(c) Keolis / C. Köster, 2017

1e dag trein Hengelo – Bielefeld: 78% treinen valt uit

De treindienst Hengelo – Bielefeld is zondag problematisch van start gegaan. 11 van de 14 treinritten zijn de eerste dag uitgevallen. Maandag lijkt het niet veel beter te gaan. Tot 10 uur rijden 3 van de 4 treinen niet.

“Er zijn technische problemen om onder de Nederlandse spanning te rijden” legt een woordvoerder van Keolis uit aan Treinreiziger.nl. Dat doet denken aan de introductie van de treindienst Arnhem – Düsseldorf. De treinen rijden in Nederland op 1500 volt, terwijl in Duitsland  15 kV en 25 kV  gebruikelijk is. De treinen horen op alle drie de spanningen te kunnen rijden. “Stadler is verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem en we werken nauw met hen samen” zegt de vervoerder.

De problemen komen niet als een verrassing. Tenminste, voor Keolis, die overigens op de lijn rijdt onder de naam Eurobahn. “Tijdens testen hadden we ook bij sommige treinen problemen. Dat is de reden geweest dat we vrijdag hebben gecommuniceerd dat bij problemen er bussen zouden rijden”  legt Keolis uit. In Nederland heeft dat – zover bij Treinreiziger.nl bekend – niet de reizigerscommunicatiekanalen bereikt. De vervoerder zegt dat de problemen tijdens de tests overigens niet zo vaak zich voordeden op zondag. In theorie zouden er 8 treinstellen moeten zijn die in Nederland moeten kunnen rijden.

De reizigerscommunicatie verliep op meerdere punten de eerste dag nog niet echt soepel. Terwijl zondag de hele dag de trein Hengelo – Bielefeld in Nederland nauwelijks reed, werd pas rond 16:30 uur de problemen gecommuniceerd op ns.nl. Daarvoor waren de uitgevallen ritten weliswaar zichtbaar in de reisplanner, maar werd er geen storing gemeld. “Dit hoort niet zo te zijn” erkent de Keolis woordvoerder. “We onderzoeken nog waarom er geen communicatie was”.

Wanneer de problemen zijn opgelost en de trein wel ieder uur kan gaan rijden, is onbekend. “We wachten op een herstelplan van Stadler. We zullen communiceren als we het ontvangen hebben” zegt de vervoerder. Treinreiziger.nl stelde eerder dat het logisch had geleken als er uurlijks een trein tussen Hengelo en Bad Bentheim had gependeld. Maar dat behoorde niet tot de mogelijkheden, zegt Keolis. “We hebben geen toestemming omdat te doen, omdat DB de sporen nodig heeft voor bijvoorbeeld goederentreinen”.

Eigenlijk had de dienst al op 10 december moeten starten. Toen waren de treinstellen echter nog niet toegelaten in Nederland. Eurobahn (Keolis) besloot daarop de nieuwe treindienst uit te stellen tot 14 januari. Het had een feestelijke dag moeten worden, maar de dag begon direct met uitval. De eerste ritten werden uitgevallen. Om 11:34 uur reed dan eindelijk de eerste trein (in plaats van 8:34 uur). En ook de trein van 12:34 en 17:34 uur hebben volgens de actuele reisinformatie gereden. De laatste trein, van 22:34u heeft ook gereden, die heeft echter niet Bielefeld maar Osnabrück als eindbestemming. Alle overige treinen werden opgeheven tussen Hengelo en Bad Bentheim. In totaal hebben dus 4 van de 15 treinen op de 1e dag gereden.

20 gedachten over “1e dag trein Hengelo – Bielefeld: 78% treinen valt uit”

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    ‘t Kan alleen maar beter worden! Keep smiling …

  2. hanzeboog2012 schreef:

    Valse start. Eerst goed testen, treinpersoneel goed opleiden en dan pas beginnen. Anders heeft Keolis straks een slecht imago. En dan komt er je heel moeilijk vanaf. Zie Fyra.

    1. Dries Molenaar schreef:

      De Fyra V250 werd, naast management gehannes, vooral gesaboteerd door het rijdend NS-personeel dat op internet negatieve berichten plaatste om de publieke opinie te beïnvloden en na maanden training deed alsof ze nog steeds niet door spanningssluizen en beveiligingsovergangen konden rijden omdat alles te ingewikkeld zou zijn.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Vergelijking van Hanzelijn2012 over de Fyra is denk ik tekort door de bocht. Maar om te doen dat NS personeel vooral de Fyra heeft gesaboteerd lijkt mij ook echte onzin. Ik heb eerder de indruk dat het personeel dat op de lijn zou gaan rijden uitkeek naar de introductie en op de trein te mogen gaan rijden. Als er echt sprake zou zijn van sabotage dan ben ik benieuwd naar de bewijzen, dan een losse claim hier te roepen.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Het is inderdaad niet helemaal te vergelijken. Daarvoor zijn de oorzaken en gevolgen heel anders.

          Alleen qua imago moet Keolis nu oppassen. Het is natuurlijk nog te vroeg om Keolis echt goed te beoordelen. Je moet ze de tijd geven. Pas over minstens een jaar kun je beter beoordelen.

      2. F.F.W. Beijerling schreef:

        Wat een comediant, is die meneer Molenaar toch …!

      3. Frits schreef:

        Waar haal je die onzin vandaan? Je bent wel een van de grootste fantasten die ik hier op het internet ben tegen gekomen.

