Treinreiswinkel zet Autoslaaptrein in 2016 voort

De Treinreiswinkel zal ook in 2016 een autoslaaptrein vanuit Düsseldorf laten rijden naar het Italiaanse Verona. Waar er dit jaar 7 ritten waren, worden dat er volgend jaar 23. Dit jaar werd de dienst halsoverkop geïntroduceerd omdat EETC onverwacht de stekker uit de vanuit Nederland vertrekkende autoslaaptrein trok.

"We hebben veel positieve reacties ontvangen en er zijn mensen die meteen voor 2016 geboekt hebben. Treinen waren goed bezet, soms zelfs compleet uitverkocht. Op sommige data hadden er makkelijk twee kunnen laten rijden", zegt directeur Helmut Brall tegenover Treinreiziger.nl.

Langer seizoen
Alleen de eerste rit uit Italië en de laatste rit naar Italië trekken minder reizigers dan gedacht. Dat komt omdat klanten dan geen retour kunnen boeken. "Bij een langer seizoen is dat minder ingrijpend", legt Brall uit. Daarom gaat de trein in 2016 een veel langere periode rijden, wekelijks van 20 mei tot en met 24 september 2016. Dit jaar reed de eerste trein pas op 3 juli en zal de laatste trein op 15 augustus volgen.

Finetuning
Het is voor het eerst dat Treinreiswinkel autoslaaptreinen laat rijden. Brall: "Het is een complexe operatie met verschillende landen en spoorwegmaatschappijen. We hebben per vertrekdatum meer dan 20 medewerkers op en rond de trein ingezet. In grote lijnen zijn we tevreden hoe alles gelopen is, een aantal operationele zaken vragen om finetuning." Daarbij geeft de directeur als voorbeeld dat bepaalde types Cadillac eigenlijk niet mee kunnen. Ook bij het ontbijt kwam er een verbeterpunt naar voren.

Binnen een week
De Treinreiswinkel zette de autoslaaptrein in allerijl op nadat pas op 15 april bekend werd dat EETC geen autoslaaptrein meer zou laten rijden. Duizenden klanten hadden echter al wel geboekt voor de trein. Binnen een week wist de Treinreiswinkel vervolgens een alternatief te regelen voor een deel van de klanten. Behalve naar Italië reed EETC ook naar Koper. Voor die trein is er geen alternatief gekomen.

Nauwelijks Duitse klanten
Alhoewel de trein in Duitsland start, trekt de trein vooral Nederlandse klanten. "Circa 88% van de klanten komt uit Nederland", zegt Bral. Nog eens 10% van de klanten komt uit Engeland. De overige twee procent van de klanten komt uit Duitsland, Denemarken, België en zelfs Zweden. Het bedrijf uit Leiden hoopt volgend jaar meer Duitse klanten te trekken.

Aanbiedingen
Voor wie volgend jaar ook de dienst wil proberen zijn er interessante aanbiedingen. Met name aan het begin van het seizoen kunnen reizigers extra voordelig met de trein uit Italië weer naar Nederland reizen. De trein is ook toegankelijk voor reizigers zonder auto, of voor reizigers die juist een motor of een fiets willen meenemen.

This post was last modified on 23 december 2016 12:14

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

15 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

7 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug