fbpx

België vindt Drielandentrein te duur: oude treinen oplappen

klok 10 apr 2019 14:21

Het toelaten van Arriva’s Drielandentrein op Belgisch spoor is te duur. België concentreert zich daarom liever op het oplappen van eigen oud materieel voor de verbinding tussen Maastricht en Luik. Dat schrijft dagblad De Limburger op basis van een brief van de Belgische spoorminister François Bellot.

Verbaasd

Volgens Bellot hebben de Belgische spoorwegen berekend dat de kosten voor de verbinding hoger uitvallen dan die voor de huidige verbinding Luik-Maastricht. Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus reageert in de krant verbaasd op de uitlatingen van Bellot. “Er is op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva hier gaat rijden. Daar kan dus eigenlijk geen discussie over zijn.”

Nieuwe treinen veiliger

De nieuwe treinen zijn veiliger dan de oude treinen. De oude treinen rijden in Nederland vanaf Maastricht Randwyck zonder enige vorm van beveiliging, terwijl de Drielandentrein is uitgerust met zowel het Nederlandse als Belgische beveiligingssysteem. Ook worden de treinen in de toekomst met ERTMS uitgerust. ERTMS is nog niet aanwezig op het baanvak Maastricht – Luik, maar de Belgen eisen wel dat alle nieuwe treinen zijn uitgerust met ERTMS.

ERTMS

In Nederland worden binnenkort de specificaties voor ERTMS bekendgemaakt. Als dat duidelijk is, kan ERTMS in de drielandentrein worden ingebouwd.

31 gedachten over “België vindt Drielandentrein te duur: oude treinen oplappen”

  1. Piet W schreef:

    Je kunt toch gewoon Belgische treinen zonder Nederlandse beveiliging weigeren ?
    Dan moeten ze iets.

    1. Ariën schreef:

      Het kan klinken als een stok achter de deur. Maar voor hetzelfde geldt zeggen ze dat ze maar tot Visé of Eijsden gaan rijden, tot waar het Belgische systeem geldt.

      Ik denk eerder dat goede gesprekken gunstiger zijn.

      1. Simon schreef:

        Gewoon even googelen; ‘Succesvol zakendoen in Belgie’.
        Het is dichtbij maar zoooo anders.

  2. Nieuwwester schreef:

    Is dit een vorm van verkapt protectionisme?
    “Eigen materieel eerst”, ook al is dit van mindere kwaliteit dan de ultramoderne Arriva-treinen…

  3. Henk schreef:

    Haha die Belgen hebben wel humor. Het is ongelooflijk wat voor ouwe troep er bij Maastricht en Roosendaal de grens over komt. Nee sorry hoor, zelfs als niet-Arriva-fan vind ik dat Arriva hier een veel beter product kan neerzetten. De Belgen dulden gewoon geen concurrentie op het spoor (en was dat niet in die hoofdstad verzonnen??).

  4. dries molenaar schreef:

    En dan zijn er nog mensen die denken dat de Belgen oprecht gelijk hadden inzake de V250 blokkering… Het beste zou zijn er helemaal geen treinen naar toe te laten rijden. Alleen hard er doorheen.

    1. lezer schreef:

      Dat was meer een schot voor open doel.

      Ik volg nog steeds met belangstelling de aftermath in Denemarken aangaande de IC2 en IC4 van AnsaldoBreda. En de Belgen hadden oprecht gelijk dat de toekomst van het bedrijf in 2013 erg onzeker was. Hopelijk krijgt de FS hem wel rijdend, tegen zo min mogelijk kosten….

  5. SRB schreef:

    Ahh daar hebben we smoes nummer 137. Waarom geven de Belgen niet gewoon toe dat ze Arriva als een concurrent zien en concurrentie niet dulden op het spoor. Zijn we van al dat gezeur en al die idiote smoesjes af…

  6. Piet schreef:

    Hier snap ik helemaal niks van. Arriva wilde oorspronkelijk een partnerschap met nmbs, wat betekend dat beide partijen voor een bepaalde sleutel meedelen in de verlies en winst rekening.

    Op verzoek van de nmbs heeft arriva daarna een voorstel uitgewerkt waarin nmbs een soort onderaannemer wordt, de volledige commerciele exploitatie ligt bij arriva en de praktisch(inclusief veiligheid) bij nmbs, heel kort door de bocht uurtje factuurtje. Dat betekend dat nmbs ALTIJD winst maakt op deze verbinding ook al rijdt de trein volledig leeg.

    Wie kan mij dan uitleggen waar de extra kosten zitten? Het enige wat ik mij kan voorstellen dat ze moeten investeren in een oplossing voor hasselt-luik.

  7. hans bikker schreef:

    Als de Belgen iets niet zint gaan ze gewoon dwars liggen. Bah! Als je kijkt naar de thans overschrijdende verbindingen heeft Nederland steeds het nakijken. Links rijden i.p.v. rechts. Wat is er mis met een doorgaande verbinding van Luik naar Heerlen. Ze wensen gewoonweg geen concurrentie met hun hun rechtstrekse berbinding Liège (geen Luik!) naar Aachen via Verviers. Arme meneer Hettinga, ik hoop dat het hem toch zal mogen lukken om met Arriva naar Liège te rijden!

    1. Anoniem schreef:

      Tussen Liège en Aachen rijdt een hogesnelheidstrein die er 20 minuten over doet… denk dus niet dat dat veel reizigers zou schelen.

    2. Jan schreef:

      Hoezo geen Luik? Luik is gewoon de Nederlandse naam, en alle Belgische stations hebben twee namen, Frans en Nederlands. Stap je op een Vlaams station als Leuven op de trein naar Luik dan staat er op de borden LUIK-Guillemins koop je uit een Vlaamse automaat een kaartje staat er ook gewoon LUIK-Guillemins. Als je info zoekt over het s-net op de nmbs website staat er Luik:
      https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/train-offer/s-train/s-train-luik
      Als je op dit kaartje kijkt van de NMBS Nederlandse versie: https://cdn.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/train-s/s-trein-luik.ashx?la=nl&hash=2A1EF3A1F4E03527E641C15C17E1BE188340A746 rijdt je in vlaanderen op de E40 is de richting Luik. Luik dus in het Nederlands. Et Liège en francais.

    3. Michel schreef:

      Arme Hettinga? Bah. Ik mag die Belgen wel. Beter dan wij Nederlanders die alles maar pikken…..

  8. Nieuwwester schreef:

    En ga er maar vanuit dat er nieuwe smoezen uit Belgie zullen komen op het moment dat ERTMS op het Drielandentrein-traject is ingevoerd. Wallonie wordt niet voor niets ‘het meest noordelijke deel van Latijns Europa’ genoemd. Hier heeft men een heel andere blik op de samenleving dan in West-Europa. Protectionisme is daar veel meer geaccepteerd dan bij ons. Die enorme cultuurverschillen lijken vrijwel onoverbrugbaar. Als Nederlandse treinreiziger die eens een dagje over de grens wil gaan, word je direct al bij Roosendaal of Maastricht hiermee geconfronteerd. Liever stokoud materieel van eigen makelij inzetten, dan moderne en comfortabele treinen uit een buurland, ook al ligt dit bij wijze van spreken om de hoek…

    1. Hans schreef:

      Zo is het inderdaad. Die opgelapte stoptrein Roosendaal-Puurs is een reliek uit vervl9gen sagen en zit inmiddels alweer helemaal onder de graffiti.

  9. Jules Draaijers schreef:

    Duidelijk is dat de NMBS via hun rijksoverheid (lobby) concurrentie van hun NMBS op allerlei mogelijke manieren proberen buiten de deur [lees: landgrens, red.] probeert te houden en dat tegen elke prijs!

  10. P. Heesakkers schreef:

    O.V. verbindingen met België en vooral zuid-Nederland, zijn al jaren sowieso een crime. Toch een direct buurland en E.U. , eertijds Benelux land. Ben er sedert kort achter dat zelfs vanuit Eindhoven, toch een regio na optelling van mij, van dik 700.000 inwoners er geen rail noch lijnbusverbinding, bestaat. Is niet te geloven! Insiders van me uit die stad verzekeren me ook, dat er in die regio duizenden Belgen emplooi vinden, alsmede Ned. emigranten van aldaar, dagelijks pendelen, voor lange spitsfiles zorgen in en om die stad. Ongelooflijk!! Het lijkt alsof men Nederlanders wil uitsluiten hen te bezoeken….. Of als toerist wenst te ontvangen.

    1. Rens schreef:

      Verbaas ik me ook al lang over. De 5e stad van Nederland, veel werkgelegenheid, veel jongeren, en niet eens een directe OV-verbinding naar België. Ook niet eens een trein Eindhoven – Weert – Hamont en verder. Totaal geen interesse om er iets moois van te maken. Investeer eens in de toekomst. Ja dat kost geld ja.

  11. Nieuwwester schreef:

    En als buurlanden op grond van de EU-mededingingsrichtlijn iets aan het misbruik van dit monopolie door de NMBS/SNCB willen doen (omdat ze van mening zijn dat treireizigers een veel beter produkt kan worden aangeboden), stuit dit steevast op verzet uit ‘Brussel’.
    Wanneer het om het afschermen van omstreden monopolieposities gaat, lijken Vlamingen en Walen zelfs bereid om hun traditionele taalstrijd even te vergeten…

  12. Nieuwwester schreef:

    Dat geld zou er wellicht kunnen komen als Nederland bij de EU een voorstel indient om een spoorlijn aan te leggen tussen Eindhoven en Turnhout en dit behandelt als een verzoek in het kader van het beleid voor grensoverschrijdende treinverbindingen, oftewel Transeuropese Netwerken (TEN-T). Ik weet echter niet of zo’n verzoek al eens eerder is gedaan.
    Het Ministerie richtte zich tot dusverre vooral op betere wegverbindingen.
    Als Groot-Brittannie uittreedt, zou die nieuwe spoorverbinding tussen de Beneluxstaten best eens een redelijke kans kunnen maken, mits je er snel bij bent en stevig lobbyt bij de Commissie en het Europees Parlement.
    Waar een wil is, is een weg.

  13. Nieuwwester schreef:

    Een nieuwe noord-zuid railverbinding tussen Eindhoven en Hasselt zou ook geen gek idee zijn. Kortom: kansen genoeg, maar je moet ze wel weten te benutten!
    Vooral de lagere overheden en de reizigersorganisaties kunnen hier goed werk verrichten. Dit is reeds eerder aangetoond bij de sterk verbeterde spoorverbindingen tussen Nederland en de Bondsrepubliek.

    1. dries molenaar schreef:

      Het probleem is dat er in België nauwelijks Duitsers wonen en dat er dus ook niet veel voor elkaar komt. Overigens gaat in Duitsland ook alles langzaam aan met planningstermijnen van 5 tot 10 jaar voor simpele zaken.

  14. P.Heesakkers schreef:

    Nieuwwester: @ Inderdaad een noord-zuid verbinding Eindhoven -Hasselt. Vanuit deze Belgische provincie hoofdstad, heeft men weer verbindingen met Antwerpen, Brussel, Genk {L} , Tongeren, Luik, richting zuiden en Ardennen, groot hertogdom Luxemburg Moet absoluut een rendabele verbinding zijn ook toeristisch. Van Eindhoven via Turnhout naar Antwerpen, Gent, Brussel etc. Vanuit De Kempen heeft men talloze flinke plaatsen richting Turnhout enz. om hier rendabiliteit uit te halen. Dorpen en plaatsen die flink gegroeid zijn voorbije decennia door de Eindhovense groot industrie m.n. de electronica en kenniswerken. Nu zijn de verbindingen per o.v. erg karig, tot eigenlijk O. Enkel via Roosendaal/ Breda en Maastricht. Hier wordt door Den Haag niet bij stilgestaan. Ook bij storingen { op het spoor}, heeft men dan altijd een alternatief over de resterende lijnen, als eerder door mij genoemd.

  15. CB schreef:

    Duidelijk.

    Ze willen het niet.

    En door!

