Het aantal internationale reizigers naar bestemmingen bij de populaire internationale luchthavens Brussel en Düsseldorf steeg in 2008 drie keer zo hard (ruim dertig procent) dan naar overige bestemmingen. Dat laat NS International tegenover treinreiziger.nl weten.
Terwijl luchthaven Schiphol in 2008 0,8 procent minder reizigers vervoerde, steeg het aantal internationale treinreizen met gemiddeld tien procent. Naar Düsseldorf en Brussel – waar internationale luchthavens goed per trein zijn te bereiken – steeg het aantal treinreizen zelfs met ruim dertig procent. De zeer hoge groei is te verklaren door de vliegtax. Wat de gevolgen voor de trein zijn door het verdwijnen van de vliegtax, is niet duidelijk.
Eurlings ging er afgelopen vrijdag in een uitzending van Pauw van Witteman vanuit dat personen alleen per auto naar buitenlandse luchthavens reisden. Dat is niet correct. Op de Ecochecker van NS International blijkt dat de trein veel schoner is. Een reis Amsterdam – Düsseldorf per treinreiziger levert 8,1 kilogram kooldioxide op (auto: 24,1), fijnstof 0,73 gram (auto: 7,5 gram) en 9,3 gram stikstofoxide (auto: 121,8 gram).
De reizigerswebsite treinreiziger.nl hoopt dat de groei door het verdwijnen van de vliegtax voor de trein niet wordt afgedempd.
Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…
Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…
NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…
Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…
Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…