Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Aantal in- en uitstappers per station bij NS 2013-2018

klok 04 jul 2019 16:50

Treinreiziger.nl heeft de aantallen in- en uitstappers voor de periode 2013-2018 op een rij gezet. De cijfers zijn afkomstig van NS, en hebben betrekking op een gemiddelde werkdag. Goed om te weten: tussen 2013 en 2018 is de methodiek aangepast om tot betere inschattingen te komen, daardoor zijn niet alle cijfers goed vergelijkbaar.

Na de cijfers volgt een uitgebreidere toelichting. De cijfers zijn exclusief overstappers.

StationInUit2018InUit2017InUit2016InUit2015InUit2014InUit2013
Abcoude2.0351.8701589157916191625
Akkrum762758728749761719
Alkmaar21.02620.95119620189301951219693
Alkmaar Noord4.7924.6884723483650664950
Almelo8.09210.86010803106181056010908
Almelo de Riet2251.2431339124112771242
Almere Buiten7.5327.3146488645867887304
Almere Centrum27.12425.88824127237842407123334
Almere Muziekwijk6.4206.4006807668165166288
Almere Oostvaarders4.5024.3274714463045214285
Almere Parkwijk3.6243.1093623358437753907
Almere Poort5.2434.4393717308527252256
Alphen aan den Rijn10.75910.28699309725997710130
Amersfoort43.71042.60440861396753965138279
Amersfoort Schothorst7.0036.4125895576259635642
Amersfoort Vathorst3.4023.2182756258326512559
Amsterdam Amstel33.71731.68830570289762954928703
Amsterdam Bijlmer ArenA28.11126.42723922226842154518961
Amsterdam Centraal192.178184.614174179167427162103168800
Amsterdam Holendrecht4.1754.3043607322730973176
Amsterdam Lelylaan15.83614.91515551140421350212469
Amsterdam Muiderpoort14.14813.88712907118881159411147
Amsterdam RAI5.9936.1797161680864606273
Amsterdam Sciencepark4.6494.4644439411738713225
Amsterdam Sloterdijk58.80054.33050611476154780445194
Amsterdam Zuid60.81954.70645771437164226541389
Anna Paulowna2.0662.1212108213721752333
Apeldoorn14.84015.03414857146281435414015
Apeldoorn Osseveld1.2671.1981164111010901040
Arnemuiden517500467461470488
Arnhem Centraal43.67742.98740588391643844238316
Arnhem Presikhaaf2.7952.7692914282930223162
Arnhem Velperpoort1.9801.9992113206621912227
Arnhem Zuid3.2222.9173022290929252790
Assen8.5698.3238772913692939229
Baarn4.6214.6054465441345204658
Barendrecht5.7095.4845497522651734973
Beek-Elsloo1968202821062258
Beilen2.1212.0712080212421262064
Bergen op Zoom6.9796.9676963693970157220
Best6.0275.7265475526351085322
Beverwijk5.2395.2955782557258236237
Bilthoven5.3765.1404954477146894380
Blerick1.4451.3371119113111951101
Bloemendaal1.4381.3991343119212581385
Bodegraven3.2323.1593033292429703005
Borne3382.1932335227222732348
Boskoop1.3701.4791425137713961428
Boskoop Snijdelwijk583
Bovenkarspel Flora720741773759793867
Bovenkarspel-Grootebroek2.2162.2132285230123182399
Boxtel6.4286.8875993591760866325
Breda35.86334.41432916305543029631029
Breda Prinsenbeek1.6371.5591704158913741260
Breukelen5.6665.4495236499750105058
Brummen1.0681.0601057102510041075
Bunde838872902954
Bunnik2.4282.2841970213122182005
Bussum Zuid4.4524.3634199389338983907
Capelle Schollevaar2.3052.2982341231123702242
Castricum7.4937.3647287702470507011
Culemborg8.9358.7038277814483828232
De Vink3.2673.2533363314630662783
Delft38.42335.45434490316303124932049
Delft Zuid4.4724.2764939468848084668
Den Dolder1.8981.8391784181718391942
Den Haag Centraal91.43787.10782057777837621671997
Den Haag HS33.61232.95637124349463560338210
Den Haag Laan van NOI16.66015.75115317145161387211299
Den Haag Mariahoeve3.1483.1393276317831542877
Den Haag Moerwijk3.3073.2232815260326292296
Den Haag Ypenburg2.5262.5672425223321131801
Den Helder4.1434.0443985394640404180
Den Helder Zuid2.1462.1842105208219971918
Deurne4.4864.3654379433344984703
Deventer20.90320.78520862197391964719476
Deventer Colmschate1.4001.3821445146415481646
Diemen3.1893.0513018299631653423
Diemen Zuid3.3573.2293776355135353304
Dieren3.6073.7043623364137773848
Dordrecht24.48324.35124434231722302022765
Dordrecht Zuid1.1111.0761307133612651241
Driebergen-Zeist8.7879.3219330923593939267
Driehuis1.0721.0811153903974974
Dronten3.4783.4533559342833773142
Duivendrecht13.12613.06314447143831423113068
Echt2097226323512356
Ede-Wageningen18.36917.89317758175991745817366
Eijsden160182161162203213
Eindhoven65.46862.91961844604505946659782
Eindhoven Strijp-S3.1842.88922702002
Elst4.1963.9403803371037633863
Enkhuizen2.3262.3122414239324852604
Enschede9.79217.55818525185081722717142
Enschede Kennispark3912.25324042531
Ermelo2.8772.9682923284928812904
Etten-Leur3.4593.3333293324132603449
Geldermalsen6.4956.3216148590959495856
Geldrop1.5111.4381521150915201555
Geleen Oost629627586600
Geleen-Lutterade1312135714191504
Gilze-Rijen2.8062.6982609252924982616
Goes7.1487.1877197716073027660
Gouda23.69623.13922763212982113920621
Gouda Goverwelle3.0643.0193048299830172835
Groningen17.76817.93719133197061909119916
Groningen Europapark1.5921.335126112121076785
Grou-Jirnsum8709429489471008923
Haarlem42.04041.16639822373993836737040
Haarlem Spaarnwoude3.9903.8973680342032453086
Halfweg-Zwanenburg2.7302.3942265211818471478
Harde 't1.5251.3711298130612851236
Harderwijk5.9045.8815657562957285992
Haren1.1621.1211167119011551132
Heemskerk2.6642.5382519213522542267
Heemstede-Aerdenhout7.1186.8626755639664396222
Heerenveen6.2366.1855946589358025782
Heerhugowaard7.4347.4017357735275807818
Heerlen4.8644.5467130749170887255
Heeze1.6281.6371618156815611634
Heiloo4.7624.6624591467647884614
Heino709693717710
Helmond7.4197.3457054680767056847
Helmond Brandevoort1.3441.2111233105710161021
Helmond Brouwhuis1.4931.3531700176719642057
Helmond 't Hout1.7661.6571128113711701247
Hengelo6.95112.92113535134371334514008
Hertogenbosch 's47.34745.93745397431724195341962
Hertogenbosch 's Oost1.2711.2621512161616571764
Hillegom2.5762.4922460240124582429
Hilversum26.69725.92225778241052349023321
Hilversum Media Park4.4614.3284277385337833795
Hilversum Sportpark7.7037.2837057712574237208
Hoek van Holland Haven1744166516141569
Hoek van Holland Strand487406388494
Hoensbroek205202199196
Hollandsche Rading938901859865849852
Holten1.3821.2921302127812181290
Hoofddorp18.88417.99116506152581570915068
Hoogeveen4.6674.6744454447243324328
Hoogkarspel2.1972.2722322230023182300
Hoorn14.30613.71813469135271342513709
Hoorn Kersenboogerd5.1175.1585111514953615388
Horst-Sevenum2.6542.5412720267526432635
Houten7.8647.9057369743674737478
Houten Castellum4.9864.5814021393637123499
Kampen4147413643264256
Kampen Zuid1.8991.7341531150613791141
Kapelle-Biezelinge1.2771.264122511251003995
Koog aan de Zaan3.0693.10729522898
Krabbendijke672669603571556578
Krommenie-Assendelft5.5675.5045425526256685640
Kruiningen-Yerseke872851826802825874
Lage Zwaluwe832818940883838767
Leeuwarden10.3939.8229661968294929151
Leiden Centraal79.37677.70375699711007168070905
Leiden Lammenschans4.5914.2194039388637863643
Lelystad Centrum14.53114.15313858133691303512693
Maarheeze1.3471.3131336133312851258
Maarn1.6591.6611461149315791507
Maarssen4.5084.4524274452448434744
Maassluis1955191019892099
Maassluis West2423243924742510
Maastricht11.85411.64915254156331590617068
Maastricht Randwyck1421601792177618962235
Meppel6.3425.9895765563855225346
Middelburg4.6664.5594657454945474800
Naarden-Bussum9.4659.2959331914895319778
Nieuw Vennep3.5173.2182933275627612556
Nieuwerkerk a/d IJssel3.4223.4713468337034233306
Nijkerk3.5973.6323430333834843650
Nijmegen45.40344.70544044431954314944051
Nijmegen Dukenburg2.4602.1821865184519222151
Nijmegen Goffert1.5141.236953713
Nijmegen Lent1.3811.252123911081048925
Nijverdal3015295830362939
Nunspeet2.6602.8242784276227902824
Nuth486481468453
Obdam1.4141.4351441143015021558
Oisterwijk2.6582.4862393231123152369
Olst1.3191.2261198118712091293
Oosterbeek478473486511455465
Oss8.2708.2478351807882118606
Oss West2.0611.9561895183318231806
Oudenbosch1.1201.1611297125412451257
Overveen2.3912.4832711263728243092
Purmerend2.4822.3722379240127712992
Purmerend Overwhere2.0411.9392021205822042312
Purmerend Weidevenne1.6271.5681553158817201646
Putten1.9041.9151860181318361914
Raalte2116211721602059
Ravenstein1.4631.4331474141313561364
Rheden831831807805838907
Rhenen1.4071.4231324139413931401
Rijssen2.5142.4292449239824062428
Rijswijk6.8737.0097735737174797141
Rilland-Bath465477486445429437
Roermond11.37811.48213136132741293813611
Roosendaal10.31710.40010679103991100311123
Rosmalen2.5282.4812429236423242324
Rotterdam Alexander18.31017.93817207167561759817318
Rotterdam Blaak24.00622.54824226233682127319856
Rotterdam Centraal96.69092.92891750852468181180015
Rotterdam Lombardijen6.6106.2446348620662966272
Rotterdam Noord2.4312.4482289225423292302
Rotterdam Zuid3.5493.2793111303129052799
Santpoort Noord833831936797822864
Santpoort Zuid901874891803799866
Sassenheim4.8084.1813875347933143000
Schagen5.3255.4105311532654845580
Schiedam Centrum23.16421.65419636186301872118581
Schiedam Nieuwland2151209822052211
Schinnen259246231247
Schiphol Airport92.21485.85978896715856868969437
Sittard10.28610.69812125121101225912634
Soest218218201211231231
Soest Zuid1.9161.9032005201420212060
Soestdijk785778764764836938
Spaubeek240261259237
Steenwijk3.8253.6463363323231023021
Susteren840918918928
Tiel3.2983.6373509344535913687
Tiel Passewaaij1.4941.5571505143414031269
Tilburg34.50334.53134045321583209333232
Tilburg Reeshof2.9962.7712771255624342563
Tilburg Universiteit7.1066.4517162692965497348
Twello1.5181.4771456143314621554
Uitgeest4.9875.1195051516753115336
Utrecht Centraal194.385186.313181644176552176292170207
Utrecht Leidsche Rijn2.7662.1389047847160
Utrecht Lunetten3.7393.59734652885
Utrecht Overvecht8.6778.1999170821777206827
Utrecht Terwijde3.9073.7443506328529812626
Utrecht Vaartsche Rijn7.7526.25200
Utrecht Zuilen2.0941.8701290200322271918
Veenendaal Centrum2.2362.2772093223923822438
Veenendaal West1.5301.5801507161916571549
Veenendaal-de Klomp4.4464.3704229400738073745
Velp1.4821.4721489141615001625
Venlo4.9664.2724356437041334571
Vlaardingen Centrum2566257727322790
Vlaardingen Oost2802276227832817
Vlaardingen West1798176119081951
Vleuten4.2884.2003845371736113334
Vlissingen2.7282.7692939295528582999
Vlissingen Souburg94796495897510081007
Voorburg1.8852.0432243230222822050
Voorhout3.4243.4083451331034443452
Voorschoten3.4273.3143247307430852917
Vught1.8521.8531976197618632010
Waddinxveen1.8471.7701715161315921575
Waddinxveen Noord929884893883861889
Waddinxveen Triangel462-
Weert7.6908.0847856769475717390
Weesp9.9309.7299533905292229440
Wezep1.0541.0851048104810681067
Wierden1.2501.8061861177517401837
Wijchen4.4464.2814113410040454214
Wijhe1.2171.2141156112511391125
Woerden13.35812.87212414119481222211648
Wolfheze600558559527535542
Wolvega1.5751.6991645163915791521
Wormerveer4.1334.1323894380439343864
Zaandam22.76521.64321177207902151521778
Zaandam Kogerveld1.4641.4491468144515491713
Zaandijk Zaanse Schans4.1903.80433053020
Zaltbommel3.8623.7363600344534403417
Zandvoort aan Zee5.7045.1175254477046855200
Zevenbergen1.1171.1391266124312481263
Zoetermeer5.0445.2055349529256745947
Zoetermeer Oost3.1773.2833482334534183196
Zutphen11.98811.93611895117321167012104
Zwijndrecht5.4275.3765517549154745264
Zwolle41.10045.50743542416184059138594

