fbpx

Treinverkeer Zwolle plat: Niet staking maar hitte boosdoener

19 jun 2017 19:27

Het treinverkeer van- en naar Zwolle is maandagavond midden in de avondspits ernstig ontregeld als gevolg van een stroomstoring. Duizenden reizigers zijn gedupeerd door de storing. Omstreeks 20:30 uur meldt NS dat de verstoring voorbij is.

“De treindienst is ernstig ontregeld door technische problemen die worden veroorzaakt door de hitte”, meldt ProRail. Het treinverkeer rond Zwolle kwam rond 17:30 uur stil te liggen door een stroomstoring. De hitte is vermoedelijk de oorzaak van de stroomstoring, waardoor seinen en wissels niet meer bediend konden worden. Monteurs hebben het probleem verholpen.

NS zette vanwege de problemen stopbussen in van en naar Zwolle. Daarnaast reden er snelbussen tussen Lelystad en Zwolle. De extra reistijd bedroeg 60 minuten, waarschuwde NS.

Omdat er wel spanning op de bovenleiding staat, bleef de airco in treinen gewoon werken. Gestrande reizigers zijn na enige tijd met bussen verder vervoerd. Spoorstaven kunnen met dit weer wel 70 graden heet worden, weet de spoorbeheerder te melden. Ook elders in het land zijn er storingen, onder meer op het spoor tussen Roosendaal en Breda en tussen Eindhoven en Roermond. ProRail adviseert reizigers voor vertrek goed de reisplanner te raadplegen om te zien wat de actuele situatie is.

Maandag werd er (in de ochtendspits) vooral hinder rondom Zwolle en Den Haag verwacht als gevolg van een staking van FNV. De Stentor sprak zelfs dat het spoor een chaos zou worden door de staking. Dat gebeurde niet, er vielen wel een enkele treinen uit, maar de hinder bleef beperkt. Nu in de avondspits is de hinder en de chaos rondom Zwolle veel groter dan in de ochtendspits.

8 gedachten aan “Treinverkeer Zwolle plat: Niet staking maar hitte boosdoener”

  1. Sjaak Bakkersma schreef:

    Eerst de kou en het ijs dan de bladeren en nu weer de hitte
    kom op zeg!!

  2. Sjaak Bakkersma schreef:

    Of word het weer onder het kopje
    onverwachte werkzaamheden die gebruiken ze ook nu in 2017

  3. TOM schreef:

    Mooi weer rails, geen sneeuw, blaadjes of zon alsjeblieft.

  4. René schreef:

    Maak een overkapping:
    ☑ Sneeuwvrij
    ☑ Blaadjesbrij
    ☑ Zonvrij
    ☒ Goedkoop
    ☐ Wordt betaald door de regering

  5. Micha schreef:

    René, dat heet hyperloop 😉

  6. Jip schreef:

    Airco doen ze niet aan richting Enschede 😉

  7. Nico Kwant schreef:

    De Nederlandse trein doet het ‘t beste rond de 15 graden en gaat uitvallen bij 15 graden lager of hoger. Dus het moet tussen de 0 en 30 graden zijn. Gisteren was het boven de 30 dus storing. Als het vriest of sneeuwt dan rijdt de trein ook niet goed. Er zijn nog een paar weertypen die er voor kunnen zorgen dat de treinen het niet meer doen en dat is onweer, harde wind en bladval (wind en regen). Als het gewoon regent dan zou het gewoon moeten rijden maar garanderen doe ik niet. Dus bij hitte, vorst, onweer, sneeuw en storm kun je beter met de auto gaan. Bij ijzel kan je beter niet gaan reizen omdat dan zowel het trein als autoverkeer stilvalt.

  8. GJ de Groot schreef:

    Onlangs reisde ik in Italië per trein. De tempraturen waren zo hoog als maandag 19 juni 2017 in Nederland. Er waren geen vertragingen – terwijl Mussolini toch al decennia weg is. Mij viel op dat de spoorrails witgeverfd zijn: dat voorkomt kennelijk ongerief door het uitzetten van de rails.

Laat een antwoord achter aan TOM Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *