fbpx

Treinpassagiers Amsterdam woedend op NS

25 mei 2017 10:38

Treinreizigers die in de nacht van woensdag op donderdag met de trein uit Amsterdam probeerden weg te komen, klagen op Twitter volop over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen.

De treinen waren overvol omdat veel Ajax-fans tegelijkertijd uit de stad vertrokken. Op Twitter klagen reizigers over matige communicatie, te weinig treinmaterieel, perronwissels op het laatste moment, treinen die steeds weer leeggeruimd werden en een gigantische vertraging. De politie werd ingezet om te zorgen dat sommige overvolle treinen toch konden vertrekken, terwijl andere passagiers moesten wachten op de perrons.

De problemen werden volgens NS veroorzaakt door supporters die na afloop voor overlast op het Centraal Station van Amsterdam zorgden. “Het was extreem druk. Bovendien liepen mensen over het spoor en werd er hier en daar aan de noodrem getrokken. Dat helpt natuurlijk niet,” aldus een NS-woordvoerder.

De NS adviseerde sommige mensen een taxi te nemen. De klantenservicemedewerkers kunnen echter niet garanderen dat die kosten vergoed worden. Anderen krijgen te horen dat ze zonder taxi niet meer thuis kunnen komen en dat ze de eerste vroege trein kunnen nemen. “Daarmee heeft NS gehandeld in strijd met de algemene voorwaarden,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Hij adviseert gedupeerde treinreizigers de kosten van vervangend vervoer bij NS te declareren. “Voorwaarde is wel dat je op tijd voor de laatste trein aanwezig was op het station. Anders is het eigen schuld, dikke bult.”

In de algemene voorwaarden van NS staat dat het bedrijf vervangend vervoer moet regelen als de laatste trein niet rijdt of de laatste aansluiting verloren gaat. Als NS daarin niet slaagt, dan belooft NS zich maximaal in te spannen om reizigers kosteloos een slaapplaats aan te bieden. Het lijkt erop dat dit laatste niet overal gebeurd is. Volgens NS hebben er echter wel extra treinen en extra lange treinen gereden. Al was dat niet op te maken uit de reisinformatie. Daaruit blijkt dat veel treinen bestonden uit één treinstel. Uiteindelijk was volgens NS iedereen rond 02.30 uur uit Amsterdam vertrokken. De woordvoerder vergeleek de drukte in de hoofdstad met die op Koningsdag. “Alleen wilde woensdagavond na het eindsignaal iedereen tegelijk naar huis.”

Sommige treinreizigers belden met de NS klantenservice en moesten meer dan een uur wachten voordat er opgenomen werd. NS had vooraf aangegeven voorbereid te zijn op de massale uitstroom, wel adviseerde het spoorbedrijf om niet met de laatste trein te reizen.

Mocht NS vervangend vervoer niet willen vergoeden, dan kunnen reizigers naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer stappen. “Mocht dat voorkomen, waar ik niet van uit ga, dan kunnen gedupeerden zich ook bij ons melden voor advies,” zegt Van Kuijeren.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

18 gedachten aan “Treinpassagiers Amsterdam woedend op NS”

  1. Dries Molenaar schreef:

    Zo kennen we de Nederlanders weer. De meesten daar gaan nooit met de trein en wanneer ze nu een keer allemaal tegelijk wel willen functioneert volgens deze ‘deskundigen’ zogenaam d niet goed en gaat men in de socmedia zitten klagen. Uiteindelijk is dat een promille van een promille van de ‘klanten’ en hun belang is geen belang.

    1. Dries Molenaar schreef:

      NB Volstrekt ongeloofwaardig is natuurlijk dat mensen twee uur mobiel aan de telefoon zouden hangen.
      Misschien moet de journalistiek iets minder naar de stroom BS op socmedia luisteren. Het gaat nergens over.

      1. Hildebrand schreef:

        Het gaat wel ergens over: de voorwaarden van NS zijn klip en klaar, en het is duidelijk dat die hier niet overal zijn nageleefd.
        Als ik de treinlengtes terug kijk, zie je dat de meeste treinen uit één treinstel bestonden. Tegelijkertijd stelde NS voorbereid te zijn op een massale uittocht. Het is nog te begrijpen dat er dan wachttijd ontstaat vanwege de drukte, maar dat neemt de vervoersplicht niet weg.
        Verder: NS erkende in dit geval dat de wachttijden extreem druk waren, er waren meerdere mensen die van lange wachttijden spraken. In het bericht wordt niet gesproken over een wachttijd van 2 uur, maar oplopend tot meer dan een uur. Ter illustratie staat daar een tweet bij. Los daarvan: de persoon van de tweet reist vaak met het openbaar vervoer, en heeft ons vaker getipt. Bijvoorbeeld over vreemde situaties bij Flixbus tarieven. Maar eigenlijk is dat niet relevant.

  2. Ezra schreef:

    Van het weekend kon ik bijna 2 uur op de vervangende nachtbus vanaf Dordrecht naar Rotterdam wachten: deze kwam niet en de meldkamer wist niets (korte samenvatting).

    Mijn vriendin kwam mij ophalen, er is geen vergoeding in benzinekosten gekomen omdat ik zelf vervoer geregeld had. Blijkbaar moest ik op het station slapen…

    De klantenservice van de NS was net zo meewerkend als vannacht.

    1. Johan schreef:

      Volgens de afspraken tussen de overheid en NS, moet vervangend vervoer buiten de spits er binnen 60 minuten zijn, voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is. In praktijk negeert NS deze afspraak. Ze leggen de regel uit met de volgende cirkelredenering: “Als het NS niet gelukt is om binnen 60 minuten vervangend vervoer te regelen, dan was het niet redelijkerwijs mogelijk en dus hoefde het niet binnen 60 minuten.” De bedoeling van het artikel is natuurlijk dat NS op diverse plekken in Nederland bussen standby zou zetten, zodat het meestal wel mogelijk is. Als reiziger kun je helaas niets met dit artikel en de Staatssecretaris heeft kennelijk geen zin om te handhaven.

      Het gaat om het volgende artikel uit de hoofdrailnetconcessie:
      Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
      1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
      2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
      3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is.
      4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein.
      5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).

  3. Jan schreef:

    De realiteit is vandaag wel erg ver te zoeken. Wat verwachten deze mensen nou, dat dit een normale woensdag is? Té gek voor woorden en erg onrealistisch. Get a life. Dergelijke zaken kun je verwachten en met een beetje je verstand gebruiken kun je ver komen, verder dan wachten op een overvol perron dat door n.b. diegene die er zo graag bij willen zijn, zelf wordt veroorzaakt en dan ook nog verwachten dat er een trein is.
    Come on !!!

    1. Vincent schreef:

      Ik heb de reisplanner gezien voor gisteravond. In plaats van lange dubbeldekker ICs waren het enkele 4tjes of 6jes, of nog erger, enkeldeks ICM van 4 of 7 lang. Voor de sprinters idem dito. NS weet dat het een idiote hoeveelheid mensen te vervoeren krijgt op zo’n avond, daar moeten ze op inspelen met langere treinen. Meer treinen lukt niet met de bestaande dienstregeling, betekent niet dat je ze niet langer kan maken. Een dienstregeling is niet in 2 weken aan te passen, een materieelplanning wel.

      1. CB schreef:

        Tja, bezuinigen bezuinigen….

  4. robert kopuit schreef:

    Vergeet het Gemeentelijk Vervoert Bedrijf in Amsterdam niet. Echt op z’n Amsterdams. Volkomen chaos. Rissen met trams die leeg voorbij de propvolle haltes reden, sommigen met de boodschap “sorry, ik ben vol” erop. Mensen stonden 45 minuten op een afgeladen tram te wachten en konden vervolgens niet mee. Taxichauffeurs roken hun kans en stopten 4 tot 6 willekeurige passagiers in hun auto en zeiden vooraf dat iedereen afzonderlijk de meterprijs moest betalen.

  5. Eduard de Jong schreef:

    Zowel voor GVB als NS geldt, dat bij beide bedrijven helaas uitsluitend incompetente mensen werken. Werknemers met verstand van zaken en kennis van vervoer zijn er stelselmatig uit gewerkt. Trambestuurders in Amsterdam krijgen opdracht vooral geen reizigers mee te nemen. Alleen via rechtszaken kan de reiziger vergoeding krijgen voor een niet geleverde prestatie.

    1. Hildebrand schreef:

      Ik ken zowel bij NS en GVB competente mensen. Dat wil niet zeggen dat er regelmatig beslissingen worden genomen, waarbij het reizigersbelang niet op 1 staat. Dus de reiziger op 1, 2 en 3 bestaat op papier, maar niet in realiteit. De kwaliteit van de klantenservice van NS is in elk geval niet uitblinkend, laat ik het zo uitdrukken.

  6. CB schreef:

    NS heeft waarschijnlijk wel ergens een clausule waar het zich op beroept om maar geen compensaties aan te bieden en de schuld treurig genoeg terug naar de reiziger te schuiven. Zal wel iets met veiligheid en zo te maken hebben.

    1. CB schreef:

      Aanvulling: en om onder alternatief vervoer als mensen door toedoen NS niet meer thuiskomen.

    2. Hildebrand schreef:

      Laat ik het zo zeggen dat ik vanuit Treinreiziger.nl graag reizigers help met een gang naar de geschillencommissie. Ik acht de kans groot dat reizigers dan in het gelijk worden gesteld.

  7. Ron schreef:

    Dat er meerdere treinen die avond van binnen totaal vernield zijn door die lieve reizigers wordt voor het gemak even niet meegenomen… Dat is de reden dat een aantal treinen ontruimd zijn.

    1. Treinreiziger.nl schreef:

      Dat is later naar buiten gekomen. We hebben vanwege de feestdag van gisteren niet met NS gebeld, maar bericht van ANP als uitgangspunt gekozen. Volkomen begrijpelijk dat als er aan de noodrem wordt getrokken of treinen vernield worden, er overlast ontstaat. Dat is niet het punt. Maar wel als er geen alternatief wordt geregeld. Wie overlast heeft veroorzaakt mag worden aangepakt en getracht worden de schade te verhalen. In de algemene voorwaarden wordt verder geen uitzondering gemaakt bij overmacht. Dan alleen dat NS dan maximaal moet inspannen kosteloos hotel aan te bieden.

  8. Johan schreef:

    Aanvulling op de zin: “Als NS daarin niet slaagt, dan beloofd NS zich maximaal inspannen om reizigers kosteloos een slaapplaats aan te bieden.” Dat is niet alleen een belofte, dat is NS verplicht op grond van EU-regels.

    Zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1448366433857/content/assets/ns-nl/reizigersrechten-nl-verordening-1371_2007.pdf

    Artikel 18
    Bijstand
    […]
    2. In geval van vertraging als bedoeld in lid 1 van meer dan 60 minuten worden tevens aan de reizigers gratis aangeboden:
    a) maaltijden en verfrissingen die in een redelijke verhouding staan tot de wachttijd, indien ze in de trein of in het station beschikbaar zijn of redelijkerwijs kunnen worden aangeleverd;
    b) hotel- of ander verblijf en vervoer tussen het spoorwegstation en de plaats van het verblijf in gevallen waarin een verblijf van een of meer nachten noodzakelijk wordt of een bijkomend verblijf noodzakelijk wordt, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is;
    […]

  9. Antje schreef:

    Wat een service men allemaal verwacht op een kaartje van een tientje. Vervangend vervoer van honderden Euro’s. Hotelovernachtigen idem. Allemaal voor mensen die één keer per jaar met de trein reizen. Of wellicht twee keer.
    OVerigens is het zo met OV-chip-reizen dat je eigenlijk geen retour hebt en het dan voor iedereen mogelijk is te claimen te hebben willen reizen. Het zit er ook dik in dat dit gebeurt gezien de routine waarmee velen ‘boos’worden en uren aan de telefoon hangen. Terwijl normale burgers op zo’n moment wel anders zouden handelen.

Laat een antwoord achter aan Eduard de Jong Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *