Vertraging bus is kiem van agressie

(Novum) – Krappe rijtijden in de dienstregeling worden door buschauffeurs gezien als de kiem van veel agressie in het openbaar vervoer. Die conclusie trekt FNV Bondgenoten uit een inventarisatie van 289 klachten van chauffeurs. De chauffeurs denken dat passagiers driftig worden als een bus voor de zoveelste keer te laat komt.

Verder zorgt bonje over de kaartcontrole ervoor dat passagiers gewelddadig worden, schelden of spugen naar chauffeurs. Een zwartboek met daarin een bloemlezing van de klachten wordt maandagmiddag in Nieuwegein gepresenteerd als afsluiter van een meldweek die de bond eerder deze maand organiseerde.

Veel chauffeurs die zich tijdens de meldweek tot de bond wendden, wijzen met een beschuldigende vinger naar hun werkgever. Vier op de tien geven aan dat zij na een geweldsincident slecht zijn opgevangen. Ook zou het vaak mis gaan op het moment dat een chauffeur met agressie te maken krijgt. Een op de drie klagers gaf aan dat de noodknop haperde en volgens 85 procent van de melders gaf de centrale verkeersleiding niet thuis. De agressiemeldingen vormen voor FNV Bondgenoten de basis voor een tienpuntenplan dat maandag met de leden wordt besproken en later aan politici moet worden voorgelegd. Bondsbestuurder Lutz Kressin zegt dat het plan oplossingen biedt die de veiligheid van chauffeurs kunnen vergroten.

Een op de vier gemelde geweldsincidenten speelde zich af in Noord-Brabant, gevolgd door Noord-Holland, met een op de zes. Friesland, Drenthe en Zeeland staan onder aan het overzicht van provincies.

Chauffeurs werden opgeroepen van 9 tot 16 maart hun ervaringen te delen via een website van de bond, de telefoon of per e-mail. Uit een enquête van TNS Nipo onder vakbondsleden bleek eind vorig jaar dat zeven procent van de ondervraagde bus-, tram-, en metrobestuurders en controleurs vorig jaar met een wapen is bedreigd. Driekwart zei wel eens uitgescholden te zijn.

Een conflict tussen chauffeur van Connexxion en hun werkgever leidde in september nog tot een kortstondige staking in Zaandam. De chauffeurs eisten tevergeefs dat zij onderling kunnen communiceren om elkaar te kunnen waarschuwen als er onheil in de lucht hangt. Connexxion vindt dat alle communicatie via de centrale verkeersleiding moet verlopen en wil niet dat chauffeurs voor eigen rechter gaan spelen. Ook toen luidde de klacht van de chauffeurs dat de meldkamer vaak onbereikbaar was of niet adequaat reageerde.

 

Share

Recent Posts

Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België

Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van…

3 uur terug

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd Reizigerscadeau

Jouke van Campenhout heeft de Reizigerscadeau-wedstrijd van NS en reizigersvereniging Rover gewonnen. De organisatie maakte…

1 dag terug

Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het…

2 dagen terug

Reiziger geeft openbaar vervoer 7,8, zelfde cijfer als 2022

Net als in 2022 beoordeelt de ov-gebruiker het openbaar vervoer in Nederland met gemiddeld een…

3 dagen terug

European Sleeper treint vanaf vandaag door naar Praag

De slaaptrein van European Sleeper rijdt vanaf maandag door naar Dresden en Praag. De verlenging…

4 dagen terug

ÖBB presenteert nieuwe Railjet (en bestelt nog 19 treinen)

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben de allereerste nieuwe Railjet in gebruik genomen. De nieuwe treinen…

1 week terug