fbpx
ov-chipkaart, overstappen

Bijna helft overstappende treinreizigers heeft moeite met ‘omchecken’

klok 21 jan 2020 9:48

Bijna de helft van de treinreizigers vergeet soms uit- en opnieuw in te checken wanneer zij op een andere vervoerder overstappen. Dit concludeert Rover in een rapport naar aanleiding van een enquête. Wanneer treinreizigers een fout maken bij het ‘omchecken’ en dit niet zelf herstellen, kunnen zij flink op kosten gejaagd worden. Rover wil dan ook dat er een oplossing komt.

Stress

Rover vroeg treinreizigers naar hun ervaringen met het ‘omchecken’: het tijdens sommige overstappen verplichte uit- en opnieuw inchecken wanneer op een andere vervoerder wordt overgestapt. Veel reizigers geven aan dat het omchecken een bron van stress is. Tijdens het overstappen moeten zij hun aandacht al richten op de looproute, bagage en reisinformatie waardoor zij dreigen de extra uit- en incheckhandeling te vergeten.

In de fout

Aan het onderzoek deden 1425 treinreizigers mee. Van de geënquêteerden stelt 39,1% wel eens bij de verkeerde vervoerder te hebben ingecheckt bij een overstap. 45,2% van de ondervraagden vergat zelfs helemaal een omcheckhandeling te verrichten. Wanneer een reiziger de fout niet tijdig inziet, kan de rekening van de reis onverwacht hoog uitvallen omdat het verkeerde bedrag geïncasseerd wordt. Bovendien riskeert de reiziger een boete bij het spoorbedrijf waar hij is vergeten opnieuw in te checken.

App geen oplossing

Het tussentijds uit- en inchecken kan ook voor vertraging zorgen: 42,2% van de respondenten laat aan Rover weten nogal eens hun overstap te missen omdat zij voor het ‘overstapmeubel’ in de rij moesten staan. Rover wil daarom een duidelijke oplossing. OV-bedrijven denken aan een app met GPS-bepaling. Niet alle reizigers reageren hier enthousiast op: 56,2% van de ondervraagden is niet bereid privacy op te geven door vervoerders inzage te geven in GPS-gegevens. Rover vraagt vervoersbedrijven daarom om ook andere oplossingen te onderzoeken.

221.000 keer in de fout

Bij 221.000 reizen was er in 2017 sprake van een incomplete transactie, waarbij het in- en uitchecken dus niet goed is gegaan. Hierdoor kan een verkeerd bedrag voor een reis in rekening worden gebracht. Ook lopen deze treinreizigers het risico een boete van 50 euro te krijgen.

Geen oplossing

Al jaren wordt gesproken over een oplossing voor dit probleem. Het wegnemen van het tussentijds omchecken zou reizigers jaarlijks minimaal 1,3 miljoen euro besparen. Omdat de huidige OV-chipkaart op termijn vervangen gaat worden door een nieuw systeem, willen de vervoerders het probleem niet oplossen binnen het huidige systeem.

Onbegrip

Er is veel onbegrip voor het huidige systeem. Het omchecken wordt door reizigers als een onnodige handeling ervaren. Er wordt volgens Rover door veel reizigers terug verlangd naar de tijd van het papieren treinkaartje en de strippenkaart. De opbrengsten werden toen tussen de vervoerders middels een verdeelsleutel verrekend.
Meerdere reizigers verwijzen naar situaties in het buitenland waar omchecken ondanks de aanwezigheid van meerdere vervoerders niet nodig is. Bovendien is het veel reizigers onduidelijk waarom er überhaupt moet worden omgecheckt, aangezien er in de meeste gevallen sprake is van maar één logische reisroute.

28 gedachten over “Bijna helft overstappende treinreizigers heeft moeite met ‘omchecken’”

  1. Frans Eekhout schreef:

    Helemaal mee eens ! Het uit- en inchecken bij het wisselen van vervoerder werkt stress verhogend !
    Op zaterdag 18 januari 2020 in Sittard een korte overstaptijd van slechts 2 minuten, dus 120 seconden tussen een NS IRM trein bestaande uit twee gekoppelde treinstellen en de allerlaatste Arriva trein naar Heerlen en Landgraaf, gevolg iedereen probeert snel uit- en weer in te checken, maar omdat men een paar miliseconden moet wachten nadat de vorige persoon bij NS heeft uitgecheckt, raakte het systeem van slag. Gevolg, foutmelding, dus weer superkort gewacht en toen pas succesvol bij NS uitgecheckt en bij de Arriva paal ingecheckt. Ondertussen stond er nog een meute achter mij tikt de klok verder en blijft er van die 120 seconden overstaptijd bijna niets meer over ! Een latere stoptrein is er NIET meer bij, want dit was de laatste van die dag. Bij grote drukte waar er meerdere vervoerders zijn zoals in Arnhem en elders levert deze procedure met de OV chipkaart véél ongemak op zowel financieel als praktisch. Een overstap met verschillende vervoerders is altijd iets duurder dan met een enkele vervoerder. De e-ticket heeft dit nadeel NIET, men hoeft NIET in- of uit te checken en is gebruiksvriendelijker al zitten ook daar enkele nadelen aan ! De FOUT is dat men niet gekozen heeft voor het éénmalig in- en uitchecken ongeacht of men van vervoerder wisselt met de OV chipkaart. Wekelijks worden er ongeveer 40 miljoen OV chipkaart transacties verricht en dan ligt een verstoring in een klein hoekje. Het is voor Nederlanders soms al moeilijk, maar wat te denken voor buitenlandse bezoekers, daarom wilt men in bijvoorbeeld Duitsland dit OV gedoe niet landelijk invoeren en daar heeft men best gelijk in. Of er een weg terug is, ik denk het van niet, alhoewel… ?

    1. Johan schreef:

      Of dat een FOUT is, hangt ervan af vanuit welk perspectief je kijkt. De ontwerpkeuze om het OV-chipkaartsysteem te baseren op in- en uitchecken per vervoerder is destijds gemaakt door NS. (Dat was vóór de oprichting van TLS waarin NS het trouwens ook jarenlang wat betreft treinvervoer voor het zeggen had.) NS heeft er belang bij om het overstappen tussen verschillende treinvervoerders zo onprettig mogelijk te maken voor reizigers, want NS wil het liefst het hele spoorwegnet weer voor zichzelf alleen (of anders dat ten minste het deel dat ze onderhands gegund krijgen zonder er iets voor te hoeven doen niet kleiner wordt). Die opzet lijkt te slagen.

  2. Frans Eekhout schreef:

    Rectificatie. Miliseconden moet zijn minstens 2 a 3 seconden, dus altijd even kort wachten nadat een vorige reiziger heeft uitgecheckt bij dezelfde paal alvorens zelf te gaan uitchecken. Of er zouden er meer en beter herkenbare check-in- en uit palen moeten komen. A propos, Sittard heeft bij spoor 2 en 3 het langste perron van Nederland, zelfs langer dan in Amsterdam CS en met 10 a 12 bakken heeft men hier geen moeite met lange treinen wél vaak met de hoeveel overstappers !

  3. C. van Sambeek schreef:

    Het OV-Tilkaartsysteem is een verdienmodel. Niet voor de reiziger, die zit opgezadeld met o.a het omcheck-gedoe. Een helaas niet door Rover vermeld nadeel is dat na reisaanvang in de daltijd het wisselen van vervoerder tijdens de spits tot torenhoge kosten leidt, omdat dan ineens de volle mep betaald moet worden voor het vervolgtraject. Én gedoe én extra kosten! Bij een reis over een vergelijkbare afstand met één vervoerder is deze benadeling er terecht niet, immers het tarief bij de check in is dan wél bepalend voor de hele reis. De vervoerders hebben er geen enkel belang bij deze situatie te verbeteren. Mogelijk helpt het als de reiziger, indien benadeeld op de geschetste wijze, het teveel betaalde kan terugvorderen. Immers pas dan is er sprake van gelijke behandeling in gelijke gevallen: de afstand bepaalt de prijs, ongeacht het aantal vervoerders. Zolang dit volgens de vervoerders niet mogelijk is zal een compensatiemogelijkheid uitkomst moeten bieden, door middel van een Geld Terug Bij Omcheckbenadeling-Formulier, waarmee het teveel geïncasseerde is terug te vorderen. Dan ligt alvast een deel van het gedoe op het bord van de vervoerders, en is dit wellicht behulpzaam bij het invoeren van een klantvriendelijk systeem met per reis slechts éénmaal inchecken en éénmaal uitchecken!

    1. Annemiek schreef:

      Het probleem dat je benoemt, bestaat al geruime tijd niet meer voor reizigers die reizen met Flex.

      1. Den Leeuwe schreef:

        Nee, Dan ben je het geld al aan je flex-abonnement kwijt. Ook met Flex ben je gewoon duurder uit dan bij een single check-in-check-out waarbij het moment van inchecken geldt.

      2. C. van Sambeek schreef:

        Als dit al geldt voor Flex, dan geldt Flex (nog) niet voor DalVrij….Van willekeur blijft sprake. Al is de komst van nieuwe vervoerders op voormalige NS-lijnen een zegen dankzij de veel hogere frequenties, maar dat is een heel ander verhaal.

  4. Klaas schreef:

    Ik zie het probleem niet. Bij de meeste ‘multi vervoerder’ treinreizen is het duidelijk met welke je reist, bijvoorbeeld Doetinchem-Utrecht of Utrecht-Leerdam. Maar een aantal zijn wel ‘redundant’, bijv. Arnhem-Tiel kan geheel met NS (via Utrecht) of met Arriva (direct). In dat laatste geval de ouderwetse verdeelsleutel gebruiken (of een nieuwe aanmaken op basis van het omcheckgedrag van de laatste jaren).
    Die hele extra infrastructuur van extra palen op perrons is veel duurder dan inkomstenverlies door niet helemaal correcte verdeelsleutel.
    Schaf dat verplicht omchecken dus gewoon af.

    1. Joep schreef:

      Ware het niet dat je die NS route helemaal niet mag nemen. (Veel) langere reistijd, geen kortere afstand en ook geen route met minder overstappen.

  5. Tonny Schonewille schreef:

    Comoleet terechte klachten, het is idioot. Tegenwoordig claim ik dubbel gtbv, zoals bijvoorbeeld bij de storing in Limburg vanochtend. Bij NS en bij Arriva. De regels zijn zo vreemd dat dat gewoon mag, want ieder kijkt alleen naar zijn eigen toko. Hoe ridicuul is dat. Maar zo is er in ieder geval een klein beetje compensatie voor alle ellende en vertragingen bij overchecken.

  6. JanN schreef:

    Kan het niet wat eenvoudiger? Ik denk zelf aan het systeem van incheckpunt en uitcheckpunt. Ook al is het met twee of drie vervoerders. Per computer kan men het verschil in de verreden kilometers berekenen over afgelegde afstand en bij verschillende vervoerders. Waarom dan zo moeilijk doen, al is mij wel duidelijk dat op bepaalde trajecten een en/en van twee vervoerders heeft zoals het oosten en zuiden van het land. Men moet hier een verdeelsleutel zien te vinden. Is dit dan een oplossing?

    1. Tonny Schonewille schreef:

      Tuurlijk kan dat. Zo werkte het vroeger ook.

  7. My Weekly schreef:

    Ik reis met NS Flex was paar jaar terug met de bus van connexxion gegaan omdat de trein niet reed door een brand in het transformatorhuisje. Ik snap het bus syssteem in begin eerst ook niet maar toen had de buschauffeur het uitgelegd dat ik ook van bus naar bus steeds moet gaan in-en uitchecken wil ik gaan overstappen. Gelukkig werd het automatisch gecoriseerd maar het is toch vele nadelen en engelse gebeurtenis dat vervoerders geprivatiseerd is dat het voor de reiziger op kosten worden gejaagd. Gelukkig heb ik door mijn autisme ook een OV begeleiderskaart dus dat kan wel eens wat dubbele kosten gaan schelen als ik met iemand mee reis.

  8. EGrafland schreef:

    Het zou op zijn minst mogelijk moeten zijn dat inchecken bij een nieuwe vervoerder je uitcheckt bij de vorige vervoerder, voor die locatie. Als ik in Amersfoort vanuit de NS overstap op de Gelderse Valleilijn en dan wat later weer uitcheck in Barneveld of zo, is het toch glashelder dat ik niet uitgestapt ben in Leeuwarden, toch?

  9. H.H. de Klerk schreef:

    Wat een onderzoek. Nog geen 40 % op de 1475 personen, dus plm. 700 personen op de duizenden en duizenden reizigers.
    Tijdens het overstappen zijn ze druk met controle op bagage e.d. Maar vergeet niet: hun telefoon is het belangrijkste ! Bijna iedereen kan tevoren zijn of haar reis bekijken via de bekende app.
    Een kul onderzoek.

    1. Tonny Schonewille schreef:

      Uhh, niet iedereen die overstapt heeft aan het onderzoek meegedaan?

      1. Peter schreef:

        “Die bekende app”
        Wat een onzin. Daar wil je toch helemaal niet mee bezig zijn?

    2. Ricardo schreef:

      Het is ook gewoon een stuk reizigersgemak. De reiziger boeit het niet of ze met vervoerder A of vervoerder B reizen, die willen naar hun bestemming op een zo makkelijk mogelijke manier. Omchecken draagt niet bij aan dat gemak, ongeacht welke waarde u aan dit onderzoek hecht.

  10. George schreef:

    Het zou mooi zijn dat er een pas komt dat je in alle treinen met de zelfde ov chip in en uit kan checken niet dat je bij NS in en uit checkt en later weer bij Arriva in en uit checkt ik zou het mooi vinden dat je met NS incheckt en als je met de Arriva mee wil rijden naar een andere stad met je inchecken door kan rijzen zonder in te checken een mooi oplossing

  11. Truus schreef:

    Laat alles gelijk worden gewoon in checken op je begin station en uit checken op je eind station dus NS en Arriva hetzelfde worden dan is het probleem opgelost. Ook als je weinig tijd hebt om over te stappen wordt dat vaak vergeten.

