Treinreizigers verdeeld over nut uitgedunde dienstregeling
22 jan 2019 13:00
Treinreizigers zijn verdeeld over de nut en noodzaak van de aangepaste dienstregeling vanwege het winterweer. Dat blijkt uit een peiling onder 1.000 sitebezoekers van Treinreiziger.nl.
42%: Aanpassingen prima
De groep die de uitgedunde dienstregeling steunt is iets groter dan de groep die de aanpassingen volledig afwijzen. 42% zegt de uitgedunde dienstregeling prima te vinden, als daardoor het treinverkeer niet vast loopt. Een iets kleinere groep – 39% – vindt de aangepaste dienstregeling onzin. De rest, 19%, heeft geen mening.
Extra compensatie niet nodig
Op de vraag of reizigers gecompenseerd moeten worden, zijn de ondervraagden minder verdeeld. Slechts 31% van de deelnemers vindt dat de reizigers gecompenseerd moet worden vanwege de winterse hinder. De meerderheid vindt de bestaande regeling Geld terug bij Vertraging voldoende (40%) of vindt dat er helemaal geen compensatie nodig is (29%).
Eerdere peiling
Treinreiziger.nl deed eerder, op 23 februari 2017, ook een peiling over de uitgedunde dienstregeling. Toen was een verwachte storm de aanleiding. Treinreizigers waren toen minder verdeeld. 51% vond de aangepaste dienstregeling vervelend, maar logisch. Nog eens 28% had weliswaar begrip maar vond dat NS te snel besloot om de dienstregeling uit te dunnen. Slechts 9% had toen helemaal geen begrip voor het besluit.
Uitgedunde dienstregeling bij slecht weer? Treinreizigers begripvol
Er blijven en komen zo wel veel weersomstandigheden, waardoor men op onze nationale trots, de spoorwegen , nog kunt vertrouwen op de dienstuitvoering. De trein is m.i. het ultieme vervoermiddel waarvan je nog op aan zou mogen kunnen. Waarom kunnen andere treindiensten hier bij ons wél uitgevoerd worden en anderen niet ?? 80% kan wel rijden verneem ik in de berichtgeving. Ik verneem tevens in de weersverwachtingen dat er 1 tot 2 a 3 en ten hoogste zelfs 5 c.m. sneeuw verwacht wordt. Mijn schoonfamilie en ook neven in Canada, vallen compleet stil bij het vernemen van de noodmaatregelen , lachen meelijwekkend en mijn echtgenote kan er tijdens haar verblijf daar destijds hele verhalen over vertellen, waaruit blijkt, dat het openbare leven daar zijn gewone gangetje gaat, bij 50 cm tot een meter sneeuw, hetgeen ook door voornoemde personen daar via Skype, benadrukt wordt. De noodmaatregelen hier in Nederland , bij die paar c.m. sneeuw wekt grote bevreemding, en ongeloof. Winter als in de nrd.oostelijke V.S. en midwesten en Canada daar is andere koek. Zeer snel en accuraat komen
daarzo overal particuliere en gemeentelijke sneeuwruimers en strooiers in actie, en dan nog.
> De trein is m.i. het ultieme vervoermiddel waarvan je nog op aan zou mogen kunnen.
Alleen jammer dat ik niet in een station woon en mijn bestemming ook niet een station is. Ik zal dus hoe dan ook een stukje over de weg moeten lopen voordat ik op het station ben. Als de weg niet betrouwbaar is, kan de trein nog zo betrouwbaar zijn, er zal niemand mee kunnen reizen.
> Mijn schoonfamilie en ook neven in Canada, vallen compleet stil bij het vernemen van de noodmaatregelen , lachen meelijwekkend…
Ik lach met veel plezier terug. Zelfs in de aangepaste dienstregeling rijdt tussen Eindhoven en Amsterdam nog altijd elk kwartier een intercity. Hoe vaak rijdt de trein tussen Montréal en Quebec?
@all, met name hen die denken dat vroeger *alles* beter was: tijdens deze aangepaste dienstregeling rijden altijd nog meer treinen dan tijdens een normale dienstregeling van 40 jaar geleden.
@all: raar verschijnsel, die mens… als we door de sneeuw naar de supermarkt lopen, zijn we extra voorzichtig. Idem als we met de fiets of de auto op weg gaan. Maar van de spoorwegen verwachten we dat ze onaangepast blijven functioneren…?
40 jaar geleden was de bevolking ook kleiner en de OV-studentenkaart bestond nog niet. Dus waren er ook veel minder treinen nodig.
Treinen en infrastructuur moeten tegen een stootje kunnen. Zeker tegen een periode van temperaturen net onder nul en enkele cm’s sneeuw. Vroeger konden ze dat m.i. veel beter dan tegenwoordig met al die gevoelige electronica en software.
Die nieuwe NS treinen worden wel getest in de klimaatkamer in Wenen. Voor wat het waard is. Want het wil natuurlijk niet zeggen dat er een garantie is dat ze in de praktijk heel goed tegen sneeuw kunnen.
Vroeger was het niet beter en Mat64 of ander spul stond massaal stil bij sneeuw.
In de klimaatkamer is er geen sneeuw en wind. Testen zal op de baan moeten en zo kon je een paar jaar geleden zien dat een wind stuifsneeuw combinatie de al rijdende VIRM massaal aan een kortsluiting hielp. Ook TGV en oude Eurostar hadden na 30 jaar op de rails plots last van stuifsneeuw in de motorruimte. Bizar is dat nieuwe treinen als de V250 bij onjuist gebruik afgerekend werden op een kleinigheid en oude spullen grote vergevingsgezindheid ontvingen op ontwerpfouten.
Nieuwe treinen moeten bij bar winterweer juist extra de baan op om km’s te maken. Desnoods leeg.
dries molenaar schreef:
> Nieuwe treinen moeten bij bar winterweer juist extra de baan op om km’s te maken. Desnoods leeg.
Februari 2005 was ik op wintersport in Klosters/Davos. Vanaf Düsseldorf slapend naar Landquart gereisd met de UrlaubsExpress (die had je toen nog) en aansluitend verder met de Rhätische Bahn, die ook dwars door het skigebied heen rijdt (als skiër word je uiteraard met bruggen en tunneltjes over resp. onder het spoor geleid!).
Ondanks meters sneeuw en diverse sneeuwbuien reden de treinen er elk half uur; bij het openen en sluiten van de kabelbanen zelfs elk kwartier.
Hun geheim was: blijven rijden. Ook ‘s nachts, met lege treinen. Hierdoor blijft de spoorbaan in topconditie, ook omdat de locomotieven en stuurstanden van sneeuwschuivers waren voorzien. En op dezelfde manier werd ijsvorming op de bovenleiding voorkomen.
tussen Montréal en Quebec?
Volgens mij maar twee keer per dag. Ik heb het ooit willen doen maar het station in Québec is leger dan een museum en er rijdt nauwelijks wat.
Een kennis vertelde dat ze wel HSL ideeën voor Montréal-Québec en Montreal-New York hadden maar de kansen zijn niet groot.
Frequentie van 1 trein per uur of 1 keer per 2 uur in Canada? Zelfs tussen twee grootste steden van Canada zal de frequentie wel minder zijn dan in Nederland.
Zelfs maar 5 per dag!
Als het echt hard sneeuwt is het juist gemakkelijker als er veel treinen rijden die elk het laagje verse sneeuw van het spoor schrapen. Als er urenlang niets rijdt moet de volgende trein misschien wel door een laag van tientallen centimeters ploegen.
In Canada rijden weinig treinen. Problemen onstaan hier vooral door afvallende brokken ijs die juist bij wissels vallen en dan de tong blokkeren.
Er is in Canada nauwelijks passagierstransport per rails. Uw verhaal is een duimzuigsel. Canada accepteert nog immigranten.
NB het onderhoud van de openbare ruimte in de USA is gewoon rampzalig slecht. Ook bij sneeuw.
In Canada rijden nauwelijks elektrische treinen. In het hele land is er slechts 130km bovenleiding die kan stukgaan.
Ik ben natuurlijk een leek inzake deze materie, maar om nu al een nooddienstregeling te bieden is een compleet zwaktebod. Er valt voorspelbaar weinig sneeuw. Vanwaar deze angst.
Op somda is al te lezen hoeveel gedoe deze dienstregeling veroorzaakt, ook al voor dat er sneeuw ligt.
@ Allebrandi
U vraagt u af waar deze angst vandaan komt. Op de site van ‘Voor beter OV’ las ik een evaluatie die wat mij betreft wel ‘hout snijdt’.
De eerste sneeuw kwam volgens verwachting dik na de ochtendspits.
Als er nu een meter sneeuw ligt misschien maar 2 à 3 centimeter, vind ik het een absoluut zwakte bod 🙁
gezien de streek en stadsbussen wel gewoon doorrijden
Nou dat is ook maar deels zo. Enbussen rijden wel, maar met stevige vertraging. Dat wil NS juist voorkomen met de aangepaste dienstregeling.
Morgen komt het sneeuwfront weer terug. Dan valt er boven op die 3 cm nog veel meer sneeuw. Het zou te overwegen zijn om dan de treindienst met wel 40% te beperken. Wat sneeuw op sneeuw is de grootst denkbare nationale ramp.
Woensdag rijden de treinen weer volgens normale dienstregeling
Een woord ia hier antwoord op POLITIEK.Als trein te laat is krijgen ze boete bij uit gedunde dienstregeling niet.Het gezeik over canada is bullshit met hoog uit 1trein per 4 uur hier rijd men minimaal ieder uur (alleen naar stavoren rest is al meer).internationaal niet mee gerekend.Ook telt mee dat nederland stress land is door onze klote werkgevers.Dus daar zijn de aanpassingen nodig.
Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. Een trein die niet rijdt kan niet te laat zijn. Die truc hadden ze in Duitsland ook al uitgevonden.
NS wordt afgerekend op reizigerspunctualiteit. Omdat reizigers wel te laat zijn met uitval, tellen reizigers die vertraging hebben door opgeheven trein wel mee als te laat.
Met bijna 2300km file is het autoverkeer ook hard getroffen, er zijn berichten van mensen die er 2 uur over gedaan hebben om per auto hun eigen stad uit te komen. Dan denk ik dat elk half uur een trein ipv elk kwartier een trein wel overkomelijk is.
Er zijn kennelijk een hoop treinreizigers geweest die op basis van de onheilspellende aankondiging van NS (extra reistijd en overvolle treinen door de uitgedunde dienstregeling met daarbovenop nog meer extra reistijd en nog vollere treinen door al die verstoringen die ze verwachtten) toch maar de auto hebben genomen vandaag.
Treinen hebben geen last van gladheid. Het spoor zou juist bij glad weer het wegverkeer moeten ontlasten.
Dat is helemaal niet zo. De ochtendspits was afwezig. Er waren dus eigenlijk weinig automobilisten.
In de ochtend werd inderdaad gemeld dat het rustiger was als normaal en dat veel mensen thuis zouden werken.
Bij de ANWB is al sprake van file als het autoverkeer langzamer dan 50 km rijdt.
In 2005 deed ik er, door de sneeuw van toen, vier uur over om van Apeldoorn-Kennedylaan naar Harderwijk te komen. Het was wel mooi op sommige plekken maar het werd snel donker, gelukkig zat de tank vol.
Veiligheid…
Een goede voorzorg en veilige reis, is beter dan een onverantwoorde rit. Dus goed dat o.a. NS meer ruimte in de dienstregeling heeft gemaakt om bijvoorbeeld een sein, wissel – of materieel storing het hoofd te kunnen bieden. Ik reisde zelf op deze dag en plande wat extra reistijd in en kon zelfs een vertraging het hoofd bieden, maar genoot onderweg ook wel van het deels bewolkte en besneeuwde Hollandse landschap, waardoor na een lange warme zomer in 2018 het begrip winter ook na de treinreis extra sfeervol aan deed… Veilig (trein)reizen heeft mijn voorkeur, een tweede treinbotsing in mijn leven, daar sta ik niet op te wachten…!