fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Alleen noodzakelijke reizen met het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer is vanaf 15 december alleen toegankelijk voor noodzakelijke reizen. Dat heeft minister-president Rutte tijdens een toespraak aan het Nederlandse volk bekend gemaakt.

Eigen verantwoordelijkheid

De werkwijze zal vergelijkbaar zijn met het voorjaar. Dit betekent dat reizigers uiteindelijk zelf moeten bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk is. De maatregel blijft ten minste van kracht tot en met 19 januari 2021.

“We voelen de verantwoordelijkheid om reizigers naar hun bestemmingen te blijven brengen. Wij doen een dringend beroep op reizigers om de eigen verantwoordelijkheid te nemen in de keuze of de reis wel of niet noodzakelijk is” zegt de branchevereniging OV-NL in een reactie.

Dienstregeling voorlopig niet aangepast

De aangescherpte maatregelen van de overheid leiden ertoe dat er nog minder reizigers gebruik maken van het openbaar vervoer. Ov-bedrijven hebben de afgelopen tijd hun dienstregelingen al aangepast op het teruggelopen aantal reizigers. Vooralsnog blijven deze wijzigingen ongewijzigd. Bij NS komt dit erop neer dat 90 procent van de treinen blijft rijden. Wellicht moeten de verschillende vervoerbedrijven hun dienstregeling de komende tijd verder aanpassen.

Het openbaar vervoer was tot 1 juli ook al beperkt tot uitsluitend noodzakelijke reizen.

Veel gestelde vragen

Gerelateerde artikelen

62 gedachten over “Alleen noodzakelijke reizen met het openbaar vervoer”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    NS zal proberen de schade beperkt te houden. Vermoed dat op vele treinseries/treinverbindingen de samenstelling korter gemaakt worden. Een enkele driedelige ICM – M kan na 20.00 makkelijk. Zelfs dan kunnen de treinreizigers voldoende afstand houden.

    En bepaalde treinseries zoals Enkhuizen – Heerlen reden al niet. Komt omdat de IC Alkmaar – Maastricht tussen Amsterdam C – Sittard al de meeste reizigers kunnen vervoeren.

    De Intercity Direct Amsterdam – Breda en Amsterdam – Brussel rijden. Maar de IC Direct Amsterdam – Rotterdam rijdt al een tijdje niet.

    Het zal voor NS een tijd duren voordat er weer evenveel treinreizigers als in 2019 reizen. De (onterechte) angst voor reizen met treinen is groot. Ook ingegeven door NS zelf.

    1. Johnny schreef:

      Mensen die met de kerst willen reizen naar een dierbaar iemand vind ik vrij noodzakelijk.

      In tegenstelling tot lockdown van maart, waren alle niet-essentiele winkels ook open. Verwachting is toch dat er minder mensen zullen reizen. Als de met de huidige dienstregeling van 90 procent blijft zal toch geen een trein vol zijn.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Die angst wordt ook ingegeven door de regering. Er is immers nog steeds geen enkele reden om het OV als bron van besmettingen te zien, dus ook geen reden om reizen met het OV meer af te raden dan reizen in het algemeen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik snap het wel. In theorie kun je in de trein met veel vreemden dicht op elkaar zitten. (En dat was bij het treinvervangend vervoer rond Groningen dit weekend ook van toepassing). In de auto reizen de meeste mensen alleen of met hun eigen familie.

      2. Joost2 schreef:

        ‘Er is geen enkele reden om het OV als bron van besmettingen te zien’. Ai, die heeft het na 9 maanden nog steeds niet begrepen.

        1. Johan schreef:

          Rian van der Borgt denkt kennelijk dat het virus buiten de stationspoortjes blijft, omdat het geen OV-chipkaart heeft.

        2. Michel schreef:

          Toch zou je die conclusie wel kunnen trekken. Volgens de cijfers van het RIVM is de verspreiding van het Covid virus in het OV minimaal te noemen. In week 49 was het aandeel slechts 0.2%, en in de periode vanaf augustus slechts 0.5%.

          Thuis, met of zonder bezoek, en op het werk loop je het meeste risico op besmetting.
          Over twee weken (met oud en nieuw) zal de piek wel op het hoogst zijn, gezien de reactie van de kooplustige mensen toen gisteren het nieuws bekend werd.
          En volgens mij zit daar eerder het pijnpunt, niet willen meewerken aan de oplossing, door gewoon door te leven alsof er niets aan de hand ligt.

          Het gebruik van het OV ligt daar los van.

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Michel. Soms kan je het heel duidelijk aanwijzen van wie je hebt gekregen. Maar in heel veel gevallen is dat natuurlijk veel minder duidelijk. Zeker als het rond vervoer gaat. Dat gezegd hebbende, is de trein denk ik best veilig. Maar je gaat wel ergens heen, daar ontmoet je ook weer mensen. De scholen gaan nu dicht, omdat ze daarmee thuiswerken willen afdwingen. Ik bedoel te zeggen: als je alleen noodzakelijke reizen maakt, dan kun je niet besmet raken in het ov én niet op de bestemming.

        4. Johan schreef:

          @Michel
          Als je besmet wordt door je dinergast of directe collega, hoor je eerst dat die ziek is geworden en vervolgens word je zelf ziek. Als de GGD dan belt zeg je dat je denkt dat diegene je besmet heeft. Als je echter werd besmet door iemand die naast je zat in de trein, dan kun je niet achterhalen waar je besmet bent. Daarom komen zo goed als alle besmettingen in het OV in de categorie onbekend (of zelfs ten onrechte in een andere categorie, omdat die collega wel ziek was maar je toch niet besmet heeft.). Hetzelfde geldt overigens voor winkels en winkelstraten. Die zul je ook niet als zodanig terug gaan zien in de cijfers.

  2. Stokbosveen schreef:

    Hoe jaag je de mensen de trein uit?
    En dat voor de 2e keer binnen het jaar…
    Ik geloof er niks van dat deze ov-mijders over enige tijd weer terug zullen komen als treinreiziger, busreiziger enz.

    Reizen heeft nu sowieso geen nut omdat vrijwel alles hermetisch op slot gegaan is. Je kan nergens meer naar toe voor een gezellig dagje uit. Hooguit om lekker uit te waaien op het strand. En gezandstraald te worden door de winterstormen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      “Reizen heeft nu sowieso geen nut omdat vrijwel alles hermetisch op slot gegaan is” dat is natuurlijk ook de bedoeling, en de vraag is dan ook hoe erg dit de mensen raakt. Daarnaast is het dus ieders verantwoordelijkheid om een afweging te maken. De vorige keer ging het in mijn ogen vooral fout dat alles werd opgestart, en het ov achterbleef. Of de reizigers terug keren, hoe lang dat gaat duren? Tja, ik durf het niet te zeggen, maar dat er een lange weg te gaan is, lijkt zeker.

      1. Baardstaart schreef:

        Zit serieus aan te denken om na de lockdown voor een AM4 te gaan en een 45km autootje aan te schaffen. B kan ik om diverse redenen niet halen.

  3. C schreef:

    Dit is weer totaal van de zotte.
    Rot op rutte

  4. Henk de Klerk schreef:

    Wat een waardeloze reactie van C. Alsof premier Rutte er iets aan kan doen.
    Als we met z’n allen nu eens doen wat gevraagd wordt, heb je kans dat het virus minder wordt. Maar C zal daar wel lak aan hebben. Flinke vent!

    1. Johan schreef:

      Inderdaad, deze lockdown hebben we voornamelijk te danken aan de mensen die de afgelopen tijd zijn gaan funshoppen, onnodig op kantoor werkten (of lieten werken) of huisfeestjes hielden. Aan de andere kant heeft de regering verzuimd om in augustus in te grijpen, toen duidelijk werd dat sinds begin juli de R-waarde alweer boven de 1 was en toen bovendien de bron- en contactonderzoekers het werk niet meer aankonden.

  5. Anoniem schreef:

    Er zijn twee groepen mensen degene die gezellig een dagje uit gaan
    En anderen die totaal afhankelijk zijn van openbaar vervoer. Die geen auto hebben

    1. Anoniem schreef:

      Ik heb een auto, maar verre reizen voor mij zijn goedkoper met de trein, omdat ik altijd alleen reis, buiten de spits en houd de trein samenstellingen in de gaten.

      1. Baardstaart schreef:

        Jij hebt nog keus, maar wederom zijn diegene zonder auto weer gediscrimineerd door het overheidsbeleid.

        1. Jordy schreef:

          Je, mag nog steeds met de trein reizen hoor. Niemand kan het je verbieden, gelukkig maar.

        2. Anoniem schreef:

          Ik heb een auto sinds februari. Mijn eerste.

          De kosten en bijkomende kosten van een auto zijn voor veel mensen een reden om er geen aan te schaffen.

        3. Annemiek schreef:

          @Jordy. En als iedereen maar continu egoïstisch blijft zoeken naar manieren om de coronamaatregelen te omzeilen, dan komen we vanzelf in een situatie waarin wel heel veel dingen verboden worden.

  6. Rudy schreef:

    >> De (onterechte) angst voor reizen met treinen is groot.

    Er is nimmer bewezen dat reizen in het OV met mondkapjes op Corona niet kan verspreiden. Amerikaans onderzoek van het CDC heeft aangetoond dat het OV met of zonder mondkapje op plaats 4 staat van de verspreidingsbronnen. Rangorde: 1 café’s en bars, 2 restaurants, 3 sportschool en 4 het OV.

    Merk op dat in Nederland 75% van de verspreidingsoorzaken onbekend is.

    Het Amerikaanse onderzoek was totaal anders opgezet. Vraag positief en negatief geteste mensen waar ze de afgelopen week geweest waren en of ze een mondkapje droegen. Statistisch significant sprongen de bovengenoemde bronnen er duidelijk uit.

    Het ontbreken van data over een activiteit betekent niet dat het geen verspreidingsbron is.

    >> Thuis, met of zonder bezoek, en op het werk loop je het meeste risico op besmetting.

    Het Heinsberg rapport heeft het tegengestelde aangetoond. De kans op besmetting thuis is onverwacht gering, maar de traceerbaarheid is natuurlijk hoog.

    1. Davidb schreef:

      Kan je die rapporten even linken?

      Het aantal besmettingen dat is opgelopen in het OV lijkt (uit een scan van meerdere studies) toch ercht maar relatief klein (zie link hieronder)

      Dit geldt ook voor Japan (beroemd inmiddels met de 3C – theorie) waar het OV (mits goed geventileerd) niet als een risico wordt beschouwd.

      https://www.scientificamerican.com/article/there-is-little-evidence-that-mass-transit-poses-a-risk-of-coronavirus-outbreaks/

      Maar in Japan is de compliance van (correct gebruik van) mondkapjes veel hoger.

      De grootste reden om het OV te ontmoedigen is inderdaad niet omdat het an sich een risico vormt, maar voornamelijk omdat mensen ergens naar toe gaan waar ze een grotere kans op besmetting hebben (werk, school, warenhuis, kerstdiner).

      1. Rudy schreef:

        Ik hoop dat ik het CDC rapport kan terug vinden.

        De Heinsberg studie is gemakkelijker

        https://www.uni-bonn.de/news/111-2020

        What are the most important results of the study?

