De reizigerspunctualiteit is in het eerste halfjaar van 2015 gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 8,4% van de reizigers kwam 5 minuten of meer te laat aan op zijn bestemming. Vorig jaar was dat nog 6,7%.
De slechtere punctualiteit wordt volgens NS veroorzaakt door enkele grote storingen, zoals bijvoorbeeld de stroomstoring bij Amsterdam en problemen bij de verkeersleiding in Utrecht. Ook daalde de reizigerspunctualiteit doordat er meer treinen uitvielen.
Op 35 stations wordt de stiptheid gemeten. Bij reizigerspunctualiteit wordt dit per trein gewogen met de gemiddelde (historische) reizigersaantallen. Als een trein niet rijdt, wordt dit gezien als te laat. Ook een aantal kritische aansluitingen wordt in de indicator meegenomen. Volgend jaar hoopt NS over te gaan op een nieuwe indicator voor reizigerspunctualiteit. Bij de nieuwe indicator zijn niet de 35 knooppunten het uitgangspunt, maar het begin- en eindstation van de klant. Daarvoor zal er overgestapt gaan worden naar OV-chipkaartdata.
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…