OV-chipkaart data

De cijfers zijn met name gebaseerd op OV-chipkaartdata. In 2013 en 2014 was er minder data voorhanden, waardoor de betrouwbaarheid afwijkt in vergelijking tot de jaren daarna. Door de toegenomen hoeveelheid data is in die periode ook de methodiek aangepast om tot een betere inschatting te komen. Daardoor zijn cijfers van 2013 niet altijd volledig vergelijkbaar met de cijfers van 2018.

Alleen reizigers bij NS

Alleen NS heeft cijfers vrijgegeven. Sommige stations worden ook bediend door andere vervoerders, of worden tegenwoordig niet (Raalte, Bunde, Geleen Oost) of minder vaak (Enschede, Hengelo, Almelo, Zwolle) door NS bediend. Reizigers van andere vervoerders ontbreken. Dat betekent dat de in- en uitstappers voor stations als Arnhem, Zutphen, Groningen en Leeuwarden slechts een beperkt beeld schetsen van het totaal aantal reizigers.

Grensstations

NS heeft geen volledig beeld van het aantal internationale treinreizen en doet voor grensstations een aantal aannames. In de cijfers van 2015 heeft men die aannames kunnen verbeteren. Dat heeft er voor gezorgd dat het aantal treinreizigers van sommige grensstations in dat jaar naar beneden is bijgesteld.

32 gedachten over “Aantal in- en uitstappers per station bij NS 2013-2018”

  1. Bert sitters schreef:

    Zijn de overstappers meegenomen in deze cijfers?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik heb dat nu ook wat duidelijker verwerkt, maar nee die zitten er niet in. Ik verwacht wel de overstappers van NS naar andere vervoerders (of andersom).

  2. Stefan schreef:

    Bijzondere daling bij o.a. station Zwolle. Zou dat iets met Blauwnet te maken hebben (geen incheck / uitcheck bij NS)? En wat voor effect heeft het reizen met (papieren) e-tickets op de stations waar je niet hoeft in te checken met deze (papieren) e-tickets om door het poortje te komen?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Klopt, NS vervoert nu niet meer de reizigers tussen Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede, dus die reizigers vielen in verleden wel onder NS, nu niet meer, dus dat verklaart de daling.

  3. Tim H schreef:

    Opvallend de grote daling in Tiel nu de treinen daar niet meer aansluiten.

    1. Niels V schreef:

      Kan dat ook te maken hebben met de overname van arriva? Ik heb mij niet verdiept in tiel opzich, maar weet dat arriva hier ook rijdt.

      1. Brabo schreef:

        Nee dat komt omdat door de 10 min dienst Utrecht-Eindhoven de treinen in Tiel niet meer kunnen aansluiten. Dat past niet meer.

  4. Tim H schreef:

    Ook grappig de grote stijging in Helmond, een gevolg van het opheffen van het stadsbusvervoer daar.

  5. Bert sitters schreef:

    Volgens deze cijfers kom ik op de volgende top-tien:
    1)Utrecht Centraal
    2)Amsterdam Centraal
    3)Rotterdam Centraal
    4)Schiphol
    5)Den Haag Centraal
    6)Leiden Centraal
    7)Eindhoven
    8)Amsterdam Zuid
    9)Amsterdam Sloterdijk
    10)Nijmegen.
    Er moet wel de kanttekening bij dat Arnhem Centraal en Zwolle worden aangedaan door diverse treinlijnen van andere vervoerders dan de NS. Deze passagiers tellen dus niet mee in dit overzicht.

  6. Animal schreef:

    Raping animals is healthy.

  7. Willem schreef:

    Leuke opstelling. Maar – zoals hier al eerder is gemeld – geldt deze alleen voor de in/uitstappers van de NS. Neem Groningen. Dat station kleurt bijna volledig rood van alle aankomende en vertrekkende arriva-treinen. Die in/uitstappers worden in deze lijst dus niet meegeteld, maar zouden toch zomaar de meerderheid van de in- en uitstappers van dit station kunnen zijn. Alleen de in/uitstappers van de enige NS-lijn in Groningen richting Zwolle zijn geteld. Dat geeft – voorzichtig gezegd – een nogal een vertekend beeld. Vergelijkbare situaties zijn in Leeuwarden, Zwolle en Zutphen en wellicht nog meer plaatsen. Is het daarom niet beter deze lijst niet deze algemene titel te geven (“in- en uitstappers per station”) ?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je hebt gelijk dat dit wellicht duidelijker kan in de kop, verder wordt die toelichting wel gegeven.

      1. Henk schreef:

        In dit licht gezien zou je Apeldoorn ook nog kunnen meenemen ivm de Arriva lijn naar Zutphen.

        1. a.j.schreuder schreef:

          apeldoorn-zutphen is altijd vrij druk zo te zien op Apeldoorn-Centrum.
          Ik schat 4 a 5000 reizigers minimaal.
          Waarom geeft men deze cijfers niet vrij?
          Zo geheimzinnig.

      2. Simon schreef:

        Inderdaad, interessante informatie. Bedankt daarvoor.
        Ik had zelf verwacht dat het verlies van de intercity’s in mijn woonplaats (Dordrecht) een daling van het aantal reizigers zou laten zien, maar dat blijkt mee te vallen.
        Alleen in het naastgelegen Zwijndrecht is daar iets van te zien.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Zwijndrecht kan denk ik niet snel verklaard worden door de intercity wijziging. Ik denk eerder het verdwijnen van een rechtstreekse trein richting Lage Zwaluwe en verder.

        2. Jur schreef:

          Er stapten vroeger in Dordrecht nauwelijks reizigers in/uit de intercity’s naar Breda. Dus dan is ook niet vreemd dat de cijfers amper dalen als die verbinding vervalt.

        3. Simon schreef:

          Zou kunnen ja. Maar Zwijndrecht is natuurlijk maar een paar honderd meter verwijderd van Dordrecht en we zijn meer intercity’s kwijt dan alleen maar die naar Breda. Het valt me wel op dat het station een stuk stiller is dan vroeger en ik had gedacht dat in de cijfers terug te zien.

  8. Henny schreef:

    Wat te denken van Nijmegen, Blerick, Venlo en Roermond, Heerlen, en Arnhem?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Wat bedoel je? Wat moeten we daarover denken? Die cijfers zijn inderdaad niet compleet omdat Arriva ontbreekt.

  9. Eef Hartman schreef:

    Wat me opvalt is dat mijn woonplaats, Delft, het laatste jaar wel duidelijk is gegroeid in aantal reizigers.
    Een winst van bijna 3000 in-/uitstappers oftewel ruim 7 %

    1. Patrick schreef:

      Een flinke groei van de TU en lijn 19 die nu tot het station rijdt wellicht

  10. ad schreef:

    Opvallend is inderdaad de grote daling van de stations tussen Enschede en Zwolle. Dit heeft mogelijk alles te maken met de overname door Blauwnet. Dit is dusdanig succesvol dat er inmiddels een extra (intercity)trein rijdt. Het maakt ook wel een verschil, eerst de NS buffel op het diesellijntje en nu de Blauwnet Flirt trein op het inmiddels geëlektrificeerde baanvak. Bovendien beperkt het succes zich niet alleen tot genoemd baanvak. Ik ging bijvoorbeeld voor mijn reizen vanuit Enschede naar Friesland en Groningen altijd met de NS intercity via Deventer. Lijkt om, maar was iets sneller en comfortabeler dan met de NS buffel via Zwolle. Nu gaan we weer rechtstreeks via Zwolle met Blauwnet. Ook toen ik onlangs in Almere moest zijn ging je vroeger met de NS intercity via Schiphol, maar nu word je op de NS reisplanner geadviseerd om via Blauwnet via Zwolle door Flevoland te reizen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat staat inderdaad ook met iets andere woorden in de toelichting. “Sommige stations worden ook bediend door andere vervoerders, of worden tegenwoordig niet (Raalte, Bunde, Geleen Oost) of minder vaak (Enschede, Hengelo, Almelo, Zwolle) door NS bediend.”

  11. Peter schreef:

    [b]Waarom[/b] zijn de cijfers van andere vervoerders niet openbaar? Wordt toch ook betaald van mijn drankaccijns? 😉

    1. Peter van Lieshout schreef:

      Uit concurrentie – overwegingen. In mijn ogen een misplaatst gebrek aan transparantie van de ov – concessiehouders – die andere vervoerders – en de ov – concessieverleners – in de meeste gevallen de provincies – doen daar vrolijk aan mee.

      Te meer omdat het ov door de ov – reizigers betaald wordt via hun ov – chipkaart, losse kaartjes en abonnementen.
      En uit gemeenschapsgeld/belastinggeld (net zoals provinciale wegen en lokale fietspaden, waar – voeg ik daar maar even fijntjes aan toe – niet in – en uitgecheckt hoeft te worden).

      We weten meer over het inkomen en de uitgaven van de Koninklijke familie dan van de baten en de lasten van de regionale vervoerders.

      Regionale vervoerders – de Hermessen en de Connexxions van deze wereld – zijn commerciële ondernemingen en het enige doel van een commerciële onderneming is winst maken.

      Het openbaar vervoer is eigenlijk een rare mix van publiek en privaat geld.

      Provinciale Staten van de diverse provincies lopen ook niet bepaald voorop om meer inzicht te krijgen in reizigersaantallen en ov – kosten/baten – analyses en schieten op dit punt duidelijk te kort in hun controlerende en corrigerende taak ten opzichte van de provinciebesturen.

      PROOST!

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        OV bureau Groningen Drenthe deelt alle data, vervoerregio Amsterdam is daarmee ook begonnen. Andere regio’s lopen inderdaad achter.
        Gelukkig hebben de regionale vervoerders de decentrale spoorlijnen gered. De marges zijn minimaal. Het is vooral aan de provincie om op de juiste wijze aan te besteden. Vergeet niet dat de frequenties behoorlijk zijn gegroeid, waar die eerst met opheffing werden bedreigd. Nu vier keer per uur vanuit Groningen richting Hoogezand-Sappermeer. Nu drie, in de toekomst mogelijk zelfs vier keer per uur tussen Leeuwarden en Sneek.
        Ik weet dat je anti Connexxion bent, niet in de laatste plaats vanwege bravo flex. En ik snap de nadelen ervan. Maar dat wil niet zeggen dat van die vervoerders totaal niets deugd.

        1. Peter van Lieshout schreef:

          Volgens mij zijn we het minder met elkaar oneens dan op het eerste gezicht lijkt: het GVB in Amsterdam is een gemeentelijk bedrijf, dus geen provincie, het OV bureau Groningen Drenthe overschrijdt provinciegrenzen.

          Laat ik me voor de goede orde beperken tot de ov – situatie die ik het beste ken: in mijn woonplaats Helmond en in zuidoost Brabant.

          De ov – concessieverlener is het provinciebestuur – Gedeputeerde Staten – van de provincie Noord Brabant en de ov – concessiehouder is Hermes (van Connexxion)voor het busvervoer. En ik ben inderdaad in één woord VERNIETIGEND over die twee!

          Ik vertel geen geheim als ik zeg, dat de provincie Noord Brabant in het verleden nou niet bepaald een gelukkige hand heeft gehad in diverse aanbestedingen voor het openbaar vervoer. Het gaat te ver om deze hier op te noemen, maar die zijn op te zoeken en te verifiëren. Hetzelfde geldt voor de hieruit voortvloeiende ov – concessies die “gegund” werden aan Hermes.

          In die situatie is tot op de dag van vandaag geen verbetering opgetreden – integendeel – dus dat geeft ook weinig hoop voor de toekomst.

