Acties dreigen bij NS. “Wij zijn niet de Ryanair van het spoor”

UPDATE 1 OKTOBER. Een grote meerderheid (ruim 90%) van de leden van FNV Spoor en VVMC hebben de krimpplannen van de NS-directie verworpen. De FNV-leden willen nu dat FNV Spoor een eisenpakket bij de NS neerlegt. Mocht de NS daar niet op willen ingaan dan is de overgrote meerderheid van de leden bereid tot het voeren van actie.

Vette streep

Dat heeft de FNV woensdag bekend gemaakt. NS wil geen loonsverhoging geven en wil een aantal arbeidsplaatsen via natuurlijk verloop (zonder ontslagen) met circa 14 procent verminderen. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “De leden zijn duidelijk, ze zetten een vette streep door het krimpplan van de NS. Het personeelsbestand mee laten bewegen met de dienstregeling is logisch. Maar de leden wensen niet de Ryanair van het Nederlandse spoor te worden.”

Volgens FNV wil NS veel loketten sluiten en terug gaan van 30 naar 10 servicestations. Ook zegt FNV dat NS op alle treinen slechts één conducteur wil inzetten. De krimpplannen noemt FNV een klap in het gezicht voor de leden. Volgens Janssen wil de NS dat de medewerkers zich flexibeler en wendbaarder opstellen dan nu het geval is. De vakbondsbestuurder zegt dat NS de vakbonden buiten de deur wil houden bij de reorganisatie.

Eisenpakket

FNV staat niet alleen, ook spoorvakbond VVMC heeft in ruime meerderheid de NS voorstellen verworpen. Bij beide vakbonden is ruim 90% van de leden tegen de NS bezuinigingen. “Bij instemming van het pact tekenen bonden voor vier jaar voor de sociale consequenties en daar kunnen wij als vakbond niets meer aan doen. Dan worden we vier jaar buiten spel gezet en geven we een blanco cheque af. Dat is onbespreekbaar” reageert vakbondsbestuurder Wim Eilert van de VVMC.

FNV Spoor zegt op korte termijn met een eisenpakket te komen met daarin onder andere behoud van werkgelegenheid. Janssen: “In maart werden de cao-onderhandelingen door corona opgeschort. Dat de wereld er nu anders uitziet is duidelijk en dat zal ook terug te zien zijn in ons eisenpakket. Maar de medewerkers verdienen meer dan het bod dat er nu ligt.”

NS teleurgesteld

Marjan Rintel, de nieuwe president-directeur van NS, is teleurgesteld in de vakbonden: “Het is ongelooflijk jammer dat na vijf maanden van gesprekken, de vakbonden en de COR het eindvoorstel van NS hebben afgewezen. Ik snap de emotie over de enorme impact die het coronavirus in Nederland en ook op NS heeft. Onze inzet was het bieden van perspectief en duidelijkheid en daarmee zekerheid in ingewikkelde tijden.”

NS benadrukt pas in 2024 weer op niveau te zijn van 2019. Op dit moment zegt het spoorbedrijf ongeveer 45% van de normale aantallen reizigers te vervoeren. In het plan is er werkgarantie, salarisbehoud (met mogelijkheid om door te groeien binnen de salarisschaal) en een ontwikkelfonds van 50 miljoen euro voor pensioenopbouw, ontwikkeling en scholing.

Rekening bij personeel

De reactie van FNV komt niet als een verrassing, heeft zich eerder negatief uitgelaten over de plannen om 2300 banen te schrappen. De vakbond wees erop dat de salarissen in 2019 met 1,2% zijn gestegen, terwijl de inflatie 2,63% bedroeg. “NS-medewerkers hebben dus al achteruit geboerd. Hun salaris is alweer minder waard geworden. Dat gaat niet nogmaals gebeuren.” De vakbond vindt dat de rekening voor de coronacrisis bij het NS-personeel wordt gelegd.

This post was last modified on 1 oktober 2020 10:22

Bekijk reacties

    • FNV Spoor moet zelf verantwoordelijkheid nemen voor het aantal afgehaakte reizigers. hun oproepen hebben daar aan bijgedragen. Nu maar acties organiseren en oproepen wel weer gebruik te gaan maken van ov.hoeven die bezuinigingen ook niet.

  • Dit is weer een constructieve bijdrage om het OV een verschijnsel te maken van het verleden. Eerst het gehork van van Boxtel, dan de OV OK kleun en nu dit...

  • Van Boxtel vertrekt vandaag. Opgeruimd is netjes. De man heeft in 5 jaar tijd nauwelijks iets gepresteerd. Een prima aanleiding om de stekker uit NS te trekken. Een suggestie voor de komende tijd: op de stoptreinen en de sprinters geen conducteur meer: deze functionaris is overbodig. Het sluiten van de deuren kan de machinist doen: bij stilstand op de stations heeft de machinist niets te doen. Deze periode van inertie kan de machinist zich nuttig maken door op de knop 'deuren sluiten' te drukken. Dat is geen taakverzwaring. Op de IC-treinen en de internationale treinen is één conducteur meer dan genoeg. Op de grotere stations kan de functie van perronopzichter en dergelijke worden geschrapt. Op de grote stations kan de functie van stationschef(fin) worden herintroduceerd. Reizigers kunnen zich met alle vervoersvragen tot hem/haar wenden.

        • Betreffende gebruikt dan wel het woord sukkel, maar degene waarop wordt gereageerd is zelf uiteindelijk ook best respectloos bezig met zo'n stompzinnige reactie. Al dan niet naar de treinreiziger in de avonduren, dan wel naar zichzelf...

    • Gelukkig, We hebben iemand gevonden met verstand van zaken! :"-)

      Ik reis 90% van mijn reizen in de avonduren, die conducteur van de trein af betekend dat er nog meer ratten het OV zullen gaan vervuilen!

      Op elke trein vanaf een 20:00 uur zouden op zijn minst twee conducteurs moeten zitten.

        • Je kan ook je mond houden, wanneer je niks slims toe te voegen hebt...

          Een stoker heeft die man niet nodig, er rijdt geen stoom meer rond of wel?

          Die conducteur loopt tegen agressie aan, die kan zijn tweede man in de avonduren goed gebruiken, of anders wel die reiziger na 20:00 uur.

          Of lees je geen kranten, of kan het je gewoon geen ene reet interesseren wat een ander overkomt?

    • Hier heb je wel een punt, niet wat betreft Van Boxtel, maar wel wat betreft personeel. NS personeel maakt zichzelf door hun gedrag en arbeidsmoraal overbodig. Al ver voor de corona werden treinen nauwelijks nog gecontroleerd, conducteur zag je negen van de tien keer niet. Voer controle acties uit in IC en behoud de conducteur juist op de sprinter. Voer uitgangscontroles op stations uit en zorg voor meer personeel op de perrons die tegelijkertijd zorgen voor controle en aanwezigheid. Een te groot deel van de NS conducteurs zit momenteel 1e klas of bij de machenist dan dat ze hun taken uitvoeren. Zelfs voor het zichtbaar aanwezig zijn in de trein , lijken ze nog nauwelijks te porren. En ja er is corona maar ze kunnen middels mondkapjes en handschoenen wel gewoon hun werk doen ipv zichzelf en hun beroep steeds meer onzichtbaarder maken.

  • Ik zou zelf ook niet blij worden van een loon dat niet meegroeit met de inflatie.

    Maar wat is precies het probleem met een vermindering van arbeidsplaatsen door natuurlijk verloop? De NS is toch geen sociale werkplaats?

    • De NS is klaarblijkelijk niet levensvatbaar als commercieel bedrijf. Een commercieel bedrijf kan blijkbaar niet omgaan met wisselende omstandigheden.

      U zegt het precies goed: de NS is toch geen sociale werkplaats? Waarom zou de overheid geld moeten schenken aan falende bedrijven? De overheid kan blijkbaar beter gebruik maken van de arbeidsmarkt dan een commercieel bedrijf.

      Wat is er mis met meer mensen aannemen in plaats van mensen te ontslaan of 'natuurlijk te laten verlopen'? De werkloosheid is enorm gestegen, de NS kan wel wat extra personeel voor degelijke serviceverlening gebruiken.

    • NS is dan wel een "commercieel" bedrijf, een NV nog wel, de opdrachtgever en aandeelhouder is en blijft nog steeds 100% uw en mijn overheid.

      NS is niets meer dan een nutsvoorziening, we hollen deze nutsvoorziening uit om geld te besparen.

      Tegelijkertijd geven we een honderdvoud van het bespaarde bedrag in een flits weg aan zwakke EU leden om het personeel van zuster railbedrijven met 55 jaar te laten pensioneren?

      Broekzak, vestzak, andere potjes, het zal allemaal wel, hier moeten straks mensen in de avonduren zonder conducteur in de trein reizen om de conducteur in Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië/Griekenland met 55/60 jaar te kunnen laten stoppen met werken?!

      • Ieder land bepaalt zelf welk pensioen wanneer naar wie gaat.
        Voor iedere Nederlandse euro die naar de interne markt gaat komen er 12 naar Nederland terug ( bron; EU-commissaris begroting en administratie).
        U kunt zich, denk ik, beter richten op geld dat wellicht vanuit de algemene middelen (NS) naar het buitenland verdwijnt via Abellio, de internationale NS-dochter.

    • Het is jammer dat een bedrijf als NS gewoon kapot gemaakt wordt door een aantal medewerkers die het visitekaartje van het bedrijf horen te zijn. Op dit moment is het zo dat als je een conducteur wilt spreken dan kan je hem niet vinden op een centrale plaats maar aan het begin of het eind van de trein. En als de omroepinstallatie kapot is dan hoort de conducteur dat werk over te nemen. Zelfs dat doen ze niet meer. Bij elk ander bedrijf was zo'n persoon met een enorme trap onder een bepaalde plek er uit gevlogen. Op die manier wordt niet alleen het aantal zwartrijers groter, maar door hun zichtbare inactiviteit wordt ook het respect voor hun beroep kleiner en dat kan zich keren tegen de nog wel goed werkende conducteurs.

      • Inderdaad zie ik soms ook conducteurs die de hele rit geen enkel kaartje controleren en dan heb ik het over de periode van voor de corona-crisis. En dan is dat, naast het omroepen al het enige wat men te doen heeft. Vroeger moest men bij elk station de hele trein langs om de deuren te sluiten.

  • NS weer volledig nationaliseren. Als je staatssteun nodig hebt, heb je gefaald als commercieel bedrijf en bewezen dat het een verantwoordelijkheid is die alleen de overheid mag dragen.

    Geen 'topmannen' meer de burgers laten beroven en asociale bedrijfsvoering laten ontwikkelen.

    Treinkaartjes weer naar fatsoenlijke prijzen terug.

    • Als we alle bedrijven moeten nationaliseren die coronasteun hebben ontvangen, zijn we nog wel even bezig.

      • Ja. Waarom zou een burger zonder bedrijf niet ook recht hebben op dezelfde vergoeding? Beiden hebben volgens kapitalistische logica geen waarde gecreëerd voor de maatschappij. Maar alleen degenen met een bedrijf worden voor deze afwezigheid van waarde beloond.

        Openbaar vervoer is een basale dienst die voor alle burgers gegarandeerd zou moeten zijn, net zoals beschikbaarheid van zorg en onderwijs. Een restaurantketen hoeft bijvoorbeeld niet genationaliseerd te worden, de spoorwegen wel. Iets wat we vroeger nog begrepen, voordat neoliberale ideologie de maatschappij vergiftigde.

        • De vergoeding komt bij personen zonder bedrijf uit. Zij houden namelijk hun baan, terwijl ze niet mochten werken.

      • Volgens de NS zelf blijkbaar wel, aangezien ze bij de overheid aankloppen om gered te worden.

        • En jij denktcdat de overheid gek is? Miljardensteun en dan ook nog loonsverhogingen?

    • Als commercieel bedrijf is het huidige klimaat in de samenleving om te streven naar winstmaximalisatie. Dat dit leidt tot ongewenste neveneffecten is helaas pindakaas.

    • Ik ben het deels met je eens. Waarom heeft NS zoveel directieleden, die allemaal erg riant betaald worden? NS is een voorziening, en zou geen aasgieren aan moeten trekken met hoge salarissen. Ik vind inderdaad dat deze crisis ons een spiegel voorhouden: privatiseren is een lege doos. Als het puntje aan paaltje komt moet de overheid het bedrijf toch rechthouden, want we vinden haar functie belangrijk.

      • Denkt u dat de dienstverlening verbetert als iedereen daar ambtenaar wordt?
        Zou NS niet gewoon beter af zijn met een stevige concurrent?

  • Ok, dan niet via natuurlijk verloop en in plaats daarvan 2300 vakbondsleden ontslaan. Opgeruimd staat netjes.

  • FNV is het spoor voledig bijster. Ze hebben nota bene de gorre lef met hun eisen terwijl diezelfde leden ( lees conducteurs ) met hun dikke reet in de eerste klas verblijven ipv op het dragen van mondkapjes te controleren waardoor reizigers de trein de rug keren en daardoor NS inkomsten missen, inderdaad hun salarissen. Ik moet de eerste nog steeds tegen komen. Intrekken de staatssteun kan de gezondheidszorg prima gebruiken en privatiseren die hap kan de reiziger enorm geld besparen.
    Ik raad aan de leden van FNV goed na te denken hoe deze vakbond juist jullie werk en baan kapot maken

    • Wat een domme relfex. Ten eerste krijgt NS geen cent subsidie van de overheid (afgezien van de studenten kaarten dan) en ten tweede heeft deze crisis juist aangetoond dat privatiseren juist b lachelijk is. NS moet presteren zoals een bedrijf, en toch is iedereen verbaast als ze een kantoor in Ierland voor belastingontwijking blijken te hebben. NS heeft een publieke functie, dus als het bedrijf in financieel slecht weer komt, 'zal de overheid het toch wel redden'. Zo geschiedde nu dus ook met de Coronacrisis.

      Ik ben niet zo'n fan hoe verhoudingen bij NS nu zijn, ik zag liever een groot spoorbedrijf dat zelf onderhoud aan de sporen doet in plaats van afhankelijk te zijn van twee of drie aannemers.

      • NS krijgt het alleenrecht op het hoofdrailnet met HSL voor een symbolisch bedrag. Dat is subsidie in natura, en niet zo'n beetje ook.

      • ProRail kan kiezen uit vier Nederlandse spooraannemers.
        Daarnaast zijn er nog genoeg buitenlandse aannemers die hier graag een klusje doen. NS bouwde vroeger inderdaad alles zelf maar dat was meer ontstaan uit werkverschaffing na de crisis, niet uit efficiëntie.

  • Hier rust een schone taak voor de nieuwe NS-president-directeur Marjan Rintel. Zo'n 80% van de conducteurs slampampert en zit te chillen in de lege machinistcabines, in plaats van service te verlenen in de trein, te controleren op de vervoersbewijzen en het (correct) dragen van de mondneuskapjes. Dikbetaald, ook dat nog, ze maken zichzelf overbodig zo en hebben alleen nog maar een zetje van "boven" nodig. En zeker geen krokodillentranen van de FNV, die dit verwend aartslui (al decennia, ook vóór de corona) conducteursvolkje opfokt om het ledenbestand op peil te houden. De overige 20% (die wel werkt, hulde!!)kan in dienst blijven, graag zelfs! Dus: hop Marjanneke, nieuwe bezems vegen schoon!

    • Afgelopen zaterdag van Alkmaar naar Valkenburg gereisd; voor Nederlandse begrippen toch geen kinderachtige afstand. Voorbij Amsterdam wel een conducteur gezien die vriendelijk groetend voorbijliep, maar verder nergens meer en dus ook geen kaartcontrole. Zondag terug en bij Meerssen gecontroleerd door een vliegende brigade van Arriva. Van Maastricht tot Alkmaar geen kaartcontrole en mondjesmaat mededelingen via de intercom (terwijl er wel forse vertraging was). Ik gun ieder zijn/haar baan, maar het conducteursgilde doet de afgelopen maanden nou niet bepaald z'n best de eigen meerwaarde te tonen.

  • Iemand die dag in dag uit keihard aan het buffelen is voor een hongerloontje, kan rekenen op brede sympathie vanuit de maatschappij wanneer er om een loonsverhoging wordt gevraagd. Het is dan zinvol om middels acties de zaak kracht bij te zetten. De acties zijn dan legitiem.

    Door hun maandenlange stuitende inactiviteit en klantonvriendelijkheid heeft het rijdend personeel van NS al haar krediet verloren. Onder de reizigers bestaat er totaal geen sympathie meer voor hen. Als zij al aanzien genoten, is die de laatste maanden volledig verdwenen. Vanuit die positie actie gaan voeren is niet legitiem, maar gewoon een vorm van chantage van de bedrijfsleiding.

    Het FNV en degenen die zich stakingsbereid tonen, moeten welhaast volkomen achterlijk zijn als zij denken dat NS de coronacrisis zal doorstaan zonder bezuinigingen en het verdwijnen van banen. Een onredelijke looneis voor personeel dat grotendeels volstrekt inactief is, is een extra nagel aan de doodskist van NS.

    • De toestand van het afgelopen jaar heeft bewezen dat Nederland redelijk goed doordraait met minder reizigers in het openbaar vervoer (de trein incluis). Mensen die eerst met grote regelmaat met de trein reisden, hebben de auto (terug) gevonden of de NS dit nu leuk vindt of niet. Vandaar ook de recente (reeds weer gestopte) campagne "OV is OK".

      Ik geloof dat een staking de trein alleen maar meer in het verdomhoekje brengt, ofwel de vakbonden graven zo hun eigen graf door de voorspelde (langdurige) afname in vervoersvraag.

    • Doet me denken aan werkspoor, ging hartstikke goed, toen kwam de bestelling uit argentinië. van de vakbonden moest alles uit argentinië tegerlijkertijd. het personeel groeide van 2000 naar 5000. alleen draaide alles een tijd om argentinië en niet om de NS, hierdoor is de ns tijdelijk weggezet en toen gingen zij naar het goedkopere duitsland, en weg is weg. het personeel krimpde naar 600 en uiteindelijk was het einde verhaal. Zou interssant zijn als het met NS gebeurd, dan zien we abellio als argentinië:).

    • Annemiek, Je schreef "Onder de reizigers bestaat er totaal geen sympathie meer voor hen.".
      Kun je die bewering aantonen met bewijzen, of schrijf je slechts namens jezelf en jouw bontjas?

      Ik ben ook een treinreiziger en ook met NS en herken me niet in jouw aantijgingen.
      Benieuwd naar jouw reactie.

      Groet,

      Zus

Share
Tags: CAOFNV spoor

Recent Posts

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

5 uur terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

5 uur terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

3 dagen terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

4 dagen terug

Interrail viert feest: 50% korting

AFGELOPEN / ARCHIEF. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum geeft Interrail tijdelijk 50% korting op Global Passen…

2 weken terug

TUI gaat samenwerken met GreenCityTrip

Reisorganisator TUI gaat in Nederland treinreizen aanbieden naar zes Europese steden. Met de uitbreiding van…

2 weken terug