9292 introduceert rolstoeltoegankelijke reisplanner

Vandaag, in de Week van de Toegankelijkheid, lanceert 9292 een speciale OV Reisplanner voor toegankelijk reizen. Deze planner maakt het voor mensen met een functiebeperking makkelijker om een (rolstoel)toegankelijke reis te plannen. Toch kan de gloednieuwe reisplanner lang niet altijd een reisadvies geven. 9292 benadrukt dat de planner de komende periode verbeterd zal worden.

Roos Prommenschenckel, jaren actief voor Onbeperkt Nederland, nam de planner vandaag in ontvangst. Voor veel mensen met een fysieke beperking is het lastig om een reis met openbaar vervoer te plannen, als het niet zeker is of het voertuig of de halte toegankelijk zijn. De reisplanner van 9292 maakt dat een stukje makkelijker. Maar er zijn veel situaties waarbij er geen reisadvies gegeven kan worden. Wie bijvoorbeeld vanaf Den Haag Centraal naar Treinreiziger.nl wil (Grondherendijk in Rotterdam), krijgt geen reisadvies. Opmerkelijk, want de op loopafstand gelegen tramhalte is volgens de RET rolstoeltoegankelijk. Dat geldt ook voor metrolijn E. Toch komt dat reisadvies niet terug.

Eerste begin
Directeur Stefan Hulman van 9292 erkent dat de huidige planner nog niet perfect is. “Dit is het eerste begin. De komende tijd zullen de nodige verbeteringen volgen,” belooft de directeur. “De dekking is in principe landelijk, maar natuurlijk moet de data wel compleet zijn. We halen onze informatie uit het openbare haltebestand en verzamelen in bepaalde regio’s feedback van reizigers om de data verder te verbeteren.”

Gebruikersreacties
9292 is niet de enige die daarmee bezig is. “OVinfo is al 4 jaar bezig met het breder toegankelijk maken van toegankelijkheidsinformatie door alle beschikbare reisinformatie over toegankelijkheid aan iedere reiziger te tonen,” reageert Stefan de Konink van stichting Open Geo. Hij is betrokken bij het ndovloket.nl dat ook open data over haltetoegankelijkheid levert. Volgens De Konink krijgt 9292 van drie regio’s een bijdrage voor het verzamelen en beheren van gebruikersreacties maar worden die vervolgens niet gedeeld met NDOV. 9292 spreekt die kritiek tegen. “We maken per provincie afspraken met de wegbeheerder, zodat er ook iets gebeurd met de gebruikersreacties. Bovendien geven we het door aan Vitence die vervolgens het landelijk haltebestand kan verbeteren.”

Oproep
9292 benadrukt dat de lancering van de optie toegankelijkheid in de reisplanner slechts het begin is. “Het kan niet zo zijn dat het hier stopt want het kan nog veel beter. Wij gaan dan ook door en roepen alle relevante partijen op om met ons mee te doen. Voor een toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen,” aldus Hulman.

This post was last modified on 8 oktober 2017 16:56

Share
Tags: 9292

Recent Posts

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

9 uur terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

5 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug