Home

Trein Amsterdam – Brussel rijdt nog langer via trage route

De trein Amsterdam – Brussel wordt per december toch niet versneld. Vertraging in de levering van nieuwe software zorgt er voor dat de trein pas in de loop van 2018 versneld kan gaan worden. NS had na het Fyra-drama plechtig beloofd dat de intercity vanaf december 2016 via de hogesnelheidslijn zou gaan rijden.

NS en NMBS wijzen naar Bombardier, die niet tijdig de benodigde locomotieven met de juiste software hebben geleverd. Staatssecretaris Dijksma heeft de druk op Bombardier opgevoerd, maar zonder succes. “Ik heb het maximale gedaan om de levering door Bombardier te bespoedigen. Zo heb ik samen met de CEO van NS, mede namens mijn Belgische collega Bellot, sinds eind 2016 driemaal gesproken met de president van Bombardier,” schrijft staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer.

Februari 2018
De actuele verwachting is dat de locomotieven op 31 juli worden toegelaten. NS stelt na toelating van de software zes maanden nodig te hebben om de nieuwe treindienst voor te bereiden. Als alles meezit kan de trein Amsterdam – Brussel dus in februari alsnog versneld worden. De trein zal vanaf dat moment vanuit Amsterdam nog maar 12 maal per dag gaan rijden, in plaats van 16 maal. De treinen uit Amsterdam naar Brussel zullen vanaf dan niet meer stoppen te Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. In plaats daarvan gaat de intercity wel stoppen te Breda.

Snellere reistijd
De vier treinen die vanaf Amsterdam geschrapt worden, zullen voortaan vanaf Den Haag naar Brussel rijden. Vanaf Rotterdam blijft de frequentie daardoor ongewijzigd. Met name doordat de treinen vanuit Amsterdam naar Brussel straks niet meer via Den Haag rijden, wordt de reistijd aanzienlijk sneller. Tussen Rotterdam en Antwerpen biedt de hogesnelheidsijn nauwelijks tijdwinst. Wel krijgen reizigers uit Noord-Brabant daardoor een snellere verbinding met België.

Breda
Door de verdere vertraging wordt het geduld van Breda nog verder op de proef gesteld. Die stad zou eigenlijk per april 2013 een toeslagvrije Fyra krijgen tussen Breda en Antwerpen. Die trein is er nooit gekomen. Nu is dus de verwachting dat Breda begin 2018 alsnog een trein naar België krijgt – geen hogesnelheidstrein, maar een intercity met maximaal 160 kilometer per uur.

Twee locomotieven
NS benadrukt dat het zonder werkende software niet mogelijk is om de Beneluxtrein via de hogesnelheidslijn te laten rijden. “NMBS en NS houden maximale druk om de softwareontwikkeling voort te zetten en de afgesproken planning aan te houden,” zegt het bedrijf. Zodra de software beschikbaar is, moet NS 24 locomotieven voorzien van de nieuwe software. De 12 treinen die NS en NMBS gebruiken worden dan voorzien van een tweede locomotief: dit om snel te kunnen keren op station Breda en vanwege de vele rangeerritten.

Zes maanden
Na het verkrijgen van de toelating is aansluitend een periode van zes maanden nodig om zowel Belgisch als Nederlands personeel op te leiden, treinen om te bouwen en testritten uit te voeren. Dit om het personeel via opleiding en training vertrouwd te maken met de nieuwe treindienst over het snelle spoor. Inkorting van de voorbereidingsperiode geeft een groot risico op een slechte startprestatie van de treindienst, daarom kiest het spoorbedrijf daar niet voor.

 

This post was last modified on 19 juni 2017 11:29

Share
Tags: Beneluxtrein

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

15 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

7 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug