fbpx

Boek: Historie van de Beneluxtrein Amsterdam – Brussel

klok 07 mei 2019 13:00

Al ruim zestig jaar kun je per directe elektrische trein van Nederland naar België. Een verbinding met een rijke historie. Voor Cock Koelewijn aanleiding om een uitgebreid boek te maken over de treinverbinding Amsterdam – Brussel. Zaterdag wordt het boek officieel gepresenteerd, maar voor Treinreiziger.nl vertelt Koelewijn alvast wat we kunnen verwachten. Het boek is nu al te reserveren op Treinwebshop.nl.

Niet eerder beschreven ontwikkelingen

Het boek van maar liefst 364 pagina’s is gebaseerd op archief-onderzoek en informatie uit talloze publicaties. “Hierbij zijn enkele niet eerder beschreven ontwikkelingen boven water gekomen, zoals de voorbereidingen van de directe treinverbinding Amsterdam-Brussel tussen 1937 en 1940”, vertelt Koelewijn.

Initiatief bij België

Want alhoewel er al bijna een eeuw per trein gereisd kan worden tussen Nederland en België was er voor de Tweede Wereldoorlog nog geen directe elektrische treinverbinding tussen de beide hoofdsteden. “Het initiatief voor de verbinding Amsterdam – Brussel ligt voor een groot deel in België”, weet Koelewijn. “Door de oorlog en de wederopbouw duurt het echter tot de jaren vijftig voordat de plannen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.”

Materieel

Het boek beschrijft niet alleen de voorbereidingen voor de trein Amsterdam – Brussel, maar ook alle materieeltypen die op de verbinding zijn ingezet. Uiteraard komt de Benelux-Hondekop, die de eerste jaren voor zijn rekening nam, uitgebreid aan de orde. De verbinding blijkt een succes. Door de enorme groei zijn er eind jaren zestig extra treinen nodig. Getrokken treinen doen hun intrede. In de jaren zeventig volgen de eerste trek- duwtreinen.

Artikel gaat onder de fotogalerij verder

Benelux door de jaren

De foto’s zijn alle aangeleverd door Cock Koelewijn, auteur van het boek.

Plan V

Ook worden treinstellen besproken die er uiteindelijk nooit gekomen zijn. In de jaren zestig werd er namelijk gedacht om het materieelpark uit te breiden met nieuwe treinstellen, gebaseerd op de Mat ’64 treinen van het type Plan V.

Spanningssluis Roosendaal

In het boek is niet alleen aandacht voor materieel, maar ook voor andere zaken. “In het boek vind je bijvoorbeeld zes bijlagen over onder andere de spanningssluis bij Roosendaal, de dienstregeling, treinnummers en de Benelux-Tourrail kaarten”, legt Koelewijn uit. In het boek zijn honderden foto’s te vinden. “Met ook unieke kleurenfoto’s van bijvoorbeeld proefritten.”

Over het boek

Het boek Amsterdam – Brussel maakt onderdeel uit van de NVBS boekenreeks, deel 52. Het is voor 49,95 euro verkrijgbaar via de Treinwebshop. Levering vindt plaats vanaf volgende week. Het boek wordt op 11 mei gepresenteerd in Roosendaal, waar vrijwilligers werken aan
de restauratie van het enige overgebleven Benelux-hondekoptreinstel.

Titel: Amsterdam – Brussel. De historie van de Benelux-treinen
Omvang: 364 pagina’s
ISBN: 9789083003313
Prijs: 49,50 euro

Titel: Amsterdam – Brussel. De historie van de Benelux-treinen
Omvang: 364 pagina’s
ISBN: 9789083003313
Prijs: 49,50 euro

22 gedachten over “Boek: Historie van de Beneluxtrein Amsterdam – Brussel”

  1. Vincent schreef:

    Voor de mensen die dit willen bijwonen en/of de Benelux Hondekop in Roosendaal willen bezoeken, hier is een linkje naar de Facebook-post van Stichting Hondekop (de stichting die de trein restaureert) met het adres en route:

    https://www.facebook.com/Mat54/photos/rpp.287416934654648/2346030592126595/?type=1&theater

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Zal me benieuwen hoe de Beneluxverbinding vanaf 2025 wordt. Ten eerste zal NS eerst moeten weten of het de HSL mag exploiteren vanaf 2025. Hoe denkt NMBS over de verbinding Amsterdam – Brussel. NMBS is aandeelhouder in Thalys. Maar weet ook dat er een categorie treinreiziger is die liever met de flexibele, goedkopere en langzamere IC gaat.

    En welk treinmaterieel zal het dan worden? Een ICNG Benelux? Of wordt de Beneluxtrein opgeheven? En krijgen we een IC Breda – Charleroi voor in de plaats?

    1. treingraag schreef:

      IC Charleroi – Brussel – Antwerpen door naar Roosendaal is ooit geschreven als goedkoop alternatief HSL route?

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Ook in België hebben ze wel eens over dat de IC Charleroi – Essen doorgetrokken kan worden naar Roosendaal.

        Maar NMBS heeft meer behoefte om een IC te laten rijden tussen Antwerpen – Noorderkempen – Breda vanwege dure rijpaden van Infrabel. Dan kan ook eventueel een IC Charleroi – Antwerpen – Breda rijden.

        Maar dit is slechts een suggestie. Wilde alleen maar aangeven wat de mogelijkheden kunnen zijn nu er nieuwe treinmaterieel van NS (ICNG) en NMBS (M 7/locomotief reeks 18 met I – 11/M 7)geleverd zullen worden. Het kan ook de volgende verbindingen worden:

        – Brussel – Breda – Amsterdam (ICNG)
        – Brussel – Breda – Eindhoven (ICNG)
        – Charleroi – Antwerpen – Roosendaal/Breda (via HSL) met NMBS M 7

        Volgend jaar weten we misschien meer.

        1. treingraag schreef:

          Bedankt maar begrijp ik nu dat rijden via Breda goedkoper is voor NMBS? En vanuit de klant denken mag ook wel eens, nu is alles onder RTD op Breda aangewezen mbt Belgie. Inderdaad, IC Charleroi-Essen doortrekken naar RSD zou mooi zijn, iedereen blij met ernaast HSL aanbod.

  3. G.C.van Straaten schreef:

    Op zaterdag 20 mei wordt het boek bij de NVBS gepresenteerd vanaf 12.00u in de verenigingsruimte onder het hoofdstation Amersfoort. Ingang: stationshal uit langs de bloemenwinkel, aanbellen bij nummer 49 en met lift of trap naar niveau -2 (min twee).

  4. hans elzinga schreef:

    zaterdag 20 mei bestaat vast, maar niet in het jaar 2019

    1. G.C.van Straaten schreef:

      sorry, moet zijn 18 mei zaterdag

  5. Bert Sitters schreef:

    Als ik zie hoe fors het aantal reizigers toeneemt zullen Thalys en Eurostar het nooit aankunnen zonder de Benelux. Wel moet deze kinde stoppen en sneller. Wellicht als extra ontlaating: een Intercity Charleroi, Brussel, Brussel nationale luchthaven, Mechelen, Antwerpen, Noorderkempen en Breda.
    De Benelux kan dan lekker doorzoeken en allen stooppen Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen-centraal, Brussel-centraal en Brussel-Zui.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      De HSL Antwerpen – Nederlandse grens zorgt voor extra mogelijkheden. Alleen wordt die nu nog slecht benut vanwege ongeschikt treinmaterieel. Bedoel daarmee de Traxx + ICR. Al schijnt die na de update het beter te doen.

      Maar als de NMBS M 7 en ICNG probleemloos op de HSL Schiphol – Antwerpen zullen rijden heb je meer mogelijkheden. En reken maar dat het aantal treinreizigers dan nog meer zal stijgen.

      Benelux die alleen tussen Amsterdam C – Schiphol – Rotterdam C – Antwerpen C- Brussel Zuid stopt zal NMBS nooit goedkeuren. Dan stappen velen massaal over deze snelle Benelux-trein. En dan wordt de Thalys minder bezet tussen Brussel – Amsterdam. En NMBS heeft een aandeel van 50% in Thalys. Daarom was NMBS ook niet dol op de Fyra Amsterdam – Brussel. Maar dat probleem heeft zichzelf opgelost voor NMBS.

      De Benelux-trein is sinds 2009 een aanvulling geworden voor de Thalys. Dat is de nieuwe functie van de Benelux-trein voor NMBS

      1. bert sitters schreef:

        @Hanzeboog
        NMBS heeft 28% van de Thalys-aandelen. De Franse SNCF heeft de meerderheid.
        Thalys heeft slechts 26 treinstellen. Het bedrijf heeft kenbaar gemaakt geen nieuw materiaal aan te schaffen. Wel wordt de huidige vloot gerenoveerd. Als ik de groeicijfers van passagiers in de Thalys tussen Amsterdam en Parijs zie en deze trend zet zich door, dan kan Thalys meer passagiers tussen Amsterdam en Brussel er eenvoudigweg niet bij hebben.
        Wil de Benelux echter concurreren met de auto, dan zal deze echt een stuk sneller moeten. Dan kan door de ommetjes Breda en Brussel-Luchthaven eruit te halen en op minder stations te stoppen. Een nieuwe Intercity Breda – Brussel kan Noorderkempen en Brussel luchthaven ontsluiten.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    IC Brussel of Lage landen Express.(LLE), niet meer te laten stoppen op stations Breda, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussels Luchthaven en Brussel Zuid doet me denken aan 2012.

    In deze periode reed even de Fyra International met de bekende V250 treinstellen van AnsaldoBrda..

    Thans zijn ze weer terug gestuurd naar hun thuisland Italië, waar ze onlangs verkocht zijn aan Trenitalia.

    Deze markante ‘schoenendozen'(de kopvormen van deze trein!) gaan nu in hun eigen land onder de naam ETR 700 een nieuwe, hopelijk langere loopbaan tegemoet.

    Het zullen wel treinstellen zijn van het ICNG type die misschien wel ooit verder gaan rijden dan Brussel ZuidMidi naar bijvoorbeeld, Luxemburg, Charleroi of Mons.

    Wat ook een optie kan zijn: Trek de stoptrein Puurs-Roosendaal via Etten-Leur door tot Breda. In Breda ligt nog een ongebruikt perron, wat in het voorgaande station een postperron was. Bouw daar liften en trappen bij en dan zijn allen sporen daar in het Bredase station in gebruik!

    Of maak weer een IC-verbinding Oostende-Roosendaal die kan worden doorgetrokken naar Breda! Vroeger was deze er ook al tussen Roosendaal en Oostende, jammer dat deze verdwenen is!
    Station Mechelen wordt thans verbouwd en krijgt als het goed is rond 2025 een geheel nieuw stationscomplex. Maar of dat jaar gehaald wordt, valt te bezien! Kijk maar naar het station Mons dat had er al in 2015 gereed moeten zijn en dat duurt nu tot minstens 2020!
    Dus ook onze Zuiderburen kennen vertraging bij infra projecten, ook tussen Brussel en Ottignies is dat zo. Daar is het werk zelfs een tijd stilgelegd, mar thans is er weer activiteit rond deze bouwwerf!

    De Brusselse Luchthaven Zaventem moet ook voor zuidelijk Nederland snel bereikbaar blijven, dus vandaar de omweg van de intercity’s van en naar Brusssel hier heen. De HST treinen Eurostar, Thalys slaan dit station over, maar rijden wel gedeeltelijk over de luchthavenverbinding van en naar Amsterdam/Brussel!
    Hopelijk is er straks buiten de huidige stoptrein Puurs-Antwerpen_Centraal en Roosendaal, ook een snellere verbinding tussen deze steden. Denkend aan tussenstops te Essen, Kapellen, Antwerpen Centraal, Antwerpen _Berchem-Beveren Waas, Lokeren-Sint-Niklaaas, Gent Damppoort-, Gent Sint Pieters Aalter, Brugge en Oostende. En misschien wel verlengd tot Etten-Leur en Breda.

    AnsaldoBreda heeft niets te maken met de Nederlandse stad Breda. Het was een fusienaam van Ansaldo en Breda, twee Italiaanse bedrijven ,die een werden. Thans is het overgenomen door Hitachi Italy!

    Was wel leuk geweest als zo’n AnsaldoBreda treinstel had gestopt in.. Breda!

    Maar waarom heet het station Brussel Zuid eigenlijk Midi en geen Sud/
    Waarom heet het station Amsterdam Zuid geen Zuid WTC meer? Is dat groothandelsgebouw verhuisd of was dat te ingewikkeld voor normale treinreizigers. Voor zakenlui was dit wel superhandig, vooral de Engels sprekenden die hier geregeld kwamen of nog komen!

    1. Bert Bus schreef:

      Dag Arjan,het WTC zit nog steeds in Amsterdam-Zuid,maar is inmiddels niet meer het enige kantoor in de nabijheid van dat Station.Het hoofdkantoor van ABN AMRO zit er ook,en APG,Baker McKenzie en uiteraard Wagamama en Albert Heijn. Naast het vermelden van “WTC” moet je eigenlijk die namen ook vermelden.Een gemeenteraadslid van Amsterdam heeft dit ooit aangekaart met de suggestie metrostation Nieuwmarkt een extra vermelding “De Hoeren”te geven.Dat is er uiteraard niet van gekomen,hoewel het toch als een toeristische attractie gezien kan worden!

    2. bert sitters schreef:

      Er wordt al 10 jaar gewerkt aan het stationsgebied van Mechelen. Een prestigeproject van burgemeester Bart Somers. Zal nog wel even duren, want het nieuwe stationsgebouw zelf is nog niet eens aanbesteed.