        Prof. Hendrik Streeck: “Focus of the study is to determine the number of infected, and the infection fatality rate (IFR), which indicates the ratio of deaths in comparison to those infected. Based on the data, we could calculate for the first time that the IFR in the context of the SARS-CoV-2 outbreak is 0.37 percent. If corrected for additional factors, this figure varies between 0.24 and 0.43 percent. About 15 percent of all persons examined tested positive for SARS-CoV-2. The officially reported infection rate for the community of Gangelt at the time of the study was 3 percent. This means that the real number of infections in Gangelt is about 5-fold higher than the official number. Single-person as well as multi-person households were studied in order to analyse a family cluster effect. The study shows that the probability of infection of a study participant is independent of the household size the person lives in. However, in a household with at least one person infected, the probability of infection for the other persons increases over the average of 15 percent (e.g. the additional risk of infection in a 3-person household is approximately 20 percent). The infection rate in children, adults and elderly does not differ significantly. However, children had a lower infection rate, but due to the relatively low number of children in the study, we don´t know yet whether this difference is statistically significant. The study also demonstrates that participation in carnifal events (a super-spreading event) enhanced the infection rate and the number of symptoms.”

      2. Rudy schreef:

        Ik heb wat bij het CDC terug gevonden:

        https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/pdfs/mm6936a5-H.pdf

        Kijk vooral naar het laatste figuur. Het OV = Public transportation springt er uit. Geheel in lijn met het Heinsberg rapport zijn zowel de thuis situatie als het kantoor minder significante plaatsen van infectie.

        1. Davidb schreef:

          Volgens mij springt het OV in de CDC studie er helemaal niet uit: De puntschatting voor OV ligt netjes bij de 1: dus mensen die geen Covid hadden reisden (in de 14 dagen voor interview) net zo vaak met de trein als mensen die wel Covid hadden (in de 14 dagen voor diagnose). M.a.w. meer OV-gebruik lijkt geen rol te spelen in de kans op besmetting. Het betrouwbaarheidsinterval is wel groter, dus er zit relatief veel ruis in de schatting maar dat wil niet zeggen dat het beeld meer data per se verandert.

          Opvallend in die CDC studie is dat visite, werk en boodschappen doen zo’n kleine rol spelen. Omgekeerd toont de studie precies waarom restaurants, bars en sportscholen gesloten zijn (en waarom eigenlijk ook kerken zouden moeten sluiten).

        2. Rudy schreef:

          @Davidb Het OV springt er uit, in het bijzonder door het grote (on)betrouwbaarheidsinterval. De werkelijke waarde kan zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van het interval liggen. Duidelijk is wel dat de rol van het OV boven de thuissituatie en het kantoor ligt maar onder café, restaurant, sportschool en kerk.

          Wat uit de studie blijkt is dat geïnfecteerden vaker met het OV gereisd hebben dan niet geïnfecteerden. Of het significant is, blijft de vraag.

          Je kan het OV op basis van dit rapport niet meer wegcijferen als risicoloos.

          Iets waar nog niet over gesproken is, zijn de verschillen in de verblijfstijd. Die is voor thuis en het kantoor in de orde grootte van 8 uur en in het OV in de orde grootte van 2 uur.

        3. Davidb schreef:

          @Rudy: het OV springt er niet uit: kijk ook naar de tabel in de studie. Van de COVID-patienten hadden 8 mensen het OV gebruikt voordat ze ziek werden, in de controlegroep waren dat er 10. Deze studie toont dus toch echt dat er statistisch geen significant effect van OV-gebruik is op de kans om ziek te worden. De p-value achter OV-gebruik in de tabel is p=0,68. De interpretatie: als je wel zou aannemen dat OV-gebruik een significante predictor van COVID-besmettingen is, dan zit je in 68% van de gevallen verkeerd.

          Maar het blijft natuurlijk de vraag wat een studievan 300+ respondenten in de VS ons leert over risico’s van OV-gebruik. Niet veel, en daarom moet je naar een bredere set studies kijken. En dan blijft het beeld overeind dat de kans op besmetting in het OV slechts klein is. Dat constateert zelfs het Japanse RIVM. Wellicht, zoals je aangeeft, omdat de tijd in doorgebracht in het OV relatief kort is.

          Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat het een goed idee is met zijn allen nu in de trein te stappen. Nogmaals: het OV-gebruik wordt ontmoedigd om mensen weg te houden van al die andere plekken waar de kans op besmetting wel hoog is.

  7. Baardstaart schreef:

    Is de auto ook alleen voor enkel noodzakelijke reizen?

    1. Joost2 schreef:

      Ja, dat geldt voor alle vormen van vervoer.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Reizen in het algemeen wordt afgeraden maar de regering heeft gemeend om reizen met het OV in heg bijzonder te moeten ontmoedigen, zonder daarvoor een bijzondere reden te geven.
        Er zijn echter geen aanwijzingen dat het OV een besmettingshaard zou zijn, dus er is al helemaal geen reden om het OV meer te ontmoedigen dan reizen in het algemeen, en zo mensen die een noodzakelijk reis maken naar gevaarlijker vormen van vervoer te sturen, zoals autoverkeer.

        1. Annemiek schreef:

          Ik heb geen idee waar je het vandaan haalt dat het openbaar vervoer in het bijzonder zou worden ontmoedigd. In de laatste toespraak van Rutte wordt het in elk geval niet speciaal genoemd. Het dringende advies blijft om geen onnodige reizen te maken ongeacht de modaliteit. Dat mensen dan alsnog eerder kiezen voor de auto, komt dan voornamelijk doordat ze de contactmomenten met vreemden tijdens de reis willen voorkomen. Het risico om met besmet persoon in contact te komen, is nou eenmaal groter in het het openbaar vervoer dan in de eigen auto.

        2. Johan schreef:

          Er zijn geen aanwijzingen dat er in het OV minder besmettingen plaats zouden vinden dan eender welke andere drukke, afgesloten ruimte. Dat er eveneens geen cijfers zijn die het tegendeel aantonen, is omdat het bijna nooit te achterhalen is waar je besmet werd als dat in het OV was.
          Zie ook https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/coronabeleid-baseren-op-vertekende-statistieken-is-gevaarlijk~bc50de81/

        3. Rian van der Borgt schreef:

          @Annemiek: het OV wordt specifiek ontraden in dit bericht over de nieuwe maatregelen:
          https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/12/14/lockdown-om-contacten-tot-een-minimum-te-beperken
          Het was beter geweest om hier “maak alleen noodzakelijke reizen” te schrijven.

  8. Mmm schreef:

    Ik heb geen auto en wou graag in de kerstvakantie op familiebezoek gaan met mijn 2 kinderen van 12 en 13 jaar. Ik zie ze bijna nooit en de vriendin van mijn neefje is zwanger en bijna uitgeteld. Vind het lastig om te beslissen of die ene dag dat we willen gaan onverantwoordt is of niet. Het is een treinreis van 1.5 uur. Had ik maar een auto…

  9. Johnny schreef:

    NS heeft tot nu toe alleen uitjes geschrapt die dicht zijn zoals het Spoorwegmuseum en Madame Tussauds.

    https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/alle-uitjes

    1. Johan schreef:

      Leuk uitje momenteel, zo’n dagje Assen, voor wie nog een bezoek Assense supermarkten op z’n bucketlist heeft staan…

  10. Isabel schreef:

    NS het word tijd dat u abonnement houders van de keuze dagen compenseerd,afgelopen jaar 6 papieren keuze kaarten niet gebruikt voor mijn man en mij toch 200 euro .Heb nu nieuwe voor komend jaar en het ziet er naar uit dat ik en mijn man en ik een deel weer niet kan gebruiken Vind het zonde van de 200 euro van af gelopen jaar,heb me gehouden aan wat Rutte vroeg niet te reizen voor de fun,maar helaas verwacht NS dat we dat wel doen.
    Vrg Isabel

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De nieuwe keuzedagen zijn heel 2021 geldig. Als u denkt dat u ze in 2021 niet nodig hebt, kunt u beter opzeggen.

    2. Annemiek schreef:

      Waarom zeg je dan je abonnement niet gewoon op? Je kunt op ieder moment een nieuwe afsluiten.

  11. JanN schreef:

    Als er toch wat minder wordt gereisd, dan zijn de sprinters ook wel leger geworden. Ik zit te denken om de SGM-trein eerder te vervangen door de nieuwe SNG-trein. Bijvoorbeeld per week op een bepaalde route twee oude treinen voor twee nieuwe treinen. Wellicht kan dit het reizen (ook voor de toekomst) stimuleren. De aanvoer van de nieuwe SNG-trein verloopt denk zeer regelmatig.

  12. Peter Haaswijk schreef:

    Omdat er erg weinig mensen met het OV reizen ,zal dat vast niet als nr 4 op de lijst van de besmettingsplaatsen staan.
    Ik denk veel meer aan traditionele familie bijeenkomsten , gezellig met jong en oud door- en bij elkaar, kaartclubjes die toch doorgaan en anderen die toch met meerdere personen in een auto zitten. Hieraan kan politie niets aan doen. Alleen zou de Premier hier wel wat over moeten zeggen.
    Peter

    1. Annemiek schreef:

      Dat heeft hij toch ook gezegd!? Letterlijk: “Ten vierde: het dringende advies wordt thuis per dag niet meer dan 2 gasten vanaf 13 jaar te ontvangen. We maken wel een uitzondering voor de Kerst. Op 24, 25 en 26 december blijft 3 het maximum, kinderen onder 13 jaar uitgezonderd. Op die 3 dagen kan er dus net iets meer, maar eerlijk is eerlijk: Kerst blijft helaas sober. En als je klachten hebt, blijf je natuurlijk thuis. Niemand wil familie of vrienden besmetten. Ga je wel op bezoek, dan was je je handen stuk en houd je anderhalve meter afstand.”
      Die basisregels blijven cruciaal.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Inderdaad, en iedereen kan het nu toch echt wel weten. Als mensen anders beslissen, is dat een bewuste keus. Maar het kan niet zo zijn dat mensen het niet weten, zeker op dit gebied.

      2. Bert sitters schreef:

        Je kunt het ook uitsmeren tot Derde Kerstdag, zonder 27 december.

  13. Johnny schreef:

    NS zegt duidelijk: Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, ADVISEERT HET KABINET om alleen te reizen wanneer dat noodzakelijk is.

    De NS zelf heeft liever ook reizigers die niet anders kunnen en willen reizen, dus niet alleen noodzakelijke reizigers

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is uiteindelijk ieders verantwoordelijkheid. Heel veel dingen zijn adviezen. Zoals het aantal gasten, zoals geen vakanties naar het buitenland. Het is wel zo dat het gewoon niet de bedoeling is, niet noodzakelijke reizen.

      NS heeft de communicatie in vergelijking met het voorjaar verbeterd. Gelukkig.

      1. Anoniem schreef:

        Wat bedoel je met communicatie verbeterd?

    2. Joost2 schreef:

      Ik zal het gewoon zeggen zoals het is: het is asociaal om niet noodzakelijke reizen te maken de komende 5 weken.

      1. Annemiek schreef:

        Daar ben ik het helemaal mee eens!

        1. Anoniem schreef:

          Jij praat wel heel makkelijk en denkt gelijk al dat mensen elkaar besmetten.

          Blijf maar lekker 5 weken in je gouden kooi andere mensen lopen te veroordelen Rechter Annemiek.

        2. Anoniem schreef:

          Je moet je is leren inleven in mensen die al eenzaam zijn en niet zomaar zeggen dat je wel 5 weken zonder iemand kunt.

          Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat volgende groep mensen asociaal bezig zijn:

          – Die nu met vakantie gaan met het vliegtuig
          – Met een grote groep bij elkaar komen met kerst

        3. Annemiek schreef:

          Ja, ik denk gelijk dat mensen elkaar besmetten. Het gros van de besmettingen ontstaat immers door mensen die niet in de gaten hebben dat ze besmet zijn. Die mensen zitten ook in de trein.

          Mensen die zich in de huidige situatie, waarin nog hartstikke veel kan en mag (ten opzichte van een echte lock down), eenzaam voelen, moeten gewoon een hobby zoeken. Bestel een puzzel en voor je het weet zit je op de helft van de vijf weekjes.

          Behalve de groepen die jij noemt, vind ik iedereen die zich niet aan de regels houdt en steeds uitwegen voor zichzelf zoekt volstrekt asociaal. Juist ten opzichte van de mensen die eenzaam zijn. Als er een derde coronapiek komt, zullen die mensen pas echt voelen wat eenzaamheid is, want dan krijgen we totale lock downs, zoals we die bijvoorbeeld in Italië en Spanje hebben gezien.

      2. Anoniem schreef:

        Als je daar maar geen mensen meerekent die geen Auto ter beschikking hebben en naar een dierbare willen, omdat die niet in de buurt woont of van Maastricht naar Groningen moeten en de trein twee keer zo goedkoop is, het ver vinden om te rijden dus daarom maar niet met de auto gaan?

        1. Annemiek schreef:

          Als het reizen van Maastricht naar Groningen geen nuttig doel dient, dat acuut noodzakelijk is en niet vijf weekjes kan worden uitgesteld, dan vind ik het inderdaad asociaal om dat nu te doen, of dat nou met de auto, op de fiets of met de trein is.

          Hetzelfde geldt voor het op bezoek willen (!, en dus niet moeten) bij een dierbare. Als je die dierbare over vijf weekjes in dezelfde staat kunt bezoeken, dan kun je die reis gewoon uitstellen. Er is geen enkele reden je met je zelfmedelijden op te stellen als een halfzachte die geen vijf weekjes geduld kan hebben.

          Het is juist door dat continue slappe gedoe van mensen die geen zinnige dagbesteding hebben, dat we nu opnieuw in de lock down zitten. Als niemand de maatregelen serieus neemt, steeds uitwegen voor zichzelf zoekt en het eigen slechte handelen blijft vergoelijken door van dingen die we willen, moeten te maken, dan zullen we steeds geconfronteerd worden met zwaardere maatregelen. Het sneue gedrag is schadelijk voor de samenleving.

        2. Peter B schreef:

          Aan Annemiek 16 december.

          Heeft u wel eens met een puzzel gelachen of gehuild?
          En dat 5 weken lang?
          Juist in deze tijd duren de dagen uren en seconden eeuwig voor deze mensen. Maar dat interesseert u niet, omdat u totaal geen inlevingsvermogen hebt, maar mensen die dat gevoel wel hebben voor halfzacht uitmaakt. Ik stel voor dat u u zelf op uw kamer opsluit met een puzzel zonder bezoek te ontvangen en natuurlijk zonder telefoon. En na die 5 weken gaat u ons eens vertellen hoe dat voelt.

          En tot slot: Het corona is over ons zelf opgeroepen en de meest kwetsbaren mogen de klappen opvangen. En als ik naar de beelden op Schiphol kijk is dat nog niet erg begrepen. Een zieke eenzame tante bezoeken is een schande maar vliegen naar een warm land mag.
          Peter (ex bezoeker eenzame ouderen en dementerenden in verpleeghuizen vrijwillig

        3. Annemiek schreef:

          Jawel hoor, ik heb wel inlevingsvermogen. Maar als mensen zo snel mogelijk van die eenzaamheid af willen zijn, dan kunnen ze zich maar beter vijf weekjes aan de huidige maatregelen houden. Doen we dat niet met z’n allen, dan komen er een derde en vierde piek en de maatregelen die dan gelden, zullen niet zo vrijblijvend zijn: geen eigen verantwoordelijkheid, maar een dringend opgelegde lock down met strenge controle.

          De maatregelen zijn nog helemaal niet zodanig dat iemand zich hoeft op te sluiten ‘met een puzzel, zonder bezoek te ontvangen en natuurlijk zonder telefoon’. Dus waarom zou ik dat doen?

          De kwetsbaren zouden ook dankbaar moeten zijn dat de hele samenleving voor hen wordt stilgelegd. Dat de maatschappij zich voor tientallen miljarden in de schulden steekt. Dat we gezonde ondernemingen kapot laten gaan, omdat het coronavirus de zwakkeren het hardst te grazen neemt. Het is absolute kolder dat alleen de meest kwetsbaren daar het slachtoffer van zouden zijn.