  12. Le Harry De Hague schreef:

    Het ‘omchecken’ is totaal uit de tijd en technisch (al jaren) zeker oplosbaar, ook zonder GPS. Van punt A naar punt B in Nederland is er een (of meer) logische reisroute(s). Aan de hand daarvan kan je de verdeling van reiskosten maken per vervoerder. Natuurlijk zijn er rand-figuren die via Maastricht van Amsterdam naar Groningen rijden. Dat zullen er niet veel wezen. Dat weegt niet op tegen de opbrengsten door de extra reizigers die je krijgt omdat reizen nu wel een stuk makkelijker wordt.

    1. Johan schreef:

      De bepaling van de reisroute wordt nog betrouwbaarder door mee te nemen op welke lokatie een conducteur een ov-chipkaart scant voor controle. Zo hebben vervoerders het zelf in de hand om het aantal twijfelgevallen dat met een verdeelsleutel op de gok verdeeld moet worden te verminderen.

      1. Ricardo schreef:

        En met de tijden erbij moet het in de meeste twijfelgevallen ook al te bepalen zijn met welke route en welke treinen iemand genomen heeft.

        Probleem is alleen dat ze de hele OV-chipkaart infrastructuur nooit daarop hebben ingericht en dat er eigenlijk geen enkele capaciteit is in het systeem voor zulke zaken. Daarom blijft omchecken zo omslachtig, moeten studenten hun reisrecht van de OV-chipkaart halen in plaats van dat het reisrecht in het systeem geblokkeerd wordt. Ook de website heeft eigenlijk niet voldoende capaciteit, daarom is het voor declaratieoverzichten niet mogelijk om periodes langer dan een maand te selecteren, omdat het anders teveel werk wordt voor de server….

      2. Le Harry De Hague schreef:

        Prachtige suggestie, Johan!

  13. Tim schreef:

    Heb er zelf ook wel eens een boete aan overgehouden. Was ondertussen nog gewoon bij de NS ingecheckt. Heb aangegeven dat ik het onbeschoft vond om een betalende reiziger met een abonnement een boete te geven, zelfs al ziet de vervoerder het als zwartreizen, en heb er daarna gelukkig nooit meer iets van gehoord.

    Maar liever zou het helemaal geen issue zijn.

    1. Tonny Schonewille schreef:

      Ik heb ook eens zo’n boetr gehad, ik ben ermee naar de geschillencommissie gegaan. Ik heb m’n geld teruggekregen, maar de conclusie was wel dat het mijn fout eas. Regels zijn regels,de realiteit (ik heb al lang betaald) doet er niet toe.

  14. Henny schreef:

    Practisch gezien kan het wel, in Overijssel doen ze het. Zowel Syntus (Keolis)als Arriva rijden onder de naam blauwnet, Wil men bv van Goor naar Zwolle, dan zijn er verschillende reis mogelijkheden :
    1 Goor – Hengelo (Keolis), Hengelo – Zwolle
    (via Almelo en Raalte) (Keolis) -> incheck
    in Goor, uitcheck in Zwolle
    2 Goor – Hengelo (Keolis), Hengelo – Almelo
    (Keolis), Almelo – Marienberg (Arriva),
    Marienberg – Zwolle (Arriva) -> incheck
    in Goor, uitcheck in Zwolle
    3 Goor – Hengelo (Keolis), Hengelo – Almelo
    (NS), Almelo – Marienberg (Arriva),
    Marienberg – Zwolle (Arriva) -> incheck
    in Goor, uitcheck in Hengelo, incheck
    Hengelo (NS), uitcheck Almelo, incheck in
    Almelo (Arriva), uitcheck Zwolle

    Conclusie : als alleen met Blauwnet wordt gereisd 1x in / uitcheck, wordt tussentijds gereisd met NS, dan 3x in / uit check. Gewoon een kwestie van met elkaar afspreken.

    1. Eef Hartman schreef:

      Je vergat nog oa
      4 Goor – Zutphen(Keolis), Zutphen – Zwolle (NS), dwz omchecken in Zutphen
      (dat trouwens van alle stations de meeste verschillende paaltjes heeft: 3 – van NS, Keolis en Arriva).
      En NEE, daar kun je niet zonder uit- en inchecken over van Keolis op Arriva, de lijnen naar Winterswijk en Apeldoorn vallen NIET onder Blauwnet).

Laat een reactie achter op My Weekly Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.