Trammelant bij treinvervangend vervoer Almere: ‘Chauffeurs kennen weg niet’
16 aug 2023 9:49
Volgens reizigers heeft NS de inzet van bussen tussen Weesp en Almere Oostvaarders niet goed geregeld, meldt Omroep Flevoland. Chauffeurs van het treinvervangend busvervoer weten vaak de weg niet en hun eindbestemming is vaak onduidelijk.
Vanwege werkzaamheden tussen Almere Oostvaarders en Weesp zet NS treinvervangend busvervoer in. Maar volgens Omroep Flevoland ergeren reizigers zich ‘massaal’ aan de businzet. Ze klagen over te volle bussen, onduidelijke bestemmingen of chauffeurs die de weg niet weten.
Noodgedwongen thuiswerken
Reizigersorganisatie Rover herkent de klachten, zo laat Misja Speur van de Flevolandse afdeling weten. “Mensen zijn gefrustreerd omdat ze naar hun werk willen, maar eigenlijk niet kunnen. Ik hoor zelfs dat mensen noodgedwongen thuiswerken.”
‘Kennen de weg niet’
“Er wordt van alles geschreeuwd maar ik weet dan niet waar ik moet staan”, zegt een reiziger tegen Omroep Flevoland. “Of het is hier, of het is daar en dan gaat die bus verder rijden. Je weet het niet.” Reizigers klagen ook over buitenlandse chauffeurs die de weg in de omgeving van Almere niet kennen: “Zij hebben bussen ingehuurd vanuit het buitenland en die mensen kennen de weg niet. Wij moesten hem de weg wijzen, twee keer.”
Busvervoer bij werkzaamheden gaat vaker niet volgens plan bij NS. Vorig jaar was er een tekort aan bussen tijdens langdurige werkzaamheden tussen Zwolle en Groningen. Gezien het belang van die route leverde dat soms grote problemen op voor reizigers. Rover eiste toen compensatie voor gedupeerde reizigers. NS heeft destijds aan die eis voldaan met compensatie en excuses. Het is ook niet de eerste keer dan NS goedkope bussen en chauffeurs uit het buitenland laat overkomen: bij werkzaamheden tussen Den Haag en Schiedam eind juli kwam het vervangend vervoer uit landen als Slovenië, Kroatië en Roemenië.
Is dit een verlate 1 april grap en hoe is dit mogelijk in een tijd met TOM TOM en krijgen die buitenlandse chauffeurs dan geen goede instructie alvorens ze de weg op gaan ?
Je zult maar een afspraak missen door het geklungel van zo’n chauffeur en slechte dienstverlening, dan ben je pas echt de pineut.
Als je alleen buschauffeurs die in Almere wonen wilt inzetten krijg je er een handjevol. Het zijn dus bijna altijd chauffeurs die in de regio niet bekend zijn en af en toe verkeerd rijden, dat is al decennia lang zo.
Tom Tom rekent de kortste of de snelste route uit van A naar B. Maar deze bussen moeten rijden via tussenstations en vaak via onlogische routes die door gemeenten zijn opgelegd onder druk van buurtbewoners.
Lijkt me stug dat er geen enkele app of toepassing is die het rijden op een bepaalde lijn voor chauffeurs makkelijker maakt, ook als ze de route niet kennen. Daarbij wordt tegenwoordig overal een app voor gemaakt. En wat kost een tablet om zo een app te draaien. Ook de grote kost niet. – Dat ik veel kroatische bussen zag rijden zag rijden bij werkzaamheden is een feit. Ze reden er toen ook toen er werkzaamheden waren bij Almelo.
De NL touringcarsector is tijdens corona met tientallen procenten ingekrompen. De sector leed daarvoor al jarenlang verlies en toen corona daar overheen kwam zijn veel bussen verkocht en chauffeurs afgevloeid naar sectoren als de logistiek. Het is dus roeien met de (buitenlandse) riemen die je hebt.
Nee er zijn geen apps die routes op busbanen berekenen omdat door normaliter niet nodig is. De stadsbus chauffeurs en hulpdiensten kennen de routes uit hun hoofd. Dat wordt ze nml aangeleerd de eerste weken na in diensttreding.
In Almere zijn de route’s wel logisch, omdat we in mijn stadje allemaal busbanen hebben.
Als de NS-bussen via de busbanen moeten rijden, kunnen ze waarschijnlijk hun navigatiesysteem niet gebruiken en is de bewegwijzering in de vorm van borden sowieso onbruikbaar.
De vervangende bussen zijn touringcarbussen deze passen niet onder de vele spoorviaducten door waar de busbaan in Almere onderdoor slingert. De touringcarbussen moeten een rare route rijden omdat anders als er één chauffeur niet oplet de gehele busbaan gestremd raakt omdat er dan wederom een bus van 3,65m onder een viaduct van 3,40m probeert door te rijden. En dat gaat niet. Hoe weet ik dit, ik werkte voorheen voor Connexion Almere
Juist omdat NS met de gemeentes een specifieke route afspreekt, is het essentieel dat NS de buschauffeurs van die specifieke route op de hoogte brengt, bijvoorbeeld door plattegrondjes voor ze af te drukken waar de route op ingetekend is.
Ja dat gebeurt ook. Afgezien van de buitenlandse chauffeurs welke niet eens Nederlands spreken. Was de door de NS aangeleverde route beschrijving onvoldoende/incorrect. Zo was er nog niet genoemd dat de chauffeurs op Almere Stad moesten keren na het halteren. Daardoor reden sommige door richting Noorderplassen of righting Fanny Blankets-Koen. Laten we de vinger quizzer naar de NS die er wederom een zooitje van wist te maken. Ze hadden dat Nooit moeten privatiseren.
NS geprivatiseerd? Het is volgens mij nog steeds 100% staatseigendom.
In Google maps kun je extra stops selecteren..
Het zal niet lang meer duren eer een werkgever aan een sollicitant vraagt of deze een rijbewijs heeft – ook voor werk op het kantoor of werkplaats van een bedrijf (binnendienst) -,omdat men niet meer kan vertrouwen dat het personeel nog op tijd kan komen met het OV. Trouwens op de wegen wordt het ook steeds meer aanschuiven. Zolang als je werk bestaat uit het rondpompen van bitjes of het voeren van telefoon gesprekken zal thuiswerken de norm worden, maar kan me voorstellen dat een werkgever ook van belang vindt dat personeel makkelijk en op tijd op het kantoor/bedrijf kan komen.
Veel bedrijven stellen al lang eisen als het beschikken over eigen vervoer of een rijbewijs.
Allereerst de busbanen zijn niet op een TomTom of Google maps als route te plannen. Daarbij komt het feit dat als de NS niet een correcte route beschrijving aan deze oproep beroepschauffeurs overhandig deze niet welke route ze mogen/kunnen/moeten rijden.
Dit was een fout van de NS niet van de chauffeurs
De chauffeurs nemen een dienst aan weten bijna nooit waar ze moeten rijden. De route van almere zijn bestaan de routes die gereden moeten worden naar bekende station.dat buitenlandse chauffeurs die niet kennen geloof ik best maar dat ligt aan de NS. Hoogte en lengte van deze bussen zijn bekend bij opdracht gever.volgende keer geen goedkoop chauffeurs nemen betaal dan krijg je kwaliteit
Er word altijd over de NS geklaagd bij werkzaamheden en vervangend busvervoer, maar werkzaamheden worden onder regie van “Prorail” uitgevooerd!
Waarom is dit nu opeens nieuws? Is er een keer een NOS journalist in de verkeerde bus gestapt misschien? Bij vervangend busvervoer weet ik niet beter dan dat het een chaos is, compleet onduidelijk hoe en wat en er niemand is die ooit iets weet.
Het is vakantie tijd dus komkommer nieuws. Aan de andere kant heeft door fout rijden mij afgelopen zaterdag een uur vertraging opgeleverd.
Dat niet alle chauffeurs de weg weten is onvermijdelijk want de meesten zijn in de regio niet bekend. Dat de bestemming van bussen vaak niet duidelijk is aangegeven is wel ergerlijk want dat is laksheid van degenen die de leiding geven.
Onder exceptionele omstandigheden moet je soms exceptioneel handelen; nood breekt wet. Bij vervanging van bussen komen er oudere bussen vrij, die samen eenvoudig nog enkele jaren een strategische reserve kunnen vormen voor vervangend vervoer. Dit kost weinig en kan centraal of decentraal achter de hand worden gehouden.
De NS kan een flinke groep mensen stimuleren om zich aan te melden voor een ‘chauffeurspool vervangend vervoer’. Deze mensen kun je gratis opleiden voor het busrijbewijs, je organiseert driemaal per jaar een bijspijkerochtend om de beoogde inzet toe te lichten en routebekendheid te oefenen (af te sluiten met een lunch). Naast eigen NS-personeel zou de NS ook afspraken kunnen maken met recent gepensioneerde buschauffeurs, taxichauffeurs en grotere werkgevers zoals Post.nl, transportbedrijven, bouwondernemingen e.d. over het maximaal drie dagen per jaar, op afroep bij stremmingen, inzetten van chauffeurs t.b.v. vervangend vervoer.
In een ‘Vervangend Vervoer-protocol’ kan worden vastgelegd dat bijstandverlening t.b.v. vervangend vervoer geen tekortschieten is ten aanzien van lopende prestatiecontracten. De Vervoersautoriteit, de concessieverleners en toezichthouders, gemeenten en provincies, Rijkswaterstaat en betrokken ministeries, geconsulteerd worden om een soepele en snelle inzet van vervangend vervoer bij ernstige stremmingen, mogelijk te maken. Ook dienen afspraken te worden gemaakt zodat motoragenten zorgdragen voor ‘groene golven’ bij bekende knelpunten op de routes van vervangend vervoer.
Keep on dreaming… Gaat niet gebeuren, want dit riekt naar een oplossing.
Touringcarchauffeurs zijn tijdens corona massaal overgestapt naar logistieke bedrijven en naar Flixbus. Daar hebben ze iedere dag werk en niet bij zoals bij NS zo af en toe een paar dagen tijdens werkzaamheden.
En een reservepool van oudere bussen die je een paar dagen per jaar gebruikt? Houd s.v.p. op met dagdromen. Bussen rijden bij werkzaamheden is alleen nog interessant voor buitenlandse chauffeurs die hier in een week tijd hetzelfde kunnen verdienen als thuis in een maand.
PostNL heeft zelf een tekort aan chauffeurs en al helemaal in de zomer als hun personeel ook nog op vakantie gaat. Die gaan echt geen personeel aan NS uitlenen.
Juriaan, je gaat in op één element van een waaier van voorbeelden. Maar let op: Bij ieder denkbaar standpunt zijn tegenargumenten aan te voeren, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over de validiteit van dat oorspronkelijke standpunt. Je denkt kennelijk in mogelijke problemen, en niet in mogelijke oplossingen. Denk daar eens over na.
Als ik het vervangend vervoer stevig zou moeten organiseren, dan zou ik om te beginnen het vervangend vervoer gratis maken. Dat versnelt het in- en uitstappen enorm. Ook worden reizigers die een wanprestatie ervaren, terstond geneutraliseerd. (Het gaat om het gebaar, dat voor abonnementhouders geen gevolgen heeft.)
– Wil je ongeveer honderd chauffeurs kunnen inzetten, dan heb je een chauffeurspool nodig van 300 personen. Die kunnen hun busrijbewijs gratis halen, maar moeten driekwart van de kosten alsnog betalen als ze bij drie achtereenvolgende oproepen voor vervangend vervoer- diensten, niet beschikbaar zijn. Voor specifieke groepen chauffeurs, kunnen afwijkende afspraken worden gemaakt.
– De spoortrajecten zijn duidelijk, en er is geen enkele reden om niet ook de vervangend vervoerroutes vooraf vast te stellen, in draaiboeken op te nemen, en deze te af en toe te oefenen met de chauffeurs uit de VV-pool. Wanordelijk dwalen met gedesoriënteerde chauffeurs, is eenvoudig te voorkomen. Stel de routes vast, teken deze in op heldere kaarten, en zorg voor politiebegeleiding op de zeer drukke punten. Eventueel kunnen chauffeurs die toch onbekend zijn met de route, worden ingezet als chauffeur van een volgbus, en vlak achter een meer ervaren chauffeur aan rijden. DENK IN OPLOSSINGEN, NIET IN PROBLEMEN !
Denken in oplossingen is makkelijk is als je uit gaat van onbeperkte hoeveelheden geld en middelen. Helaas zit de wereld zo niet in elkaar.
Chauffeurs gaan opleiden die dan vervolgens hooguit een paar dagen per jaar gaan rijden geeft me geen veilig gevoel want die mensen hebben dus vrijwel geen rijervaring met een touringcar en krijgen die op deze manier ook niet.
“Die kunnen hun busrijbewijs gratis halen, maar moeten driekwart van de kosten alsnog betalen als ze bij drie achtereenvolgende oproepen voor vervangend vervoer- diensten, niet beschikbaar zijn.”
Dat soort clausules is wettelijk helemaal niet toegestaan.
@ Anoniem:
Je zomaar gelijk kunnen hebben qua spelregels. Wellicht is het verstandiger om aspirant-buschauffeurs een lening te geven voor de rijlessen voor het busrijbewijs. Een lening die in delen wordt kwijtgescholden als men af en toe beschikbaar is voor een vervangend vervoer-dienstje. Taxichauffeurs zullen meestal blij zijn met een snabbel als VV-chauffeur. Wat veiligheid betreft: Zorg voor een halfjaarlijkse opfrisochtend, waarbij men een rijvaardigheidstest aflegt, de standaard VV-routes doorneemt en goed geïnformeerd wordt over de oproepregels en de verwachtte inzet. Uiteraard dient er een leuk extra zakcentje verdiend te worden bij 4 tot 6 uur VV rijden.
De redenering dat ‘Als er geen brand is, heb je ook geen brandweer nodig’, gaat niet op. In iedere plaats en gemeente treft men voorzorgmaatregelen, voor het geval dat er brand ontstaat. Ook bij een acute behoefte aan vervangend vervoer, zou men terug moeten kunnen vallen op voorzorgmaatregelen, zoals een set protocollen, een reservevloot van (oudere) bussen en een op afroep beschikbare chauffeurspool. De kosten zijn te overzien, het dient alleen organisatorisch ergens belegd te worden.
Het busvervoer was altijd al gratis en als je niet incheckt is het nog steeds gratis. Alleen als je na het eindstation nog verder moet reizen kan je met een abonnement je natuurlijk wel lelijk in de eigen voet schieten. Laatstelijk werkzaamheden tussen Geldermalsen en Utrecht. Reiziger was in Geldermalsen uitgecheckt, pakje de bus naar Utrecht en checkte vervolgens met zijn Dalvrij abbonnement in de spitsuren in naar Groningen. Kreeg dus een vette rekening voor deze reis. Terwijl als hij wel gewoon uit- en ingecheckt was in Geldermalsen gewoon gratis had kunnen reizen. Mobiele incheckpalen zijn dus altijd noodzakelijk.
Het busvervoer was altijd al gratis en als je niet incheckt is het nog steeds gratis. Alleen als je na het eindstation nog verder moet reizen kan je met een abonnement je natuurlijk wel lelijk in de eigen voet schieten. Laatstelijk werkzaamheden tussen Geldermalsen en Utrecht. Reiziger was in Geldermalsen uitgecheckt, pakje de bus naar Utrecht en checkte vervolgens met zijn Dalvrij abbonnement in de spitsuren in naar Groningen. Kreeg dus een vette rekening voor deze reis. Terwijl als hij wel gewoon uit- en ingecheckt was in Geldermalsen gewoon gratis had kunnen reizen. Mobiele incheckpalen zijn dus altijd noodzakelijk.
@Henk Lubbers
Om gebruik te mogen maken van treinvervangend busvervoer heb je een treinvervoerbewijs nodig voor dat traject. Tenzij je een abonnement hebt waarmee je ‘gratis’ mag reizen op dat traject, is busvervoer dus niet gratis.
Rover Flevoland heeft klagen tot kunst verheven.
Ware het niet dat er tegenwoordig genoeg reden is voor klagen en niet iedereen kan een rijbewijs halen en is dus afhankelijk van het horken vervoer. Daarom is de massale beschikbaarheid van volledig zelfstandig rijdende auto’s zo belangrijk en dit geeft ook de rijbewijsloze verplicht thuisblijvende rijbewijsloze reiziger weer perspectief.
Ja, maar dan kunnen alle regio’s dagelijks naar de pers rennen om te klagen. Het komt nu over of Rover er alleen voor Kennemerland en Flevoland is.
Bij praktisch elk treinvervangend vervoer zit er tegenwoordig wel een buschauffeur tussen die geen idee heeft waar hij heen moet rijden. Best wel verontrustend… vaak ook op tijdstippen dat je denkt “dit kan niet de eerste rit van zijn dienst zijn, hoe ging het de vorige rit dan”.
Maar goed, het is dit of niks, en vaak zijn er reizigers in de bus die de weg wel weten en helpen gelukkig.
Chauffeurs die de weg kwijt zijn had je twintig jaar geleden al.
Ik heb voorheen connexion almere gewerkt en moest afgelopen zaterdag gebruik maken van het vervangenend bus vervoer. De chauffeur reed voor het eerst in Almere en moest daarvoor vertrouwen op de route informatie die hij van de NS had gekregen, bleek toen ik met hem in gesprek waag. En deze route info klopte niet op een cruciaal punt te weten Station Centrum/Almere Stad. De bus dient daar nml te keren en vervolgens via de bus tunnel richting Almere Parkwijk te rijden. Dit omdat een touringcar zo’n 3.65m hoog is en vele spoorviaducten max 3,40m zijn. De chauffeur komende vanaf Poort kon Almere Stad prima vinden. Echter ging het hierna fout aangezien nergens op zijn route info vermeld stond dat hij moest keren op Station Centrum. Door rijden. Ik had het te laat door. Ik was druk op mijn mobiel. En pas veel te laat zag ik dat we aan de verkeerde kant van het spoor zaten. De chauffeur stopte en ging bij zijn collega die vlak achter hem zat te raden, die ook de route niet wist. Zodoende heb ik mijn kennis van de busbaan aangeboden. Heb hem laten doorrijden tot aan Fanny Blankers-Koen sportpark. Aldaar is een keerlus, bussen laten keren, terug naar Almere Stad, richting bustunnel. Vervolgens linksaf de tunnel in en richting Parkwijk, wederom een keerlus, weg vervolgd naar Almere Buiten en uiteindelijk bij Almere Oostvaardersbuurt was het ook niet echt duidelijk hoe je met de touringcar het busplein moest oprijden. We kunnen de chauffeurs niet van alles deed schuld geven. Als de NS verzaakt een juiste route beschrijving te verstrekken.
Dit geeft maar weer aan dat het vooral slordig georganiseerd wordt. Geen aandacht voor de details en dan kun je er op wachten tot er zaken mis gaan
Kan NS ook geen vervangende taxi s inzetten. Net zoals als er andere problemen zich voordien, zoals: bommelding, zelfmoord of draadbreuk? Die zijn wendbaarder en kleiner dan grote touringcars of streeklijnbussen. Pas dan ook de afspraak toe: Is het vervangend vervoer te laat of komt helemaal niet dan declareert NS je de duurdere taxirit.
Chauffeurs voor 40-50 bussen moeten al uit Kroatië komen, waar haal je dan 400-500 taxichauffeurs vandaan?
Nog los van de kosten.
Hallo,
Waarom rijden de bussen niet van een bepaald station rechtstreeks naar Weesp. De reis is dan korter en makkelijke. Dus van bijvoorbeeld Parkwijk rechtstreeks naar Weesp en omgekeerd ook. Nu rijd een bus van Oostvarders via alle station naar Weesp.
1) Omdat je in Almere ook met vervoer tussen de stations onderling zit.
2) Dan heb je voor ieder station een eigen buslijn naar Weesp nodig. Dat betekent heel veel bussen of hele lage frequenties.
Er zijn in elk geval de volgende partijen betrokken bij geplande spoorwerkzaamheden:
1. Prorail die werkzaamheden inplant
2. NS-Reizigers die ander vervoer moet inplannen
als ergens geen treinverkeer mogelijk is.
3. Vervoerder die verantwoordelijk is voor de
coordinatie van het treinvervangend vervoer
(volgens mij is dat voor het westen van het
land Jan de Wit in Haarlem).
Deze 3 partijen moeten naar mijn idee hun wensen en eisen beter op elkaar afstemmen. Mijn indruk is, dat daar geen sprake van is. Bij geplande werkzaamheden moet dat trein vervangend vervoer gewoon soepel verlopen. Dit is toch niet de eerste keer of wel dan? En alle betrokkenen zullen wel tegen allerlei problemen in de praktijk aanlopen. Neem kritische opmerkingen van chauffeurs, reizigers en regelaars ook aan, zodat een volgende keer problemen zo minimaal mogelijk zijn.
Even wat correcties
2. NS -Reizigers zal eerst gaan kijken naar alternatie routes over het spoor. Kan dat niet, dan zal contact gezocht worden met het bedrijf dat het vervangende busvervoer coordineert.
Verder zullen plannen van Prorail enerzijds en wensen van NS-Reizigers en coordinator vervoer anderzijds beter op elkaar afgestemd moeten worden. Naar mijn idee kan het ook nog uitmaken in welke regio van Nederland er treinvervangend vervoer moet worden geregeld. Naar mijn idee waren die problemen in mijn eigen regio recent er nauwelijks of niet.
Misschien moet er ook eens gekeken worden of een aantal stations tijdens werkzaamheden niet meer bediend moeten worden. Ik weet dat Driehuis inmiddels niet meer door bussen bezocht wordt bij werkzaamheden en daar zou volgens mij ook Bloemendaal bij moeten komen. (gewoon te slecht bereikbaar). Ik zou mij ook kunnen voorstellen dat je in Almere dan 1 of 2 stations schrapt.
Zou een overweging kunnen zijn, zolang men maar alle plus- en minpunten meeneemt.
Als de overheid NS daar de ruimte voor geeft voorspel ik je dat het binnen een paar jaar helemaal afgelopen is met treinvervangend busvervoer. Dan is het omrijden per trein waar dat toevallig mogelijk is en andere reizgers moeten maar voor vertrek de reisplanner checken en dan hun reis uitstellen. Niet aan beginnen dus.
Toen NS nog de eigenaar van het spoor was en een netwerk aan NS-dochters busbedrijven exploiteerden ging de regie over en de inzet van bussen bij vervangend vervoer een stuk soepeler. Maar de neoliberale marktwerking met alle inefficiency en bureaucratie van dien maakt dat we nu met touringcars (hoge instap, erg handig voor rolstoeler) met buitenlandse chauffeurs een kwalitatief onaanvaardbaar slecht alternatief treinvervoer hebben bij spoorwerkzaamheden.
Deze structuur waarin winst op nummer 1 staat en niet de passagier leidt alleen maar tot uitholling van het OV. Stop met aanbesteden, stop met meerdere aanbieders, stop met de splitsing pro rail en NS. Stop de EU die nog steeds neoliberale stokpaarden berijdt!