De treindienst Zwolle – Emmen is de grootste stijger in de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. In 2012 werd de NS-trein tussen Zwolle en Emmen gewaardeerd met een 6,3. Sinds de dienstregeling 2013 wordt de lijn door Arriva geëxploiteerd en is de klanttevredenheid gestegen naar een 7,7.
Dat de lijn beter gewaardeerd wordt is niet verwonderlijk: NS voerde de dienstregeling uit met oude stoptreinen (Mat ´64) en Arriva met splinternieuwe treinen. Daarnaast rijden er in de spits nu meer treinen en zijn de treinen bovendien veel punctueler geworden. Zo reed 94,9% van de treinen punctueel of met een vertraging van minder dan 3 minuten (punctualiteit tot en met november 2013). Een dergelijke score wist NS nooit te halen.
Door de betere waardering, extra treinen* en hogere punctualiteit nemen ook steeds meer mensen de trein op de Vechtdallijn. Hoe groot de reizigersgroei is kan Arriva echter niet zeggen, omdat de lijn in 2012 niet door de vervoerder werd geexploiteerd.
* De extra treinen rijden tussen Zwolle en Coevorden en stoppen niet op ieder station.
This post was last modified on 22 maart 2017 13:40
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…