X

Treinkaartjes worden niet zomaar duurder tijdens de spits

Mensen die in de spits met de trein reizen, hoeven niet bang te zijn dat ze daarvoor op korte termijn al fors meer moeten betalen. Mogelijk komt het zelfs nooit zover. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) gaat eerst nog eens kijken naar haar bekritiseerde plan om het treinkaartje in de piekuren duurder te maken.

Dat kondigde ze dinsdag aan in een debat met de Tweede Kamer. In het conceptcontract met de Nederlandse Spoorwegen voor de komende tien jaar staat dat het kaartje in de spits maximaal 10 procent duurder mag worden, mits het tarief in de daluren 12 procent omlaag gaat. Die maatregel zou treinreizigers moeten prikkelen om buiten de spits te reizen.

Mansveld zei dat dit "niet morgen al´´ gebeurt en beloofde opnieuw naar de percentages te kijken en deze waar nodig aan te passen. Ook moet uit onderzoek blijken of een spitstarief wel of geen positief resultaat heeft en of het dus mogelijk is de reizigersstroom daarmee te verleggen van de spits naar de daluren. Hoewel de eerste onderzoeken positief zijn, kan het ook zijn dat de onderzoeken aanleiding geven om de prijzen tijdens de spits niet te verhogen. "Het kan goed zijn dat het onderzoek leidt tot een nee."

De bewindsvrouw benadrukte verder dat een spitstarief geen doel is maar een middel om te komen tot een betere benutting van het spoor, iets waar de Kamer zelf om heeft gevraagd. Het maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen om ´maximaal comfort´ aan de reiziger te bieden. Daarbij komt er overigens geen zitplaatsgarantie voor de reiziger. Niettemin zegde Mansveld toe dat ze nog eens goed naar de randvoorwaarden en de tarieven gaat kijken. "Ik heb u goed gehoord."

Regeringspartij VVD en diverse oppositiepartijen uitten eerder dit jaar al flinke kritiek op het voorstel. Ook coalitiepartner PvdA plaatste er vraagtekens bij. Volgens D66 en de ChristenUnie moeten Mansveld en NS eerst maar eens een einde maken aan de overvolle treinen in de spits. De SP zei dat het voor een deel van de treinreizigers helemaal geen optie is om buiten de spits te reizen, omdat ze op tijd op hun werk moeten zijn. Belangenorganisaties hadden daar ook op gewezen. Milieudefensie en reizigersorganisatie Rover vrezen dat mensen (weer) met de auto naar hun werk gaan als de tarieven in de spits zouden stijgen.

Behalve over de treintarieven werd er ook gesproken over de nieuwe spoorconcessie in het algemeen. 

(c) ANP / Novum

This post was last modified on February 22, 2017, 7:46 pm

admin :