Home

Treinreizigers moeten in heel Europa dezelfde rechten krijgen

In heel Europa moeten treinreizigers dezelfde rechten krijgen en daardoor beter beschermd worden tegen vertragingen, annuleringen en discriminatie. Treinreizigers hebben theoretisch in heel Europa al dezelfde basisrechten, maar in de praktijk komt daar nog weinig van terecht.

De Europese Commissie stelt daarom voor de uit 2009 daterende wetgeving voor passagiersrechten in het spoorvervoer te wijzigen. Veel landen blijken vrijstellingen op de EU-regels te hanteren voor binnenlandse, regionale en grensoverschrijdende diensten. Dit ondermijnt de rechten van reizigers aanzienlijk, stelt de commissie. Nederland is volgens Brussel een van de slechts vijf landen die de EU-wetgeving voor de rechten van treinpassagiers wel toepassen. Ook België, Denemarken, Italië en Slovenië doen dat.

De commissie wil af van de vrijstellingen zodat treinreizigers overal in de EU dezelfde rechten hebben. Zo hebben passagiers nu al recht op teruggave van 25 procent van de prijs van het treinkaartje bij een vertraging van 60 tot 119 minuten en 50 procent als de trein minstens twee uur te laat op de bestemming aankomt. De compensatie moet binnen een maand na aanvraag worden terugbetaald. De regeling van NS gaat een stuk verder.

Toch worden de vernieuwde regels niet op alle fronten beter. Onder de huidige regels moeten de spoorwegmaatschappijen ook compenseren als er sprake is van overmacht, bijvoorbeeld door natuurrampen die ze niet konden voorzien of voorkomen. Die verplichting wil de commissie schrappen. Volgens EU-commissaris Violeta Bulc (Vervoer) zijn veel reizigers onvoldoende op de hoogte van hun rechten. De informatie moet verbeterd worden, bijvoorbeeld door de rechten op het ticket te printen.

Brussel stelt ook voor dat personen met een handicap of beperkte mobiliteit het recht op verplichte ondersteuning bij alle treindiensten krijgen.

This post was last modified on 2 oktober 2017 10:20

Bekijk reacties

  • Het artikel meldt dat de regeling van NS een stuk verder gaat dan de Europese regelgeving. In de regel daarvoor staat dat de compensatie binnen een maand na aanvraag moet worden terugbetaald. Juist daarin strookt de werkwijze van NS niet met de regelgeving. Ikzelf heb bijvoorbeeld nog legio onbehandelde aanvragen voor GTBV staan. De oudste daarvan is 7 juli en in totaal zijn er zes ouder dan een maand. Het rare is dat sommige latere aanvragen weer wel zijn gehonoreerd. Lijkt totaal geen lijn in te zitten.

Share

Recent Posts

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

22 uur terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

2 dagen terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

3 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

4 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

7 dagen terug

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer…

1 week terug