fbpx

Trein Groningen – Veendam in de toekomst mogelijk ieder kwartier

13 mrt 2019 13:04

De provincie Groningen ziet goede kansen om in de toekomst vier treinen per uur te laten rijden tussen Groningen en Veendam. Dat vertelt de provincie op de dag dat bekend is geworden dat de trein Groningen – Stadskanaal per 2025 moet gaan rijden.

Kwartiersdienst

Tijdens het onderzoek naar de reactivering van de spoorlijn naar Stadskanaal heeft de provincie geconstateerd dat er goede kansen zijn om ook een volgende stap te nemen. “Er zijn dan twee treindiensten: een stoptrein Veendam-Groningen en een sneltrein Stadskanaal-Veendam-Groningen. Veendam krijgt dan een kwartierdienst naar Groningen”, legt een woordvoerder van de provincie Groningen uit.

Reistijd: 22 minuten*

De provincie spreekt noemt de variant “de voorkeursvariant”. De mogelijkheden worden nader uitgewerkt. Als de sneltrein doorgaat, daalt de reistijd Groningen – Veendam naar 22 minuten*. De reistijd naar Stadskanaal komt dan uit op 34 minuten.

Stoptrein

Als een sneltrein Groningen – Stadskanaal niet mogelijk is, dan zal de bestaande stoptrein worden Groningen – Veendam worden doorgetrokken naar Stadskanaal. In dat geval wordt de reistijd Groningen – Stadskanaal 41 minuten.

Infrastructuur

Wat er qua infrastructuur nodig is zal nog verder moeten worden uitgewerkt. Ook de eventuele vraag of de sneltrein onderweg nog ergens kan stoppen (bijvoorbeeld Hoogezand of Zuidbroek). Maar de kans is er, omdat het baanvak Winschoten-Groningen geschikt wordt gemaakt voor sneltreinen en Stadskanaal-Groningen hier ook een groot deel overheen rijdt.

Prognose

Op het traject Zuidbroek – Veendam rijden sinds 2011 reizigerstreinen. Volgens de provincie maken nu meer reizigers van de verbinding gebruik dan destijds werd verwacht. De bus Groningen – Veendam vervoerde voor 2011 destijds 1200 reizigers per dag. Nu reizen 1900 reizigers per dag van en naar Veendam per trein. Het gaat dus om een groei van bijna 60%. Mocht de sneltrein er komen, dan verwacht de provincie een verdere groei. Enerzijds omdat er meer treinen komen, en anderzijds omdat de reistijd (twee keer per uur) korter wordt.

(* Door een fout van onze redactie meldde we aanvankelijk een reistijd van 15 minuten, in plaats van 22 minuten).

Opening station Veendam in 2011

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rudy
5 jaren geleden

4 treinen per uur betekent dat elektrificatie rendabel wordt. Hetzelfde geldt voor Groningen – Nieuwe Schans – Duitsland.

Het wordt nu wel heel aantrekkelijk om het rondje Veenkoloniën te herstellen. Het rondje Veenkoloniën is één van de laatst voor reizigersverkeer gesloten lijnen in het Noorden. Het rondje is Assen – Stadskanaal – Veendam – Zuidbroek – Groningen.

Laat die twee stoptreinen naar Veendam maar via Gieten en Rolde naar Assen rijden. Je krijgt dan meteen een vlotte verbinding vanuit de Veenkoloniën met overstappen in Assen naar de rest van het land.

Peter Kuipers
5 jaren geleden

En het zou mooi zijn als tussen Veendam en Stadskanaal, station Wildervank weer opnieuw leven wordt ingeblazen. Hier waren eerst wel plannen voor maar lees er nu weinig over…

Peter Langen
5 jaren geleden

De verbinding stadskanaal – groningen is alleen aantrekkelijk als deze onder of iets meer dan een half uur in beslag neemt. Daarbven is de bus en zeker de auto het enige snelle vervoermiddel. De reiziger moet vanaf Groningen cs nog verder naar bijv. Zernike. Dus Wildervank lijkt mij niet wenselijk. 4 keer per uur wel, zeker als 2 lijnen direct naar Groningen rijden.

Bert Sitters
5 jaren geleden

Meteen uitbouwen naar een volwaardige Intercity Almelo -Emmen – Groningen!

Bert Kramer
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Inderdaad: een goede treinverbinding tussen de twee universiteitssteden en alles wat daar tussen ligt lijkt me ook heel belangrijk. Maar dan moet wel eerst de lijn Almelo – Mariënberg onder de draad komen!

Ton Jonker
5 jaren geleden

Reistijd van Groningen naar Veendam van 22 min naar 15 min: actueel is de reistijd niet 22 min maar 30 min. Wil je dit terugbrengen naar 15 minuten dan moet je de 29,0km afleggen met een gemiddelde van 116 km/u, terwijl op het baanvak niet harder gereden mag worden dan 100 km/u. Provincie: graag realistische reisrijden.

Jelle
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ton Jonker

Dat viel mij ook al op, er zit vast een fout in een van de bronnen. Groningen-Zuidbroek is nu 22 minuten, misschien dat ze dat bedoelen? De 15 minuten naar Veendam strookt ook niet met de 34 minuten naar Stadskanaal, dan zou de sneltrein op de laatste 15 kilometer maar 47km/h rijden.