fbpx

Alle Sprinters hebben voortaan een (rolstoeltoegankelijk) toilet

Alle Sprinters van de NS zijn vanaf komende zondag, de dag waarop de nieuwe dienstregeling ingaat, uitgerust met een toilet dat toegankelijk is voor mensen met een rolstoel. Ook hebben alle sprinters aan beide kanten van de balkons een schuiftrede.

Druk van de Tweede Kamer

De afgelopen jaren hebben alle 131 Sprinters van het type SLT een upgrade gekregen. Die treinen worden sinds 2009 op het Nederlandse spoor ingezet en hadden aanvankelijk geen toilet. Dat leidde tot veel kritiek, waarop werd geopperd om de treinen uit te rusten met een speciale plaszak. Daarop nam de kritiek alleen maar toe. Uiteindelijk heeft de Tweede Kamer besloten dat alle NS-treinen een toilet zouden moeten krijgen.

Toegankelijkheid

In 2017 begon de ombouw van de treinen, waarop in 2018 de eerste SLT Sprinters met toilet in dienst kwamen. Het ombouwen van de treinen gebeurde in Aken. Doordat de treinen ook een schuiftrede hebben gekregen, zijn de Sprinters nu ook beter toegankelijk voor reizigers met een beperking en voor mensen met kinderwagens, rolkoffers en fietsen.

Foto: NS

Verder hebben de sprinters een plek voor twee fietsen, zijn er twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen en zijn de treinen uitgerust met een speciale noodknop. Daarmee kan de reiziger in geval van nood direct contact met de machinist krijgen.

Regionale treinen

Doordat alle SLT’s zijn omgebouwd en de eerste generatie Sprinters (SGMm) zaterdag uit dienst gaat, zijn nu alle NS-treinen voorzien van een toilet. Alleen enkele regionale treinen in Nederland hebben nog geen toilet.

Gerelateerde berichten

19 gedachten aan “Alle Sprinters hebben voortaan een (rolstoeltoegankelijk) toilet”

  1. treingraag schreef:

    Verwacht iedere x applaus bij verlaten van de Sprinter WC van het klasje tegenover je soms.

  2. Frans Eekhout schreef:

    …Mosterd na de maaltijd…
    1) Een goede beslissing om nu ALLE SLT treinen, naast de FLIRT en SNG van een toilet te voorzien, eingelijk is het mosterd na de maaltijd.
    Ofschoon wel eens geopperd wordt dat de stoptrein diensten van de diverse sprinters een wc niet echt noodzakelijk maken omdat metro’s die ook niet hebben zelfs om relatief lange stukken zoals de RET lijn B en E, toch vind ik dat NS nu de zaak gecorrigeerd heeft door de SLT’s met extra kosten, tijd en moeite van een toilet te voorzien ! In het oorspronkelijke bestek en plan waren de SLT’s wél van een wc voorzien, maar zag men er vanaf om ruimte te geven voor meer zitplaatsen en de reistijden niet nodig waren voor een plasgelegenheid. Het Hollandse weer soms grillig van karakter, benadeeld mensen die vanwege medicijn gebruik, lichamelijke perikelen een toilet in een trein wenselijk achten, dus ditmaal wél een goed woord voor dit nieuws. Nun maar hopen dat alle overige treinen ook van andere vervoerders een goed werkend toilet krijgen.
    2) TOCH nog één M A A R. De uitschuiftrede bij de deur waar het toilet is reikt tot aan de perron rand, van de overige deuren is dat n e t niet het geval. Men had wat mij betreft ALLE uitschuiftreden tot aan de perron rand mogen vernieuwen, met die spleet heb ik wel eens moeite mee en handig voor mensen met rolstoelen, rollators en kinderwagen bij in- en uitstappen. Nu maar hopen dat alles bij elke weersomstandigheid goed blijft functioneren !

    1. dries molenaar schreef:

      de dorpel zal wij bij de rolstoelopstelplekken zijn. Het is niet de bedoeling dat rolstoelers zomaar door de trein gaan verspreiden. Ze vormen een gevaar voor de andere reizigers. Gelukkig is het aantal fietsplekken ook beperkt. Nu nog handhaven zodat fietsers niet in de spits of in overvolle treinen toch aan boord proberen te dringen.

      1. Rogier de Wit schreef:

        Klopt helemaal wat je zegt, Dries. De uitschuiftrede bij de fiets en bij de rolstoelplekken gaat helemaal tot de perronrand – prima dus.

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    SLT stond bekend als Sanitaire Loze Trein, wat nu gelukkig een serieuze trein is voor elke reiziger! Ooit was er toen een plan opgevat voor de plaszak, beetje een idioot idee, maar wel grappig verzonnen! SGMm was de vertrouwde raapjes open-dicht trein die komende zondag 12 december 2021 dan echt verleden tijd is! Geen hoge in/uitstappen meer dus voor elk persoon toegankelijk! Aan alles komt een eind, maar ook weer aan de andere kant een nieuw begin! Alleen ICMm, VIRMm en ICRm hebben nog de ongelijke in en uitstappen als ouder NS materieel!

  4. Patrick schreef:

    Het is goed dat alle sprinters nu een toilet hebben. Toch vind ik het niet terecht dat de Ns zoveel kritiek daar op heeft gehad. De treinen van Arriva hebben wel een toilet maar die is altijd defect. Daar moeten ze ook maar eens wat aan doen.

  5. Frans Eekhout schreef:

    De Arriva Flirt trein naar Aken is vaak kapot en ben het daarom met je eens Patrick. De bioreactor wc geven een foutmelding als er sensor kapot is en niet altijd als de opvangbak vol is heb ik eens meegemaakt.

  6. Rogier de Wit schreef:

    Wat een goed nieuws! Hier zou NS toch best de publiciteit mee mogen opzoeken, na alle negatieve aandacht van eerder. Klinkt toch best lekker: “Alle NS treinen hebben een rolstoeltoegankelijk toilet aan boord, ook alle sprinters”.

  7. Brabo schreef:

    Dat is toch maar weer mooi 1300 zitplaatsen minder.

  8. Henk de Klerk schreef:

    Wat een commentaar weer. Dries Molenaar wenst alle fietsen uit de trein. Niet rekening houdend met de mensen, die ergens in ons mooie Nederland willen gaan fietsen. Kun je wel stellen dat je een fiets kunt huren, maar ik fiets het liefst op mijn eigen karretje.
    En Brabo vermeld dat er mooi 1300 plaatsen minder zijn. Ja, je kunt niet alles hebben.
    Patrick en Rogier geven gelukkig positief commentaar. Geweldig !

    1. Maurice schreef:

      Sorry, maar steeds meer rezigers moeten staan omdat er in de trein steeds meer zitplaatsen moeten verdwijnen t.b.v. fietsen.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Verdwijnen er echt steeds meer zitplaatsen voor fietsen? Ik denk, als je het over een langere periode bekijkt. dat dit echt niet klopt. Wel is het zo dat NS veel efficienter probeert te rijden, en misschien fietsers daarom voor meer hinder zorgen.

        1. Eef schreef:

          De ICNG heeft nog maar gemiddeld 50 zitplaatsen per rijtuig. Dat zegt voldoende lijkt me.

        2. lezer schreef:

          Historisch is het niet juist. De oude NS had in de jaren ‘ 70 wel geëxperimenteerd met het afschaffen van vele! bagageruimte die treinen van oudsher hadden maar ze kwam er zelf al achter dat dat veel te gretig was. Een tussenserie bagageloze Plan V, werd al snel weer gevolgd door series met volledige bagageruimte. Ook in de ICM’s werd toentertijd volgens mij meer fietsruimte ingeruimd nadat een experiment met te weinig fietsplaatsen mislukte. Richting Limburg werd gewoon zonder gezeur een fietsenrijtuig ingezet in de zomer. Dat was in een tijd dat de NS reizigers niet tegen elkaar uitspeelde. Tot zover de historie: geen gemene fietsers die de reizigers verdringen maar een royale oude NS die op wat experimenten na, beide groepen als klanten behandelde.