        1. Arnold schreef:

          Het personeel van Keolis Nederland wat tussen Bentheim en Hengelo rijd is meer dan voldoende opgeleid om deze treindienst te rijden. Ook hebben zij zich er erg op verheugd deze treindienst te mogen rijden en is het voor hun een zware domper hiermee geconfronteerd te worden. En of je nu goed of slecht bent opgeleid…..als de trein in Bad Bentheim niet wil functioneren op de Nederlandse spanning ben je als machinist machteloos.

    2. Bert schreef:

      Een nieuwe vervoerder en een nieuwe lijn geeft vaak problemen.
      Kijk naar de komst van Arriva in Groningen in 2006, of de komst van Arriva op de lijn Zwolle Emmen.
      En dat zijn dan nog binnenlandse lijnen.

  3. Nico Kwant schreef:

    Er zijn 8 stellen die in Nederland zouden kunnen rijden. Maar niet met een kapotte 1500 V gelijkspanning tractiesysteem. Ik was zondag ook een ritje gaan maken. Op de terugweg uit Rheine ging hij niet meer verder dan Bad Bentheim. Dus met de oude IC Berlijn maar weer terug naar Hengelo. Zo zie je de oudjes doen het nog beter dan de gloednieuwe.

    1. Erno-Berk schreef:

      De Flirt is een kwalitatief goede trein. Het is in ieder geval geen V250 van AnsaldoBreda. De Flirt rijdt al jaren met succes tussen Zwitserland en Italië en tegenwoordig ook tussen Arnhem en Düsseldorf. Het probleem was dat Stadler zich verkeek op de toelatingsprocedure, waardoor de Keolis-Flirt relatief laat in productie zijn genomen. Hierdoor was er te weinig tijd voor testritten, waardoor er nu problemen optreden. Het is de bedoeling dat er binnen enkele weken zonder grote verstoringen of uitval gereden kan worden op Hengelo-Bielefeld. Over een jaar herrinert niemand zich meer de verstoringen.

  4. Dries Molenaar schreef:

    Goh bij NS moet dan gelijk de gunning ingetrokken worden en moet iedereen ontslagen worden.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ah, is dat zo verlopen bij de introductie van de Abellio trein Arnhem – Düsseldorf? Alle ogen waren inderdaad wel op De Fyra gericht. Niet heel gek als de oorspronkelijke introductie in april 2007 had moeten plaats vinden en het een prestige project was. Dit zijn lokale lijnen die zeker reizigers vervoeren maar toch niet de aandacht zal krijgen als een prestige project.

    2. Tim schreef:

      Fraude is iets anders dan storingen.

  5. Kees Rotteveel schreef:

    “We hebben geen toestemming om te pendelen, want DB heeft de sporen nodig voor goederentreinen.”
    Merkwaardig, want de trein staat 5-6 minuten stil in Bad Bentheim, genoeg voor een ‘long-platform’ overstap. Wat meer flexibiliteit kan best.

    1. Rian van der Borgt schreef:

      Dat was ook mijn eerste gedachte…
      Het zou kunnen dat er geen extra spoor vrij is om die overstap cross-platform te doen. Voor binnenkomen op bezet spoor (zodat je geen extra perronspoor nodig hebt) is er in Duitsland extra functionaliteit in de seininrichting nodig en ik weet niet of die in Bentheim aanwezig is.

      1. S. schreef:

        De reden dat er niet gependeld kon worden was simpelweg het ontbreken van materieel ervoor, de gewone Nederland-Flirts van Keolis zijn (nóg) niet toegelaten in Bad Bentheim (hopelijk gebeurt dat wel een keer), en de Linten moeten per se gekoppeld rijden i.v.m. detectie maar er waren/zijn er geen beschikbaar.

    2. Roel Bartlema schreef:

      Helaas is een ´long-platform´ overstap technisch niet mogelijk. De bovenleiding langs de perrons in Bad Bentheim is omschakelbaar en staat onder een spanning van 1,5 kV (Nederland) óf 15 kV (Duitsland). Beide spanningen tegelijk kan dus niet. Daarom is het niet mogelijk om de trein uit Hengelo en die naar Bielefeld tegelijkertijd op hetzelfde spoor af te handelen.

  6. Gerben Vos schreef:

    Ik had eind december nog een interessante situatie: ik had bij de DB een kaartje gekocht om met de nieuwe trein te gaan en dan verder met de IC naar Bremen (dus Nahverkehr tot Osnabrück), vertrek om 12.05 uit Amsterdam, aankomst 17.16 in Bremen. Het was nog een kleine toer om dat uit de website te krijgen, maar allà.

    Een paar dagen van tevoren ontdekte ik dat de trein pas vanaf half januari zou rijden, dus (na een vraagje op het DB-forum of dat mocht) besloot ik de IC van 13.00 te nemen.

    Ik vlak voor 13u op het station, blijkt de trein te zijn uitgevallen door een bommelding bij Oldenzaal. Omgereden via Zwolle (via Utrecht was sneller geweest, bedacht ik me te laat), en uiteindelijk maar via Enschede-Münster gereisd, en een mooi stempel “Zugbindung aufgehoben” op mijn kaartje gekregen. uiteindelijk kwam ik 1.15 uur te laat aan in Bremen.

    Nu de hamvraag: ik kwam meer dan een uur later aan, dus heb ik recht op teruggave. Of toch niet? Je zou kunnen redeneren dat ik, als ik om 12.05 vertrokken was, een uur eerder in Münster en Bremen had kunnen zijn, en dat was de vertrektijd die ik oorspronkelijk nodig had om tijdig in Bremen te zijn.

Laat een reactie achter op Dries Molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.