Amsterdams treinverkeer voorlopig uit Utrecht geregeld

Sinds maandagmorgen wordt het treinverkeer in en rond Amsterdam vanuit Utrecht geregeld. Deze uitwijklocatie draait stabiel en de hinder voor reizigers is hiermee opgelost. Ondertussen werkt ProRail in Amsterdam aan herstel van de systemen. Het is voor het eerst in tien jaar dat ProRail ongepland naar de uitwijklocatie gaat.  

Hardware waarschijnlijk oorzaak

Het onderzoek naar de oorzaak van de IT-storing op de verkeersleidingspost van ProRail is dinsdagmiddag nog in volle gang. “We hebben wel het idee dat we steeds dichter bij de oorzaak van het probleem komen”, laat een woordvoerder van de spoorwegbeheerder weten.

ProRail denkt dat het gaat om een probleem met de hardware. Daarin is een defect gevonden, maar de vraag is nog of dat ook daadwerkelijk de oorzaak was van de grote storing. Als gevolg van de storing ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. Veel reizigers strandden omdat ze niet meer naar huis konden. 

Voorlopig vanuit Utrecht

ProRail zegt er alles aan te doen het vertrouwen van de reiziger te herstellen, maar realiseert zich dat dat “tijd nodig heeft”. “Vertrouwen valt of staat met de kwaliteit van het product dat wij leveren, dus we zullen moeten laten zien dat we dat ook doen”, aldus de woordvoerder.

Voorlopig wordt het treinverkeer geregeld vanuit een uitwijkpost in Utrecht. Zodra bekend is wat de oorzaak van de IT-storing is en deze is opgelost, kan ProRail terugkeren naar de verkeersleidingspost in de hoofdstad.

Foto: Verkeersleidingspost Utrecht. (c) Stefan Verkerk

Te laat uitgeweken?

De spoorbeheerder kreeg kritiek dat het treinverkeer maandagochtend niet al opgestart werd. Het Algemeen Dagblad stelde eerder zelfs dat ProRail zondagavond een cruciaal advies niet direct heeft opgevolgd. Daarmee doelt de krant op een advies van reizigersvereniging Maatschappij voor Beter OV. “We hebben aan het begin van de avond via de telefoon erop aangedrongen om de bediening van de Amsterdamse verkeersleidingspost per direct door te schakelen naar de centrale post in Utrecht”, zegt voorzitter Rikus Spithorst. “Daar wilden ze niet aan beginnen. Ze vonden het een te groot risico, want dan zou het treinverkeer een aantal uur stil komen te liggen. Nou, we weten allemaal hoe de avond en ochtend verder is verlopen…”

Volgens ProRail was de herstart niet eerder mogelijk. Zondagavond waren op de post in Amsterdam nog twee werkende werkplekken beschikbaar. Die zijn gebruikt om de gestrande treinen op een veilige manier naar stations te begeleiden. In de nacht zijn de voorbereidingen vervolgens getroffen om over te schakelen naar Utrecht. Dat neemt een aantal uur in beslag: collega’s moeten verplaatst worden en systemen opgestart. Nadat de verkeersleidingspost actief was op de uitwijklocatie, moesten eerst de gevolgen van de storing weggewerkt worden, voordat er een robuuste dienstregeling gereden kon worden. Daardoor kon pas maandag na de ochtendspits het treinverkeer worden opgestart.

Hoewel de noodverkeersleidingspost van ProRail in Utrecht tien jaar geleden al is opgestart, is deze nooit eerder gebruikt. Na de storing in het IT-systeem op Amsterdam Centraal bleek de uitwijkmogelijkheid voor het eerst noodzakelijk. Voor de treinverkeersleiders betekent het tijdelijk een andere werkplek. “Maar het werk zelf is niet veranderd”, zegt Dylan Out. “Zolang mijn beeldschermen werken, is alles hetzelfde.”

Out is een van de treindienstleiders die normaal gesproken vanuit Amsterdam het treinverkeer rondom de hoofdstad regelt. Zondag strandde hij zelf omdat de trein waarin hij zat vanwege de storing niet verder reed. Een dag later is zijn werkplek vanwege die storing tijdelijk overgeplaatst naar een kantoor in Utrecht, waar ook het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR) zit. “Deze locatie is voor mij niet vreemd”, zegt de treinverkeersleider van ProRail. “Ik heb hier anderhalf jaar lang dagelijks gezeten voor mijn opleiding, maar zo’n grote storing als dit is wel nieuw.”

Zelf begon Out maandagmiddag rond half 3. “We zijn nu onder meer bezig met het inhalen van vertragingen. Het is wat meer probleemoplossend werken dan op een normale werkdag.” Stress levert het hem niet op. “Voor ons zijn dit de leuke dagen. Als alles perfect rijdt, hoeven we weinig te doen.”Als gevolg van de IT-storing ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. Een groot deel van de avond, de hele nacht en maandagochtend reden er geen treinen van en naar Amsterdamse stations. Ook het internationale treinverkeer lag plat.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 juni 2023 21:50

Share

Recent Posts

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

3 dagen terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

6 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

3 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

3 weken terug