X

Korte stroomstoring Utrecht: Veel treinreizigers gehinderd

Foto: NS

Het treinverkeer van en naar Utrecht heeft enige tijd stil gelegen als gevolg van een stroomstoring. Dat melden NS en ProRail maandag.

De storing ontstond rond 9:45 uur. Circa tien minuten later had netbeheerder Stedin de storing al verholpen. Toch kon het treinverkeer nog niet direct volledig hervat worden. Eerst moesten de gestrande treinen weer binnengehaald worden. De bedoeling is dat het treinverkeer vanaf circa 10:45 uur langzaam maar zeker wordt opgestart. NS waarschuwt dat ook de uren daarna de gevolgen van de storing nog merkbaar zullen zijn. “We moeten een grote puzzel van honderden treinen opnieuw leggen omdat treinen en rijdend personeel niet meer op de juiste plek staan,” citeert het ANP een woordvoerder van ProRail.

Updates:
13:03u Hinder neemt af
Drie uur na de stroomstoring neemt de hinder langzaam maar zeker af. Vooral tussen Utrecht en Amersfoort en Utrecht en Woerden/Rotterdam/Den Haag vallen er nog wel treinen uit.

11:51u Nog veel hinder
Afgelopen uur zijn er nog veel treinen uitgevallen. “Het treinverkeer rond Utrecht wordt vanaf 11:30 uur weer gefaseerd opgestart,” liet een woordvoerder van ProRail eerder vanochtend weten. Voor 11:30 uur reed er ook al een aantal treinen, maar de meeste treinen vielen uit.

10:54u Nog enkele uren hinder
“De verwachting is dat de gevolgen van deze storing nog enkele uren voelbaar zullen zijn. Houd tot die tijd rekening met vertraging, treinuitval en last minute wijzigingen. Plan uw reis kort voor vertrek voor een zo actueel mogelijk reisadvies,” meldt NS.nl.

10:48u Enkele treinen rijden
Alhoewel NS en ProRail nog melden dat er momenteel geen treinen rijden, blijken het afgelopen half uur toch enkele treinen vertrokken te zijn. Er is echter nog geen betrouwbare dienstregeling mogelijk. Verreweg de meeste treinen zijn het afgelopen half uur opgeheven. De trein die als eerste weer redelijk volgens dienstregeling vertrok, was de trein van 10:06 van Utrecht naar Baarn.

10:40u Gestrande treinen
Rond Utrecht staan veel gestrande treinen, meldt het ANP. Nu de stroom op de bovenleidingen terug is, gaat de NS deze binnenhalen. Daarna is het de bedoeling dat de normale dienstregeling weer op gang komt. Dat zal niet voor 11:00 uur zijn.

10:37u Tenminste tot 11:00 uur geen treinen
Spoorbeheerder ProRail meldt op haar site dat er tot tenminste 11:00 uur geen treinen rijden rond Utrecht Centraal. Om 09:55 uur was de stroomstoring verholpen. “ProRail en de vervoerders werken er nu hard aan om het treinverkeer weer op te starten. Dit heeft even tijd nodig, omdat niet alle treinen op de juiste plek staan,” aldus de spoorbeheerder. NS schrijft nog op haar website dat de stroomstoring nog niet verholpen is en het op dit moment nog niet bekend hoe lang dit gaat duren. 

10:31u Stroomstoring volgens Stedin verholpen
Inmiddels is de stroomstoring verholpen meldt netbeheerder Stedin al om 9:55 uur op Twitter. NU.nl meldt dat een woordvoerder van ProRail de situatie op het spoor “rommelig” noemt. Het kan langer dan een uur duren voordat alle treinen weer volgens schema rijden. NS meldt momenteel nog dat er geen treinen rijden van en naar Utrecht Centraal.

10:15u Op deze routes kun je omreizen:

  • Vanuit Rotterdam (en Den Haag): reis via Schiphol naar Amersfoort, Zwolle en verder (en v.v.)
  • Vanuit Den Haag en Rotterdam: reis via via Tilburg en Den Bosch naar Nijmegen en Arnhem (en v.v.)
  • Vanuit Amsterdam en Schiphol: reis via Rotterdam en Breda naar Eindhoven en verder (en v.v.)
  • Vanuit Amsterdam en Schiphol: reis via Amersfoort en Ede-Wageningen naar Nijmegen en Arnhem (en v.v.)

 

This post was last modified on October 2, 2017, 3:28 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand):

Bekijk reacties

  • Tien minuten ligt de stroom eraf en meteen is dat uren later nog merkbaar? Gewoon treinen met tien minuten vertraging laten vertrekken was geen optie? Het hele emplacement is daar toch onlangs helemaal op de schop gegaan zodat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen?

    • Ik verwacht dat Stedin de storing in 10 minuten had verholpen, mat daarna eerst ook even getest moest worden of de spanning weer overal goed terug was op de bovenleiding, en dergelijke. En vervolgens personeel informeren, dan ben je al snel weer 10 minuten verder. En dan moet er wel worden bijgestuurd.