fbpx

Treinkaartje mag in de spits duurder worden en in daluren goedkoper

In de spits met de trein reizen, wordt mogelijk duurder. Het tarief mag in de piekuren met maximaal 10 procent omhoog. Harde voorwaarde is dan wel dat de prijs van het kaartje in de daluren met 12 procent gaat dalen. Dat heeft staatssecretaris Mansveld in het AD bekend gemaakt.

"Ik wil schone treinen en mensen mogen niet als sardientjes in een blik zitten", zegt de staatssecretaris in het AD. De treinkaartjes mogen in de spits dan duurder worden, voor zover bekend staat daar geen zitplaatsgarantie tegen over. Treinreiziger.nl vraagt zich af welke kwaliteitsgarantie de reiziger voor een duurder treinkaartje terug krijgt.

Mansveld wil bereiken dat meer mensen tijdens de daluren gaan reizen. Dat kan volgens haar ook vaker als mensen flexwerken. "We willen de passagiersstroom spreiden over de dag en mensen bewuster laten reizen.´´ Toch is de vraag of een tariefsverhoging in de spits daaraan zal bijdragen. Mensen kunnen nu al met een Dal Vrij abonnement vele malen goedkoper reizen tijdens de daluren. Met een Dal Vrij kaart kan voor amper honderd euro per maand onbeperkt tijdens de daluren gereisd worden. De Altijd Vrij variant, die ook in de spits geldig is, is ruim drie maal zo duur.

Meer dan een miljoen reizigers hebben een voordeelurenkaart waarmee reizigers nu al buiten de spits veertig procent korting krijgen. "Er zijn dus al prijsprikkels. Veel werkgevers willen echter nog steeds dat hun werknemers in de spits reizen. Ik vraag mij zeer af in hoeverre nieuwe prijsprikkels daaraan iets veranderen" reageert Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Volgens een woordvoerster van Mansveld is het nog lang niet zeker dat de prijs in de spits omhoog gaat. NS moet hier nog onderzoek naar doen en ook moet nog advies worden gevraagd aan consumentenorganisaties. In het verleden heeft NS echter ook al eens onderzoeken gedaan naar een spitstarief. Dat kon echter nooit doorgevoerd worden, omdat de concessie dat onmogelijk maakte. Daar komt nu dus verandering in.

Reizigers met een voordeelurenabonnement er gemiddeld niet op achteruitgaan als de prijs in de spits omhoog gaat. Verder mag van Mansveld een (maand- of jaar)trajectkaart 6 procent duurder worden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *