fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Belgische spoorwegen promoot reizen naar Portugal, maar hoe kom je er?

Reis budgetvriendelijk naar Porto of Lissabon. Die tip geeft de Belgische spoorwegen NMBS. Maar hoe kom je er? Dat vraagt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl zich af.

Opinieartikel

35 uur treinen

Budgetvriendelijk reizen. Wie houdt er niet van? Op talloze websites kun je tips vinden. Ook op onze website en zo ook bij de Belgische spoorwegen. Tot zover niets bijzonders maar de keuze voor de bestemmingen Porto en Lissabon is wel opvallend: ze zijn op z’n zachtst gezegd niet optimaal met de trein bereikbaar, en ook niet voor een budgetprijs.

De treinreis Brussel – Porto of Brussel – Lissabon duurt al snel 35 uur en is ook verre van rechtstreeks. Eén of twee keer overstappen is voor veel treinreizigers misschien nog te doen maar vijf of zes keer wordt wel vervelend, om dan nog te zwijgen over het feit dat er een overnachting in Madrid nodig is.

De bereikbaarheid van Portugal per trein kun je daarom het best beschrijven als beroerd. Voordat de coronacrisis uitbrak, duurde het ook lang maar was het dankzij de nachttrein Hendaye – Lissabon nog een beetje te doen. Die trein rijdt echter al geruime tijd niet meer.

Champagne en taart?

Maar goed, misschien moet je zeggen: wie budget wil, moet er iets voor over hebben. Dus als je een voordelig internationaal treinticket kunt kopen, is het wellicht nog de moeite waard. Alleen een klein detail: de NMBS verkoopt helemaal geen treintickets naar Lissabon of Porto. En om eerlijk te zijn ken ik geen enkele aanbieder die een dergelijk ticket verkoopt. Tenzij je een Interrail-ticket neemt, maar dan heb je vervolgens reserveringen nodig.

Al met al een blunder, als ik dat zo mag noemen. Het idee en de tekst zijn duidelijk afkomstig van een tekstschrijver die meer oog heeft voor zoekoptimalisatie dan voor treinreizen. Nu de tekst toch online staat, wil ik de NMBS wel graag uitdagen om ook treinkaartjes naar Portugal te gaan aanbieden. Als ze dat lukt, kom ik graag met taart en champagne naar Brussel voor felicitaties.

Hildebrand van Kuijeren is initiatiefnemer van Treinreiziger.nl. Hij is voornemens vaker te gaan schrijven over wat hem opvalt.

76 gedachten aan “Belgische spoorwegen promoot reizen naar Portugal, maar hoe kom je er?”

  1. Frans Eekhout schreef:

    Dus wie zegt dat mensen minder moeten gaan vliegen, als er veel Europese bestemmingen zijn die met een budget airline goedkoper en vooral doelmatiger, lees soms rechtstreeks, bereikbaar zijn. Of je moet een avonturist zijn die een zee aan tijd heeft om 35 uur lang te boemelen naar Portugal, of je moet een giga vliegangst hebben zoals eertijds Dennis Bergkamp om een langdurige treinreis voor over te hebben. En apropos, als je de Belgen met een taart en champagne gaat verwennen, neem dan zelf een flinke portie Belgische patat mee naar huis van een of andere frietkot, dan je je zelf ook niets te kort… en kot niets kots!

    1. GJ de Groot schreef:

      Ooit ging je op reis, heden ten dage ga je op vakantie. De gedachte dat de reis een wezenlijk onderdeel van je vakantie is, is – door de meesten – verlaten.

      1. treingraag schreef:

        Ergo, (aanloop naar)reisbeleving is leukste onderdeel van vakantie vaak.

  2. hanzeboog2012 schreef:

    Hou van reizen met trein. Maar wel binnen één dag. Anders reizen in drie dagen naar Portugal. En dan liefst behoorlijk “goedkoop”. Dat gaat het niet worden.

    Dan maar liever een vliegtuig. Er zijn grenzen.

  3. M schreef:

    Mensen praten altijd over de prijzen van Vliegtuig vs Trein… maar dit is de echte probleem…
    1.Het duurt lang
    2. Vaak moeten overstappen
    3. Geen directe route

    En ik vind dat er een trein naar elke bestemming van een Vliegtuig hier in europa moet rijden.
    Als je echt wil dat mensen met de trein gaan..

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Brussel – Porto of Brussel – Lissabon is in principe gewoon te ver om met de trein concurrerend te kunnen aanbieden met het vliegtuig, helemaal met deze infrastructuur. Amsterdam – Berlijn / Hamburg / Lyon / Parijs / Londen / Frankfurt, daar heeft de trein de potentie om fors te groeien, en eventueel naar München, Marseille, Bordeaux, Wenen, Zürich, Basel en Barcelona. Maar bij deze steden blijft het wel echt een niche, maar kan de niche misschien iets groter worden.

      1. Rianne schreef:

        Natuurlijk zouden ze bij Belgische spoorwegen moeten weten dat de trenhotels momenteel niet rijden ivm de coronapandemie, maar anders reis je in 24u van Utrecht via Hendaye/Irun naar Lissabon. Vanuit Utrecht 3x overstappen, overnachting onderweg in een trenhotel (een aanrader).

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          De trenhotels zijn dus blijvend afgeschaft.

    2. Rudy schreef:

      Andere tijden, andere normen. Ooit reisde ik door geheel Europa per trein. Dat je meer dan een dag nodig had om van Amsterdam in Sarajevo te komen was gewoon normaal. Het is allemaal erg subjectief. Als er geen vliegtuigen meer vliegen, dan gaan we langzamer reizen.

      Trouwens de reis van Zagreb naar Sarajevo was een belevenis. In ieder dorp liep de bevolking uit om de trein te zien. Het was hun verbinding met de buitenwereld.

      Met Corona end Climate Change zijn weer andere tijden aangebroken.

    3. Netty Meelen schreef:

      Ben ik helemaal voor! Maar dan zal er flink wat rail bij moeten

  4. Tim schreef:

    Klinkt als een reis die je maakt om het reizen. dat de NMBS er niks voor aanbiedt is zonde, tegen een schappelijk laag tarief is zoiets misschien nog een leuk avontuur.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat wordt lastig, deels gaat de reis per TGV, daar betaal je vaak de hoofdprijs voor. Ik heb het niet onderzocht, maar ik ga er vanuit dat je lastminute € 250-300 kwijt bent voor enkeltje, en vroeg boeken ook al snel € 100-120

  5. Baardstaart schreef:

    Zijn het soms 1 april aanbiedingen?

    Wellicht binnenkort in de aanbieding: een treinreis naar Ierland (Dublin).

    PS… trein he – een boot is geen trein.

  6. W. schreef:

    Hildebrand suggereert Interrail: een ideaal ticket. Voor Portugal zijn er voor de diehards twee opties: 1. Zoveel mogelijk nòg langzamer toeslagvrij reizen met lokale treinen (te vergelijken met van Vlissingen naar Delfzijl met alleen sprinters).
    2. Met snelle treinen zoals TGV’s en dergelijke. De grensoverschrijdende Frankrijk-Spanje TGV (verplicht reserveren) heeft een beperkt contingent voor interrailreizigers. Dus van tevoren online reserveren noodzakelijk. Het is al heel knap als iemand het klaarkrijgt daarvoor een reservering te bemachtigen, en als het lukt moet het op papier(!!) per post toegestuurd worden. Leuke aanmoediging om duurzaam te reizen in het Europese jaar van de trein!

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      “Hildebrand suggereert Interrail: een ideaal ticket”. Volgens mij suggereer ik dat helemaal niet. Ik kan geen enkele aanbieder bedenken die tickets verkoopt van Brussel of Nederland naar Portugal. Enige ticket dat gehele reis geldig is, is Interrail. Er staat direct bij zonder daarop in te zoemen dat je dan ook nog reserveringen nodig hebt.

      1. Lodewijk Hof schreef:

        Treinreiseinkel.nl biedt Spanje en Portugal aan

        1. Johan schreef:

          … via een interrailticket.

  7. Anoniem schreef:

    Waarom is er eigenlijk geen fatsoenlijke directe spoordienst tussen Madrid en Porto/Lissabon en heb je nu 1x per dag een eindeloos lange stoptreinverbinding met 4 of 5 overstappen? Waarom is hier nooit werk van gemaakt om dit allemaal te upgraden? Geen geld of bang dat er geen markt voor is?

    1. N. schreef:

      Die trein reed, maar is door de Spaanse spoorwegen afgeschaft, want die haten alles wat geen volgeboekte hogesnelheidstrein is.
      Volgens mij is hij verdwenen, omdat ze, nu er concurrenten bijkomen tusen Madrid en Barcelona, niet meer hoge ticketprijzen voor dat stuk kunnen vragen en daarmee de rest kunnen sponsoren.

      1. bert sitters schreef:

        Deze trein deed er erg lang over. Bochtig traject, veel enkel spoor en niet geëlektrificeerd. Onderweg in Extremadura zijn met uitzondering van Caceras, Merida en Badajos nauwelijks plaatsen van enige betekenis. Extremadura is ongeveer net zo groot als Nederland, maar heeft slechts iets meer dan een miljoen inwoners.
        Er is echter een HSL in aanbouw. Zou in 2025 klaar moeten zijn.
        Er ging ook een keer per dag een trein van Irun aan de Frans-Spaanse grens via Salamanca naar Lissabon.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Quote:

          Er is echter een HSL in aanbouw. Zou in 2025 klaar moeten zijn.

          Het lijkt wel of ze in Spanje en Portugal geen kosten en baten discussie hebben. Blijkbaar hebben ze de mentaliteit: Er moet een verbinding zijn omdat het nodig is. Een heel andere benadering dan in Nederland. In Spanje en Portugal zou zoiets als Lelylijn & Wunderlinie allang aangelegd zijn.

  8. Annemiek schreef:

    Doet mij een beetje denken aan de ‘het kan weer’-campagne van NS International eerder dit jaar, waarin het ging om lekker shoppen in Londen (hij was/is er ook voor Pariis en Brussel). Dat was in een periode waarin reizen naar Londen zo goed als onmogelijk was vanwege verplichte quarantaine.

    1. Dries Molenaar schreef:

      De reclame is ontworpen en het geld moet zeker op.

  9. RH&DR-fan schreef:

    In plaats van Lissabon zou ik gekozen hebben voor Brussel – Bordeaux. Dat is een verbinding die nu al goed te doen is, en waar ik toch ook nog opmerkingen bij zou kunnen plaatsen.

    Uit Brussel vertrekt om 6.17 de rechtstreekse TGV, aankomst Bordeaux om 12.02. Bij deze verbinding zit men dus 5 uur 45 minuten in de trein.

    Deze reistijd is relatief lang. De losse trajecten via Parijs zijn veel sneller. Want Brussel – Paris Nord is 1 uur 22 minuten en Paris Montparnasse – Bordeaux is 2 uur 4 minuten. Bij de route via Parijs zit men dus slechts 3 uur 26 minuten in de trein.

    De rechtstreekse TGV Brussel – Bordeaux is dus maar liefst 2 uur en 19 minuten langzamer dan de losse trajecten Brussel – Parijs en Parijs -Bordeaux. De trein rijdt wel hard, maar het snelheidsrendement is laag.

    Of anders gezegd: de 5 kilometer ontbrekend treinspoor tussen Paris Nord en Paris Montparnasse kost de reiziger in dit geval 2 uur en 19 minuten. In Madrid is de tunnel tussen beide stations voor doorgaande treinen bijna klaar. Het zou goed zijn als er ook in Parijs tussen Nord en Montparnasse zo’n verbinding zou komen. Dit zou een grote verbetering zijn zowel voor reizen binnen Frankrijk, als voor reizen richting San Sebastian, Madrid, Malaga, en hopelijk over enige tijd ook naar Lissabon.

    1. Rudy schreef:

      De tunnels liggen er al. De RER heeft spoorwegprofiel en bovenleiding. Alleen rijden er geen doorgaande treinen over de RER sporen.

      In Duitsland was men vooruitstrevender. Daar werden voor de oorlog al de S-bahn sporen gebruikt om doorgaande verbindingen te realiseren. In Duitsland is de scheiding tussen S-bahn en Fernverkehr lang niet zo strikt.

      1. RH&DR-fan schreef:

        @Rudy,
        Er zijn veel tunnels in Parijs. Alle tunnels zijn druk, vaak honderdduizenden reizigers per dag. Het lijkt me niet handig om daar doorgaande treinen over te laten rijden. Op het gecombineerde traject RER B en D rijden tot 32 treinen per uur per richting.

        De tunnel voor doorgaande treinen in Madrid waarnaar ik verwees is speciaal aangelegd voor doorgaande treinen. Parallel daaraan liepen al twee eerder aangelegde tunnels. Zie Spaanse Wikipedia: Túneles ferroviarios Atocha-Chamartín

      2. bert sitters schreef:

        De S-bahn in Berlijn heeft wel een eigen systeem met een “derde rail” voor de voeding van de stroom.
        Overigens heeft Berlijn ook een Metro: de U-Bahn.
        In overige stedelijke gebieden is dat weer anders en doet de S-Bahn feitelijk Sprinter-diensten.
        België kent de S-treinen rond de grote agglomeraties, die gebruikmaken van de infrastructuur voor de overige treinen.

    2. bert sitters schreef:

      Madrid heeft al meer dan dan 59 jaar een spoorwegtunnel tussen de stations Chamartin in het noorden en Atocha net ten zuiden van het centrum

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Maar niet voor doorgaande langefstandstreinen toch? Alleen voor de stadstreinen toch?

        1. bert sitters schreef:

          Ee gingen behalve Cercanias,(zie de link) https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Cercan%C3%ADas_Madrid_Map.svg die overigens op gewoon breed spoor rijden tussen andere treinen, ook doorgaande treinen naar een paar bestemmingen verder weg. Overigens gaan de Cercanias tot bijvoorbeeld Guadelajars op 65 km van Madrid.
          In Madrid-Charmartin vertrekken de Cercanias op maaiveld-niveau tussen de andere sporen en in Madrid-Atocha beneden.
          In de tunnel ligt breed spoor, maar er komen ook normale sporen, zodat er ook hogesnelheidstreinen van noord naar zuid kunnen
          Nadrid-Atocha is een gecompliceerd station met diverse terminals. In de monumentale hal zijn geen vertreksporen meer. Deze zijn naar achteren geplaatst geplaatst. In deze hal is nu horeca tussen weelderige planten.
          Daarnaast kent Madrid ook een stadspoor: de metro.
          Madrid-Chamartin ligt vrij ver van het centrum af: nog noordelijker dan het stadion van Real Madrid.

        2. mvdh schreef:

          Tussen Atocha en Chamartin zijn er op dit moment twee bestaande breedspoorlijnen, de originele via Recoletos uit 1967, en de nieuwere via Sol uit 2008. De normaalspoortunnel voor de hogesnelheidstreinen gaat naar verwachting volgend jaar open.

    3. bert sitters schreef:

      RH&DR-fan
      Die rechtstreekse TGV van Brussel-Zuid naar Bordeaux heeft een aantal stops die veel tijd kosten.
      Zo maakt de trein een ommetje via Rijsel voor een kopstop.
      De trein stopt ook in Saint-Pierre-des-Corps en moet voor de stations van Poitiers en Angouleme al een stuk voor deze steden van het snelle spoor af.
      De snelle TGV van Paris naar Bordeaux stopt onderweg niet en raast in een keer door naar Bordeaux.
      Overigens is de vertrektijd van de TGV van Brussel van Bordeaux om 6:17 niet gunstig voor Nederlanders.

  10. Rol schreef:

    De onbeholpen hype van internationale (nacht)treinen krijgt er op deze wijze een nieuwe dymensie bij. Continue spreken van een comfortabel bed en uitgerust aankomen (in een aftandse ligwagen van 50 jaar oud), wordt nu doornietwetende communicatie ondeskundigen een dergelijke tocht aan de argeloze reiziger aanbevolen.
    Resultaat: na 1 keer zo iets te hebben beleefd, kom je nooit meer terug.
    En dat is voor in de basis een prachtig vervoermiddel al de trein natuurlijk is, hopeloos

    1. treingraag schreef:

      Als je wilt slapen zoals thuis gewoon thuis blijven dan maar. Zelden in de jaren 70/80/90 die kul gehoord van nooit meer slaaptrein want enz. Zijn we allemaal zo broos geworden? Overigens zou ongebreideld recreatief vliegen voor de hele wereldbevolking op rood moeten. Tis gewoon voorbij.
      Bezopen gewoon dat gevlieg voor de lol naar Bali, Egypte, Nieuw Zeeland.

      1. Joep schreef:

        Gesproken als een echte dictator.

      2. Annemiek schreef:

        Jij vindt dat het voorbij is. Ga eens op Schiphol kijken, zou ik zeggen. Dan zie je dat er heel veel mensen zijn die jouw stalinistische mening iet delen.

      3. Arabella schreef:

        @treingraag Mee eens, dat ongebreidelde vliegen moet maar eens afgelopen zijn. Stalinistisch of niet, als er te weinig mensen bewuster kiezen voor alternatieven of voor minder vliegen, dan maar van hogerhand ingrijpen.
        Maar zeker ook zorgen voor goede treinverbindingen, die net zo betaalbaar zijn als vliegen nu is.

    2. Dries Molenaar schreef:

      De reis kan helemaal niet verkocht worden. De advertentie is voor een niet bestaande optie/

    3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er zijn mensen die het erg vinden tegen vallen. Anderen zijn er juist tevreden mee. Het comfort in de ligrijtuigen is vrij basic.

      1. Annemiek schreef:

        De recensies op bijvoorbeeld Trustpilot zijn natuurlijk ook een beetje vertroebeld, omdat GreenCityTrip vouchers van 50 euro in het vooruitzicht aan een ieder die daar een positieve recensie plaatst. Zonder recensies met doorverwijzing, scoren ze daar een hele dikke onvoldoende.

  11. Dries Molenaar schreef:

    Wanneer Madrid-Lissabon al zo moeilijk is zal het vanaf Barcelona en verder niet beter zijn.
    Kun je in Noord-Spanje wellicht in Portugal geraken via een Noordelijke verbinding naar Porto? Via Burgos ?

    1. Dries Molenaar schreef:

      Nope, treinen is helemaal afgeschaft in Noord-West Spanje. Te veel bergen en te weinig mensen.

      1. Giuseppe schreef:

        Op de webpagina van seat61.com staat precies beschreven hoe je vanuit Hendaye/Irun/San Sebastian naar Lissabon kunt treinen via Vigo en Porto.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Inderdaad, dan zou het uit Brussel ook moeten kunnen. Ook in minder tijd want Brussel-Paris is maar een uur. En Porto Lissabon is een ook makkie.

        2. Dries Molenaar schreef:

          Tijd voor een test door treinreizigert.nl

  12. Gerrit schreef:

    Wat een onzin. Binnen 24 uur ben je er em met 3 maal overstappen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Vertel maar hoe Gerrit. Dat was in betere tijden. Maar al bijna 2 jaar is dat niet meer.

    2. bert sitters schreef:

      Wanneer heb je deze reis gemaakt Gerrit?

  13. W. schreef:

    Beste Hildebrand, de zin “Hildebrand suggereert Interrail” was wellicht een beetje ongelukkig gekozen. Ik bedoelde net als jij wellicht dat dat soms de enige betaalbare oplossing is als er geen doorgaande tickets te krijgen zijn, ware het niet dat je met die vervelende dure- soms online niet boeken- reserveringen te maken krijgt. Ik vind de informatie op deze site overigens uitstekend. Compliment!!

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dank voor de toelichting en het compliment

  14. Ed verf schreef:

    In veel gevallen is het vliegtuig veel ecologische dan de spoorweg.

    1. bert sitters schreef:

      In welke gevallen?

