fbpx
Foto: Stefan Verkerk

2300 reizigers zien NS-abonnement tot dubbel zo duur worden

06 dec 2021 13:11

Circa 2300 reizigers verliezen per 1 maart hun bestaande NS-abonnement en gaan tot twee keer zoveel betalen voor een vervangend abonnement. Dat bevestigt een woordvoerder van NS aan Treinreiziger.nl. Het spoorbedrijf wijst erop dat er voor het eerste jaar een overgangsregeling is.

Tot 768 euro duurder

Het gaat om reizigers met een soort gezinsabonnement. Vaste klanten van NS kunnen nu voor hun partner of inwonende kinderen een extra abonnement aanschaffen. Dit worden ‘bij-abonnementen’ genoemd. NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle bij-abonnementen op te zeggen en reizigers over te laten stappen op een regulier abonnement van NS Flex. Zo’n 2300 reizigers worden hierdoor geraakt. “Het stoppen met de bij-abonnementen is onderdeel van onze abonnementenupdate waarmee we het aanbod aan abonnementen willen vereenvoudigen” zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

Voor de betreffende treinreizigers zorgt de vereenvoudiging voor een aanzienlijk negatief financieel plaatje. Zo kost een Dal Vrij-abonnement voor een partner of een inwonend kind nu slechts 46 euro per maand, dat wordt straks 110 euro per maand. Op jaarbasis dus een stijging van 768 euro. Sommige reizigers laten Treinreiziger.nl weten zich weggepest te voelen. Van Elferen: “We snappen goed dat het stopzetten van de bij-abonnementen voor sommige reizigers geen leuk nieuws is.”

Compensatie

Om de gedupeerde treinreizigers enigszins te compenseren, krijgen getroffenen het eerste jaar een overgangsaanbieding. In het voorbeeld van een Dal Vrij-abonnement stijgt de prijs eerst van 46 euro per maand naar 70 euro, en pas in 2023 naar 110 euro per maand. Maximaal drie gezinsleden die nu een bij-abonnement hebben mogen van de overgangsregeling gebruik maken.

Reizigersvereniging Rover hekelt de forse prijsverhoging voor het gezinsabonnement. “Terwijl er veel reizigers afhaken door de coronacrisis, maakt het NS het extra duur voor gezinnen om voor de trein te kiezen”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. “Intussen nemen autobezitters wel zonder noemenswaardige extra kosten hun gezinsleden mee op reis.” Rover wil dat NS de bij-abonnementen aanhoudt.

Wachten op alternatief

Al in 2019 kondigde NS aan met de overgang naar NS Flex van de bij-abonnementen af te willen. Wel zou het spoorbedrijf met een alternatief komen voor gezinnen. Dat is er echter nog steeds niet. Van Elferen: “Het duurt inderdaad langer dan we willen en we kunnen nog geen datum noemen. Dat kunnen we niet mooier maken dan het is.”

Volgens de vervoerder is het geen optie om de bij-abonnementen voorlopig te laten bestaan. “De bij-abonnementen zitten nog in het oude systeem waar we afscheid van moeten nemen. Het overzetten van deze abonnementen naar het nieuwe systeem is een kostbaar proces” geeft de NS-woordvoerder als reden. Voor NS is het in stand houden van de huidige gezinsabonnementen voor een relatief kleine groep daarom te duur.

Gerelateerde berichten

64 gedachten aan “2300 reizigers zien NS-abonnement tot dubbel zo duur worden”

  1. Anoniem schreef:

    En je zou zeggen dat NS Flex zo flexibel zou zijn dat de bij-abonnementen ook in dat systeem zouden werken. Dit komt eigenlijk best wel rauw op het dak vallen voor een gezin dat net voor de corona een dergelijk bij-abonnement had, en het abonnement tijdens de corona heeft stopgezet.

    Laten we hopen dat de NS uiteindelijk wat meer doet dan enkel een overgangsregeling.

  2. Rudy schreef:

    Dan toch maar een auto. 100 kg extra aan een bijrijder kost slechts een beetje extra benzine. Juist dit soort regelingen waren er voor bedoeld om de trein een betere positie te geven t.o.v. de auto.

    Dat is natuurlijk ook het idee achter de speciale kinderaanbiedingen. Staan die straks ook op de helling?

  3. Rol schreef:

    Dergelijk klantonvriendelijk gedrag krijg je als er geen concurrentie is. Maar ja, tot 2035 kan het staatsbedrijf NS zich dit weer permiteren

    1. Wouter schreef:

      Ik denk dat de auto in dit geval een goede concurrent is voor de NS.

      Mocht een NS abonnement te duur worden dan zal men vanzelf overstappen naar auto omdat dit goedkoper is. Ik vermoed ook dat dit voor veel gezinnen de reden is dat ze een auto voor de deur hebben.

      De NS zou er daarom goed aan doen om iets te bedenken voor gezinnen.

      1. lezer schreef:

        @Wouter: uiteraard moet de overheid dan niet meer aan autootje pesten doen. Denk ook aan lokale overheden. Vaak met beroep op klimaatverdragen.
        Want als overheden autorijden steeds moeilijker maken dan geldt voor de categorie mensen de NS wel degelijk als monopolist.

  4. Lin Namri schreef:

    Treinen in Nederland is al zo duur! (Vergelijk EU) en dan nu z’n verhoging. Dit is niet normaal. Treinen wordt zo niet te doen. Ook werkgevers zullen een lijn gaan trekken om 100% reizen me OV te blijven vergoeden…..

  5. Netty Meelen schreef:

    De argumenten die deze NS woordvoerster aanvoert zijn vaag en niets zeggend. Net als alsdie “update” van de abonnementen. Mevrouw, het is gewoon een bezuinigen.
    Treurige actie van NS en een heel fout moment.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Snap de kritiek. Alleen is deze woordvoerder een man.

    2. lezer schreef:

      Communicatie-skills gebruiken is van alle tijden, maar in de 21e eeuw is het tot kunst verheven. Woorden als “vereenvoudigen” en “updates” moet je tegenwoordig zeer kritisch lezen om psychologische manipulatie te voorkomen.

  6. Peter.smit schreef:

    NS staat op plaats 1,2,3 dan komt de klant op plaats 4, in plaats van andersom . Citaat van NS de Klant komt op plaats 1 2 en 3

  7. RENE schreef:

    Het openbaar vervoer moet goedkoper worden, de Ns in het bijzonder. Ns is te duur bied weinig of geen service daarvooor terug. Klantenservice niet of moeilijk te bereiken, loketten gesloten.
    Nog een goede reden om het openbaar vervoer goedkoper te maken is het milieu, met prijsverhogingen jaag je de reizigers de trein uit.

    1. Anoniem schreef:

      Tja, dan zal toch iemand dat moeten betalen.

      1. M schreef:

        Extra belasting betalen voor wie een auto/motor heeft

      2. Anoniem schreef:

        En als de dienstregeling versoberd wordt is het ook niet goed…

      3. lezer schreef:

        Een prijsverhoging zonder kwaliteitsverhoging moet verantwoord worden door de aanbieder, niet door de consument.

  8. Sjaan schreef:

    Openbaar vervoer is al veel te duur.
    Willen ze duurzaamheid en aan het milieu denken etc zal het OV goedkoper moeten worden. Het rijden van een (kleine) auto is voordeliger.

  9. Sjaan schreef:

    Het OV is al veel te duur.
    Ik ga gewoon weer voor een kleine auto. Stel goedkoper.
    Willen ze dat wij rekening houden met duurzaamheid en milieu etc dan zullen ze het
    OV goedkoper moeten maken.
    Mij te duur.

  10. Bob schreef:

    Als de kwaliteit nou zo goed was zou ik het nog snappen, maar de constante vertragingen en het uitvallen van treinen, waardoor een toch al niet te snelle trein helemaal een eeuwigheid duurt om ergens te komen. En daar dan een prijskaartje te hangen alsof je van deur tot deur gebracht wordt….
    Dan ben je het spoor wel bijster in je directie bolletje.

    1. lezer schreef:

      Een monopolist hoeft niet te kiezen tussen prijzen verhogen en kwaliteitsverlaging. Elke econoom kan uitleggen dat een monopolist (of oligopolist) beide kan doen.

  11. Gebruiker schreef:

    Dag heer mevrouw
    Ik weet iets waar ik al een tijdje over na denk
    Het gaat om de fiets dag kaart
    Het zou slim zijn als hier ook een abonnement van komt
    Bijv 30 euro extra voor de weekenden erbij dat je dan
    In het weekend de fiets gratis mag mee nemen
    Dan bijv 60 euro maandelijks en dat je dan de fiets mee kan nemen
    Ik denk dat dit succes heeft
    Die losse kaartjes voor de fiets kan er beter uit
    Fiets abonnement in stelen voor de weekenden zou slim zijn
    Dan krijgt u zeker meer reizigers die gaan treinen
    Maak bijv een aparte fiets ruimte coupe
    Dan nog iets het zou ook slim zijn
    Om met de tijd lage platvloers intercity’s te hebben
    Zodat beperkte gewoon makkelijk in en uit kan gaan met scootmobiels
    En rolstoelen nu is het soms zeer onhandig
    Dit wilde ik even laten weten
    Van de reiziger die graag reist met fiets

    1. Annemiek schreef:

      Dat vind ik een ontzettend slecht idee. De treinen zijn zo ingericht dat er voldoende capaciteit is om reizigers incidenteel een fiets mee te laten nemen. Biedt je een abonnement aan, dan gaan mensen er een gewoonte van maken hun fiets mee te nemen. Dat is absoluut niet de bedoeling, want daarvoor bestaat geen capaciteit. Indien er ruimte voor fietsen gecreëerd moet worden, gaat dit direct ten koste van zitplaatsen. Voor honden en fietsen moet NS geen abonnement aanbieden.

  12. Wim D schreef:

    Ongeveer 20 jaar geleden deed NS ook al gezinsonvriendelijk: de scholieren kaart, waar 2e en 3e kaart goedkoper werden. Leidde tot particuliere initiatieven busvervoer!
    Tamelijk recent onvriendelijke actie m.b.t. Voordeelurenkaart en de vrij reizen dagen voor 60+.
    Nu deze actie weer.
    Bij de gestegen ritprijzen ga je nu bijna met 1 persoon in de auto, ook over grote afstanden, waar voorheen de afweging was N x ritprijs tegen km prijs auto (5 personen)

    1. Jacob schreef:

      De auto is een blijft duurder dan de trein. Tenminste als je ook alle kosten meeneemt in dekm-prijs voor de auto.

      1. lezer schreef:

        De auto is ook duur vanwege belastingen.

    2. dries molenaar schreef:

      5 man in de auto? dat vraagt een groot model. Die rijden niet zo goedkoop.
      En wat is het probleem wanneer NS misbruik en oneigenlijk gebruik tegen gaat. Zoals met de groepskaarten enz.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Misbruik deed zich voor bij groepsretour. Hier niet. Het wordt gebruikt waarvoor het ontworpen en bedoeld is. Het gebruik viel kennelijk tegen en de strategie is kennelijk veranderd.

  13. Peter Haaswijk schreef:

    Misschien komt dit plan helemaal niet van de NS Directie in Utrecht maar van die enige aandeelhouder van NS gevastigd in Den Haag,n.l. de Minister van Financieen ?
    Peter

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Nee, die bemoeit zich niet in deze details. Wel dat NS gezond moet zijn, maar zeker niet wat er moet gebeuren met een abonnement waar er 2300 van zijn verkocht. Dit levert NS hoog uit 1 a 2 miljoen euro extra omzet op per jaar, op een omzet van 5 miljard euro.

      1. Peter Haaswijk schreef:

        Is dit dan niet eem onderdeel een eis van “Den Haag ‘om winst te maken? Natuurlijk levert zoiets op zich betrekkelijk weinig op voor NS .maar er wordt al langer met abonnementen “gerommeld “.Kleine beetjes helpen.
        Peter

        1. johan II schreef:

          Beste Peter, “rommelen” is het bestaansrecht van NS, het houdt NS in stand.

          Met regelmaat weer zaken omgooien zonder harde verantwoording. Geeft NS het idee dynamisch en strategisch bezig te zijn, onmisbaar te zijn. En werkt als een tierelier.
          Het creeert de eigen turmoil, iedereen is weer met NS bezig, dus het bewijst het bestaansrecht. En dat het zo’n ‘moeilijke en verantwoordelijke taak is’.

          Inhoudelijk is het echter logischerwijs droevenis.
          Letterlijk elk initiatief van NS is een gatenkaas. Zelfs NS Flex. Kun jij een initiatief opnoemen wat geen gatenkaas is?

          Het is niet alleen met NS, veel hoogopgeleiden werken tegenwoordig zo, zonder dat ze het doorhebben.
          Maar NS is wel echt een eindbaas in deze.

    2. Brabo schreef:

      Aandeelhouders mogen zich in Nederland niet bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering. Dat is in de wet zo vastgelegd.

  14. Anoniem schreef:

    Ik ben zo’n bijabonnement klant. Wij hebben dit met ons gezin al jaren! Het is te schandalig voor woorden. Eerst zorgen voor een alternatief, dan pas stoppen. Waarom duurt het in vredesnaam jaren voordat een alternatief gevonden is? Is dat zo ingewikkeld? Dat is onvoorstelbaar. NS wil zeker nog minder klanten na corona? Afscheid nemen van een systeem… Waarom moet alles naar flex? Want dat is de reden van het opzeggen, de procedure bij bij-abonnementen past niet in het flexsysteem.

  15. Bram schreef:

    Eigenlijk zou je de titel moeten veranderen in: 2300 reizigers hebben jarenlang kunnen genieten van een hoge korting. Wel zo eerlijk dat iedereen betaalt voor wat hij afneemt.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Tja. 60 plussers betalen ook minder. En als je een Dal Voordeel abonnement hebt, kun je ook andere mensen met korting meenemen. Soms is kan zoiets juist onderdeel van een strategie zijn. Er is geen kilometerprijs bij de trein. Hoe meer je reist, hoe lager de kilometerprijs. Met andere woorden: zo simpel is het niet, de prijs bepalen bij de afgenomen dienst.

    2. Anoniem schreef:

      Dit is een gezinsproduct dat is ontwikkeld om huishoudens iets te bieden ten opzichte van de auto. Daarom hebben wij de auto toen eruit gedaan. Als ieder gezinslid los van elkaar de volle mep moet betalen, is het veel goedkoper om als gezin een auto te gaan rijden.
      Er is door NS nooit veel reclame gemaakt voor de bij-abonnementen. Velen weten niet eens dat het al jaren bestaat. Dat is toch raar.
      Voor NS zijn de meesten van die 2300 mensen al vele jaren vaste en trouwe klanten. Waarvan er vanaf maart 2022 vele zullen weglopen. Blijkbaar kan ze dat niet zoveel schelen.

    3. Tim H schreef:

      Wel mee eens. Al die eindeloze kortingsregelingen maken dat het normale tarief steeds hoger en hoger geworden is. Laat gewoon iedereen op saldo reizen zonder al die abonnementen en kortingsregelingen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Niet helemaal mee eens. Waarom niet belonen als iemand in de daluren reist? Zodat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden. Bij telefonie betaal je vaak ook minder als je een bundel hebt. De hoop is natuurlijk dat je dan een wat meer gaat reizen. Slim prijsbeleid is wat elke ondernemer probeert.

      2. Frank schreef:

        Dan gaat er op scholieren en studenten na niemand meer met de trein…. veel te duur…

        1. lezer schreef:

          @Frank en Tim H: en dan komt de OV-studentenkaart in beeld.

  16. Ramon Jansen schreef:

    Als we minder files in de spits willen en betreft het milieu meer mensen uit de auto willen trekken, dan zou juist het OV een uitkomst zijn. De prijzen zijn al belachelijk sinds privatisering, en nu maken ze het nog duurder? Ze hadden de NS gewoon onder de overheid moeten houden. Niet tien verschillende maatschappijen, geen belachelijk hoge prijzen. En kom op zeg, “We willen het aanbod vereenvoudigen”? Wees gewoon eerlijk en zeg: “onze winst viel tegen dus we willen dat mensen meer betalen.” Hoe dom denk je dat het volk is?

    1. Anoniem schreef:

      NS is nog steeds 100% eigendom van de overheid.

    2. Annemiek schreef:

      Welke winst? Te verwachten valt dat NS het komende decennium dusdanig afhankelijk blijft van staatssteun, dat dit grote problemen op gaat leveren met betrekking tot de verantwoording daarvan, bijvoorbeeld aan de EU en de belastingbetaler. Aan de ene kant subsidie binnenharken en aan de andere kant cadeautjes weggeven, zit er dan echt niet meer in.

      1. lezer schreef:

        @Annemiek: je geeft eigenlijk aan dat klimaatbeleid middels een modal-shift richting het OV op gespannen voet staat met het vrije markt DNA van de EU, ondanks alle klimaatverdragen die jaar op jaar getekend worden.

  17. Stokbosveen schreef:

    Vroeger, vele jaren geleden inmiddels, kende NS nog het Avondretour en Weekendretour. Onbegrjpelijk dat die afgeschaft zijn. De VDU-kaart is ook al jaren geleden afgeschaft.

    Dat de letters NS symbool zijn voor No Service gaat steeds meer waarheid worden… Onbemande stations, gesloten loketten (als die er al zijn…) Geen conducteur te vinden in de trein, behalve als je zwart reist, want dan ben je de Sjaak.
    Veel treinuitval in de weekends wegens werkzaamheden. Actiekaartjes die maar tijdens bepaalde uurvakken geldig zijn. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
    Als men op deze wijze blijft doorgaan met prijsverhogingen dan krijgen de letters OV de betekenis van Overbodig Vervoer…

    1. Baardstaart schreef:

      Alleen diegene, die om welke reden dan ook geen auto kunnen rijden zijn dan op het OV aangewezen. Mag zelf ook niet rijden en alleen een volledig zelfrijdende auto zal voor mij een uitkomst zijn. (En ik begrijp dondersgoed dat mensen, die zelf kunnen rijden geen zin hebben in een Big Brother zelfrijdende auto.) De rest kijkend naar hoe de OV met de klanten omgaat kiest mijn inziens terecht voor de auto. Zeker het gehork van de NS directie tijdens Coronatijd en het afschaffen de VDK – terwijl er in 2020 weinig reizigers zijn – en andere interessante kortingen lijkt me duidelijk hoe het zit. Het lijkt wel of de NS zich geen zorgen maakt over de komst van nieuwe reizigers. Zo arrogant zijn ze.

      Het klimaat is mijn inziens een verdienmodel waar het milieu en klimaat weinig mee opschieten. Was vroeger overtuigd links en inmiddels ben ik zelf een FvD/Lijst30 kiezer geworden, omdat ik niets meer geloof van al die woke en klimaatpraat en we nu afglijden naar een autocratie.

  18. Frans Eekhout schreef:

    FLEXEN…
    Is FLEX wel zo flexibel, NEE want er zitten addertjes onder het gras waar je soms van opkijkt nu dus met die bij-abonnementen. Toen ik i.p.v. een Dalvoordeel abonnement naar FLEX wilde gaan kon dat NIET. Reden ik had al een Arriva bus/trein voordeel abo op de kaart staan waar je 20 % korting op de bus krijgt in de daluren en 40 % op de Arriva treinen. Zowel een NS als Arriva, dus eventueel andere vervoerder op één kaart kan niet volgens de regels, dus helaas pindakaas, moest ik maar een nieuwe tweede OV chipkaart nemen om die FLEX te kunnen gebruiken zeiden ze bij de NS klantenservice, shit !
    Met al die ingewikkelde klant onvriendelijke regeltjes en dure Ov ritten is het begrijpelijk dat mensen zich niets van milieu accoorden houden en vooral een steeds duurdere tweede hands autootje kopen. Dan maar het milieu verpesten, want die is toch al naar de “kloten”, dan dure en omslachtige treinkaartjes kopen. Is er soms een graai cultuur bij NS om alles onnodig duur en ingewikkeld te maken, ik denk van wel en dat alles onder het mom van FLEXEN. Mijn vader zaliger zei eens “elke verandering is nog GEEN verbetering”, je hebt gelijk Paatje…!