        3. lezer schreef:

          @Eef: de rijtuigen zijn zo’n 15 tot 20% korter in vergelijking met de standaarden die de NS en andere maatschappijen bij voorgaande series hanteerden. Ik hoop dat je dat gewoon over het hoofd zag.

          Want Maurice creëert een verkeerde voorstelling van zaken en jij nu ook.

      2. Baardstaart schreef:

        En toen we het hadden over het verplichte reserveren van fietsen afgelopen zomer zaten we daarover te zeiken en dat vond ik best wel terecht. Ik vind de nieuwe WC, fietsplaatsen en rolstoelplaatsen, ondanks het wat zitplaatsen kost wel een goede ontwikkeling. Dus mij hoor je hier niet over zeiken. En aan een paar deuren een volledig uitschuifbare trede is goed genoeg en zo slecht zijn de klapt reden in veel gevallen ook niet. Probeer maar eens met flink wat bagage, slecht ter been zijnd of een fiets in een IC te komen, dat is veel meer werk. Goed dat de NS de problemen in de SLT’s nu opgelost heeft en als er erg veel reizigers zijn moet er sowieso gestaan worden en gaan die 4 of 6 stoelen per trein ook niet het verschil maken. Bovendien zijn bij SLT-6 een aantal 1ste klas stoelen al tweede klas gemaakt.

  9. CB schreef:

    De plaszak….
    Ja, dat was wel het slechtste idee van de eeuw. Of eigenlijk, het slechtste idee ter wereld ooit.

  10. Frans Eekhout schreef:

    Begrip…
    Een beetje meer begrip en tolerantie voor elkaar zou zo slecht nog niet zijn nu alle Sprinters en dus ook de SLT’s voor iedereen toegankelijk is geworden én voorzien van een toilet, dan hoef je je plas of wat dies meer zij tijdens een lange stoptrein rit niet onnodig in te houden. Er is er nu voor elk wat wils. Een zitplaats voor wie kan zitten, een staanplaats als je al dan niet noodgedwongen je benen moet strekken, een plek voor de rolstoelers, de rollators en de kinderwagen en de mensen met flinke bagage en als er ruimte is ook nog voor een fiets. Eens had ik meegemaakt dat een jong grietje van net boven de twintig het schandalig vond dat een klapstoel waarop ze niet kon zitten werd ingenomen omdat daar nou net mijn vader zittend in een rolstoel de reis met een IRM moest maken, ergens anders was geen plek hem. Toen ik dat hoorde had ik haar bijna een klap op haar smoel willen geven, maar kon mij nog net inhouden al jeukten mijn handen wel. Zoveel onbegrip voor mensen die minder mobiel zijn dat laat ik niet toe en ik, ik stond de hele lange reis gewoon naast mij vader in een wiebelende trein met zo’n k.t wijfie vlakbij mij !
    Daarom een beetje tolerantie maakt al veel goed ongeacht in wat voor soort trein men reist !

  11. Laurens Smid schreef:

    Nu alle sprinters van een rolstoel toegankelijke toilet zijn voorzien wordt het hoog tijd dat de regionale treinen ook een rolstoel toegankelijke toiletten krijgen.
    Het is toch bizar dat zij dat nog steeds niet hebben op sommige trajecten en als ze wel hebben en ze zijn defect dan wordt het hoogtijd dat ze gemaakt worden. Toilet in de trein en ze zijn defect dat werkt ook niet.

Laat een antwoord achter aan Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.