fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Acties dreigen bij NS. “Wij zijn niet de Ryanair van het spoor”

klok 30 sep 2020 16:28

UPDATE 1 OKTOBER. Een grote meerderheid (ruim 90%) van de leden van FNV Spoor en VVMC hebben de krimpplannen van de NS-directie verworpen. De FNV-leden willen nu dat FNV Spoor een eisenpakket bij de NS neerlegt. Mocht de NS daar niet op willen ingaan dan is de overgrote meerderheid van de leden bereid tot het voeren van actie.

Vette streep

Dat heeft de FNV woensdag bekend gemaakt. NS wil geen loonsverhoging geven en wil een aantal arbeidsplaatsen via natuurlijk verloop (zonder ontslagen) met circa 14 procent verminderen. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “De leden zijn duidelijk, ze zetten een vette streep door het krimpplan van de NS. Het personeelsbestand mee laten bewegen met de dienstregeling is logisch. Maar de leden wensen niet de Ryanair van het Nederlandse spoor te worden.”

Volgens FNV wil NS veel loketten sluiten en terug gaan van 30 naar 10 servicestations. Ook zegt FNV dat NS op alle treinen slechts één conducteur wil inzetten. De krimpplannen noemt FNV een klap in het gezicht voor de leden. Volgens Janssen wil de NS dat de medewerkers zich flexibeler en wendbaarder opstellen dan nu het geval is. De vakbondsbestuurder zegt dat NS de vakbonden buiten de deur wil houden bij de reorganisatie.

Eisenpakket

FNV staat niet alleen, ook spoorvakbond VVMC heeft in ruime meerderheid de NS voorstellen verworpen. Bij beide vakbonden is ruim 90% van de leden tegen de NS bezuinigingen. “Bij instemming van het pact tekenen bonden voor vier jaar voor de sociale consequenties en daar kunnen wij als vakbond niets meer aan doen. Dan worden we vier jaar buiten spel gezet en geven we een blanco cheque af. Dat is onbespreekbaar” reageert vakbondsbestuurder Wim Eilert van de VVMC.

FNV Spoor zegt op korte termijn met een eisenpakket te komen met daarin onder andere behoud van werkgelegenheid. Janssen: “In maart werden de cao-onderhandelingen door corona opgeschort. Dat de wereld er nu anders uitziet is duidelijk en dat zal ook terug te zien zijn in ons eisenpakket. Maar de medewerkers verdienen meer dan het bod dat er nu ligt.”

NS teleurgesteld

Marjan Rintel, de nieuwe president-directeur van NS, is teleurgesteld in de vakbonden: “Het is ongelooflijk jammer dat na vijf maanden van gesprekken, de vakbonden en de COR het eindvoorstel van NS hebben afgewezen. Ik snap de emotie over de enorme impact die het coronavirus in Nederland en ook op NS heeft. Onze inzet was het bieden van perspectief en duidelijkheid en daarmee zekerheid in ingewikkelde tijden.”

NS benadrukt pas in 2024 weer op niveau te zijn van 2019. Op dit moment zegt het spoorbedrijf ongeveer 45% van de normale aantallen reizigers te vervoeren. In het plan is er werkgarantie, salarisbehoud (met mogelijkheid om door te groeien binnen de salarisschaal) en een ontwikkelfonds van 50 miljoen euro voor pensioenopbouw, ontwikkeling en scholing.

Rekening bij personeel

De reactie van FNV komt niet als een verrassing, heeft zich eerder negatief uitgelaten over de plannen om 2300 banen te schrappen. De vakbond wees erop dat de salarissen in 2019 met 1,2% zijn gestegen, terwijl de inflatie 2,63% bedroeg. “NS-medewerkers hebben dus al achteruit geboerd. Hun salaris is alweer minder waard geworden. Dat gaat niet nogmaals gebeuren.” De vakbond vindt dat de rekening voor de coronacrisis bij het NS-personeel wordt gelegd.

96 gedachten over “Acties dreigen bij NS. “Wij zijn niet de Ryanair van het spoor””

  1. Anoniem schreef:

    Gewoon de subsidie intrekken dan zijn ze morgen failliet.

    1. Repelsteeltje schreef:

      NS krijgt geen subsidie.

    2. Anoniem schreef:

      FNV Spoor moet zelf verantwoordelijkheid nemen voor het aantal afgehaakte reizigers. hun oproepen hebben daar aan bijgedragen. Nu maar acties organiseren en oproepen wel weer gebruik te gaan maken van ov.hoeven die bezuinigingen ook niet.

  2. Tim schreef:

    Bij de FNV denken ze nog steeds dat het spoor er voor het personeel is.

    1. Simon schreef:

      Die bond doet gewoon waar hij voor betaald wordt.
      Als iedereen dat eens ging doen…….

    2. johan II schreef:

      ….. dan had de bond recht van spreken.

    3. dries molenaar schreef:

      Inderdaad, voor de passagiers lijkt het al decennia bij Ryan Air te zitten. Hoewel bagage nog vrij is.

  3. Baardstaart schreef:

    Dit is weer een constructieve bijdrage om het OV een verschijnsel te maken van het verleden. Eerst het gehork van van Boxtel, dan de OV OK kleun en nu dit…

  4. Eduard de Jong schreef:

    Van Boxtel vertrekt vandaag. Opgeruimd is netjes. De man heeft in 5 jaar tijd nauwelijks iets gepresteerd. Een prima aanleiding om de stekker uit NS te trekken. Een suggestie voor de komende tijd: op de stoptreinen en de sprinters geen conducteur meer: deze functionaris is overbodig. Het sluiten van de deuren kan de machinist doen: bij stilstand op de stations heeft de machinist niets te doen. Deze periode van inertie kan de machinist zich nuttig maken door op de knop ‘deuren sluiten’ te drukken. Dat is geen taakverzwaring. Op de IC-treinen en de internationale treinen is één conducteur meer dan genoeg. Op de grotere stations kan de functie van perronopzichter en dergelijke worden geschrapt. Op de grote stations kan de functie van stationschef(fin) worden herintroduceerd. Reizigers kunnen zich met alle vervoersvragen tot hem/haar wenden.

    1. Althof schreef:

      En bedankt he, sukkel

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Graag wat meer respect.

        1. Pieter Cornelis schreef:

          Betreffende gebruikt dan wel het woord sukkel, maar degene waarop wordt gereageerd is zelf uiteindelijk ook best respectloos bezig met zo’n stompzinnige reactie. Al dan niet naar de treinreiziger in de avonduren, dan wel naar zichzelf…

        2. dries molenaar schreef:

          Door strepen laat de tekst toch gewoon staan?

    2. Pieter Cornelis schreef:

      Gelukkig, We hebben iemand gevonden met verstand van zaken! :”-)

      Ik reis 90% van mijn reizen in de avonduren, die conducteur van de trein af betekend dat er nog meer ratten het OV zullen gaan vervuilen!

      Op elke trein vanaf een 20:00 uur zouden op zijn minst twee conducteurs moeten zitten.

      1. Anoniem schreef:

        Op zijn minst twee. Heb jij geld te veel?

      2. dries molenaar schreef:

        En de machinist moet weer een stoker krijgen.

        1. Pieter Cornelis schreef:

          Je kan ook je mond houden, wanneer je niks slims toe te voegen hebt…

          Een stoker heeft die man niet nodig, er rijdt geen stoom meer rond of wel?

          Die conducteur loopt tegen agressie aan, die kan zijn tweede man in de avonduren goed gebruiken, of anders wel die reiziger na 20:00 uur.

          Of lees je geen kranten, of kan het je gewoon geen ene reet interesseren wat een ander overkomt?

    3. Arno schreef:

      Hier heb je wel een punt, niet wat betreft Van Boxtel, maar wel wat betreft personeel. NS personeel maakt zichzelf door hun gedrag en arbeidsmoraal overbodig. Al ver voor de corona werden treinen nauwelijks nog gecontroleerd, conducteur zag je negen van de tien keer niet. Voer controle acties uit in IC en behoud de conducteur juist op de sprinter. Voer uitgangscontroles op stations uit en zorg voor meer personeel op de perrons die tegelijkertijd zorgen voor controle en aanwezigheid. Een te groot deel van de NS conducteurs zit momenteel 1e klas of bij de machenist dan dat ze hun taken uitvoeren. Zelfs voor het zichtbaar aanwezig zijn in de trein , lijken ze nog nauwelijks te porren. En ja er is corona maar ze kunnen middels mondkapjes en handschoenen wel gewoon hun werk doen ipv zichzelf en hun beroep steeds meer onzichtbaarder maken.

  5. Gerrit schreef:

    Ik zou zelf ook niet blij worden van een loon dat niet meegroeit met de inflatie.

    Maar wat is precies het probleem met een vermindering van arbeidsplaatsen door natuurlijk verloop? De NS is toch geen sociale werkplaats?

    1. Weber Romaan schreef:

      De NS is klaarblijkelijk niet levensvatbaar als commercieel bedrijf. Een commercieel bedrijf kan blijkbaar niet omgaan met wisselende omstandigheden.

      U zegt het precies goed: de NS is toch geen sociale werkplaats? Waarom zou de overheid geld moeten schenken aan falende bedrijven? De overheid kan blijkbaar beter gebruik maken van de arbeidsmarkt dan een commercieel bedrijf.

      Wat is er mis met meer mensen aannemen in plaats van mensen te ontslaan of ‘natuurlijk te laten verlopen’? De werkloosheid is enorm gestegen, de NS kan wel wat extra personeel voor degelijke serviceverlening gebruiken.

    2. Eef schreef:

      NS is al decennia een sociale werkplaats.

      1. Althof schreef:

        Stop eens met lijmsnuiven Eef

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          NS is natuurlijk geen sociale werkplaats, maar graag ook wat meer respect. Ik zie een paar reacties die deels op het randje en deels over het randje zijn.

        2. Anoniem schreef:

          wat is er mis met een sociale werkplaats?

    3. Pieter Cornelis schreef:

      NS is dan wel een “commercieel” bedrijf, een NV nog wel, de opdrachtgever en aandeelhouder is en blijft nog steeds 100% uw en mijn overheid.

      NS is niets meer dan een nutsvoorziening, we hollen deze nutsvoorziening uit om geld te besparen.

      Tegelijkertijd geven we een honderdvoud van het bespaarde bedrag in een flits weg aan zwakke EU leden om het personeel van zuster railbedrijven met 55 jaar te laten pensioneren?

      Broekzak, vestzak, andere potjes, het zal allemaal wel, hier moeten straks mensen in de avonduren zonder conducteur in de trein reizen om de conducteur in Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië/Griekenland met 55/60 jaar te kunnen laten stoppen met werken?!

      1. Simon schreef:

        Ieder land bepaalt zelf welk pensioen wanneer naar wie gaat.
        Voor iedere Nederlandse euro die naar de interne markt gaat komen er 12 naar Nederland terug ( bron; EU-commissaris begroting en administratie).
        U kunt zich, denk ik, beter richten op geld dat wellicht vanuit de algemene middelen (NS) naar het buitenland verdwijnt via Abellio, de internationale NS-dochter.

        1. Kasper Jansen schreef:

          ( bron; EU-commissaris begroting en administratie).

          Een slager die zijn eigen vlees keurt.

        2. Simon schreef:

          @ Kasper
          Waarom zou Johannes Hahn daarover liegen?

    4. Peter B schreef:

      Het is jammer dat een bedrijf als NS gewoon kapot gemaakt wordt door een aantal medewerkers die het visitekaartje van het bedrijf horen te zijn. Op dit moment is het zo dat als je een conducteur wilt spreken dan kan je hem niet vinden op een centrale plaats maar aan het begin of het eind van de trein. En als de omroepinstallatie kapot is dan hoort de conducteur dat werk over te nemen. Zelfs dat doen ze niet meer. Bij elk ander bedrijf was zo’n persoon met een enorme trap onder een bepaalde plek er uit gevlogen. Op die manier wordt niet alleen het aantal zwartrijers groter, maar door hun zichtbare inactiviteit wordt ook het respect voor hun beroep kleiner en dat kan zich keren tegen de nog wel goed werkende conducteurs.

      1. Rudolf schreef:

        Inderdaad zie ik soms ook conducteurs die de hele rit geen enkel kaartje controleren en dan heb ik het over de periode van voor de corona-crisis. En dan is dat, naast het omroepen al het enige wat men te doen heeft. Vroeger moest men bij elk station de hele trein langs om de deuren te sluiten.

  6. Weber Romaan schreef:

    NS weer volledig nationaliseren. Als je staatssteun nodig hebt, heb je gefaald als commercieel bedrijf en bewezen dat het een verantwoordelijkheid is die alleen de overheid mag dragen.

    Geen ‘topmannen’ meer de burgers laten beroven en asociale bedrijfsvoering laten ontwikkelen.

    Treinkaartjes weer naar fatsoenlijke prijzen terug.

    1. Johan schreef:

      Als we alle bedrijven moeten nationaliseren die coronasteun hebben ontvangen, zijn we nog wel even bezig.

    2. Joost2 schreef:

      Dus alle bedrijven die afgelopen maanden staatssteun nodig hadden, hebben gefaald?

      1. Weber Romaan schreef:

        Ja. Waarom zou een burger zonder bedrijf niet ook recht hebben op dezelfde vergoeding? Beiden hebben volgens kapitalistische logica geen waarde gecreëerd voor de maatschappij. Maar alleen degenen met een bedrijf worden voor deze afwezigheid van waarde beloond.

        Openbaar vervoer is een basale dienst die voor alle burgers gegarandeerd zou moeten zijn, net zoals beschikbaarheid van zorg en onderwijs. Een restaurantketen hoeft bijvoorbeeld niet genationaliseerd te worden, de spoorwegen wel. Iets wat we vroeger nog begrepen, voordat neoliberale ideologie de maatschappij vergiftigde.

        1. Joost2 schreef:

          De vergoeding komt bij personen zonder bedrijf uit. Zij houden namelijk hun baan, terwijl ze niet mochten werken.

    3. Karel Geerts schreef:

      Een als ze genationaliseerd zijn kunnen ze wel hun eigen broek ophouden?

      1. Weber Romaan schreef:

        Volgens de NS zelf blijkbaar wel, aangezien ze bij de overheid aankloppen om gered te worden.

        1. Paul Lamote schreef:

          En jij denktcdat de overheid gek is? Miljardensteun en dan ook nog loonsverhogingen?

    4. Louis Bohte schreef:

      Als commercieel bedrijf is het huidige klimaat in de samenleving om te streven naar winstmaximalisatie. Dat dit leidt tot ongewenste neveneffecten is helaas pindakaas.

    5. FyraFlop34 schreef:

      Ik ben het deels met je eens. Waarom heeft NS zoveel directieleden, die allemaal erg riant betaald worden? NS is een voorziening, en zou geen aasgieren aan moeten trekken met hoge salarissen. Ik vind inderdaad dat deze crisis ons een spiegel voorhouden: privatiseren is een lege doos. Als het puntje aan paaltje komt moet de overheid het bedrijf toch rechthouden, want we vinden haar functie belangrijk.

      1. Simon schreef:

        Denkt u dat de dienstverlening verbetert als iedereen daar ambtenaar wordt?
        Zou NS niet gewoon beter af zijn met een stevige concurrent?

  7. Johan schreef:

    Ok, dan niet via natuurlijk verloop en in plaats daarvan 2300 vakbondsleden ontslaan. Opgeruimd staat netjes.

  8. Edwin de Hond schreef:

    FNV is het spoor voledig bijster. Ze hebben nota bene de gorre lef met hun eisen terwijl diezelfde leden ( lees conducteurs ) met hun dikke reet in de eerste klas verblijven ipv op het dragen van mondkapjes te controleren waardoor reizigers de trein de rug keren en daardoor NS inkomsten missen, inderdaad hun salarissen. Ik moet de eerste nog steeds tegen komen. Intrekken de staatssteun kan de gezondheidszorg prima gebruiken en privatiseren die hap kan de reiziger enorm geld besparen.
    Ik raad aan de leden van FNV goed na te denken hoe deze vakbond juist jullie werk en baan kapot maken

    1. Anoniem schreef:

      Wat een domme relfex. Ten eerste krijgt NS geen cent subsidie van de overheid (afgezien van de studenten kaarten dan) en ten tweede heeft deze crisis juist aangetoond dat privatiseren juist b lachelijk is. NS moet presteren zoals een bedrijf, en toch is iedereen verbaast als ze een kantoor in Ierland voor belastingontwijking blijken te hebben. NS heeft een publieke functie, dus als het bedrijf in financieel slecht weer komt, ‘zal de overheid het toch wel redden’. Zo geschiedde nu dus ook met de Coronacrisis.

      Ik ben niet zo’n fan hoe verhoudingen bij NS nu zijn, ik zag liever een groot spoorbedrijf dat zelf onderhoud aan de sporen doet in plaats van afhankelijk te zijn van twee of drie aannemers.

      1. Johan schreef:

        NS krijgt het alleenrecht op het hoofdrailnet met HSL voor een symbolisch bedrag. Dat is subsidie in natura, en niet zo’n beetje ook.

      2. Simon schreef:

        ProRail kan kiezen uit vier Nederlandse spooraannemers.
        Daarnaast zijn er nog genoeg buitenlandse aannemers die hier graag een klusje doen. NS bouwde vroeger inderdaad alles zelf maar dat was meer ontstaan uit werkverschaffing na de crisis, niet uit efficiëntie.

  9. K. van Sambeek schreef:

    Hier rust een schone taak voor de nieuwe NS-president-directeur Marjan Rintel. Zo’n 80% van de conducteurs slampampert en zit te chillen in de lege machinistcabines, in plaats van service te verlenen in de trein, te controleren op de vervoersbewijzen en het (correct) dragen van de mondneuskapjes. Dikbetaald, ook dat nog, ze maken zichzelf overbodig zo en hebben alleen nog maar een zetje van “boven” nodig. En zeker geen krokodillentranen van de FNV, die dit verwend aartslui (al decennia, ook vóór de corona) conducteursvolkje opfokt om het ledenbestand op peil te houden. De overige 20% (die wel werkt, hulde!!)kan in dienst blijven, graag zelfs! Dus: hop Marjanneke, nieuwe bezems vegen schoon!

    1. Martin schreef:

      Afgelopen zaterdag van Alkmaar naar Valkenburg gereisd; voor Nederlandse begrippen toch geen kinderachtige afstand. Voorbij Amsterdam wel een conducteur gezien die vriendelijk groetend voorbijliep, maar verder nergens meer en dus ook geen kaartcontrole. Zondag terug en bij Meerssen gecontroleerd door een vliegende brigade van Arriva. Van Maastricht tot Alkmaar geen kaartcontrole en mondjesmaat mededelingen via de intercom (terwijl er wel forse vertraging was). Ik gun ieder zijn/haar baan, maar het conducteursgilde doet de afgelopen maanden nou niet bepaald z’n best de eigen meerwaarde te tonen.

  10. Annemiek schreef:

    Iemand die dag in dag uit keihard aan het buffelen is voor een hongerloontje, kan rekenen op brede sympathie vanuit de maatschappij wanneer er om een loonsverhoging wordt gevraagd. Het is dan zinvol om middels acties de zaak kracht bij te zetten. De acties zijn dan legitiem.

    Door hun maandenlange stuitende inactiviteit en klantonvriendelijkheid heeft het rijdend personeel van NS al haar krediet verloren. Onder de reizigers bestaat er totaal geen sympathie meer voor hen. Als zij al aanzien genoten, is die de laatste maanden volledig verdwenen. Vanuit die positie actie gaan voeren is niet legitiem, maar gewoon een vorm van chantage van de bedrijfsleiding.

    Het FNV en degenen die zich stakingsbereid tonen, moeten welhaast volkomen achterlijk zijn als zij denken dat NS de coronacrisis zal doorstaan zonder bezuinigingen en het verdwijnen van banen. Een onredelijke looneis voor personeel dat grotendeels volstrekt inactief is, is een extra nagel aan de doodskist van NS.

    1. Kees schreef:

      De toestand van het afgelopen jaar heeft bewezen dat Nederland redelijk goed doordraait met minder reizigers in het openbaar vervoer (de trein incluis). Mensen die eerst met grote regelmaat met de trein reisden, hebben de auto (terug) gevonden of de NS dit nu leuk vindt of niet. Vandaar ook de recente (reeds weer gestopte) campagne “OV is OK”.

      Ik geloof dat een staking de trein alleen maar meer in het verdomhoekje brengt, ofwel de vakbonden graven zo hun eigen graf door de voorspelde (langdurige) afname in vervoersvraag.

    2. Jasper schreef:

      Doet me denken aan werkspoor, ging hartstikke goed, toen kwam de bestelling uit argentinië. van de vakbonden moest alles uit argentinië tegerlijkertijd. het personeel groeide van 2000 naar 5000. alleen draaide alles een tijd om argentinië en niet om de NS, hierdoor is de ns tijdelijk weggezet en toen gingen zij naar het goedkopere duitsland, en weg is weg. het personeel krimpde naar 600 en uiteindelijk was het einde verhaal. Zou interssant zijn als het met NS gebeurd, dan zien we abellio als argentinië:).

    3. Zus van Annemiek schreef:

      Annemiek, Je schreef “Onder de reizigers bestaat er totaal geen sympathie meer voor hen.”.
      Kun je die bewering aantonen met bewijzen, of schrijf je slechts namens jezelf en jouw bontjas?

      Ik ben ook een treinreiziger en ook met NS en herken me niet in jouw aantijgingen.
      Benieuwd naar jouw reactie.

      Groet,

      Zus

  11. Wim Lubbers schreef:

    Van conducteurs vraag me ik me af wat de werkinstructies tegenwoordig zijn. Als ze alleen nog een servicefunctie hebben, dan mogen wij reizigers dat toch wel weten. Als ze hun controletaak verzuimen is dat eenvoudig vast te stellen aan de hand van hun scanner. Anders huurt NS maar een bureau voor ‘mystery guests’ in.

    1. Sabrina schreef:

      Conducteurs zijn de enige met BOA en EHBO op de trein. Als V&S niet op de trein is, wat meer zelde dan normaal is. Als er een noodgeval in de trein js, zoals een hartinfarct, dan is de conducteur daar. Als er een ‘springer’ is, is de conducteur de gene die naar buiten moet, eerste hulp moet verlenen als diegene nog leeft. Anders moet de conducteur alle delen van desbetreffende persoon afdekken. Conducteur moet de deuren op een veilige manier sluiten. En ja, een machibist zou het ook kunnen doen. Maar dan moeten ze meer machinisten aannemen, machinisten krijgen een hoger loon dan conducteurs, dus dat is duurder. Als ze het moeten hebben van deze capiciteit. Dan krijg je dat er weleens een trein uit zou vallen omdat ze machinisten tekort hebben.

      1. Anoniem schreef:

        En hoe doen andere maatschappijen zonder conducteurs dat dan? Personeel en vakbonden verzinnen steeds smoezen om hun overbodige baantjes in stand te houden.

        1. Althof schreef:

          De enige die ECHT overbodig is, ben jij, ‘anoniem’

        2. Annemiek schreef:

          @Althof. Nou, leg dan maar eens uit waarvoor het absoluut noodzakelijk is dat de conducteurs op iedere trein aanwezig blijven. 95% van de dag zijn ze inactief en niet nuttig bezig. Is het dan niet logisch dat er gekeken wordt naar een andere oplossing?

          Het gaat om een onmogelijke beroepsgroep, die zich geen enkele verplichting of prestatie laat opleggen, maar die wel iedere keer als een kleuter loopt te jammeren als iets ze niet zint en vooral als de vakbond loopt te zeuren dat er geld bij moet.

        3. Ricardo schreef:

          Ik krijg het idee dat de treinen bij andere maatschappijen toch iets korter zijn dan bij NS op stations die een flink stuk rustiger zijn, dan kan je het inderdaad al snel af met een machinist die uit het raam kijkt. Dat zal met een 2 6-baks treinen aan elkaar langs een druk perron met een bocht in Utrecht toch echt niet lukken.

          Zijn wel alternatieven voor te verzinnen, maar ik denk dat een conducteur die halverwege staat een veel beter overzicht zal hebben dan een machinist helemaal aan het uiteinde.

      2. Johan schreef:

        Als de machinist de deur moet sluiten is er nog steeds maar 1 per trein nodig.

        Waarom zou je in de trein altijd een BOA en een EHBO’er bij de hand moeten hebben, terwijl die er op de meeste plaatsen in het dagelijks leven niet zijn? Als je naar het station toe fietst zit er ook geen EHBOA op je bagagedrager bijvoorbeeld en is de kans dat je er een nodig hebt groter dan als je in de trein zit. Bovendien: Als je er in de trein toch dringend een nodig hebt, heb je alsnog niets aan de conducteur, omdat je die eerst nog moet zien op te sporen.

      3. Annemiek schreef:

        Als de conducteur aanwezig is in de rol van BOA en EHBO’er, moet deze wel vindbaar zijn. Al een half jaar lang sluiten de conducteurs zich hermetisch af van de passagiers. Ze zitten in een hok, in de niet gebruikte cabine of elders een beetje te ouwehoeren. Conducteurs kunnen gewoon vervangen worden door mobiele teams die dwingend prestatieregels krijgen opgelegd en die niet in iedere onnozele smoes trappen. Er zijn heel veel landen waar treinen zonder conducteurs rondrijden. Dat gaat prima.

        Het is niet sneu voor de conducteurs als hun beroep verdwijnt. Ze maken het er zelf naar door zelf geen zinvolle invulling te geven aan hun vak. Het is een logisch gevolg van hun stuitende kortzichtigheid. De lamlendigheid die het conducteurscorps is ingeslopen, krijg je er echt nooit meer uit. Tijd dus om door te pakken.

        1. Jasper schreef:

          Wat nou als we de conducteurs opnieuw een proef periode geven van twee maanden en zich opnieuw moeten bewijzen in hun kunnen en doen, dan zijn ze ineens aan het controleren. Ik vind het idee fijn dat er gewoon iemand op de trein is die je kan helpen, maarja dan moeten ze wel vindbaar zijn. af en toe word ik gecontroleerd, en dat vind ik ook fijn. Maar helaas zijn de vakbonden weer irritant aan het doen.

      4. dries molenaar schreef:

        Wanneer een machinist extra werk zou doen waardoor er geen conductuer zou zijn is er genoeg budget. Daarbij blijft er maar één machinist. Er komt geen assistent zoals nu de conducteur lijkt te zijn wanneer deze voornamelijk op de bok zit in plaats van passagiers van dienst te zijn.

      5. Rudolf schreef:

        Ach met de centrale deursluiting is het sluiten van de deuren ook niet zo moeilijk. En als iemand voor een goederentrein springt, dan wordt dat ook afgehandeld zonder conducteur, dus zal dat bij reizigerstreinen ook wel mogelijk zijn. In Duitsland merk ik dat er vaak in het geheel op regionale treinen geen conducteur is, maar dat als er wel een is, dat hij ook controleert.

    2. Sander F. schreef:

      Lees deze column maar even, vooral de tekst onder de foto.

      http://forum.ov-ervaringen.nl/viewtopic.php?f=26&t=1610

      ~~~~~~~~~~~~~~~~~
      Ik vind het wel ‘makkelijk’ om (weer) te ageren tegen de vakbond. Ja, er zal onder het rijdend personeel heus wel ‘kaf tussen het koorn’ zitten. Edoch, ook de centrale ondernemingsraad van de NS is niet akkoord met de voorstellen van het bedrijf. Ik begrijp wel dat men niet nu voor akkoord tekent en vervolgens vier jaar lang bijna geen bijsturingsmogelijkheden heeft.. Dat kan niet in een situatie zoals nu, waarbinnen zaken omtrent corona per enkele uren kan omdraaien (mondkapjes gedoe in de 2e kamer).

      1. dries molenaar schreef:

        een veultyper…

  12. A. Schumann schreef:

    Zonder controles in de trein wordt het er niet veiliger op!!!
    Meer zwartrijders en andere zware ergernissen tijdens de reis.

    De conducteur moet blijven op stoptreinen en sprinters.

    1. Jan schreef:

      Maar de conducteurs controleren toch al niet, dit is mentale schijnveiligheid.

    2. Otto schreef:

      Laat me eens raden:u bent conducteur. Bij Arriva en bij de metro rijden de treinen al 20 jaar zonder vaste conducteur. En daar is het niet onveiliger dan bij NS.

      1. N schreef:

        De metro is stadsverkeer, en heeft poortjes bij alle stationsopgangen. Daarnaast zou het me erg verbazen als de metro niet veel meer dingen als zakkenrollen heeft dan de trein.

        Ik vind dat de NS in iedere coupe een knopje moet toevoegen, waarmee je de conducteur kunt roepen. De nood-maar-geen-rem knop.

    3. Johan schreef:

      Reizigers ervaren dat ze vaker gecontroleerd worden bij vervoerders die alleen met mobiele controleteams werken dan bij NS. Als het van controles veiliger wordt in de trein kun je die dus beter juist niet aan conducteurs overlaten.

    4. johan II schreef:

      Ik reis veel Amsterdam CS- Barneveld vv.

      Wordt ca 60% vaker gecontroleerd op Amersfoort-Barneveld, waar geen conducteur op de trein zit dan op de intercity Asd-Amersfoort van NS met conducteur.

      Terwijl het traject 15 minuten is ipb 34 minuten.

      (en terwijl Asd CS – Amersfoort vice versa de volledige rit van de trein is, dwz het is niet zo dat de conducteur net geweest is of zo).

      Complimenten voor de vliegende brigades van connexxion.
      Welk loon hebbe die?

  13. Maurice schreef:

    Tja de overheid lost deze onzinnige opstelling van personeel en bonden ook uit door maar klakkeloos de verliezen te blijven vergoeden.

  14. Stokbosveen schreef:

    Ik heb begrepen dat er geen ontslagen nodig zijn, maar dat het aantal arbeidsplaatsen verminderd door natuurlijk verloop. In de praktijk zijn dat mensen die op tijdelijke basis werkzaam zijn middels een uitzendburo of tijdelijk contract. Die zullen vast geen vakbondslid zijn, dus ik begrijp niet waarom de vakbonden reageren als door een wesp gestoken.
    Trouwens, de vakbonden met de FNV voorop, leven kennelijk nog ergens halverwege de vorige eeuw, afgaand op hun standpunten. Oh nee, eisenpakket zeggen ze zelf…
    Ik heb sterk het idee dat die vakbondsbestuurders ergens in ivoren toren leven en totaal geen idee hebben wat er in de samenleving en maatschappij gaande is. Dat blijkt ook uit het feit dat hun leden niet openstaan voor veranderingen en flexibiliteit. Maar wel altijd steeds -nog- meer loon blijven eisen. Ondanks dat al jaren de trend “race to the bottom” gaande is. Hetgeen betekend dat alles moet plaatsvinden tegen de laagst mogelijke kosten en daar past het eisenpakket van de vakbonden niet bij.

    1. Ricardo schreef:

      De vakbond reageert zo omdat natuurlijk verloop eigenlijk onzin is. Het werk moet 9 van de 10 keer toch nog gedaan worden, dus dat betekent dat de werkdruk toeneemt. En als het werk niet meer gedaan hoeft te worden, betekent het niet dat de mensen die blijven automatisch de plekken die vrijkomen op kunnen vullen (een conducteur die nooit iets met de computer heeft gedaan kan je niet in een kantoorbaan stoppen, de ICT’er zit niet te wachten om de hele dag in de trein onderweg te moeten zijn om vervolgens hier te komen lezen dat hij/zij een overbodige nietsnut is).

      En die “race to the bottom”, ik neem aan dat u al bij uw baas heeft aangeboden voortaan voor het minimumloon te werken en verder geen extra’s hoeft? Want meer dan dat past niet in die trend.

      1. Johan schreef:

        Verrassend vaak blijkt dat werk wel meer dan 1 van de 10 keer eigenlijk helemaal niet gedaan hoeft te worden. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Parkinson

  15. Nico schreef:

    Duidelijk een discussie die nergens op slaat. Het gaat hier namelijk over die dag in en uit klaar hebben gestaan en nog steeds staan. De controle zorgt dat er minder wordt zwart gereist díe is door de coronatoestand inderdaad op een laag pitje uit zelfbescherming. Wat mij irriteert dat er niet gepraat wordt over dat onnoemelijke waterhoofd van dit bedrijf met zijn 118 directeuren met een gemiddeld inkomen van 2 tot 3 ton per jaar. Ook wordt er geen woord gerept over de fouten die er afgelopen gemaakt zijn die het bedrijf miljoenen gekost heeft zoals met nam de fyra en de toiletaffaire op het stoptreinmaterieel. Verantwoordelijken hebben gewoon een ander baantje gekregen of binnen of buiten het bedrijf. Het is met name het rijdende personeel wat het in die jaren keer op keer te verduren heeft gehad met een minimale loonsverhoging die niet tegen de inflatie opwoog terwijl de directie er tientallen procenten erbij heeft gehad vanwege wanprestatie

    1. Anoniem schreef:

      Welke controle?

      1. Nico schreef:

        U reist zeker nooit met de trein.

        1. Nico schreef:

          Laten we het geheel pakken en niet afgeven op de conducteurs die vaak door het bedrijf gedwongen zijn om service te verlenen ipv controle. Treinen zijn langer geworden zonder extra ondersteuning voor controle dus daarom kan het weleens zijn dat men geen conducteur tegen komt. Daarvoor zorgt een conducteur voor orde rust en veiligheid op de trein met zijn boa en ehbo. MisschieN is het daarom handiger om even te kijken wat de taak van een conducteur is en dan pas te oordelen. Nou laat ik me toch weer uitlokken door een discussie die nergens op slaat sorry. Kijk naar het geheel en naar hoe er bij dit bedrijf gesmeten wordt met uw belastinggeld

        2. Johan schreef:

          @Nico “… daarom kan het weleens zijn dat men geen conducteur tegen komt.”

          Dat is nogal een understatement. Voor werkdagelijkse ritten bij NS werd ik vóór de pandemie ongeveer één keer gecontroleerd per 50 uur treinreizen (overstaptijd niet meegerekend). Met zo’n lage pakkans is het onder de streep voordeliger om altijd zwart te rijden en bij die enkele keer controle de boete te betalen, dan om een abonnement af te sluiten. (Dat ik desondanks met een geldig vervoerbewijs reisde had alleen een morele grond.)

          Conducteurs zorgen niet voor orde, rust en veiligheid als ze niet door de trein lopen om het überhaupt op te merken als er sprake is van wanorde, onrust of gevaar. Service verlenen bestaat bij NS-conducteurs, sommige positieve uitzonderingen daargelaten, voornamelijk uit het na vertrek omroepen waar de trein heengaat (mosterd na de maaltijd) en, indien van toepassing, dat dat op tijd was. Dat kan een automatische omroepinstallatie beter, en voor minder salaris.

  16. Nico schreef:

    Ns is nog steeds een staatsbedrijf met het rijk als enige aandeelhouder. Het is daarom belachelijk dat een president-directeur drie keer veel als de Balkenende verdient namelijk 650.000 euro ex bonussen.

    1. Peter B schreef:

      @Nico, die president directeur verdient misschien wel erg veel, maar hij komt wel op voor de belangen voor zijn bedrijf, terwijl de conducteur geen geld verdient maar geld krijgt, terwijl hij/zij het bedrijf beschadigt.

      1. Nico schreef:

        helemaal gelijk natuurlijk jij hebt er verstand van. wie doen er het uitvoerende werk? ja precies de mensen op de werkvloer machinist, conducteur, servicemedewerker, storingmonteur bijsturing en vele anderen tegen een salaris 13 keer minder dan hun directeur is dat niet een beetje teveel van het goede en dan komen de bonussen er nog bovenop in tijden dat het goed gaat en dat krijgen die anderen niet. waarschijnlijk ben je de realiteit kwijt en zit je ook in een ivoren toren. Ik zou dan zeggen kom maar buiten en ga kijken wat de mensen op de werkvloer doen met wisselende diensten en weer en wind in de weekenden als de directeuren lekker thuis zitten. zij die te maken hebben met agressie, springers, ongevallen enz. enz. doe je ogen een open dan kom je tot een andere conclusie, jammer heb ik me weer laten uitlokken tot een zinloze discussie

        1. Peter B schreef:

          @ Hallo Nico, ik kom niet naar buiten want ik heb jarenlang continu diensten gedraaid, en geniet van een wel verdient pensioen. Ik heb niet in weer en wind gewerkt (zoals tot mijn verbazing een conducteur) maar wel achter loei hete ovens.(continu dienst) Dus ik ben het met je eens dat machinisten monteurs beveiligers en schoonmakers werken. Maar ik ben het niet met je eens dat snel in en uitstappen en op een fluitje blazen werken is. Volgens mij is een loon boven de Balkende norm niet te verdedigen. (Ook al doet hij zijn werk goed, maar hij werkt wel) Maar niet werken en toch geld “krijgen” is haast misdadig. Dat geld moet wel door hardwerkende Nederlanders en klanten opgebracht worden. Nogmaals het is doodzonde dat een vroeger heel respectabel beroep zo door dezelfde beroepsgroep in diskrediet is geraakt.

  17. Baardstaart schreef:

    Qua prijzen is de NS echt niet de Ryanair van het spoor. Of terwijl zijn de OV prijzen in NL erg hoog en dit jaagt de reiziger samen met het Coronabeleid de auto in. Het zou idd gezond zijn dat de kosten van een treinrit stevig kan dalen en voor de reiziger is een sprinter met eenmansbediening geen probleem. Wel zou er werk gemaakt moeten worden van onbewaakte overwegen en veiligheid rond spoorwegen, gezien als er een botsing is de machinist er alleen voor staat.

    1. Bert sitters schreef:

      Wat als de meester, die op de bok op een risicopositie zit, na een aanrijding op een onbewaakte overweg zelf onder de slachtoffers is en er geen HC op de trein is? Wie kan onmiddellijk de regie ter hand nemen?

      1. Tonny schreef:

        Niemand I guess. Maar dat accepteren we al jaren op niet-NS lijnen toch?

  18. Nico schreef:

    Misschien een idee om de mensen op kantoor bij NS vol continue te laten draaien want we hebben toch een 24 uurs economie zonder extra vergoeding natuurlijk dan kan 2/3 van gebouwen verhuurd worden aan andere partijen.

    1. Annemiek schreef:

      Met niet serieus te nemen maatregelen die voortkomen uit kinderachtig rancune, komt het bedrijf er echt niet bovenop. Dan is het terecht dat er niet geluisterd wordt naar de werkvloer.

  19. Bert sitters schreef:

    Een conflict moet je oplossen. Daar moet je samen uit zien te komen. Ik vind de term “Ryanair van het spoor” echter te ver gaan. Deze stuntvlieger lapt tal van regels aan de laars.

    1. Johan schreef:

      Hoezo zouden ze daar samen uit moeten komen? Als jij kaas op je brood wil doen en ik zeg dat je er hagelslag op moet doen, is dat toch ook geen conflict waar we samen uit moeten komen? Dan zeg je iets van de strekking: ‘Pleur op. Het is mijn beslissing en daar ga je helemaal niet over.’ Dat is wat NS in deze tegen FNV en VVMC zou moeten zeggen.

  20. Papias schreef:

    Actievoeren tegen de NS? Wat heeft dat voor zin?
    De financiële situatie van de NS wordt daar alleen maar beroerder van, waardoor er nog meer gesneden moet worden.

