fbpx

Zelfrijdende trein: onrust onder machinisten

30 mrt 2017 17:36

Treinreiziger.nl meldde het eerder deze week al: ProRail wil zelfrijdende trein gaan testen. Dat nieuws is vandaag ook opgepakt door De Telegraaf en andere media. Vakbonden reageren bezorgd. Zij zijn niet direct enthousiast over de plannen. Zij zijn bang dat de machinist gaat verdwijnen.

Volgens De Telegraaf zou eind dit jaar al de eerste zelfrijdende trein in Nederland bij wijze van proef kunnen gaan rijden. Wij meldde eerder dat het om 2018 zou gaan. Een woordvoerder van ProRail zegt dat er proeven aankomen, maar kan tegenover Treinreiziger.nl nog niet bevestigen dat dit inderdaad dit jaar zal zijn. ProRail bereidt testritten voor met geautomatiseerde treinen, maar waar de proef wordt gehouden, is nog niet duidelijk. De provincie Groningen heeft volgens de spoorbeheerder al expliciet aangegeven belangstelling te hebben.

Machinisten van FNV Spoor vrezen voor hun baan en zijn bovendien verbaasd dat de spoorbeheerder het nieuws naar buiten bracht. “Waarom niet de vervoerders zelf, zoals NS of Arriva. We zijn niet tegen innovatie, maar eisen volledige betrokkenheid en goede sociale afspraken voordat robotisering op het spoor wordt toegelaten.”

In een reactie zegt Arriva begrip te hebben voor de zorgen over het mogelijk verdwijnen van het beroep van machinist. “Maar zover is het nog lang niet. De machinist verdwijnt niet maar de functie wordt anders ingevuld”, aldus een woordvoerster donderdag. “We kunnen onze ogen niet sluiten voor de technische ontwikkelingen die er zijn en komen op dit gebied. Arriva heeft zich op dit gebied in de afgelopen jaren onderscheiden van de concurrentie en zal dit blijven doen.”

Ook de Nederlandse Spoorwegen benadrukken het belang van technische innovatie. Het ov-bedrijf denkt dat het nog wel even gaat duren voordat er geautomatiseerde treinen rijden. “Ons beeld is dat de invoering nog niet zo dichtbij is als sommige mensen denken. De ontwikkelingen, ook in het buitenland, volgen we uiteraard. Als dit ingevoerd wordt, dan in overleg met collega’s en de medezeggenschap” aldus een woordvoerster.

Met de proef wil ProRail samen met de vervoerders op het spoor eerst vooral kennis opdoen, onder meer ten aanzien van de veiligheid en de frequentie waarmee treinen kunnen gaan rijden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

12 gedachten aan “Zelfrijdende trein: onrust onder machinisten”

  1. louter kabouter schreef:

    De machinist verdwijnt niet. Immers, een zelfrijdende trein kan zónder mcn psychologisch negatief werken op passagiers in geval van ongelukken.

    1. Voorlopig staat het verdwijnen van de machinist helemaal niet op het programma. Dus daar heb je gelijk in, het gaat om een soort automatische piloot voor treinen. Misschien komt er ooit een tijd dat reizigers denken: wat een verspilling een machinist, nergens voor nodig. Maar ik zie dat de komende 10, 15 jaar eigenlijk niet snel gebeuren.

      1. Tonnie Puijk schreef:

        Ik vraag mij echt af onder welke steen de vakbonden en machinisten gelegen hebben… elke week is er wel nieuws over zelfrijdende auto’s, en een trein is op dat vlak gezien een veel simpeler systeem (meer vast gestelde route’s, veel minder variabele invloeden…. Ik betwijfel of het zo lang gaat duren, daarnaast zijn er al zat kleinere vervoerssystemen die compleet automatisch werken op bijvoorbeeld vliegvelden of in steden, daar stappen we ook allemaal probleemloos in.

    2. BenOverschie schreef:

      Da kan maar het is niet zo. Er zijn al genoeg metro’s die zonder bestuurder rijden. De passagiers vechten om achter de voorruit te mogen zitten.

  2. OV Nederland schreef:

    Wat een gezeur. FNV wil de vooruitgang tegenhouden omdat mensen dan hun baan verliezen.

  3. harry schreef:

    Afgezien dat het de baan van de treinmachinist verloren kan gaan is er een veel belangrijkere reden. Je moet nooit blindelings op de techniek vertrouwen. Er moet altijd een combinatie van mens + techniek zijn. De geschiedenis leert dat de arrogantie om te denken dat je geheel op de techniek kan vertrouwen leidt tot ongelukken.

    1. BenOverschie schreef:

      Een versleten grammofoon. Mensen aan het stuur maken veel meer ongelukken dan geautomatiseerde systemen. Er is niets arrogants aan het is gewoon aantoonbaar.

    2. MBen schreef:

      Geloof je werkelijk dat een machinist de techniek onder bedwang kan houden? Een machinist die met 140km/u rijdt vertrouwt op de juistheid van de seinen, met die snelheid is ingrijpen bij een foutief seinbeeld niet meer te doen. En je stapt ook zeker nooit in een lift? Die dingen gaan ook automatisch, en met de snelheid waarmee liften bewegen wil je echt niet dat deze te laat afremt bij de laatste etage.

    3. A.Andriese schreef:

      Mee eens. Gewoon zo laten als het is.

  4. rrustema schreef:

    Als je werk automatiseert dan kan het schalen. Zeker als je meer openbaar vervoer wil dan heeft dat de toekomst. De menselijke fouten verplaatsen zich dan naar het programmeren van het systeem. Veel testen is de remedie. Begin alvast maar. En neem metro 1 of 14 eens als je in Parijs bent, aanrader.

  5. A.Andriese schreef:

    Ik ben het eens met de machinisten, ook al is er gezeur dat dit waarschijnlijk veiliger is (dat gevoel zou ik juist niet hebben als ik in zo’n trein zou zitten), en zoals al in de reacties staat vind ik ook dat je nooit volledig moet vertrouwen op techniek. Bovendien dreigen er al genoeg banen door automatisering te verdwijnen, wat volgens mij niet echt meer banen oplevert dan dat er worden vervangen.Dat er wordt gezegd dat het beroep treinmachinist niet zal verdwijnen vind ik een beetje een schot in het donker. Misschien denken vervoerders daar over 10 jaar anders over…

  6. Automatisering ? schreef:

    Handig, NS loopt echt achter in de tijd…

    Zelfs snacht als de treinen in 2019 op hun plek gezet moeten worden, wordt dit nog steeds gedaan door mensen?!

    Automatisch is veiliger, goedkoper, stipt op tijd en zal niet staken!

    Tijd voor een jonger, innovatiever bestuur.

Laat een antwoord achter aan Tonnie Puijk Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *