussel. De NMBS als aandeelhouder van de Thalys (50%) zal gebaat bij een slechte Beneluxtrein.

        De Beneluxtrein wordt in de NMBS geïntegreerd. Logisch als tweede rechtstreekse trein tussen Amsterdam - Brussel. Ze kunnen natuurlijk niet dezelfde stoppatroon geven. Maar het wordt wel tijd dat er een betrouwbare Intercity trein gaat rijden tussen Amsterdam/Den Haag - Brussel via de HSL en via Brussel Nationaal Luchthaven.

        • De nieuwe treinen komen eerder in bedrijf. Overigens zal NMBS het een mooie opsteker hebben gevonden dat er met het saboteren van de V250 geen goede Rotterdam verbinding kwam. Het vreemde is dat men in Nederland erg aan de Benelux bleef hangen. Wellicht omdat Den Haag geen internationale verbinding heeft en niet aan de HSL ligt.

      • "Alleen wie lastminutes comfortabel wil reizen, en genoegen neemt zonder catering gaat er op vooruit." hoe zit dat precies? Wat is dan het verschil met de huidige situatie?

  • Bij de Thalys treinen kan men alleen betalen met contant geld of creditcard. pinnen is onmogelijk voor bijvoorbeeld de kaartjes van de Parijse metro. Ook jammer dat er geen directe verbindingen zijn naar Nantes, Montpellier Bordeaux en de Franse Alpen. Er rijdt er wel een als Ski Thays in de wintermaanden vertrekt helaas veel te vroeg en zal beter op de tijd van de Zon Thalys kunnen rijden. Het zijn prima treinen de soepeltjes rijden Ook de Ouigo en Izy zijn treinen die binnen enkele jaren ons goedkoper en snel kunnen vervoeren.

  • 11% meer treinreizigers voor de Thalys is een geflatteerd beeld. Ten eerste is de Benelux tergend traag tussen Amsterdam - Brussel met een totale reistijd van 3:20 u. Toeristen vinden het geen problemen. Maar treinreizigers die meer haast hebben kiezen sneller voor de Thalys.

    Daarnaast is de betrouwbaarheid van de Benelux om meerdere redenen matig. Zien wat het effect is als de Beneluxtrein + via de HSL gaat rijden. Dan gaat de totale reistijd met 30 minuten omlaag tussen Amsterdam - Brussel. Niet tussen Rotterdam - Brussel. Jammer dat daarom de IC Den Haag - Brussel (4 keer per dag) gaat rijden vanwege de gemeente (bestuur) Den Haag. Gelukkig vangt NS dit met een aparte IC Direct Amsterdam - Rotterdam (4 keer per dag) die nauw aansluit bij de IC Brussel - Den Haag bij Rotterdam C.

    En als de nieuwe Benelux ICNG hopelijk vanaf 2025 gaat rijden zal de betrouwbaarheid van treinmaterieel waarschijnlijk beter worden. Hopelijk zal het complexe HSL en het superdrukke spoortraject Schaarbeek - Brussel Zuid ook betrouwbaarder worden. Dan zal de Thalys minder gebruikt worden. En de gewone Beneluxtrein veel meer.

  • Thalys is vooral erg vol - men loopt zo tegen de grenzen van de groei aan. Tijd voor een volledig uurspatroon? Voor de Benelux-IC hoeven we niet alleen naar de Belgen te wijzen: de stop in Breda is ook een grote boosdoener. Die laten vervallen (en in ruil een trein Antwerpen-Noorderkempen-Breda, misschien ooit door naar Eindhoven en Düsseldorf?) zou maken dat de Belgen misschien de lus via de luchthaven er ook uit willen halen.

    • Ze rijden praktisch elk uur. Het zou mij verbazen wanneer er nog ruimte is voor meer dan één trein extra. In de avond moet je er wel rekening mee houden dat trein voor 24:00 op bestemming moet zijn... En voor 07:00 vertrekken heeft ook geen zin (en mag niet?).
      Dit betekent dat ze enkele treinen langer zouden moeten maken of dat er een aantal extra treinen op het half uur zouden moeten komen. Is er wel materiëel? Het wordt nog vechten op de HSL (die zogenaamd niet voldoet).

      • Er rijden is nog één uur vak vrij binnen de normale tijden. Extreem laat of vroeg heeft geen nut. Langer gaat niet zo makkelijk omdat de Amsterdam trein in Brussel gekoppeld wordt aan de gereedstaande Brussel-Paris. Dan zou de trein 3 lang worden... En waar past nog in het station?
        Voor de reiziger uit Nederland zou een uit Breda (of Noorder-Kempen) vertrekkende lzy nu toch het mooiste zijn :) Dan kun je voor een habbekrats naar Parijs en Breda is al in de goede richting. Voor velen in Noord/Oost-Nederland is Amsterdam-Rotterdam helemaal niet zo handig.

        • Dan moeten de treinen aan ERTMS en ATB aangepast worden... Daar zal men geen zin in hebben. Dus dat zal Noorder-Kempen of Antwerpen worden en vanuit Breda maar een verbindingstreintje laten rijden. Dan kan men net zo goed met de Benelux naar Brussel.