    1. Anoniem schreef:

      Met ov reizen wordt steeds ingewikkelder, duurder en onhandiger. Daarom staan er ook zoveel autootjes voor de voordeur. Ook niet heel goedkoop, maar wel met heel veel meer voordelen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Als je geen auto hebt, en dan moet kiezen tussen de auto en ov, dan is ov in de regel goedkoper. Echter, de meeste mensen hebben al een auto, en dan is het ov relatief duur. Of het ingewikkelder en onhandiger is geworden weet ik niet, wel dat openbaar vervoer meestal langzamer is. Alleen naar het centrum en in de spits kan een uitzondering zijn.

        1. Anoniem schreef:

          Als je eenmaal een auto hebt, houden mensen die tenzij het echt niet anders kan. Als je 17 bent begint men standaard al met lessen en moet zo snel mogelijk dat rijbewijs behaald worden. Als er dan een tweedehands auto komt, of lease of weet ik wat, dan is het ov een potentiële klant verloren. Ov prijst zich door allerlei voorwaarden, beperkingen en vooral prijs uit de markt denk ik. Het is opletten. Dit is dan niet geldig, dat is hier weer niet geldig, met dit kaartje mag je je niet na 16.00 uur in de trein bevinden, dit kaartje is geldig bij Arriva, dat werkt weer zus en zo…. hier inchecken, daar weer uit, daar weer in, korting loopt op dat moment weer niet door bij overstap op andere vervoerder. Enzovoorts. Dat bedoel ik met ingewikkeld. Niet zozeer voor mij persoonlijk, maar ik denk dat veel mense hier helemaal geen zin in hebben om zich erin te verdiepen. Trein en bus moeten ook een samenspel vormen, in veel gebieden is dat niet zo, lees: sluit niet aan/rijdt niet, ja dan komt de auto weer voor de dag. Standaard als je 18+ bent. Dit opzeggen van gezinsabonnementen ipv het juist promoten met een nieuw eigentijds gezinspakket – dat er na ruim 3 jaar nog niet is – werkt weer in het voordeel van de auto. Het is gewoon onbegonnen werk. Hoezo ov gebruik bevorderen ivm klimaat denk ik weleens. Uiteindelijk draait het allemaal weer om wie betaalt, om geld.

    2. Annemiek schreef:

      Wie het reizen per trein en de daarbij behorende tickets als ‘ingewikkeld’ bestempelt, mag wat mij betreft handelingsonbekwaam worden genoemd. Alle informatie die nodig is, kun je in een handomdraai vinden en alle handelingen die van reizigers verwacht worden, zijn uitermate simpel.

      1. Frank schreef:

        Annemiek, ik denk dat je veel mensen toch echt overschat. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Het is denk ik allebei waar. In de basis is het niet ingewikkeld, er zijn echter enkele uitzonderingen die zeker voor incidentele reizigers niet altijd logisch zijn. Als je 2x per jaar met de trein reist, weet je misschien niet dat je per vervoerder moet in- en uitchecken en waar welke vervoerder rijdt. De NS app is een handig hulpmiddel, en informatie is zeker te vinden. Maar die mensen willen waarschijnlijk kaartje uit de automaat halen en instappen. De regels over inchecktijd bepalend bij OV-chipkaart en bij eticket werkelijke tijd bepalend is denk ik ook verwarrend.

        2. Annemiek schreef:

          @Hildebrand. Het je met een e-ticket daluren niet in de trein mogen bevinden is uitsluitend verwarrend, omdat mensen eigenwijs zijn en de voorwaarden niet lezen. Het staat nota bene op het ticket beschreven. De moeilijkheid zit hem erin dat sommige reizigers weigeren te accepteren dat ze niet voor een prikkie in de spits mogen reizen.

          Maar ook in het hierboven geschreven geval, waar geprobeerd werd met twee abonnementen op een kaart te reizen, had de gebruiker gewoon zelf kunnen verzinnen dat een product op saldo en een product op rekening op dezelfde kaart problemen gaat opleveren, zoals de gebruiker daar tijdens het bestelproces ook op wordt gewezen. Overigens kan een abonnement op saldo voor het BTM-deel wel samen met een flex-abonnement op dezelfde kaart.

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Annemiek: Zeker waar dat veel mensen vaak niet alles lezen. Mensen gaan toch vaak af op hun eerste indruk. Dus dat alles te vinden is, eens. Dat sommige mensen het toch als ingewikkeld ervaren, is denk ik ook waar.
          Dat is ook met wat je aangeeft rond abonnementen. De OV-chipkaart, één kaart voor heel het openbaar vervoer, toch niet altijd te gebruiken is als één kaart omdat bepaalde producten conflicteren kan ik best voorstellen dat mensen dat als onlogisch en ingewikkeld ervaren. Ook als hierop gewezen wordt. Aan de andere kant: het is ook best moeilijk om een verkoopproces in te richten waarbij alles duidelijk wordt gecommuniceerd. Het is alleen een beetje flauw om te doen of dit typisch een NS probleem is. Bij KLM doorgronden de meeste mensen bij aankoop ook niet alle voorwaarden (wel de meest belangrijke), dat je ticket op de terugreis wordt geannuleerd als je de heenreis niet gebruikt is voor veel mensen onbekend. Bij telefonieproviders is bellen naar het buitenland soms even zoeken om uit te vinden hoe het werkt. Wordt Zwitserland bijvoorbeeld bij Europa gerekend? Informatie die altijd te vinden is, de ene keer makkelijker dan de andere keer, maar toch kan dat soort dingen als ingewikkeld ervaren worden.

  19. vissers schreef:

    HIld: en dat geldt enkel voor 1. Niet voor een gezin met meer leden, of alleen al een samenwonend stel. was er niet ooit een minister (was dat niet Zeevalking??) die er juist voor zorgde dat er een prettig geprijsd gezins-ABo voor heel het OV kwam? Dat was vorige eeuw-is hiermee geheel totaal weer afgebroken.

    1. dries molenaar schreef:

      prettig geprijsd is iets waarbij de feitelijke kosten door de buren betaald moeten worden. Ook de claim op nobelheid is een vast argument om korting te eisen.

    2. Paul Lamote schreef:

      Op kosten van de belastingbetaler is het makkelijk goedkope kaartjes uit te delen.

  20. Brabo schreef:

    Ik dacht dat die bijabonnementen al jaren geleden waren afgeschaft. Kennelijk niet dus.

  21. FyraFlop34 schreef:

    Aan de ene kant is het logisch dat NS het aanbod wil stroomlijnen en komaf wil maken met archaïsche structuren, maar dit mag natuurlijk niet gewoon een platte prijsverhoging zijn. Zeker niet zonder een volwaardig alternatief. Ik heb nog nooit een advertentie gezien voor dit gezinsabonnement, wat de minuscule doelgroep 2300 reizigers verklaart. Voor NS is dat kleingeld. Het jammere is dat het gezinnen de auto in jaagt, in een land met stevige prijzen voor treinkaartjes. Zonder een sociale coalitie blijft een oplossing ver weg. Misschien is het psychologisch, maar in België geef ik altijd veel minder uit aan de trein. Niet dat de dienstverlening van eenzelfde niveau is, maar toch.

    1. Anoniem schreef:

      Dat er destijds nooit reclame voor gemaakt is, kan ik ook niet begrijpen. Je moest de informatie toevallig tegen komen als je een abonnement voor jezelf bestelde. En ik begrijp niet wat er nu zo moeilijk is aan het construeren van een nieuw gezinsabonnement, dat er al drie jaar aan gewerkt moet worden. Een abonnement met bijabonnement is/was gewoonweg ideaal en betaalbaar. Goede prijs/kwaliteitsverhouding.

      1. dries molenaar schreef:

        het is veel te goedkoop en er meot geld bij. Ook gebruiken deze veelgebruikers te veel capaciteit en zitplaatsen.

        1. Anoniem schreef:

          Wat een onzin. Dit zijn jarenlange trouwe vaste klanten en een deel heeft een 1e klas abonnement. Wordt die ook nog wat gevuld.

        2. Juriaan schreef:

          @anoniem
          Een vaste klant kan nog steeds zeer verliesgevend zijn voor een bedrijf.

  22. Peter Janssen schreef:

    Dat krijg je met een monopolie positie van de NS. Als je als enige het hele hoofdnet mag gebruiken om reizigers te vervoeren. En een Arriva, Keolis, Breng, Connexxion alleen de afgedankte lijntjes mag gebruiken. Ook niet zo vreemd dat tweedehands auto’s zeldzaam worden en de prijs behoorlijk omhoog gaat.

Laat een antwoord achter aan Sjaan Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.