          Het perfecte voorbeeld is de opkomst van Bravoflex in zuidoost Brabant. En de ondergang van Bravoflex in zuidoost Brabant.

          Het Brabantse provinciebestuur en Hermes varen in elkaars kielzog, met andere woorden: daar is geen speld tussen te krijgen. Een relatie die in bestuurlijk en politiek opzicht ronduit ongezond is.

          Op de site van Hermes werd eerst gezegd, dat Bravoflex een vorm van vervoer is die BOVENOP het bestaande reguliere openbaar vervoer kwam; nu wordt gezegd, dat Bravoflex NAAST het reguliere openbaar vervoer komt, terwijl in mijn woonplaats Helmond Bravoflex IN PLAATS VAN het reguliere openbaar vervoer is gekomen, waardoor feitelijk onwaarheden werden en worden verspreid en – ook juridisch – door de ov – concessieverlener en de ov – concessiehouder GEJOKT is.

          Het Brabantse provinciebestuur heeft het einde van Bravoflex aangekondigd. Wat dit gaat betekenen voor het openbaar vervoer in Helmond weet niemand. Komen de reguliere stadsbussen terug? Komt er niets terug? Wie het weet mag het zeggen!

          “De ov – reiziger komt op de eerste plaats”, maar niet in Helmond! En dat is al jaren zo!

          Gelukkig doet de NS het stukken beter dan Hermes en dit blijkt dan ook uit de stijging van het aantal treinreizigers in Helmond.
          En – even terug naar het onderwerp – cijfers over het aantal busreizigers in zuidoost Brabant zijn nog nooit verstrekt. Niet door Hermes en ook niet door de provincie.

        2. Peter schreef:

          OV bureau Groningen-Drenthe gaat alleen maar over bussen. Het vrijgeven van dit soort informatie hoort gewoon onderdeel van de concessie voorwarden te zijn

  12. Huib schreef:

    Grappig dat ‘t Harde en Kampen Zuid procentueel behoorlijk gestegen zijn in 2018. Zij waren enkele weken ”IC-station” toen Zwolle dicht was.

    Het verbaasd me dat Assen terugvalt na 2015. Vanaf 2013 heeft zij elk half uur een IC. Waardoor zij na enkele jaren terugvalt ben ik benieuwd naar.

    1. Annemiek schreef:

      Het station van Assen was tijdens de verbouwing nou niet bepaald een plezierige plek om te zijn. Het was er guur, de voorzieningen waren spartaans en de ontzettend hoge trappen vormden voor veel reizigers een enorme hindernis. Ook vanuit Assen Oost was het station lange tijd alleen via een enorme omweg bereikbaar. Nu de verbouwing ongeveer klaar is (het oogt nog steeds niet af), trekt het aantal reizigers wellicht weer bij. Afgelopen jaar werd in elk geval weer wat geplust.

      Wat de reislust per trein van de Assenaren wellicht ook beperkt, is de beroerde capaciteit van de treinen die worden ingezet richting Randstad (richting Groningen rijden er grote delen van de dag 4 sprinters en 2 Intercity’s per uur). In de ochtendspits zijn de treinen vanuit Groningen vaak al goed gevuld, wat voor forenzen uit Assen veelal betekent dat er minimaal 45 minuten wordt gestaan tot Zwolle; Niet erg aantrekkelijk. NS heeft inmiddels weer eens beloofd de capaciteit te vergroten, maar dat beloven ze tweemaal per jaar.

      Onbegrijpelijk zijn soms ook de keuzes voor het materieelinzet richting het noorden. Dan wordt er te Zwolle van de bomvolle Intercity richting Groningen een ICM-4 afgekoppeld, waardoor een enkele ICM-3 overblijft en reizigers achterblijven op het perron. Dat terwijl aan de overzijde van het perron de vrijwel lege DDZ-10 in zijn geheel naar Leeuwarden vertrekt. Daarmee jagen ze forenzen de auto in.

  13. Hans Boersma schreef:

    Opvallend is het aantal dalende reizigers op station Rijswijk. Tussen Dordrecht en Amsterdam Centraal is dit het enige station met een dalend aantal reizigers. Verder een dalend reizigers aantal te Zevenbergen en Oudenbosch. Ik denk dat dit komt door het ontbreken van een treinaansluiting te Dordrecht richting en vanuit de richting Rotterdam.

Laat een reactie achter op Eef Hartman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.