fbpx

Elke tien minuten trein start met succesvolle ochtendspits

06 sep 2017 11:04

De eerste ochtendspits met een “tien-minuten-trein” tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven is volgens de NS en spoorbeheerder ProRail goed verlopen. Vanaf vandaag rijdt er tussen Amsterdam en Eindhoven elke woensdag iedere tien minuten een trein. Vanaf 10 december zal het zogenoemd spoorboekloos rijden definitief worden ingevoerd.

“Reizigers hoefden minder lang te wachten. De drukte was vergelijkbaar met een normale werkdag,” zegt NS. “We hadden geen uitval of noemenswaardige vertragingen,” voegt het spoorbedrijf daaraan toe. “De rest van de dag blijven we het nauwlettend in de gaten houden.”

Klachten
Reizigersorganisatie Rover zegt op de eerste testdag klachten te hebben gekregen van reizigers uit onder meer Alkmaar, Utrecht, Roermond, Sittard en Houten. Om de test met de tien-minuten-trein mogelijk te maken, vertrekken op andere plaatsen treinen op andere tijden dan normaal. Sommige reizigers wisten dat niet, ondanks aankondigingen van NS op stations en in treinen. Daarnaast lopen diverse reizigers hun aansluiting mis.

Kind van de rekening
“Problemen met aansluitingen zijn er onder meer voor sprinterreizigers tussen Woerden en Tiel, Utrecht en Den Bosch en Uitgeest en Almere. Hiermee zijn sprinterreizigers het kind van de rekening,” stelt Rover. Rover stelt al langer dat NS te weinig aandacht heeft voor Sprinters. Daarom ziet de vereniging het liefst dat de Sprinters in een regionaal OV-netwerk onder voorwaarden worden aanbesteed.

Kinderziektes
“Sommige mensen zijn slechter af,” erkent NS in een reactie. “Dat zijn er meer dan ons lief is, maar het is echt nodig. We moeten deze regeling goed testen en kinderziektes eruit halen.”

Vught
Ook lokaal is er onvrede. Zo zei een wethouder van Vught tegen Omroep Brabant dat nu “ongekend veel” treinen langsrijden en voor gesloten spoorwegovergangen zorgen. Over enkele jaren komt daar overigens verandering in. “Over een aantal jaren hebben we verdiept spoor, maar tot die tijd hebben we hier heel veel overlast van,” aldus wethouder Fons Potters.

Test
Totdat de nieuwe dienstregeling ingaat in december proberen NS en ProRail iedere woensdag hoe het in de praktijk uitpakt om zes intercity’s per uur te laten rijden. Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee, aldus beide bedrijven. Zo moet bijvoorbeeld worden bekeken hoe het in- en uitstappen van grote groepen reizigers verloopt en welke gevolgen onverwachte gebeurtenissen hebben.

Meer zitplaatsen
Doordat het aantal intercity’s groeit van vier naar zes keer per uur, groeit ook de zitplaatscapaciteit met 15 procent. De zitplaatskans tussen Amsterdam en Eindhoven moet dus verbeteren.

Controle
Controleurs van ProRail deelden in de ochtendspits vier boetes uit aan mensen die op het traject “gevaarlijk gedrag” vertoonden op spoorwegovergangen, zoals oversteken terwijl er een trein aankomt. “Daarnaast hebben we een flink aantal waarschuwingen gegeven,” zei een woordvoerster van de spoorbeheerder.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

14 gedachten aan “Elke tien minuten trein start met succesvolle ochtendspits”

  1. J.W.Hoogervorst schreef:

    Ik heb geen idee of die 10-minuten trein behoorlijk werkt. ik heb deze week nog geen enkele dag normaal met de trein gereisd:
    – Maandag vertrok ik iets te laat van huis, maar de bus was ook iets te laat. Maar ik haalde “ de vorige trein” . Op Utrecht haalde ik zelfs de trein van een half uur eerder, dus was ik (bijna) een half uur eerder o mijn werk, dus vertrok ik uiteraard ook eerder.
    – Dinsdag had ik weer “ de vorige trein” die iets te laat was. En dus haalde ik op Utrecht ook “ de vorige trein” . Op de terugweg heb ik vanaf Amstel mijn reguliere trein genomen, maar op Utrecht vertrok de trein naar Leiden niet, en dus vertrok mijn trein vanaf een ander spoor.
    – Woensdag (=vandaag) had ik weer “ de vorige, iets vertraagde, trein” . Op Utrecht had ik dus ook de vorige (ook iets vertraagde) trein”. Ik vertrek vandaag maar weer iets eerder. Eens kijken of die 10-minuten trein behoorlijk rijden…

    1. Bas Penris schreef:

      Dus je was iedere dag op tijd en toch wat te zeuren?

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        J.W. Hoogervorst zeurt met geen enkel woord. Hij verwoordt slechts zijn wederwaardigheden.

  2. Vincent schreef:

    Wel geinig dat de NS eigenlijk maar 4 directe treinen per uur heeft ipv de geadverteerde 6. De eerste twee zijn de directe Amsterdam-Eindhoven diensten, dan is er de trein van Schagen/Alkmaar-Maastricht en voor de andere twee ben je aangewezen op de IC van Den Helder-Nijmegen met een overstap op Utrecht voor de IC naar Venlo.

    Wat dan weer minder leuk is is het feit dat er nu voor de trein naar Maastricht een andere vertrektijd is ingelast. Op Zaandam vertrekt deze trein nu 5 minuten eerder waardoor er tussen de trein van .08/.38 naar Nijmegen en de nu nieuwe .18/.48 naar Maastricht maar 10 minuten zit, maar vervolgens wel ineens een gat van 20 minuten tussen die van naar Maastricht en Nijmegen in plaats van de gebruikelijke elke-15-minuten-een-trein situatie. Resultaat: de IC naar Nijmegen is ineens een heel stuk voller.

  3. Jarno Vriend schreef:

    Van een conducteur heb ik begrepen dat er per 17 december de intercity van Enkhuizen naar Amsterdam door gaat rijden naar Eindhoven.
    Samen met een intercity die gaat beginnen op Amsterdam Centraal en de al bestaande intercity tussen Alkmaar en Maastricht kom je dan aan 6 rechtstreekse intercity’s tussen Amsterdam en Eindhoven.

    1. Johan schreef:

      Dat eerste klopt, maar er blijven dan 4 rechtstreekse IC’s per uur per richting tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven rijden. De vijfde en zesde reismogelijkheid zijn met een overstap in Utrecht van de IC Den Helder – Nijmegen op de IC Schiphol Airport – Venlo. Zie pagina 6 en 7 van http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-30578%2E01%20Bijlage%201%20Adviesaanvraag%20dienstregeling%202018_tcm311-381390.pdf

    2. dries molenaar schreef:

      Tja, in de achtergrond blijft er gewoon een dienstregeling actief met materieel en personeelplanning. Op de bonnefooi de baan op gaan is wel een aardig idee voor de bühne maar het zou niet werken.

  4. andre schreef:

    Het zou voor mij perfecter zijn als deze 10 minutentrein ook zou stoppen op de grotere stations. Namelijk station Duivendrecht én Amsterdam Bijlmer Arena.

    1. dries molenaar schreef:

      Want er zijn geen stoptreinen? Of u wilt een sneltrein op door u aangewezen stations? Net als bij andere reizigers.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Amsterdam Bijlmer wordt 4x per uur bediend door een intercity, Duivendrecht had de intercity status, maar dat is inmiddels verleden tijd. Het lijkt mij geen goed idee als de trein na Amsterdam Centraal moet gaan stoppen in zowel Amstel, Duivendrecht als Bijlmer. Dat zal circa 4 minuten kosten.

  5. Fritz schreef:

    Als ik het in de reisplanner invoer zie ik toch echt 6 of zelfs7(de ice) directe treinen per uur.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dan vult u denk ik Amsterdam – Utrecht in? Dat klopt. 4 van de directe treinen gaan door richting Eindhoven, 2 naar Nijmegen en de eventuele ICE naar Duitsland. De treinen naar Nijmegen geven aansluiting op 2 andere treinen naar Eindhoven.

  6. sam schreef:

    hoe kan de zitcapaciteit 15% meer zijn met twee treinen meer? ik snap die rekensom niet helemaal

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er rijden meer treinen, maar die zijn wel wat korter dan voorheen. Maar per saldo zijn het wel meer zitplaatsen.

Laat een antwoord achter aan Treinreiziger.nl (Hildebrand) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *