Treinpersoneel Arriva gaat staken in Groningen en Friesland
08 dec 2022 18:39
Medewerkers van regionale treinen in het noorden van Nederland gaan vanaf volgende week donderdag staken na het stuklopen van een cao-overleg, heeft FNV bekendgemaakt.
Stakingen 15 en 16 december
“Donderdag 15 december gaan we een staking organiseren op het regionale spoor in Friesland. Op vrijdag 16 december volgt het regionale spoor in de provincie Groningen en maandag op het regionale spoor in Zuid-Oost Drenthe”, zegt Edwin Kuiper, bestuurder van FNV. Daarna volgen waarschijnlijk nog meer stakingen, maar daar moeten de bonden nog afspraken over maken.
De aangekondigde stakingen hebben in alle gevallen betrekking op treinen van Arriva. Volgens Kuiper zijn werkgevers “keer op keer” hun afspraken niet nagekomen. Woensdag verstreek een ultimatum van FNV, CNV en VVMC. Vlak daarvoor dienden werkgevers nog een nieuw loonbod in. Dat loonbod voldeed echter niet aan de eisen van de vakbond. “Ze zouden met een verbeterd loonbod komen, die belofte zijn ze niet nagekomen. Daarnaast zijn alle voorstellen van vakbonden van tafel geveegd”, aldus de vakbondsman.
Twee cao’s
Niet alleen FNV is ontevreden, ook CNV liet zich eerder deze week al negatief uit over het loonbod van de vervoerders. “Ze hebben niet voldaan aan onze vraag. We zijn nu in principe in de positie om collectieve acties te organiseren”, zei CNV-onderhandelaar Sijtze de Bruine woensdag.
Het conflict draait om een van de twee cao’s in het streekvervoer, die voor zo’n 1300 werknemers van bedrijven als Qbuzz, Arriva en Keolis geldt. Voor deze conducteurs, machinisten en buschauffeurs eisen de vakbonden dat de lonen automatisch meestijgen met de inflatie, die nu erg hoog is.
Graag in gesprek
Een woordvoerder van Arriva kon donderdagavond nog geen inhoudelijk commentaar geven op de aangekondigde stakingen. Arriva, dat namens de vervoersbedrijven de onderhandelingen coördineert, liet gisteren weten de komst van een nieuwe cao belangrijk te vinden. “We zien het gesprek daarover als juiste vervolgstap”, meldde het bedrijf woensdag per e-mail aan het ANP.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Alweer die absurde eis van een automatische looncompensatie. Waardeloze vakbonden…
Is het zo gek, als alles duurder wordt, dat personeel een loonsverhoging wilt die daarmee overeen komt? Of heeft u al aan uw werkgever aangeboden dat u uw werk voortaan voor het minimumloon zal doen? Want alles meer dan dat is toch waardeloos als we uw logica volgen.
Ja, dat is gek. Omdat het einddoel een hogere koopkracht is. Maar dat bereik je niet met een apc omdat een dergelijk mechanisme de inflatie alleen maar versterkt. De werknemers waar het fnv voor claimt op te komen zijn daar dus helemaal niet mee geholpen.
Dus wat is dan uw oplossing? Lonen niet verhogen zal ook niets bijdragen aan de koopkracht verhogen of behouden, dus daar zouden de werknemers al helemaal niet mee geholpen zijn.
Niet automatisch verhogen en niet per definitie met de volledige inflatie. Dat is iets anders dan helemaal niet verhogen.
Koopkrachtbehoud voor iedereen is simpelweg niet mogelijk. Dat lijkt me nogal logisch. We hebben ivm corona hele productieketen stil gelegd of sterk beperkt. Daardoor is er minder geproduceerd. Als er minder wordt geproduceerd kan er ook minder worden geconsumeerd uiteraard. Zo simpel is het.
Wel opmerkelijk, dat deze discussies over niet echt topsalarissen steeds weer worden beoordeeld als overdreven of luxe wensen. Dit in schril contrast met de hogere lonen. Zouden die ook zeggen: acht nee hoor, ik hoef geen 10% erbij, ik vind 6% al geweldig!
@Joost2
Als een grote groep mensen minder consumeert doordat ze gewoonweg het geld er niet voor hebben, dan valt er ook minder te produceren.
@bert sitters
Je kunt de welvaart niet op peil houden door geld bij te drukken.
Dus ze moeten achteruitgang maar klakkeloos accepteren? Gaat u dat vandaag ook aanbieden bij uw werkgever, dat u ook wel wat achteruitgang wilt? Of is achteruitgang iets voor anderen?
@ricardo
Als de welvaart daalt zal iedereen dat uiteindelijk moeten accepteren.
@ricardo
Voor mij persoonlijk is dit aan de orde van de dag. In mijn bedrijf is er elk jaar de mogelijkheid in januari dat de lonen worden aangepast. Er komt voor mij en mijn collega’s wel wat bij, maar bij lange na niet de inflatie. Dat is ook niet meer dan logisch als je kijkt wat voor prijsverhoging we aan de klant zouden moeten doorberekenen als we de lonen zouden verhogen met de inflatie. Dan lopen we echt een enorm risico dat we veel klanten verliezen. Dus ja, ik accepteer achteruitgang in deze situatie. Sterker nog, het heeft niets met accepteren te maken. Linksom of rechtsom komt die achteruitgang er toch wel.
@bert sitters
Dat zou kloppen als het probleem aan de vraagzijde van de economie ligt, zoals tijdens de kredietcrisis. Het probleem ligt nu aan de aanbodzijde. Het aanbod aan onder andere energie staat sterk onder druk door de situatie in Groningen en de Russische oorlog. Als je lonen laat stijgen, zonder dat het realistisch is op korte termijn flink meer energie te produceren/importeren, dan drijf je alleen maar de prijs op.
@Joost Heb je al eens gekeken naar wat voor winsten veel bedrijven maken. Bij sommige bedrijven stijgen de winsten harder dan de salarissen. In dit geval zijn het dus de bedrijven/aandeelhouders die profiteren en niet het personeel.
Precies die bedrijven zijn er. Overigens zullen dat er niet zoveel zijn. Maar dat is waar de vakbond zich meer op zou moeten richten. Niet op APC’s die de ellende alleen maar groter maken, maar om te kijken naar werkgvers die het personeel niet laten meedelen in de winst en daar wat aan te doen.
Ik denk dat het meer bedrijven zijn dan we misschien wel denken/vermoeden.
Het enige nadeel wat je hebt bij een ov bedrijf is dat er overheidsgeld mee gemoeid is en dat je een groep mensen dupeert bij een staking.
De meesten mensen werken in het mkb. Daar speelt dit nauwelijks volgens mij.
Ja, dat is gek want als de welvaart daalt kun je niet de lonen op hetzelfde peil houden. In de jaren 70 is dat geprobeerd met desastreuze gevolgen.
Waarom is er tegenwoordig een minister van armoede, die er al kwam voor de huidige inflatie?
Ook voor de mensen onderaan de loonschalen is zo’n automatische correctie met de inflatie ook niet echt voordelig lijkt mij. Inflatie is een gemiddelde, maar nu het vooral de energieprijzen zijn die omhoog schieten zal iemand met een laag inkomen veel harder geraakt worden dan iemand met een bovenmodaal inkomen. Voor die lage inkomens is 10% inflatiecorrectie dan mogelijk onvoldoende om de stijgende energieprijzen te compenseren, terwijl de bovenmodale collega er extra van op vakantie zou kunnen.
Mensen met een hoger inkomen wonen gemiddeld ook groter en stoken daardoor gemiddeld ook veel meer. Kortom je redenering klopt niet helemaal.
Verder zitten de prijsstijgingen in toenemende mate bij de voedselprijzen. Daar hebben lagere inkomens procentueel meer last van omdat je niet meer gaat eten als je meer verdient, hooguit koop je duurdere producten. De stijging van de voedselprijzen wordt echter vooral veroorzaakt door stijgende loonkosten. Daar spannen loonsverhoging dus het paard achter de wagen.
Mensen met een hoger inkomen hebben over het algemeen een beter geïsoleerd huis. En daarnaast is het nogal een verschil tussen geen geld voor je primaire levensbehoeften of minder geld voor luxe.
Het gevaar is dat loonsverhoging leidt tot prijsverhoging, maar personeel moet wel rond kunnen komen.
Rondkomen is een rekbaar begrip. We moeten niet gaan doen of conducteurs en machinisten op een minimumloon zitten. Velen van hen zitten dik boven modaal.
Je kunt niet zomaar op een forum de situaties van anderen als eenheidsworst zien.
Niemand had Corona zien aankomen. Niemand had de oorlog in Oekraïne voorspeld. Mensen zijn voor die tijd verplichtingen aangegaan, waar zij nu aan vastzitten. Je kunt niet zomaar in het algemeen stellen:” Dan moet je de tering maar naar de nering zetten.”
Ik ken mensen die twee keer modaal verdienen en ook roepen dat ze niet rond kunnen komen. Rondkomen heeft ook iets met uitgaven en eisen te maken. De Nederlandse lonen behoren tot de hoogste van de wereld en de verdere rest van de wereld moet ook rondkomen met minder.
De tering naar de nering zetten is moeilijk voor veel mensen. Velen hebben het moeilijk door de inflatie, energieprijzen enzovoorts maar toch zit de horeca meestal vol, zo blijkt. Een grote groep wil dezelfde levensstandaard houden zoals eerder het geval was. Ook wordt nog volop auto gereden.
Veel mensen klagen dat ze niet kunnen rondkomen omdat ze hun bestaande uitgavenpatroon als maatstaf nemen. Maar dat heeft niets te maken met “kunnen rondkomen”.
Dat autorijden is geen maatstaf. Als het OV niet naar behoren functioneert of je op een lokatie woont met weinig OV dan rest alleen de auto of fiets als vervoersmiddel. Fiets is niet geschikt voor superlange afstanden.
@Anoniem Ik denk dat een kleine groep mensen niet alleen ieder jaar dezelfde levenstandaard wil maar zelf ieder jaar een beetje meer wil dan het afgelopen jaar zonder dat ze ergens op hoeven in te leveren.
@Baardstaard Voor lange afstanden is de fiets inderdaad ongeschikt maar ik zie dat ook voor korte afstanden (soms al voor een aantal km) vaak heel snel de auto wordt gepakt.
@Wouter
Als je een steeds hoger salaris wil zal daar ook een steeds hogere arbeidsproductiviteit tegenover moeten staan anders gaat de tent op den duur failliet. En aan die arbeidsproductiviteit schort al jaren het bij het OV, het is erg inefficiënt georganiseerd.
In mijn ogen hebben ze gelijk,ook al word ik als dagelijks gebruiker van de lijn Camminghaburen Groningen slachtoffer van. Het is niet alleen de cao maar ook het materiaal waar vaak wat aan schort. Het trein personeel doet haar best
Deze mensen hebben gelijk,ook al word ik slachtoffer als dagelijks gebruiker van de lijn Groningen-camminghaburen.het treinpersoneel doet haar uiterste best,ook het materiaal waar ze mee op pad worden gestuurd is niet altijd top.
Wat er is mis met welk materiaal?
Diep triest dat dit soort jaren zestig stakingen nog steeds zijn toegestaan in Nederland. De impact op het dagelijks leven van de benadeelde reizigers is veel te groot. Laat vakbonden maar eens beter leren onderhandelen in plaats van bij een beetje tegenwind meteen de zwaarste middelen in te zetten. Of slimmere mensen aannemen.
Na de NS stakingen deze zomer had de politiek toch wel eens aan de slag kunnen gaan. Zelfs een minimale dienstregeling is niet geregeld.
Ze kunnen ook besluiten om naar een andere vervoerder over te stappen met betere arbeidsomstandigheden. Immers er is een chronisch tekort aan machinisten en conducteurs. Kortom een stakingsverbod zal ook niet helpen. Het enige wat helpt om het personeelstekort te verlichten is te kiezen voor eigen vervoer als je deze mogelijkheid hebt.
Als OV zo inelkaar zakt waarom kiest men er niet voor om het eigen auto bezit en gebruik te stimuleren opdat een automobilist zichzelf vervoert en geen personeel behoeft. Dan hoef er alleen een wat lichter doch fatsoenlijk OV netwerk in stand gehouden worden voor de niet keuze reiziger. Dit betekent dat het kabinet fors zou moeten investeren in meer snelwegen, gezien het huidige spoorwegnet prima voldoet voor het vervoer van de niet keuze reiziger.
Trouwens…. ook deze acties worden aangeboden door de Bovag. De Bovag garage. De juiste plek voor uw tweedehands auto.
Kennelijk is heel Nederland asfalteren de oplossing voor onze mobiliteit.
Als OV niet tegen acceptabele kosten georganiseerd kan worden is dat wellicht toch de beste oplossing.
Ik hoor hier veel dingen voorbij komen, wat mij een beetje ergert is dat veel mensen zeggen dat asfalt teren de enige oplossing is, maar dat is het zeker niet, het is het tegenover gesteld daarvan zelfs. Arriva betaalt en behandelt het personeel niet best, dus staken is opzich niet zo’n gek idee. Daarbij, de salaris eis bij de NS was ook 20%, maar werd afgerond op 10%. Als iemand 6 procent eist, word er waarschijnlijk 3% gegeven. dus door 10% te eisen word er waarschijnlijk tussen de 4 en 6% salaris verhoging gegeven. En dat staat wel in verhouding. Veel dingen zijn niet betaalbaar, en door er massaal op achteruit te gaan zullen mensen stoppen met consumeren, wat leidt tot minder inkomen voor bepaalde sectoren. Wat weer kan leiden tot ontslagen medewerkers, wat leidt naar minder inkomen, minder consumptie ect. Dus je personeel betalen kan op zich niet zoveel kwaad.
Arriva biedt al 6% maar de vakbonden houden vast aan 10%. Arriva betaalt machinisten overigens zeer behoorlijk voor een functie op MBO3 niveau.
Nou misschien komen ze dan uit op 8 procent, good for them. Dat Realisme graag vindt ik wel een interessante term, ik moet eerlijk zeggen, voor een fatsoenlijke discussie vind ik het provocerend en niet toepasselijk. U vindt dat u gelijk, dat respecteer ik, maar op zo’n manier een reactie noemen is niet netjes. Nog steeds ben ik ervan overtuigd dat uitvoerend personeel goed behandeld moet worden. En als ze dus een salaris verhoging daar voor nodig achten, is dat hun goed recht. Nu is gewoon de vraag wie langer voet bij stuk gaat houden.
Machinist is een beroep op MBO3 niveau en dan kun je ook een salaris op MBO3 niveau verlangen naar geen salaris van een HBO’er of WO’er. Spoorwegpersoneel plaatst zichzelf een beetje buiten de realiteit.
Hier ben ik het echt niet mee eens, men dient betaalt te worden naar vraag en aanbod en kunde. Er zijn trouwens genoeg mbo’ers die die meer dan modaal verdienen omdat niemand dat werk wil doen maar wel nodig is. Er zijn genoeg wo studies waar we geen klap aan hebben die, wel verlangen naar een wo salaris terwijl ze alleen een bachalor hebben.
Die vraag en aanbod zullen in evenwicht komen doordat een groot deel van het OV verdwijnt. Bij deze salariseisen en bij de huidige arbeidsproductiviteit gaat het OV anders gewoon failliet. Hogere salarissen kunnen alleen als ook de productiviteit omhoog gaat.
@”opa Ties”
Arriva is DB. Deze Duitse gigant gebruikt Arriva om een voet in de Nederlandse markt te kunnen hebben. Dan moet het bedrijf ook tegen een stootje kunnen
@bert sitters. Dat is flauwekul. DB zou Arriva het liefst verkopen en heeft dat ook geprobeerd. De enige reden om het niet te doen, is het feit dat Arriva veel minder opbrengt dan het bedrag waarvoor DB het op de balans heeft staan.
@Jasper
Mensen er massaal op achteruit laten gaan? Het is een feit dat mensen er massaal op achteruit gaan, dat is momenteel geen keuze.
Je verhaal over ontslagen bij mindere consumptie klopt, maar is op dit moment een vele malen kleiner risico dan het risico van een nog hogere inflatie. De werkloosheid is historisch laag en de inflatie historisch hoog. Dan moet je geen stimuleringsbeleid voeren. Dat zou hetzelfde zijn als tegen iemand met obesitas zeggen dat hij een beetje vettig moet blijven eten, omdat er anders risico op anorexia is.
Je stelling dat het meer betalen van personeel geen kwaad kan is uiteraard onjuist.
De vergelijking met obesitas klopt van geen kanten en ik vind deze volkomen ongepast.
Vette speklappen bij de kiloknaller zijn stukken goedkoper dan magere, ecologische runderlappen. Helaas moeten veel mensen nu noodgedwongen overschakelen op ongezonder voedsel.
Leg dan maar eens uit waarom het niet klopt. Op het moment dat de werkloosheid laag is en de inflatie hoog is een beleid om de economie te stimuleren onverstandig. Dat is echt niet zo ingewikkeld.
Op zuch klopt die vergelijking wel. Het is waanzin om een stimuleringsbeleid te voeren via enorme loonsverhogingen als er al een enorme inflatie is vanwege energie- en andere tekorten tekorten. Je kunt dan beter de diensten inkrimpen dan de lonen verhogen bij personeeltekort.
Als het OV structureel niet kan leveren dan zal je naar andere oplossingen moeten zoeken. Het is inmiddels duidelijk geworden dat heel het OV zachtjes aan een grote puinhoop is geworden en de kans dat dit in korte termijn gefixt kan worden niet super groot is. Dat betekent dus andere oplossingen en de eigen auto is niet gevoelig voor virusproblemen en voor personeelstekorten. Kortom men moet niet dogmatisch zijn, maar de problemen praktisch oplossen.
als oud onderhandelaar in heel andere sectoren valt het mij op, dat men zo weinig het mechanisme begrijpt. Ja, een automatische prijscompensatie leidt tot meer inflatie maar het ontbreken van een vorm van compensatie leidt tot uitholling van het inkomen. Probleem is dat de inflatie berekent wordt over een standaard ‘boodschappenmandje’ terwijl er ook heel andere uitgaven zijn die niet tot het dagelijks uitgavenpatroon behoren. Daarnaast is er sprake van doorlopende contracten bijv. voor energie. Het zijn meestal de laagste inkomens die werkelijk met het ‘boodschappenmandje’ te maken hebben. Wil men nu de patstelling doorbreken dan moet men met dit verschil rekening houden. Dat kan prima door een loonontwikkeling af te spreken die lager ligt dan het berekende inflatiepercentage maar met een bodem, waardoor het percentage voor de laagste schalen (veel) hoger komt te liggen en waardoor de hele loonontwikkeling aansluit bij de werkelijk hogere uitgaven in de komende maanden voor iedereen.
Lonen zijn een vergoeding voor een arbeidsrelatie en die kun je alleen verhogen als er ook voldoende arbeidsproductiviteit is. Dat de lasten omhoog gaan voor mensen klopt maar dat creëert nog geen loonruimte als er op de werkvloer onvoldoende geproduceerd wordt. Daar zit bij het spoor het probleem: de arbeidsproductiviteit in de sector is ver onder de maat.
Er komt wel een keer een eind aan het nivelleren. Het nivelleren begint de Nederlandse economie te ontwrichten, steeds meer mensen willen niet of minder werken omdat het niet meer loont.
@”opa Ties” de inkomstenverschillen zijn nog altijd gigantisch. Het vervelende is dat juist de hogere inkomens juist gespaard blijven van nivellering.
Ha ha, gigantisch inkomensverschillen? Iemand met twee keer modaal heeft als je belastingen, subsidies, toeslagen etc. meetelt nauwelijks meer te besteden dan iemand fors onder modaal. Werken loont totaal niet in Nederland.
Is dit een grap Bert?
@Brabo.
Voor veel mensen loont hun werk onvoldoende. Daarom voert het personeel van Arriva/DB ook actie!
Gewoon de auto nemen dan heb je geen last meer van dat gedonder van altijd maar weer stakingen in het duurbetaalde ‘veevervoer’. Ik probeer al véle jaren met succes de NS en Arriva te mijden. Is beter voor je hart.
Altijd weer stakingen? Wanneer was de laatste staking bij Arriva in Groningen en Friesland?
9 september j.l.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Alle redenen die mensen opvoeren om niet meer het ov te gebruiken maar juiste een auto te nemen kun je ook gebruiken om de auto links te laten liggen en juist het ov te gebruiken.
Waar je bijvoorbeeld werkzaamheden aan het spoor hebt, heb je natuurlijk ook werkzaamheden aan de wegen. Zo moeten de komende jaren werkzaamheden plaatsvinden aan zo’n 30 bruggen.
Waar je storingen bij de NS hebt, heb je op de weg altijd wel iemand die niet kan rijden en een ongeluk veroorzaakt met een file tot gevolg.
Waar nu Arriva staakt (voorheen de NS) had je ook stakende boeren die voor vertraging op de weg zorgde.
Ik denk dat iedereen een eigen afweging moet maken of wel/niet met de auto/trein moet gaan.
Lekker in de file en nergens parkeerplekken is inderdaad veel relaxter!
Geeft wel veel minder ergernis dat altijd dat gezeik van vakbonden en personeel.
Altijd maar weer die NS. /sarcarme off/
10 oktober was er geen staking, maar één chauffeur wenste niet door te rijden naar het eindstation, wat een zak 8 mensen hun reis gemist door zijn aktie
Interessante opmerking op 9 december (Gerard Kuipers en Karel Geerts) over de treinen van Arriva. Maar het klopt wel, het inzetten van voldoende treinstellen behoort niet tot de prioriteit van Arriva. Gevolg reizigers die over de volledige rit moeten staan.
De ,nieuwe, serie 600 voldoet al helemaal niet: minder zitplaatsen om over ruimte voor wandelwagens, scootmobielen, fietsen nog maar te zwijgen.
En de omgebouwde series 200 en 300: te weinig beenruimte alsof je bij de buren moet bedelen om ruimte.
ik werd er gisteren mee overvallen,ik dacht dat ik las dat ze eerst naar de onderhandelingstafel gingen ; het was wel pijnlijk voor de vele scholieren die plotseling niet naar school konden; de fiets was geen optie met het koude weer
treinstakingen is dat ook op 20 december!