fbpx

Elf dagen werkzaamheden rond Amersfoort

19 jul 2021 12:36

Van dinsdag 20 juli tot en met vrijdag 30 juli vinden er werkzaamheden plaats op Amersfoort Centraal. ProRail werkt aan het spoor aan de oostzijde van het station, waarbij een deel van de wissels wordt vervangen, en perron 5B wordt verlengd en verhoogd. Reizigers moeten rekening houden met mogelijke hinder.

Reisadvies

Als gevolg van de werkzaamheden is er van dinsdag 20 juli tot en met vrijdag 30 juli gewijzigd, beperkt tot soms geen treinverkeer mogelijk van/naar en via Amersfoort Centraal. Zaterdag 24 juli vanaf 17:00 tot en met zondag 25 juli rijden er helemaal geen treinen van/naar en via Amersfoort Centraal. Tijdens de werkzaamheden wordt vervangend busvervoer ingezet.

Vanaf maandag 26 juli rijden er wel weer treinen, maar niet tussen Amersfoort en Apeldoorn. Treinreizigers tussen Deventer en Amsterdam/Schiphol krijgen daarom het advies om via Zwolle te reizen (waar ingrijpende werkzaamheden momenteel worden afgerond). Tussen Deventer en Utrecht kunnen treinreizigers omreizen via Arnhem. Op 31 juli wordt het treinverkeer vroeg in de ochtend weer opgestart.

Werkzaamheden

Tijdens de buitendienststelling vernieuwt ProRail een deel van de 120 wissels rondom Amersfoort Centraal. De wissels zijn verouderd en aan vervanging toe. Deze wisselvernieuwing is onderdeel van een grootschalig wisselvernieuwingsproject rond Amersfoort, dat tot 2024 zal duren.

27 gedachten over “Elf dagen werkzaamheden rond Amersfoort”

  1. Wim Lubbers schreef:

    Ik geloof best dat de wissels aan de oostkant van Amersfoort verouderd zijn, maar daar rijden de treinen tenminste nog soepel overheen Dat geldt niet aan westkant waar het gehobbel en geslinger niet van de lucht is.
    Bij Zwolle lopen de werkzaamheden aan het spoor nu op zijn eind en dan kan het hele ProRail-circus naar Vught verhuizen om de reizigers daar de komende 8 jaar het leven zuur te maken.

  2. Theo schreef:

    Er wordt veel te veel tegelijk gedaan. Eerst Zwolle waardoor je vanuit het noorden nergens kan komen, dan Amersfoort waardoor je nauwelijks naar het zuiden kunt komen. Half Nederland ligt plat voor langere tijd. Soms kun je alleen omrijden via de Afsluitdijk en dan in NH de trein pakken naar het zuiden. Heel slechte planning.

    1. Arjan schreef:

      En de Afsluitdijk is ook al zo toegankelijk met al die werkzaamheden op dit moment….

      1. Bert sitters schreef:

        Rijden er treinen over de Afsluitdijk?

        1. Nieuwwester schreef:

          Er werden inderdaad serieuze voorbereidingen getroffen om treinen over de Afsluitdijk te laten rijden, maar de autolobby, verenigd in de destijds zeer invloedrijke Algemene Nederlandse Verkeersfederatie, stak hier in 1940 een stokje voor; volgens deze belangenorganisatie zou treinverkeer tussen de Kop van Noord-Holland en Friesland economisch niet rendabel zijn. En nu zitten we als treinreizigers al ruim 80 jaar opgezadeld met de gebakken peren…
          https://citrastructurae.net/blog/2015/08/31/railway-over-the-afsluitdijk/

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Geen toeval dat de treinen morgen vanaf Zwolle weer naar Lelystad – Amsterdam C/Schiphol – Den Haag kunnen rijden. De rest van de dienstregeling van/naar Zwolle zal in de loop van de week opgestart worden.

      Zal het viersporig maken van Den Bosch – Vught 8 jaar duren! Hopelijk niet teveel buitendienststellingen.

      1. Marc Busio schreef:

        Het viersporig maken in Den Bosch zal niet zoveel tijd kosten, het verdiept aanleggen door Vught wel.

    3. Hanzeboog2012 schreef:

      Het is zomerperiode. Juist nu is het beter. En door Covid zijn er véél minder reizigers. Dus de hinder voor treinreizigers is relatief minder.

      ProRail kan het beter nu doen voordat het aantal treinreizigers weer op het niveau van 2019 zit

      1. Gerard schreef:

        Ook in de zomer werk ik en reis iedere dag met de trein, zowel voor werk als vrije tijd. En ik reis door heel Midden- en Noord-Nederland. Niet fijn om altijd tegen bergen werkzaamheden aan te lopen. Het is ook nooit eens een keer gewoon klaar en om het minste ligt het spoor plat ipv enkelsporig te blijven rijden op langzamere snelheid. Helaas heb ik geen auto/rijbewijs. Dan heb je weleens wegwerkzaamheden maar daar rij je omheen via een alternatieve route. Op het spoor ben je zo, naast de toch al vaak veel langere standaardreistijd door ov-gebruik, nog eens 30-60 minuten extra kwijt. Plus het ongemak van overstappen in bussen.
        Pffff

        1. Tonny schreef:

          Correct. De profesionals uit de sector zeggen dat het nu eenmaal nodig is. Maar ‘t is echt armoe in Nederland.

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    NVBS Centraal is gevestigd op Stationsplein 43 in het Centrale Stationsgebouw. Altijd leuk om daar rond te neuzen in tijdschriften, boeken, foto’s DVD;s en ander spoorse zaken. Als er vervangbussen rijden in deze periode van werken aan en op het spoor kan men daar eens gaan kijken! Het adres bevindt zich vlakbij het busstation rechts van de hoofdingang en op etage -2! Alleen met werken aan het spoor duurt de reis vaak wat langer en is meestal wat omslachtiger dan normaal, maar het is wel een leuk uitje om even daar te gaan kijken. Zeker als daar een railquiz of vergadering wordt gehouden is dit een leuke , sociale activiteit! Bij dit station zijn ook leuke eettenten, behalve Juilia’s en Burger King ook de Overburen, Delifrance of Wok het Oosten! Leuke tips alvast voor degene die dit nog niet wisten!

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    NVBS Centraal zit tegenwoordig op het adres Stationsplein 47 op -2. Het adres is dan gewijzigd, de locatie van deze trein, tram en metro liefhebbende vereniging echter NIET! Excuses voor het eerdere foutieve adres. Voor meer info kijk dan bij nvbs.com!

    1. G.C.van Straaten schreef:

      NVBS Centraal is toegankelijk ook voor niet-leden.
      Op dinsdag en zondag is niemand aanwezig maar door de week is er op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag vanaf 11.00u steeds wel iemand aan het werk in de archiefafdeling. De Bibliotheek is op donderdag ook open vanaf 11.30-16.00u. Op zaterdagen is de NVBS open op de eerste, derde en eventuele vijfde zaterdag vanaf 12.00u: naast het archief zijn dan ook de bibliotheek en winkel geopend. Hoewel in principe alleen voor leden kan er meestal in de winkel wel wat geregeld worden voor niet-leden. Heel veel tweedehands boeken, en heel veel nieuwe boeken en dvd’s over spoor en tram wereldwijd. Gratis koffie en thee met een koekje voor bezoekers. Zie ook de website http://www.nvbs.com voor meer informatie.

  5. Frans Eekhout schreef:

    1) Bedankt voor de NVBS tip in een plaats waar ik in de Bernhardkazerne liggend aan het spoor ooit mijn militaire dienstijd vervulde. Hoe vervelend ook werkzaamheden en bijbehorende hinder ook moge zijn, ergens mogen we blij zijn dát er nog onderhoud aan het spoor worden gedaan en we even door een zure appel heen moeten bijten. Er zijn plaatsen in de wereld waar onderhoud aan het spoor enerzijds en andere zaken anderzjds niet of amper voorkomen.
    2) Toch ergens jammer dat men eertijds geen spoorverbinding had aangelegd over de Afsluitdijk, zou de reistijd per trein tussen Friesland en Noord-Holland sterk verkort hebben nu men alleen per bus, auto en tweewieler over de Afsluitdijk, die eigenlijk een dam is, kan reizen. De aanzet voor een treinverbinding is ooit gemaakt en enkele restanten zijn nog waarneembaar, maar de rentabiliteit voor een trein bleek toen minder gunstig te zijn, jammer. En in plaats van een (snelle) trein zijn er extra banen voor het wegverkeer gemaakt.
    3) Over Den Bosch – Vught gesproken zou na dit project weleens een nieuwe heet hangijzer kunnen volgen namelijk Eindhoven. Eindhoven wilt 7000 woningen rondom het station bouwen, vanaf het westelijk deel het spoor zelfs ondergronds of verdiept aanleggen en het huidige station dito ook ondergronds of verdiept reconstrueren las ik in Railmagazine. Als de plannen worden uitgevoerd zoals het gemeentebestuur van plan is staan ons nog vele, vele jaren van hinder en ongemak te wachten e.e.a. in analogie van station Rijswijk en Delft.

  6. Laurens Smid schreef:

    Maar het is bij Pro Rail altijd het zelfde liedje in de zomer periode wordt er overal aan het spoor gewerkt maar begin volgende maand is er ook een week lang geen trein verkeer van en naar Arnhem centraal mogelijk ook wegens werkzaamheden.
    Pro Rail zal de groot schallige werkzaamheden eens over het gehele jaar moeten gaan verspreiden i.p.v. in de zomer periode alles tegelijk doen.
    Want reizigers die naar het noorden willen reizen die krijgen het weer voor hun kiezen eerst was er geen trein verkeer mogelijk naar/van Zwolle en nu ligt Amersfoort er voor langere periode er uit.
    Dit had ook anders gekund.
    Er zijn ook reizigers die de trein moeten gebruiken voor hun werk in de zomer periode!

    1. Van Wickevoort Crommelin schreef:

      Er zijn altijd mensen die de trein nodig hebben, alleen het zijn er *minder* in de zomerperiode. Als je het meer in de andere maanden gaat doen dan is de economische impact er ook automatisch groter door.

  7. Frans Eekhout schreef:

    Het PHS – Programma Hoogfrequent Spoorzijnde zijnde het traject “s-Hertogenbosch – Meteren – Vught, heeft als startdatum 2022 en einddatum 2030 volgens ProRail en Movares, zie hun website en nieuwsbrieven. De voorbereidingen waren al veel eerder begonnen, dus heeft de looptijd een lange periode tot het project is afgerond. Als men in 2022 hoopt te beginnen zal veelvuldig van busvervangend vervoer gebruik moeten worden gemaakt en omreizen noodzakelijk zijn. De ontstane hinder kan in combinatie met andere projecten tot irritatie en ongenoegen leiden. Pas als een en ander klaar is zullen zowel reizigers als het goederenvervoer hun vruchten kunnen plukken.

    1. Tonny schreef:

      Leuk, nog meer ellende. Het zal ook eens niet. Ik hoop dat het heel veel reizigers kost.

    2. Brabo schreef:

      Inmiddels is de startdatum al verschoven naar medio 2023. Verder vertraging is zeker niet uitgesloten aangezien de plannen nog steeds niet definitief zijn en er nog tal van rechtszaken lopen. En dan praten we nog niet over de stikstofproblemen.

  8. Gerard schreef:

    Wat is precies het nut van dit jarenlange project, welke vruchten zal de reiziger er eens van plukken? Kan het niet gewoon blijven zoals het is, met evt. een kleine aanpassing? Weegt die jarenlange overlast op tegen de beoogde verbetering? Steek liever geld in meer nieuwe spoorlijnen en verbindingen.

    1. Van Wickevoort Crommelin schreef:

      Zoals vermeld worden een flink aantal wissels vervangen vanwege hun levensduur. Daar kan je niet omheen.

      Daarnaast plant noch betaalt ProRail de aanleg van nieuwe verbindingen, daarvoor moet u bij het ministerie gaan klagen. ProRail is wel eigenhandig verantwoordelijk voor het onderhoud van bestaande infra, blijkbaar is dat onmogelijk zonder klachten uit te voeren.

  9. vissers schreef:

    Leer dan eerst eens beter je rekensommetjes: van dat geld kan hooguit een paar hectometer GROND worden gekocht om die blijkbaar zo broodnodige spoorlijnen op te gaan bouwen. Sporen en de ondergrond moeten net als wegen nu eenmaal ook om de zoveel tijd worden gerenoveerd en bij het zeer intensieve gebruik als hier vaker en meer.
    Dit stukkie wordt gebruikt door alle treinen zuidwaarts vanaf de Bossche Bollenstad met ook nog een gelijkvloerse afsplitsing=dus kruisende treinen. net als nu net zo’n beetje klaar is boven Zwolle. Met een ietsepietsie zelf nadenken en wat kennis kan iedereen dat zelf ook wel inschatten.

    1. Gerard schreef:

      En dat moet jarenlang duren en zoveel overlast geven? Laat die gelijkvloerse kruising toch zoals het is en besteed het geld ergens anders aan iets zinvollers zoals inderdaad meer en broodnodige spoorlijnen. Natuurlijk is dit geld niet voldoende maar daarvoor is Den Haag dan ook aan zet. Verder is Den Bosch natuurlijk van veel kleinere orde dan ‘s lands tweede grootste knooppunt Zwolle. Bij Herfte is de nu aangelegde dive under veel logischer. Er rijden toch eigenlijk al onnodig veel treinen tussen Eindhoven en Den Bosch.

  10. Travelmarcel schreef:

    Nederland is met meer dan 17 miljoen inwoners een vol land, zoals wel vaker gezegd een soort stadstaat, waarmee het voortdurend op de schop ligt. Zoiets als lijnen onder de grond leggen maakt dat de boel (boven de grond) ook leefbaar en fraai blijft. Het is eigenlijk een luxe die wij ons, in tegenstelling tot veel andere landen, kunnen permitteren. Kijk maar eens naar plaatjes van landen en steden waar autowegen en spoorlijnen vlak langs de (slaapkamer)ramen denderen. Tja dan moet je soms even met een omweggetje (Amersfoort-Deventer via Zwolle) of met een (treinvervangende) bus. In veel landen, ook welvarende (zoals Ierland, IJsland, of Israél), zijn er geen of nauwelijks treinverbindingen, en moet je haast altijd met de bus (denk ook aan Brazilië, het Midden-Oosten, Zuid-Afrika). Nederland heeft zo’n dicht spoornet dat er vaak heel redelijke trein-omreiskogelijkheden zijn. Toegegeven, dit geldt niet voor Zwolle, vanuit het Noorden. Daarom is het heel redelijk als hier alternatieven bijkomen, zoals de Lelylijn (Groningen/Leeuwarden-Emmeloord-Lelystad) en de Nedersaksenlijn (Groningen-Emmen-Hengelo).

  11. Martin schreef:

    Gisteren met de Berlijn-trein teruggekomen in Nederland. Was in verband met deze werkzaamheden omgeleid via de Hanzelijn/Flevolijn. Nonstop van Deventer naar Amsterdam Centraal. Heerlijk. Nu nog de stops in Deventer, Almelo, Hengelo en diverse provinciesteden in Duitsland schrappen en het wordt een echte internationale IC. De trein was zeer goed bezet, ook op de heenweg. Ook viel het me op hoe hard er in Duitsland werd gereden (en geremd, andere rijstijl dan hier kennelijk) tot ergens voor Potsdam. Daarna was het met max. iets van 100 km per uur en diverse rode seinen boemelen tot aan het Hauptbahnhof. Maar al met al voor mij zeker een alternatief voor het vliegtuig (was al jaren niet in Berlijn geweest en herinnerde me een veel slomere verbinding via Magdeburg).

  12. HvD schreef:

    In het artikel staat o.a.: Vanaf maandag 26 juli rijden er wel weer treinen, maar niet tussen Amersfoort en Apeldoorn.
    Ik zie echter dat er ook geen treinen rijden van Amersfoort naar Zwolle v.v. Dat je dus ook niet om kan reizen via Zwolle om in Deventer te komen. Geldt dit heel de week t/m vrijdag ?

  13. HvD schreef:

    P.s. de NS-site is bij de werkzaamheden rondom Amersfoort hier ook zeer onduidelijk over, dus het gaat niet alleen mis op uw gewaardeerde site 😉!

Laat een antwoord achter aan HvD Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.