alles over oenbaar vervoer
u bent hier: 

Problemen met GSM-verbinding zetten Fyra stil

vrijdag 8 februari 2013
Problemen met GSM-verbinding zetten Fyra stil

De vele vertragingen met de Fyra V250 Amsterdam - Brussel werden veroorzaakt door problemen met beveiligingssysteem ERTMS. Dat blijkt uit een analyse van het technisch vakblad De Ingenieur. Sinds 17 januari is de trein volledig uit de dienstregeling gehaald, omdat de Fyra door sneeuw een deel van het plaatwerk verloor. 

Zo kampt de Fyra met problemen als hij de grens passeert. Dan moet er worden overgeschakelt van het Nederlandse naar het Belgische GSM-R-netwerk. Volgens De Ingenieur is er dan een verhoogd risico op contactverlies, door een programmeerfout in de software van de boordcomputer. Soms duurt het inbellen en verificeren te lang, soms kan het netwerk niet bereikt worden. De trein wordt in beide gevallen uit veiligheid automatisch tot stilstand gebracht. 

Rijrichting
Een andere bug in de software zorgt ervoor dat de Fyra's soms niet meer weten welke kant ze op gaan. De computer denkt dan ineens de andere kant op te rijden, waardoor de trein veiligheidshalve wordt stilgezet.
 
Oplossing
Een simpele en snelle oplossing is niet voor handen. De software dient aangepast te worden en opnieuw gecertificeerd te worden. Volgens het vakblad gaat het oplossen van het probleem al snel een jaar duren.
 
Thalys
De problemen bij de grens zijn niet nieuw, toen de Thalys in 2009 via de hogesnelheidslijn ging rijden, ontstonden er ook ERTMS problemen bij de grens. De software voor de Thalys is verbeterd, maar voor de Fyra is er gebruik gemaakt van de oude software. De nieuwe Thalys software kan namelijk niet gebruikt worden, omdat deze specifiek is aangepast op de Thalys en bijvoorbeeld ook aanpassingen heeft voor het Franse spoor.
 
Problematiek
Naast bovengenoemde problemen is ook nog niet bekend waardoor de Fyra beschadigd kon raken als gevolg van het winterweer.  Voorlopig staan de treinstellen aan de kant. Vanaf 18 februari zal een paar keer per dag een vervangende Intercity naar Brussel rijden.

 

 
Tags: Fyra / ERTMS
terug naar alle artikelen
 
bezoekers van deze pagina hebben ook gelezen:
Topman NS biedt excuses aan voor Fyra vr 12 jun  Topman NS biedt excuses aan voor Fyra
NS onderzocht TGV als alternatief voor Fyra ma 8 jun  NS onderzocht TGV als alternatief voor Fyra
Ook NMBS had geen alternatief voor de Fyra za 6 jun  Ook NMBS had geen alternatief voor de Fyra
Fyra problemen in sneeuw was mogelijk te voorkomen ma 1 jun  Fyra problemen in sneeuw was mogelijk te voorkomen
Kwaliteitsinspecteur: Fyra ging met teveel fouten naar Nederland ma 1 jun  Kwaliteitsinspecteur: Fyra ging met teveel fouten naar Nederland
Peijs: ERTMS geen excuus voor late levering Fyra do 28 mei  Peijs: ERTMS geen excuus voor late levering Fyra
Dag 4 van de Parlementaire Fyra-enquete (LIVE) vr 22 mei  Dag 4 van de Parlementaire Fyra-enquete (LIVE)
Samenvatting Fyra enquete dag 2: NS heeft spijt van bod wo 20 mei  Samenvatting Fyra enquete dag 2: NS heeft spijt van bod
Oud NMBS topman wil niet naar Fyra enquete komen di 19 mei  Oud NMBS topman wil niet naar Fyra enquete komen
Dag 1 Fyra enquete: Netelenbos was tegen aanbesteding ma 18 mei  Dag 1 Fyra enquete: Netelenbos was tegen aanbesteding


Adverteren   |    Contact   |    Colofon   |    Copyrights   |    Disclaimer   |    Pers   |    Webmasters   |    Vacatures   |    Over ons
Wintersport trein   |    Trein Zwitserland   |    Trein Duitsland   |    Trein Berlijn   |    Trein Parijs   |    Trein Brussel   |    Modelspoor   |    Trein Londen   |    Parkeren Schiphol