fbpx
screenshot via RTV Noord

Waterstofbus moet 500 km met dieplader mee voor tankbeurt

De Groningse waterstofbussen moeten helemaal naar Helmond om te kunnen tanken. Dat komt neer op 500 kilometer rijden: 250 heen én dan weer 250 kilometer terug. Om te voorkomen dat de brandstof daardoor direct weer op raakt, worden de bussen per oplegger naar het tankstation gebracht. Dat meldt RTV Noord.

In februari schreef Qbuzz in een ronkend persbericht: “Waterstofbussen kunnen kunnen dezelfde afstand afleggen als dieselbussen. Ook het tanken van waterstof gaat net zo snel als het tanken van diesel of benzine.” Maar dan moet er wel een tankstation zijn voor waterstof. En die laat nog op zich wachten. Rotterdam en Helmond zijn de enige steden met een tankstation voor waterstof. Een woordvoerder van Qbuzz zegt tegenover RTV Noord dat het “ongeveer twee keer” is gebeurd dat de bussen per oplegger naar het tankstation zijn gebracht.

De twee Groningse waterstofbussen werden in februari gepresenteerd en rijden nu alleen nog testritten. De bedoeling is dat ze in december in de reizigersdienst komen. Voor die tijd moet er een waterstoftankstation komen in Delfzijl. Eigenlijk was het de bedoeling dat de bussen tijdelijk in Groningen konden tanken, maar dat is tot nu toe niet gelukt, omdat de benodigde vergunningen niet rond kwamen.

8 gedachten aan “Waterstofbus moet 500 km met dieplader mee voor tankbeurt”

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    WAAR MAKEN WIJ ONS DRUK OM?
    “De twee Groningse waterstofbussen werden in februari gepresenteerd en rijden nu alleen nog testritten.” “[Het] was … de bedoeling dat de bussen tijdelijk in Groningen konden tanken, maar dat is tot nu toe niet gelukt, omdat de benodigde vergunningen niet rond kwamen.”
    HET IS NOG EEN PROEFBEDRIJF, MET SLECHTS TWEE BUSSEN.

  2. GJ de Groot schreef:

    De bussen rijden wel, met de organisatorische kracht van Qbuzz is het aanmerkelijk minder gesteld: men mag toch wel aannemen dat voor een serieus proefbedrijf bepaalde voorwaarden zijn vervuld. Met 500 kilometer rijden voor een, ja u leest het goed: één, tankbeurt is daar niet aan voldaan. Deugdelijke organisatie van het tanken is prealabel aan het proefbedrijf.

  3. GJ de Groot schreef:

    De bussen rijden wel, met de organisatorische kracht van Qbuzz is het aanmerkelijk minder gesteld: men mag toch wel aannemen dat voor een serieus proefbedrijf bepaalde voorwaarden zijn vervuld. Met 500 kilometer rijden voor een, ja u leest het goed: één, tankbeurt is daar niet aan voldaan. Deugdelijke organisatie van het tanken is prealabel aan het proefbedrijf.

  4. dries molenaar schreef:

    Dit soort handelen zie je normaal toch vooral bij defensie in Amerika. Asbakjes (toen er nog gerookt werd) voor $1000+. Routinematig hetzelfde schuurtje bombarderen om de bombrun count hoog te houden. Ga zo maar door.

    NB was er dichterbij in Duitsland niets te vinden? Of hebben ze daar andere aansluitsystemen?

      1. Dries Molenaar schreef:

        Maar ook 200km (enkel). Wellicht kan men dan interlokaal rijden…

  5. Wim Jansen schreef:

    Naïef misschien, maar kan je niet met een spoorwagen met gecomprimeerde waterstof naar Groningen en dan ter plaatse met een verdeelventiel “tanken”? Als je ziet hoeveel ruimte er in het particuliere bedrijfsleven lijkt te zijn voor dit soort experimenten….

    1. Dries Molenaar schreef:

      Waterstof wordt bij 700bar opgeslagen. Niet iets wat met eenvoudige middelen kan.

Laat een antwoord achter aan Wim Jansen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *