Amsterdams treinverkeer voorlopig uit Utrecht geregeld

Sinds maandagmorgen wordt het treinverkeer in en rond Amsterdam vanuit Utrecht geregeld. Deze uitwijklocatie draait stabiel en de hinder voor reizigers is hiermee opgelost. Ondertussen werkt ProRail in Amsterdam aan herstel van de systemen. Het is voor het eerst in tien jaar dat ProRail ongepland naar de uitwijklocatie gaat.  

Hardware waarschijnlijk oorzaak

Het onderzoek naar de oorzaak van de IT-storing op de verkeersleidingspost van ProRail is dinsdagmiddag nog in volle gang. “We hebben wel het idee dat we steeds dichter bij de oorzaak van het probleem komen”, laat een woordvoerder van de spoorwegbeheerder weten.

ProRail denkt dat het gaat om een probleem met de hardware. Daarin is een defect gevonden, maar de vraag is nog of dat ook daadwerkelijk de oorzaak was van de grote storing. Als gevolg van de storing ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. Veel reizigers strandden omdat ze niet meer naar huis konden. 

Voorlopig vanuit Utrecht

ProRail zegt er alles aan te doen het vertrouwen van de reiziger te herstellen, maar realiseert zich dat dat “tijd nodig heeft”. “Vertrouwen valt of staat met de kwaliteit van het product dat wij leveren, dus we zullen moeten laten zien dat we dat ook doen”, aldus de woordvoerder.

Voorlopig wordt het treinverkeer geregeld vanuit een uitwijkpost in Utrecht. Zodra bekend is wat de oorzaak van de IT-storing is en deze is opgelost, kan ProRail terugkeren naar de verkeersleidingspost in de hoofdstad.

Foto: Verkeersleidingspost Utrecht. (c) Stefan Verkerk

Te laat uitgeweken?

De spoorbeheerder kreeg kritiek dat het treinverkeer maandagochtend niet al opgestart werd. Het Algemeen Dagblad stelde eerder zelfs dat ProRail zondagavond een cruciaal advies niet direct heeft opgevolgd. Daarmee doelt de krant op een advies van reizigersvereniging Maatschappij voor Beter OV. “We hebben aan het begin van de avond via de telefoon erop aangedrongen om de bediening van de Amsterdamse verkeersleidingspost per direct door te schakelen naar de centrale post in Utrecht”, zegt voorzitter Rikus Spithorst. “Daar wilden ze niet aan beginnen. Ze vonden het een te groot risico, want dan zou het treinverkeer een aantal uur stil komen te liggen. Nou, we weten allemaal hoe de avond en ochtend verder is verlopen…”

Volgens ProRail was de herstart niet eerder mogelijk. Zondagavond waren op de post in Amsterdam nog twee werkende werkplekken beschikbaar. Die zijn gebruikt om de gestrande treinen op een veilige manier naar stations te begeleiden. In de nacht zijn de voorbereidingen vervolgens getroffen om over te schakelen naar Utrecht. Dat neemt een aantal uur in beslag: collega’s moeten verplaatst worden en systemen opgestart. Nadat de verkeersleidingspost actief was op de uitwijklocatie, moesten eerst de gevolgen van de storing weggewerkt worden, voordat er een robuuste dienstregeling gereden kon worden. Daardoor kon pas maandag na de ochtendspits het treinverkeer worden opgestart.

Hoewel de noodverkeersleidingspost van ProRail in Utrecht tien jaar geleden al is opgestart, is deze nooit eerder gebruikt. Na de storing in het IT-systeem op Amsterdam Centraal bleek de uitwijkmogelijkheid voor het eerst noodzakelijk. Voor de treinverkeersleiders betekent het tijdelijk een andere werkplek. “Maar het werk zelf is niet veranderd”, zegt Dylan Out. “Zolang mijn beeldschermen werken, is alles hetzelfde.”

Out is een van de treindienstleiders die normaal gesproken vanuit Amsterdam het treinverkeer rondom de hoofdstad regelt. Zondag strandde hij zelf omdat de trein waarin hij zat vanwege de storing niet verder reed. Een dag later is zijn werkplek vanwege die storing tijdelijk overgeplaatst naar een kantoor in Utrecht, waar ook het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR) zit. “Deze locatie is voor mij niet vreemd”, zegt de treinverkeersleider van ProRail. “Ik heb hier anderhalf jaar lang dagelijks gezeten voor mijn opleiding, maar zo’n grote storing als dit is wel nieuw.”

Zelf begon Out maandagmiddag rond half 3. “We zijn nu onder meer bezig met het inhalen van vertragingen. Het is wat meer probleemoplossend werken dan op een normale werkdag.” Stress levert het hem niet op. “Voor ons zijn dit de leuke dagen. Als alles perfect rijdt, hoeven we weinig te doen.”Als gevolg van de IT-storing ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. Een groot deel van de avond, de hele nacht en maandagochtend reden er geen treinen van en naar Amsterdamse stations. Ook het internationale treinverkeer lag plat.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 juni 2023 21:50

Share

Recent Posts

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

4 uur terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

10 uur terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

10 uur terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

1 dag terug

NS verdeelt komende weken 3000 nieuwe OV-fietsen

De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…

1 dag terug

Viaducten HSL pas in 2031 klaar voor hoge snelheid

Het herstelwerk aan de tien viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) is volgens de planning pas…

1 dag terug