  15. Jan schreef:

    Een klein beetje advocaat van de duivel spelen, als je op die site van de NMBS de link naar Porto aanklikt, en dan nog een keer op Porto, kom je inderdaad op de website om een interrail te bestellen. Op interrail leg je natuurlijk niet het hele traject in één keer af, je bezoekt een dagje Parijs, een dagje Barcelona, een dagje Madrid etc. en dan is het goed te doen. Maar er had dan inderdaad beter direct bij kunnen staan: Ideeën voor de interrail rondreiziger door Europa.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Het leek vroeger al of je heel Europa zou kunnen zien. Praktisch moet je doelen stellen en een route plannen. Europa is te groot en je kan eigenlijk je hele leven nieuwe dingen zien zonder het continent te verlaten 🙂

  16. Louise schreef:

    Zodra de trein concerrerend kan zijn met het vliegtuig of met de auto van Amsterdam naar de Algarve, dan zou ik voor de trein kiezen. Ik heb al gedacht dat het een goede 1e stap zou zijn om van hoofdstad naar hoofdstad in europa voor een goede, directe en betaalbare treinverbinding te zorgen.

  17. Frans Eekhout schreef:

    Al dat gezeik over men m o e t meer met de trein i.p.v. vliegtuig reizen omdat het goed is voor het milieu of wat daar voor door gaat ben ik zo langzamerhand beu, zat ! Iedere vervoersmodaliteit of het nu vliegtuig, trein of (lange) afstands bus is, elk heeft zijn eigen doelgroep, infrastructuur en geen enkel vervoermiddel kan nooit helemaal de volledige lading dekken om mensen van A naar B te brengen. De één is sneller dan de ander, de ander weer goedkoper maar omslachtiger en of tijdrovender. Europa is té versnipperd door het gekrakeel en eigen toko principe en geoouwehoer dat men gewoon moet accepteren dat je niet alles kan krijgen wat je wilt en je gewoon het beste moet nemen of combinaties maken om de reis, vakantie of dergelijke te maken. Het vliegtuig hoeft met de modernere en schonere motoren van nu t.o.v. bijvoorbeeld 1975 toen je nog vaak rookpluimen zag, niet slechter te zijn dan een trein als die aangedreven wordt door stroom die niet groen is ‘opgewekt” of zwavelarme dieselmotoren. Als men écht milieu vriendelijk en goedkoop wilt reizen, blijf dan thuis en droom er alleen van hoe mooi Portugal. of Brussel met z’n Manneke Pis eruit ziet. De trein altijd het beste vervoersmiddel ? Elk ding heeft z’n meerdere of mindere kwaliteiten zeker in een tijd waarin we onnodig veel haast hebben en soms amper tot bezinning komen om van zelfs maar kleine dingen te genieten ! En is in dit geval soms ook niet : goedkoop is duurkoop of dat nu Portugal is of welke andere bestemming dan ook ? Laat je niet gek maken en geniet van het leven, want die is al kort genoeg…

    1. bert sitters schreef:

      In 1975 reden er in de toenmalige DDR praktisch alleen nog nog stoomtreinen.

    2. FyraFlop34 schreef:

      Als je enkel en alleen naar efficiëntie kijkt, wint de trein het bijna altijd van het vliegtuig. Maar zo wint de fiets ook altijd van de trein. Hieruit kun je concluderen dat je eigenlijk zoveel mogelijk vliegreizen zou moeten vervangen door treinverbindingen als mogelijk. Natuurlijk hangt daar wel een proportionaliteitsargument en een praktisch argument aan: het is waarschijnlijk niet realistisch dat we ooit alle (intercontinentale) vluchten kunnen vervangen door treinreizen. Je kan wel best ver komen, zeker als je er met volledige overtuiging voor gaat (Bering crossing, Afrotunnel…)

      1. Annemiek schreef:

        Als ik vanuit Nederland naar Lissabon zou willen, in welke vorm van efficiency wint de trein het dan van het vliegtuig? Het vliegtuig wint het qua prijs en tijd immers met gemak van de trein. En in welke vorm van efficiency wint de fiets het op de reis van de trein? Als geoefend fietser zou ik het, denk ik, in een dag of tien kunnen, maar dat kost me een vermogen en ik heb geen idee hoe ik dan schone kleding mee kan nemen.

  18. FyraFlop34 schreef:

    Wie weet? Er wordt altijd gefluisterd over HSL naar Lissabon, en in Portugal is nu toch besloten om Lissabon – Porto aan te leggen. Mocht er ooit een directe verbinding Brussel – Barcelona komen, wat door de het redelijk uitgebreide HSL netwerk nog te doen zou zijn (ware het niet dat Frankrijk tot 2040 wil wachten voor de laatste kilometers), zou dit niet eens een heel gek idee zijn. wellicht wordt Brussel – Barcelona s’ nachts gedaan, en dan s’Ochtends nog een trein (of twee naar Porto) nemen? Het is zeker mogelijk. Alleen zal in ons model dat gericht op winst is niemand zo’n verbinding uitbaten.

  19. Hans Kruse schreef:

    Via Engeland en Noord Spanje? Vanaf Schiedam centrum de metro naar Hoek van Holland. Nachtboot naar Harwich. boemel naar Manningtree. Manningtree naar Londen. Dit is sneller dan rechtstreeks. De sneltrein stopt alleen nog in Colchester. Na een dagje Londen neem je de nacht Rivera Express naar Plymouth. Ferry Plymouth naar Santander.

    En dan ff goed zoeken maar het kan.
    Trein van Santander naar Salamanca. Vervolgens de trein Salamanca naar Guarda Portugal.Tenslotte trein Guarda Lissabon.

    1. Hans Kruse schreef:

      Kleine verbetering. Neem de trein van Santander naar Vigo. Vigo Valenca per bus. Vervolgens Valenca naar Porto per trein.

      1. bert sitters schreef:

        Vanaf Irun (Spaans grensstation Baskenland). Ben je ongeveer 12 uur onderweg naar Vigo. Onderweg twee keer overstappen.
        Er gaat een Intercity van Vigo naar Porto, maar slechts twee keer per dag. De afstand is slechts 120 km, maar de trein doet er 2:22 uur over.
        Deze intercity sluit echter niet goed aan op de treinen vanuit de richting Irun.

      2. Joost schreef:

        Als je valsspeelt met de bus dan kan het ook via Sevilla. Vanuit Nederland/Brussel Thalys + TGV naar Barcelona. Daar slapen, of in Madrid. Volgende dag naar Sevilla en 3 uur met de bus naar Faro. Vervolgens nog 3 uur terug naar het noorden naar Lissabon.

  20. Leoos schreef:

    Ben in 2017 ook naar Portugal geweest. Heb er een hele rondreis van gemaakt (die nu niet meer mogelijk is).
    Heenreis Thalys Lille, via Rouen naar Parijs – Toulouse – Barcelona – Vigo – Porto – Lissabon – Hendaye – Parijs – Lille – Gent – Antwerpen – NL.
    Met nachttreinen Parijs – Toulouse, BCN – Vigo, Lissabon – Hendaye en Hendaye – Parijs, verschillende tussenstops van 1 of 2 dagen, en uitstapjes naar Cascais en San Sebastian.
    Niet alles kon met interrail, moest voor sommige treinen een ticket kopen. Waardoor ik wel weer dagen overhield voor een extra tripje.

    1. Leoos schreef:

      Voor mij is de reis ook een belangrijk deel van de vakantie en ik maak graag omwegen en tussenstops.
      Als je ook voor de reis de tijd neemt is het zeker de extra moeite waard.

      1. Frank schreef:

        Dat doe ik ook vaak. De reis op zich is al deel van het avontuur of vakantie. Je komt op plekken die je per vliegtuig nooit zult zien.

        1. Annemiek schreef:

          Heel veel mensen zijn ook niet op zoek naar avontuur in een trein. Die hoeven geen vrienden voor het leven te maken in een vieze treincoupé in het voormalig Joegoslavië, met mensen die een andere taal spreken, maar die je met handen en voeten kunt begrijpen en die je, nadat je je fles wijn en stokbrood met ze hebt gedeeld, uitnodigen in hun bouwval dat voor een woning moet doorgaan. Die pioniersfase van het internationale vervoer is echt voorbij.

        2. johan II schreef:

          Lissabon is bloody ver, 15 dagen fietsen, uitgaande van 8 uur per dag zonder pauze, 20 km/u en zonder enige omweg.
          Je bent dan ook bijna in Moskou of Istanbul.

          Is niet voor niks dat De Belgen deze fout maken, het lijkt zo dichtbij met dank aan de Martinair en de Transavia. Valt me mee dat ze niet Tenerife aanbieden.

        3. Annemiek schreef:

          @Johan II. Als ik een beetje goede zin heb, rijd ik op een zondag zo 250 kilometer op de racefiets. En als het tegenzit toch al met gemak minimaal 80. Ik denk dat ik het in 10 dagen zou kunnen, als ik me nergens anders druk om hoef te maken en zonder bagage. Ik denk dat een ongeoefend fietser er met gemak drie weken over doet.

  21. treingraag schreef:

    80er jaren gedaan Lissabon – Parijs met couchette, geweldig. Daarna ook weer getrokken dus stille trein naar RTD ook mooi. Maar rijke Westen deed beide maar weer weg. 15 jaar terug had je ook nog nachttrein dus couchettes en 1 autowagon Tarbes-Parijs via Lourdes. Nu TGV overdag.
    Had naar Peau (gratis stadskabelbaan want hoogteverschillen zijn behoorlijk daar)ook getrokken bijna leeg 4 rijtuigen-treintje met beleefde relaxte oudere HC savonds. Andere wereld.

  22. hannes schreef:

    Ikzelf ga binnenkort heen en terug van Barcelona (en een enkele reis van Mallorca) naar Gent met bus/trein. Overnachting niet nodig want dat doe ik onderweg. Wakker worden in Parijs om 07:00, er is toch niets romantischer?

    1. bert sitters schreef:

      @Hannes
      Prima als je de tijd hebt. Jammer dat de trein niet meer eindigt op Barcelona Franca. Geweldig station en midden tussen bezienswaardigheden van de Catalaanse hoofdstad. Voor jou ook nog niet ver van de veerboot.
      Helaas hebben veel mensen deze tijd niet. Die zouden echt gebaat zijn met een snelle trein van Amsterdam en Brussel naar Barcelona. Het snelle spoor ligt er bijna overal.

    2. johan II schreef:

      Hannes, welkom op het meest romantische forum, met de meest romantische mensen van NL

      Dagdromen wordt hier voor even werkelijkheid.

      Met dank ook aan de werkelijkheid (NS, Prorail, en nu draagt ook de Belgische spoorwegen een steentje bij).

      En natuurlijk dank aan Hildebrand, de meest romantische man van Nederland (trouwde midden op Rdam Centraal, terwijl alle treinen naar alle windstreken uitreisden om het goede nieuws te vertellen)

  23. Peter Emile schreef:

    In de jaren ’70 tot en met ’90 heb ik talloze malen de ‘Tramuntana-Express’ (met couchettes) genomen naar mijn geliefde durpke aan de Costa Brava, zo’n 30 km van de Frans/Spaanse grens bij Port-Bou. Dat was toen appeltje-eitje: ‘s middags stapte ik in op perron 2B te Amsterdam-Centraal, en de volgende ochtend om 9 uur arriveerde ik te Port-Bou, alwaar ik, na een half uurtje wachten, het boemeltje nam naar Llançà, zo’n 5 km van mijn dorp verwijderd. Om tien uur ‘s morgens zat ik daar dan aan de cafe-con-leche op mijn geliefde terras pal aan het water.
    Instappen om drie uur ‘s middags, om tien uur de volgende ochtend op het terras aan de Middellandse Zee.
    Dat is inmiddels ondenkbaar geworden, als je per trein wilt reizen. Die trein rijdt al jaren niet meer. Als ik nú met de trein naar die plek zou willen, kom ik in een jungle van ingewikkeldheden terecht, waarbij ik sowieso al in Parijs moet overstappen én daar ook nog eens naar een ander station moet.
    Kortom, ik ben blij dat ik ook nog een auto heb. Daarmee ga ik nu al járen die kant op. Wel zo makkelijk. Intussen heb ik al zo’n 20 jaar geen trein meer van binnen gezien. En dat voelt goed…

  24. Pierneaux van de masodon land schreef:

    Een meisje genaamt souadu ga ik verkrachten met haar dikke gat in portugal

Laat een antwoord achter aan Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.