fbpx

Treinpagina Teletekst krijgt eigen website

24 jul 2016 11:18

Teletekstpagina 751 krijgt een nieuw leven in een webversie. Op de website www.tt751.nl is voortaan alle treininformatie terug te vinden in dezelfde opmaak als voorheen op Teletekst.

De NS kondigde vorige week aan per 1 augustus te stoppen met de actuele reisinformatie over de treinenloop via NOS Teletekstpagina 751. Volgens de Spoorwegen werd van de pagina op Teletekst nog maar weinig gebruik gemaakt en er zijn goede alternatieven, zoals de NS-app en ns.nl.

NS zegt het besluit genomen te hebben met instemming van de reizigersorganisaties, die ontkennen dat echter. Er is geen adviesaanvraag geweest aan consumentenorganisaties. "De consumentenorganisaties hebben vraagtekens geplaatst bij het afschaffen van teletekstpagina 751. De indruk bestaat dat deze pagina nog regelmatig wordt geraadpleegd" meldt reizigersvereniging Rover. Ook Maatschappij Voor Beter OV is boos over het besluit van NS. Ook zijn de organisaties niet te spreken dat NS schrijft dat het met instemming van reizigersorganisaties gebeurd zou zijn.

De website tt751.nl is een initiatief van software-ontwikkelaar Geert Wirken, die het opdoeken van de pagina betreurt, die hij "een markant onderdeel van Teletekst´´ noemt en sinds 1990 gebruikt wordt door de spoorsector om treinreizigers te informeren over storingen. Hij noemt de website een eerbetoon. Wirken richtte in 2011 de website rijdendetreinen.nl op, waarvan de bijbehorende app 90.000 keer gedownload is.

Geert Wirken verwacht geen problemen met de copyright, nu hij het aanzien van de treinpagina vrijwel identiek heeft overgenomen op zijn website. Wirken: "Ik hoop het niet. De site is een ludieke actie, ik verdien er niets aan en er komen geen advertenties op" zegt de programmeur tegenover het ANP. De webversie van de treinpagina wordt doorlopend ververst met actuele verstoringen.

NS heeft niet genoemd hoeveel mensen nog van de teletekstpagina gebruik zouden maken, wel zegt het spoorbedrijf dat driekwart van de gebruikers dat via internet doen. Voor hen is tt751 een alternatief. Mensen zonder internet zullen voortaan eerst de NS Klantenservice moeten bellen om te checken of er wel of geen storing is.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *