X

‘Trein Eindhoven – Düsseldorf wordt aanbesteed’

Foto: Ronnie Venhorst

Er komt een aanbestedingsprocedure voor een rechtstreekse intercity Eindhoven – Düsseldorf. Dat zegt de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus (Infrastructuur en Openbaar Vervoer, CDA) maandag tegenover het NRC Handelsblad.

Ook de Duitse vervoersautoriteiten en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staan achter de plannen, zegt de gedeputeerde. Mackus: “Het is niet zozeer de vraag óf we die lijn gaan aanbesteden, maar of Nederland, dan wel Duitsland die concessie in de markt mag zetten.”

Op dit moment moeten treinreizigers tussen Eindhoven en Düsseldorf overstappen in Venlo. Bovendien stopt de Duitse regionale trein (Regional Express) op relatief veel stations. Om de intercity mogelijk te maken heeft het Duitse ministerie van Verkeer recent besloten om 130 miljoen euro beschikbaar te maken voor de spoorverdubbeling Kaldenkirchen – Dülken.

“NS wacht overigens niet af tot aan Duitse zijde die spoorverdubbeling een feit is, maar wil die rechtstreekse verbinding zo snel mogelijk realiseren,” schrijft NRC Handelsblad. Een probleem daarbij vormt de capaciteit op station Eindhoven. Over uitbreiding van Eindhoven moet volgende maand meer duidelijkheid komen. NS heeft op dit moment geen treinstellen die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden. NS heeft echter bij de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) ook de mogelijkheid opengehouden om treinstellen te bestellen die zowel in Nederland als Duitsland kunnen rijden.

This post was last modified on November 27, 2017, 10:00 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (18)

  • De IC Den Haag - Eindhoven rijdt al via de HSL. Die kan als stamlijn gebruikt worden om een aantal keren per dag te verlengen naar Düsseldorf.

    Treinmaterieel zal de ICNG kunnen zijn die dan op de IC Den Haag - Eindhoven zal rijden. De Traxx + ICR zal tegen die tijd wel vervangen zijn door de ICNG.

    De Coradia Stream van Alstom kan naar wens van de klant aangepast worden voor het rijden in Duitsland qua stroomsysteem (15 KV) en beveiligingssysteem (PZB & LZB).

  • Vroeger reed de IC Den Haag - Eindhoven op sommige uren ook door naar Keulen met ICR. Dus waarom dat nu niet meer zou kunnen. Zal wel met de loc te maken hebben. Ook reden de ic's door naar venlo 1x per uur. Het andere half uur had je de stoptrein die behalve in Helmond ook in Deurne, Horst Sevenum en Blerick stopte (die vandaag de dag nog steeds rijdt en tussen Deurne en Venlo de enige reizigetsttein is.) Het zou mooi zijn als de Intercity uit Den Haag na Eindhoven weer zou gaan doorrijden naar Helmond en Venlo en wellicht ook naar Monchenglach en Dusseldorf.

    • De verbinding VENLO en DUSSELDORF is er al en rijd elk uur van de dag. Maar een verbinding vanaf EINDHOVEN naar KEULEN zou veel beter zijn en nog het liefst vasnaf DEN HAAG zodat er in KEULEN verbindingen zijn naar zowat alle delen van DUITSLAND en verder reizen met de nodige overstap.

    • De IC Den Haag - Venlo reed vroeger eens per twee uur door naar Keulen. Nu is de trein bewust geknipt in Eindhoven omdat de trein nu via de HSL rijdt en daarvoor speciale locomotieven nodig zijn. In de laatste jaren van de internationale verbinding ging het ook om een trein vanaf Eindhoven.

      • De TRAXX locomotieven zoals deze over de HSL rijden zijn met de huidige softwarepakketten alleen in Nederland of alleen in Nederland en België toegelaten. Kijk qua bovenleidingsspanning kunnen ze gewoon rijden in Duitsland, geen idee of de locomotieven van die van NS zelfs zijn(186.001-186.045) uberhaupt indusi/PZB aanwezig hebben

  • Laten we maar hopen dat die treindienst in Duitsland als RegioExpres (RE) aangeduid wordt, zodat de NRW-tarief (dagkaarten, zonetarief e.d.) geldig zal zijn. Als de trein onder Fernverkehr valt, zullen de veel hogere DB-tarieven gelden en vermoedelijk al dat gedoe van "dagen vantevoren reserveren op een specifieke trein of anders nog meer betalen" (denk aan de ICE).

    • Voor de ICE en de IC Amsterdam-Berlijn kan je ook gewoon een kaartje kopen zonder duur uit te zijn. Je trekt zelfs op elk moment van de dag een kaartje uit de NS kaartautomaat. Het regionale tarief is misschien goedkoper, maar dit is nooit een probleem voor de meeste internationale reizigers. De ICE is ook niet leeggestroomd sinds de komst van Abellio op het traject. Hoewel wij als Nederland graag op het goedkoopste af gaan, heeft een volwaardige IC meer aantrekkingskracht.

    • Wat houdt de aanbesteding uit de kop van dit artikel precies in? Is het een wedstrijd tussen NS en DB of kan het ook zo zijn dat straks een andere partij alleen deze trein gaat rijden met een compleet eigen tarief systeem dat verder los van alles staat?

      • Bij een aanbesteding kunnen ook andere partijen mee doen. Bij een aanbesteding kunnen er kaders gesteld worden. Bijvoorbeeld op het gebied van prijs en frequentie. Dat hangt dus af wie de lijn gaat aanbesteden, en welke kaders er worden gesteld.

    • Ik denk dat Ton hier wel een punt heeft. Zo reis ik geregeld vanuit Enschede naar bv Múnster, Dortmund, Düsseldorf of Keulen met het goedkope NRW tarif. Nu schijnen de gemeenten Enschede en Münster zich onlangs uitgesproken hebben voor een mogelijke intercity tussen beide steden in de toekomst.Op zich wel te begrijpen ook vanuit Münster (300.000 inw, vgl Utrecht)waar voor Enschede de kortste verbinding met de rest van Nederland is en nu verbonden is met een DB Regio-boemel, maar wordt nu ook gebruikt door door reizigers van over de grens die komen winkelen of studeren in Enschede tegen voordelig tarief. Het is tenslotte maar 10 min. vanuit Gronau. Het zou jammer zijn als dat voordeel zou verdwijnen en er een duurder intercity tarief voor in de plaats zou komen, wat dus wel eens reizigers zou kunnen kosten.

  • ik snap niet dat het niet meer kan.vroeger reed er een intercity van den haag naar keulen.maak er nu een hsl intercity van Antwerpen/rotterdam naar Dusseldorf via breda eindhoven en venlo.Eindhoven station zal idd aangepast moeten worden voor de nieuwe ic.

  • Een treinverbinding van Eindhoven naar Düsseldorf hoeft niet te worden aanbesteed. Op grond van Europese wetgeving kan iedereen een grensoverschrijdende treinverbinding beginnen.

    Dit was ook een van de basisfouten bij de Fyra Internationaal - een aanbesteding van deze treinverbinding was volkomen overbodig.

    Overigens ben ik het met alle andere reageerders eens dat het belachelijk is dat er zo weinig grensoverschrijdende treinverbindingen zijn. Hoezo Europa? Auto(snel)wegen houden toch ook niet aan de grens op?

    • Juist met een aanbesteding kun je er voor zorgen dat je zeker bent dat er een verbinding komt die aan je eisen voldoet. Verder is het inderdaad vrij aan elke partij om een eigen internationale dienst te starten. Er komen langzaam wat meer voorbeelden, maar de praktijk wijst uit dat vervoerders niet in de rij staan om een internationale rij staan om gebruik te maken van de open access mogelijkheden.

    • Het is natuurlijk wel zo dat de software foutloos moet werken. Foutloos in de betekenis van foutloos. Daar is lang testen voor nodig, zodat alle fouten er uit zijn.

  • M.i wordt internationaal treinreizen er een stuk aantrekkelijker op als niet zo vaak hoeft te worden overgestapt. Stel nieuwe lijnen in die internationaal reizen per trein daadwerkelijk interessanter maken. Denk hierbij aan Den Haag of Antwerpen - Breda - Eindhoven - Düsseldorf of Keulen.

  • Aanbestedingen in het openbaar vervoer zijn volgens Europese wet - en regelgeving - dus ook volgens Nederlandse wet - en regelgeving nergens verplicht. Niet voor het vervoer met de trein; niet voor het vervoer met de bus/tram/metro. Het openbaar vervoer in de 4 grote steden - Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht - is bijvoorbeeld nog nooit het slachtoffer geworden van een aanbesteding; het openbaar vervoer met de bus, bijvoorbeeld in zuidoost Brabant wel, waardoor we - dankzij de provincie Noord Brabant als concessieverlener - daar nu opgescheept zitten met ov - monopolist Hermes (= eigendom van Connexxion = eigendom van Transdev met als laatste wapenfeit "Bravo Flex" in Helmond, waar de normale ov - chipkaarten/ov studentenkaarten m.i.v 10 december 2017 niet meer geldig zijn en één ritje 3 Euro gaat kosten. Volgens mij zijn ov - aanbestedingen een hobby van heel veel politieke partijen in Den Haag en ook op provinciaal niveau, bijvoorbeeld in het provinciehuis in Den Bosch. De vraag is of de ov - reiziger gebaat is met het ov - aanbestedings - circus, zoals we dat sinds een aantal jaren kennen. Volgens mij niet!

    • Ook de RET doet proeven met vraaggericht vervoer. En de bussen in de regio Rotterdam zijn ook aanbesteed (geweest).
      Mijn inziens kan aanbestedingen zeker een goede bijdrage leveren tot het verbeteren tot het openbaar vervoer. De overheid moet wel de goede vragen stellen bij een aanbesteding. Als de overheid niet goed stuurt, komt er geen goed product.