      Station Bergen is een duur kindje Elio Di Rupo, oud premier van Belgie, maar ook burgemeestyer van Beregen. Luik heeft een station van Santiago Calatrava, dus moest Bergen dat ook. Het station van het veel kleinere Bergen viel echter veel duurder uit dan het station van Luik.
      Gent Sint-Pieters is evenens een langdurig verhaal, Om de beurt worden de perrons vernieuwd en voorzien van liften en roltrappen. “Als de operatie af is, dan is het eerste vernieuwde perron al weer aan vernieuwing toe,” zo zingt het rond en een café tegenover het station.
      Antwerpen-Centraal heeft ook de nodige tijd gekost, maar dit was dan ook een bijzondere klus, om dit monumentale station te “ontkoppen” en te transformeren naar een eigentijds station binnen het bestaande bouwwerk.

      1. sph schreef:

        De kosten voor Gent-Sint-Pieters zijn volledig ontspoord en het geld is op. De NMBS wil daarom het ontwerp veranderen om het goedkoper te maken. Dat vereist dan weer een nieuwe aanbesteding en geen enkele bouwfirma wil zijn vingers hieraan verbranden; dus de werkzaamheden liggen nu stil waardoor het station een halve bouwput is. Inmiddels verwacht men niet voor 2030 klaar te zijn…

        Dat station is overigens ontworpen door de Eurostation groep, een dochteronderneming van de NMBS die inmiddels is opgedoekt wegens zware fraude, corruptie en omkoping. Het gerecht is er zelfs binnengevallen. Dat zijn zaken die je vandaag toch niet meer voor mogelijk zou achten bij overheidsbedrijven met al hun regeltjes?

    3. Travelmarcel schreef:

      Brussel Zuid heet Midi omdat om 12 uur ‘s middags (midden op de dag=midi) de zon in beginsel op haar hoogste punt staat. Dat is dan tevens in het zuiden. Zo werd midi (ook) een synoniem voor sud.

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    Het station Brussel Zuid/Midi, waar de Fyra International NIET stopte in zijn korte bestaan klopt niet. Dat had station Brussel Noord moeten zijn. In Brussel Noord stopt ook de ICE van en naar Frankfurt Main en de IC van en naar Luxembourg. Als er een snellere trein weer wordt herintroduceerd a la voormalige Fyra Int dan zal deze WEL stoppen op Brussel Zuid/midi, maar NIET op Brussel Noord! Sorry , voor de vergissing!

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Een nieuwe Benelux-trein zal via de HSL gaan rijden. Dat is een wens van NMBS en Belgische regio Kempen omdat dan station Noorderkempen geïntegreerd is in het Nederlandse spoornet.

      Het spoor tussen Antwerpen – Roosendaal zal meer gebruikt worden voor goederentreinen en de L trein Antwerpen – Puurs. Wel wordt er gelobbyd voor een tweede stoptrein. Een IC Roosendaal – Antwerpen zorgt ervoor dat het rendement van de IC Breda – Antwerpen minder wordt.

      Een IC Roosendaal – Oostende is voor NMBS om een andere reden onwenselijk. De huidige station Antwerpen C heeft vier verdiepingen. Alle treinen van/naar Nederland komen aan op niveau – 2. En kunnen via de tunnel doorrijden naar Antwerpen Berchem – Mechelen. Treinen vanaf Antwerpen C naar Oostende rijden vanaf niveau + 1 via de ringspoor naar Oostende. Daarom zal NMBS deze verbinding niet meer willen.

  8. dries molenaar schreef:

    Ideeën genoeg. Nu nog wat budget los peuteren.

    Is het boedk glossy gedrukt of komt het van een print-on-demand dienst?

    1. C. Koelewijn schreef:

      Klassiek gedrukt, zoals alle Uquilair-boeken, op glossy papier en met een harde omslag.

  9. Marc schreef:

    Volgens mij kost dat boek precies evenveel als een enkele reis met de intercity van Amsterdam naar Brussel. Met een beetje pech ben je daar meer tijd mee zoet dan je nodig hebt om dat boek uit te lezen. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als we de NS en NMBS zover krijgen dat deze publicatie, net als het boekenweekgeschenk, geldig is als treinkaartje naar Brussel.

  10. Dhr. F. Eekhout schreef:

    Pil
    364 Pagina’s, een lekkere dikke pil om er, bijvoorbeeld tijdens een stakingsdag van het OV, bij te gaan zitten én lezen en misschien – net het oog op de toekomst – nog eens te leren van de plus- én minpunten uit het verleden t.a.v. een stukje internationaal treinvervoer. Ook een compliment aan de auteur(s) om na veel onderzoek de historie van de Benelux trein voor het nageslacht op papier te zetten, met misschien de kanttekening “wordt vervolgd”… Of mogen wij nog meer naslag werken op dit terrein verwachten ?

Laat een reactie achter op hans elzinga Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.