Arriva verliest concessie Groningen Drenthe aan Qbuzz

Qbuzz gaat het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe verzorgen. Dit werd donderdag tijdens een persconferentie van het OV-bureau Groningen en Drenthe bekendgemaakt. Arriva overweegt juridische stappen.

De concessie Groningen Drenthe is de afgelopen tien jaar in handen geweest van Arriva, maar zal per 13 december overgaan naar nieuwkomer Qbuzz. Qbuzz heeft ook een concessie in Friesland en Rotterdam. De overgang van de vorige vervoerder naar Qbuzz verliep in beide concessies zonder problemen, opmerkelijk want vaak zorgt dit in de eerste maanden voor aanloop problemen.

Klein deel
Arriva heeft wel een klein deel van het busvervoer behouden: het zogenoemde HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) deel blijft bij Arriva. Arriva is verbaasd dat zij de concessie aan haar neus voorbij gaat. Arriva in een persbericht: "Gezien de omstandigheden zoals deze zich in de afgelopen weken ontvouwden bij de opdrachtgevers, is Arriva verbaasd dat tot deze gunning wordt overgegaan. Vastgesteld kan worden dat deze aanbesteding verre van vlekkeloos is verlopen. Arriva beraadt zich dan ook op vervolgstappen."

Uitstellen
Vorige maand wilde de provincie Groningen de aanbesteding ook voor een jaar uitstellen, omdat de inschrijvingen te laag zouden zijn. Qbuzz dreigde vervolgens met een rechtszaak. Echter, niet de provincie maar het OV-bureau Groningen Drenthe gaat over de gunning en besloot de aanbesteding niet uit te stellen. 

Niet meer investeren
Arriva directeur Anna Hettinga had de bui al zien aankomen, en voordat de beslissing bekend werd gemaakt, lied de directeur tegenover het Dagblad van het Noorden het volgende weten:  "Als dat gebeurt hebben wij in Groningen straks weinig tot niets meer te zoeken". Arriva belooft de contractuele verplichtingen te zullen nakomen, maar "dat is het dan", vervolgt Hettinga. "We investeren alleen als we bus en trein kunnen combineren. In het streven naar een goede omzet kun je het een niet los zien van het ander. Ik vraag me af of de huidige bestuurders dat onderkennen."

Meer banen nodig
Hettinga had verder tegenover de Leeuwarder Courant laten weten dat er honderden banen verloren gaan als Arriva achter het net vist, zoals nu gebeurt. Of dat echt zo is, valt te betwijfelen. Qbuzz heeft in een eerste reactie laten weten juist personeel te kort te komen. "Er zijn nu 700 chauffeurs, die zullen we allemaal overnemen. Maar we hebben er in totaal 1.000 nodig. We hebben dus juist meer personeel nodig."

Nieuwe bussen
Rob van Holten – directeur bij Qbuzz – denkt dat de reiziger erop vooruit gaat. "We zijn een Nederlands bedrijf. We hoeven niet te vliegen naar het buitenland om een besluit te kunnen nemen. We zullen 100 miljoen investeren in nieuwe bussen."
Dat het bedrijf succesvol kan zijn, heeft het aangetoond in Friesland en Rotterdam. Niet alleen de reizigers zijn zeer tevreden, maar ook het personeel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.