  21. Laurens Smid schreef:

    Ik lees hier reacties dat de NS geen sociale werkplaats maar was is er mis met een sociale werkplaats? we moeten blij zijn dat die nog bestaat die is ook al door Mark Rutte om zeep geholpen. Al die medewerkers die daar werken doen nuttig werk voor de samenleving een beetje terug houdend mag wel en laten we eerst nadenken voordat we iets melden.
    En wat betreft de controle daar ben ik het wel wet de lezers eens voor de corona pandemie werd er al weinig gecontroleerd en nu wordt er helemaal niet meer gecontroleerd ze zitten in de 1e klas of in de machinisten cabine.
    Ik vind ook dat het spoor aanbesteed moet worden er zijn genoeg spoor bedrijven die het willen overnemen.

    1. Peter B schreef:

      Best wel leuk hoor dat aanbesteden al die gezellige verschillend gekleurde treintjes. Verschillende incheckpoortjes waardoor de niet zo ervaren reiziger in paniek raakt. Aanbestedingen die mislopen. Lijnen die door privatisering in twee delen geknipt worden, zodat reizigers onnodig moeten overstappen. Dure aanbestedingen en bijbehorende rechtszaken. En eventuele winsten die naar het buitenland vloeien. Ik zou niet weten waarom een staatsbedrijf de kleine lijntjes niet kan exploiteren in samenhang met het IC net en met een grote zeggenschap van provincies en gemeentes zodat die extra eisen kunnen stellen en daarvoor ook betalen. En wat de HSL betreft was de NS de enige die faalde? Waarom kwam NS die zelf goede treinen ontwierp opeens met zo’n krakkemikkig treintje aanzetten en verkeert de HSL lijn op sommige punten nu al in slechte staat? Grappig is ook dat de opzet van de HSL zoals de HSL den Haag-Eindhoven al jaren voor de aanbesteding van de HSL door NS voorgesteld is, maar dat mocht niet omdat dat de concurrent op het spoor benadeelde. Zou de overheid ook niet een klein beetje schuld aan die ellende hebben? En welk bedrijf wil er van Amersfoort naar Ede-Wageningen rijden?

  22. Annemiek schreef:

    Tijdens de laatste ritten die ik heb gemaakt, heb ik eens wat beter op het gedrag van het rijdend personeel gelet.

    Op donderdag vertrok ik met de eerste Intercity vanuit Groningen. Ik nam plaats in de eerste klasse. Daar waren de vijf passagierende NS’ers nogal geïrriteerd over. Ze hadden liever de coupe voor zichzelf en gingen in mijn bijzijn overleggen of ze elders gingen zitten. Niet dat ze zich de rest van de rit iets van mij aantrokken. Ze vonden het sowieso raar dat deze trein nog niet uit de dienstregeling was gehaald voor het een handjevol passagiers dat er gebruik van maakt. Zelfs de 17-jarige vakkenvullers van de Action weten dat je zulke zaken niet bespreekt in het bijzijn van klanten, maar het personeel van NS doet het schaamteloos. Al voor de trein Europapark was gepasseerd voegden de twee HC’s zich bij het groepje. Alleen te Assen en Zwolle is er eentje opgestaan om even te sleutelen. Voor de rest hebben ze een beetje gehangen in de trein.

    Het gezeur tijdens de rit ging vooral over dat ze de boel plat moesten leggen. Vakbondsman Harm was naar Amsterdam geweest en had daar met soortgelijken uitgerekend dat het helemaal niet kan wat NS wil. En als Harm dat in een half uur kan, dan hebben de ‘hoge heren’ er helemaal geen verstand van, want Harm had de vorige keer ook gelijk, was de strekking van het verhaal. Ze zouden al heel efficiënt werken. Dat ze met z’n vijven ongeveer anderhalf uur niet productief waren, hadden ze blijkbaar niet in de gaten. Tijdens het bespreken van de dienstroosters, bleek dat de meesten gewoon meer dan de halve dag niets deden. Geen wonder dat ze hun werk van lamlendigheid niet meer leuk vinden.

    Ondertussen werd er flink gegeten tijdens de rit en in Zwolle aangekomen waren ze ‘helemaal vergeten’ de mondkapjes weer goed te doen. Heel hilarisch vonden ze dat allemaal maar. Dat ze het werken voor conducteurs die hierop wel willen handhaven onmogelijk maken, komt niet bij ze op. Daar zijn ze te dom voor. Het viel mij zowel in Groningen als Zwolle op dat er op de perrons veel NS personeel aanwezig was. Ze stonden, zoals altijd, vooral met elkaar te kletsen, zonder al te veel rekening te houden met de anderhalve meter afstand. Een groepje S&V’ers stond midden tussen een groep jonge meiden en ging gretig met ze op de foto. Niemand droeg een mondkapje, terwijl wel steeds de omroep te horen was met als toevoeging ‘draag ook in het station en op de perrons een mondkapje’. Bij vragen daarover op Twitter, antwoordt NS steevast dat ook voor het personeel het dringende advies geldt een mondkapje te dragen. Welnu, de meeste mensen begrijpen exact wat ze moeten doen bij een dringend advies van de bedrijfsleiding. Voor het rijdend personeel is dat blijkbaar te ingewikkeld. In elk geval het goede voorbeeld geven, zit er echt niet in. Hetzelfde geldt voor het rookverbod op de stations. Ik zag de machinisten voor vertrek gewoon gezellig met elkaar roken op het perron. En later nam de machinist van de IC uit Den Haag tijdens de stop te Zwolle ook de gelegenheid om effe te roken.

    De afgelopen week heb ik in elk geval geen conducteur of machinist gezien die ik een loonsverhoging zou gunnen. Daartegenover zag ik er genoeg die ontslag verdienen.

    1. Peter B schreef:

      Goed idee en een mooie loonsverhoging voor het winkelpersoneel die achter hun schermpjes klantvriendelijk blijven en natuurlijk de schoonmakers.

Laat een reactie achter aan Weber Romaan Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.