Voor Beter OV: beheer infrastructuur metro GVB moet naar ProRail
27 mei 2011 12:12
Niet langer de Amsterdamse Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV), maar ProRail moet het beheer en het onderhoud van de Amsterdamse metrosporen, -tunnels en -stations onder zijn hoede nemen. Dat concludeert de Maatschappij Voor Beter OV, nu duidelijk is geworden dat er opnieuw van alles mis is gegaan bij de renovatie van de metrotunnel van de Oostlijn.
Voor Beter OV twijfelde al langer twijfels over de prestaties en het gezag van DIVV, maar nu is voor de reizigersorganisatie definitief de maat vol. Gisteren werd bekend dat de renovatiewerkzaamheden aan de metrotunnel mogelijk langer gaan duren dan gepland.
Zes weken
Vorig jaar zomer was de metrotunnel tussen Amsterdam CS en het Amstelstation al vijf weken gesloten voor de verbetering van de brandveiligheid. Maar door een conflict tussen gemeente en aannemer kwam er toen niets van het werk terecht en was de metro voor niets meer dan een maand uit de roulatie. Deze zomer is de metro weer zes weken buiten gebruik, maar de kans is dus aanwezig dat het werk daarna nog steeds niet is afgerond, en reizigers dus nog extra hinder ondervinden.
Gezag
“Voor Beter OV vindt het volstrekt onaanvaardbaar, dat passagiers zo enorm de dupe zijn van allerlei gepruts,” aldus woordvoerder Rikus Spithorst, “dus is het duidelijk dat DIVV niet langer in staat kan worden geacht, feitelijk leiding te geven aan het onderhoud van de metrotunnel. De aannemer heeft blijkbaar gewoon maling aan de aanwijzingen van DIVV ter plaatse. Er zit nu niets anders op dan het beheer van de metro-infrastructuur onder te brengen bij een instantie die wél voldoende gezag heeft. ProRail is de eerst aangewezene voor die rol.”
ProRail
Voor Beter OV heeft inmiddels contact opgenomen met ProRail met het verzoek, zich te buigen over het beheer van het Amsterdamse metronet, de Gemeente Amsterdam ingelicht over het ingenomen standpunt, en de betrokkenen een brief toegestuurd.