  16. Nieuwwester schreef:

    Ik vraag mij af: zijn die voor de hand liggende internationale treinverbindingen tussen middelgrote steden onder andere uitgebleven omdat monopolisten van nature geneigd zijn hun eigen vervoersmarkt af te schermen?
    In feite zitten trein- en busreizigers uit de regio nu nog steeds opgescheept met de gevolgen van de afscheiding van Belgie in 1830…
    Zullen NS en NMBS alleen beter grensoverschrijdend gaan samenwerken als ze hiermee een kaper op de kust hopen te kunnen uitsluiten?
    Je kunt m.i. dus niet alle gemiste kansen voor het openbaar vervoer uitsluitend aan de opkomst van de particuliere auto wijten. Wel kun je constateren dat autofabrikanten, tankstations en garages in de Kempen behoorlijk van de grensoverschrijdende ‘vervoersarmoede’ hebben kunnen profiteren.
    Het kost waarschijnlijk heel wat bestuurlijke inspanning en gemeenschapsgeld om die concurrentieverhoudingen in de vervoermiddelen enigszins recht te trekken. Toch men hierdoor niet laten weerhouden.
    Laat men maar eens starten met gedegen vervoerkundig onderzoek, een aanbestedingsprocedure voor snelle internationale busdiensten en een haalbaarheidsonderzoek voor nieuwe grensoverschrijdende railverbindingen. De voorbereidingskosten hiervan zijn te overzien. Indien er voldoende potentiële vraag is en de EU meewerkt (bijv. geld uit de Structuurfondsen), kunnen overheden en vervoerders direct aan de slag.

  17. Travelboy FER schreef:

    België, noemt zichzelf een zich modern land met de mentaliteit en denkwijze van een erg en sterk onderontwikkeld land (!), introvert en eigenzinnig en geeft vrijwel niets om verbeteringen die hen verder helpt in de vaart der volkeren zoals de introductie van een mooie en moderne Arriva trein. Verwacht daarom ook niet veel van een land dat soms nog leeft met het imago en de naweeën en denkwijze van de Middeleeuwen en niet beseft dat Europa meer is dan z’n eigen grondgebied ! Laat Arriva en co maar lekker zijn zinnen zetten op de comfortabele ritten met onze Oosterburen en de Belgen verder hobbelen met hun aftandse en sloopwaardige treinen…!

    1. johan II schreef:

      Laten we ook Leopold er nog bij halen, die mensen de hand afhakte, niet eens in de middeleeuwen, maar in de vorige en er 10 miljoen de dood injoeg, ja laat Arriva en co maar lekker zijn zinnen zetten op de comfortabele ritten met onze Oosterburen en de Belgen verder hobbelen met hun aftandse en sloopwaardige treinen…!

  18. Jules Vismale schreef:

    Veel Belgische treinen en het spoorweggenet zijn daar inderdaad erg verouderd en verpauperd maar ik vond de Waalse conducteurs altijd veel flexibeler dan de Vlaamse conducteurs! Daarbij rijdt er hooguit zelfs tussen sommige grote Belgische steden maar een enkele intercity per uur wat niet erg bevordelijk is!

  19. Boutrous schreef:

    Laat de drielandentrein in Eisden starten en vervolgens doorrijden richting Maastricht, Heerlen en Aken. Wel een stop in Maastricht Randwijck. De provincie Limburg moet met dit voorstel bij Arriva en Pro Rail komen.

  20. Peter van den Berghe schreef:

    Ik weet niet hoe goed de verschillende schrijvers van reacties België kennen. Weet dat tegelijk met de Europese verkiezingen er daar zowel nationale verkiezingen zijn als verkiezingen voor de deelstaten en dat de politieke kleur van het ene landsdeel volledig anders is dan die van het andere. Een Waalse minister van verkeer moet op dit moment alleen naar Waalse belangen kijken om uberhaupt nog een kans te hebben op een toekmstige politieke functie en daar hoort een overdreven voorkeur voor publieke bedrijven bij. De kleur van Wallonië is nl. donkerrood.

  21. Jozef Dillen schreef:

    De puntjes op de i in verband met verbinding Antwerpen Roosendaal. Het probleem is dat de oude treinen met het ATB zijn uitgerust. Deze dateren van van IC verbinding van Roosendaal Antwerpen Oostende. ATB plaatsen in het moderne materieel dat nu tussen Essen, Antwerpen Brussel rijdt was te duur. ATB wordt immers gebruikt tussen de grens en station Roosendaal van enkele kilometers.

Laat een reactie achter op SRB Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.