          Vliegen naar een warm land wordt ook gewoon ontraden. Voor de hele wereld geldt immers minimaal code oranje. De drukte op Schiphol ontstaat uitsluitend op momenten waarop ze bij de marechaussee zitten te slapen, waardoor mensen het vliegveld niet kunnen verlaten. Voor de rest is het op Schiphol echt uitgestorven.

        4. Annemiek schreef:

          Ik zal het nog illustreren met wat cijfers. Officieel zijn er in Nederland ongeveer 640.000 positief getest op corona. Te verwachten valt dat het werkelijk aantal mensen die besmet zijn of zijn geweest veel hoger ligt. Vooral omdat het virus onder jongeren vaak niet wordt opgemerkt en omdat er voor de zomer bij niet werd getest. Ik schat zelf in dat ongeveer 1,2 miljoen mensen het virus hebben gehad. Dat is ongeveer 1 op de 15 personen.

          Was 1 van die 15 personen tijdens de periode van besmettelijkheid bij een oudere binnengelopen voor een gezellig bezoekje tegen de eenzaamheid, dan was het risico groot dat die oudere daar grote consequenties van had ondervonden. De doden zijn vrijwel zonder uitzondering oud. En ouderen belanden niet op de IC, maar stikken al eerder. Als het coronavirus eenmaal een verpleegafdeling binnenkomt, dan is binnen de kortste keren de hele afdeling besmet en decimeert de populatie. Om dat te voorkomen wordt veel gevergd van het personeel. Dat heeft al hun onnodige sociale contacten (dus ook tegen de eenzaamheid) stilgelegd. Straks met kerst worden de verpleegafdelingen weer overspoeld met bezoek en we kunnen er donder op zeggen dat we rond 8 januari een flinke piek zien in het aantal sterfgevallen.

          Het naar beneden brengen van het aantal besmettingen is noodzakelijk om ouderen weer enigszins normaal te kunnen bezoeken. Daarvoor moeten we ons gewoon vijf weekjes aan de regels houden en niet telkens uitzoeken hoe we ons eraan kunnen onttrekken (dus ook niet zoeken naar een reden om een niet noodzakelijke reis toch noodzakelijk te doen voorkomen). Hoe moeilijk dat voor sommigen blijkbaar ook is. Als jij een eenzame oudere wil bezoeken, dan is het risico (ondanks dat je niet zeker kunt weten of je besmettelijk bent) misschien niet zo groot. Doen 1000 mensen zoiets, dan weet je zeker dat daardoor ergens mensen overlijden als gevolg van dat bezoek. Stel het gewoon 5 weken uit.

  14. Peter Haaswijk schreef:

    Helemaal mee eens !
    Peter

    1. Bert sitters schreef:

      Sociale bezoeken kunnen heel noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld voor mantelzorgers, maar maak een juiste afweging voordat je Überhaupt op reis gaat. In je automobiel lijkt veilig, maar je gaat toch naar een andere omgeving en kunt het virus in je autootje meenemen en vervolgens overbrengen.
      Overigens is sinds de Lockdown in de afgelopen dagen het aantal treinreizigers fors verminderd en staan er geen files.

  15. Karel schreef:

    De Deutsche Bahn heeft ook een onderzoek laten doen naar verspreiding corona-virus in haar trein(stell)en. In de Duitse media, o.a. Die Welt, wordt daar behoorlijk negatief over geschreven. Wat ik er uit haal is de relatieve grote verspreiding in plaatsen achter iemand die besmet is en de geringe beperking met mondneuskapjes. En de zeer geringe aandacht voor verbetering van de zuiveringskwaliteit in de trein(stell)en.

    https://www.welt.de/wirtschaft/article222769942/Virus-Studie-der-Bahn-beantwortet-entscheidende-Frage-nicht.html

  16. peter schreef:

    ik vind het jammer dat ik mijn keuzedagen van dit jaar niet meer terug krijg ik hoop dat ik het volgend jaar wel weer kan

Laat een reactie achter aan Peter Haaswijk Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.