België checkt bagage van 17.000 treinreizigers
23 aug 2017 17:47
De afgelopen maand zijn er 22.000 stuks bagage van zo’n 17.000 reizigers gecontroleerd op drie Belgische stations. De controles zijn gericht op reizigers van hogesnelheidstreinen. Tijdens de controles wordt gekeken of ze wapens, munitie of explosieven bij zich hebben.
Veiligheidsmedewerkers voeren op de treinstations Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins sinds medio juli steekproefsgewijs controles uit, een maatregel die werd getroffen in de strijd tegen terrorisme. Van de hogesnelheidstreinen stopt in Antwerpen alleen de Thalys, in Luik zowel de Thalys als ICE. Brussel Zuid is een knooppunt voor hogesnelheidstreinen. Zowel de Eurostar naar Londen, de Thalys naar Parijs, Amsterdam en Keulen en de TGV’s naar Zuid-Frankrijk doen Brussel Zuid aan.
Wie uit de rij wordt gehaald, moet door een metaaldetectorpoortje en de bagage wordt door een scanner gehaald. 170 mensen werden eruit gepikt voor een grondige controle. In 95 procent van de gevallen waarbij de politie erbij werd geroepen, ging het om het bezit van steekwapens, liet minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon weten.
De veiligheidsmaatregelen kosten eenmalig 15,7 miljoen euro en jaarlijks 6,6 miljoen. Spoorbedrijf NMBS heeft er 92 extra veiligheidsmedewerkers voor aangetrokken.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
En in Nederland is er nog niets. Overigens kan dit met die steekproeven eigenlijk niet. Dit leidt altijd tot onrechtmatigheidsgevoelens. Het is geen zelfscan bij de AH
Wat een domme opmerking! Hoeveel slachtoffers wil je dat er nog gaan vallen dan?!
Je doet iedereen, zoals in London en Brussel op Eurostar, of je doet niemand. Daarnaast kun je binnen een juridisch kader concrete verdachte personen controleren. Steekproeven hebben geen zin. ER is ook geen enkele kwaadwillende tegen gehouden. Alleen zou je wellicht mensen vinden die iets ‘fouts’in de bagage hebben zoals een zakje weed of te veel geld, wat ook niet schijnt te mogen.
Kortom, een terrorist zal de volgende intercity wel nemen. Of wellicht is het lokale winkelcentrum een betere optie.
Hoe dan ook, missie geslaagd voor terrorisme in België.
Deze controles zijn compleet zinloos: alleen sommige reizigers van sommige treinen op sommige stations… voor de ICE stap je nu beter in in Brussel-Noord want daar zijn immers geen controles. Ze hinderen de reizigers ook alleen maar. Het is ook helemaal niet zo dat aanslagen beperkt zijn tot of bij voorkeur gepleegd zouden worden in hogesnelheidstreinen. Zie Brussel, Londen of Madrid.
Deze maatregelen dienen er alleen voor om de bevolking het idee te geven dat er “iets” wordt gedaan en om minister Jambon het gevoel te geven dat hij “iets” heeft gedaan.
Ook op luchthavens worden alom controles in bagage uitgevoerd, zo ook bij internationaal treinverkeer. Prima, niks mis mee en het vergroot het veiligheidsgevoel. Terreur neemt ook in Europa mede door gemakkelijke bereikbaarheid, en nog steeds falende toegangscontroles steeds meer toe.
Voorzover waar, dat heeft niets met falende controles te maken. Men leeft in het vrije Westen en gelukkig is er geen politiestaat, die overigens niet eens zou helpen. De ETA was zeer actief onder Franco en de IRA vermoorde duizenden mensen ondanks de militaire bezetting van Noord-Ierland.
“vergroot het veiligheidsgevoel” – bij sommigen misschien. En dat is dan ook het enige effect, waarvoor dan miljoenen worden uitgegeven die ook voor iets anders gebruikt hadden kunnen worden.
Ik vind het een prijzenswaardig initiatief.
Een maatregel die niks oplevert prijzenswaardig? Verspilling van belastinggeld is het.
Een steekproef waarbij steekwapens worden gevonden.