fbpx
Afbeelding: OV-NL

Campagne branchevereniging om mensen weer in ov te krijgen

23 jun 2021 13:57

Te weinig mensen weten nog dat alle reizigers weer welkom zijn in het openbaar vervoer. Om dit kenbaar te maken start de branchevereniging openbaar vervoer Nederland woensdag een campagne met de naam ‘Het OV is OK‘.

Van harte welkom

“Veel mensen en bedrijven weten nog niet dat ze weer van harte welkom zijn in het ov, dus ook voor niet-noodzakelijke reizen. Reden voor alle ov-bedrijven in Nederland om samen een landelijke campagne in te zetten”, zegt Pedro Peters, voorzitter OV-NL. Het is voor de tweede keer dat de campagne start, vorig najaar werd de campagne vanwege oplopende coronacijfers vroegtijdig stopgezet.

Tijdens de lockdown in Nederland vanwege het coronavirus waren de treinen, bussen en trams alleen toegankelijk voor mensen die voor hun werk moesten reizen. Die beperkingen zijn inmiddels opgeheven. Wel moeten mensen nog een mondkapje dragen en te grote drukte vermijden.

Vervoerders hopen op meer reizigers

Peters: “Uiteraard begrijpen we dat de perceptie van drukte voor ons allemaal door corona is veranderd. De verschillende vervoerders doen hun uiterste best om reizigers te helpen om drukte te mijden. Denk bijvoorbeeld aan spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen, de oproep om buiten de spits te reizen en de inzet van druktemelders in de verschillende reisplanners.”

Het aantal reizigers neemt volgens OV-NL toe. Peters: “Hopelijk zitten we aan het eind van dit jaar op 70-80 procent van het aantal reizigers dat zijn weg weer terug heeft gevonden naar het ov. De toekomst laat zich niet helemaal voorspellen, maar met deze landelijke campagne willen we de reiziger laten zien dat het ov, ok is. Waar je ook naar toegaat. Het kan met het ov.”

Drukte neemt langzaam toe

NS liet eind vorige week weten dat de drukte op doordeweekse dagen is opgelopen tot ongeveer 45 procent ten opzichte van 2019. Vrijdag 11 juni was er zelfs een bezetting van boven de 50 procent, met bijna 600.000 reizigers. Dat is het hoogste aantal van dit jaar.

(c) ANP

13 gedachten over “Campagne branchevereniging om mensen weer in ov te krijgen”

  1. Frans Eekhout schreef:

    1) Als er dan meer “Ster reclame” komt bijvoorbeeld op de commerciële en niet commerciële TV en radio zenders en overige media, zorg er dan wel voor dat treinen voldoende lang zijn, busfrequentie niet slechts 2 x per uur wat voordien 4 x per uur was geweest en zorg ervoor dat behalve een mondkapverplichting, goede redenen zijn om weer met het OV te reizen en bijvoorbeeld het autootje thuis te laten. Het hoeft niet in Jip en Janneke taal, maar wel begrijpelijke taal – en ook in andere dan de Nederlandse taal – de reiziger met geldige redenen weer deelnemer te laten zijn van het openbaar vervoer.
    2) Dat wij lering hebben getrokken uit de Corona tijd door weer niet op de vaste patronen met het OV te laten reizen, maar bedrijven, instellingen, scholen en dergelijk meer spreiding toe te passen en meer flexibiliteit in ons dagelijks leven- en werkwijzen om de risico’s structureel te minimaliseren.
    Een haring kan lekker zijn, maar wederom als haringen in een ton reizen,daar staat niemand meer op te wachten en komt dat de gezondheid ook niet ten goede vooral er nu nieuwe varianten opduiken van mensen die terugkomen van (verre) vakanties en de winter na een hopelijk warme en zonnige zomer voor de deur staat.
    3) Reizen – (met het OV) – voor iedereen mag en kan, mits men maar met beleid en verstand op pad gaat…!

    1. Rudy schreef:

      Ik denk dat je een stapje verder mag gaan. We hebben geleerd anders te leven en het nieuwe normaal zal gedeeltelijk een blijvertje zijn. Dat betekent dat na ruim een jaar veel minder of geen gebruik te maken van het OV we nu ook weten dat je zonder kan leven en dat het deels een verbetering is. Daarom zal het OV gebruik niet meer terug keren naar 100% maar op 70 tot 80% blijven steken.

      1. Brabo schreef:

        Ik verwacht ook dat 70-80% het maximum wordt en de capaciteit daarop aangepast gaat worden

  2. Frans Eekhout schreef:

    Daar heb je volkomen gelijk in Rudy en ben ik het van harte met je eens ! Doordat het op 70 tot 80 % blijft steken, ontstaat er wel meer ruimte in het OV voor diegene die er (noodzakelijkerwijs) gebruik van maken.
    Jarenlang hebben we in vrijheid geleefd en konden we gaan en staan waar we willen, nu beseffen velen misschien pas dat vrijheid om o.a. met het OV te reizen en in vrijheid te leven niet zo vanzelfsprekend is én dat we moeten koesteren wat ons lief is, lijkt bijna een thema voor 4 en 5 mei maar dan in een iets andere context. Misschien ontdekken we dat er andere opties en waarden zijn om op positieve wijze met elkaar om te gaan, te werken en te leven en meer oog te hebben voor de kleine dingen die het leven zo waardevol maken en dat voor lange tijd. Het zelfbewustwordingsbesef heeft een andere wending gekregen zowel op vervoersgebied particulier versus openbaar vervoer en cultureel, maatschappelijk en sociaal gebied. Pas als we e.e.a. goed in kaart gebracht hebben, en met het “nieuwe normaal” goed weten om te gaan, gaat een nieuwe wereld voor ons open die we eerder niet voor mogelijk hebben gehouden en niet alleen binnen en met het openbaar vervoer, maar ook – als het om reizen – met andere modaliteiten gaat zoals het vliegtuig, schip, on-line bestellingen doen. Elkaar helpen en vooral nog meer aandacht schenken wat ons dierbaar is, onze naasten die we misschien lange tijd met het OV niet snel hadden kunnen bereiken zal een beeldbepalend punt zijn op weg naar een nieuwe toekomst, met en zonder het openbaar vervoer…

    1. Maurice schreef:

      Met 70-80% zal de capaciteit ook worden ingekrompen. Met halflege treinen en bussen gaan rijden is onbetaalbaar.

  3. Wouter G. schreef:

    Van punt naar punt is bij een NS abonnement afhankelijk of start- en eindpunt bij een station zijn. Anders is het een dure grap met last mile kosten of aanvullende abonnementen. Als ze meer mensen met het OV willen, is voor sommigen een particuliere versie van het OV vrij abonnement nodig; voor altijd, dal en weekend.

  4. Frans Eekhout schreef:

    1) Bedenk dat regionale vervoerders ook abonnementen hebben waar men voordeliger kan reizen en eventueel als aanvulling op een landelijke NS abonnement.
    Voorbeeld : Arriva Limburg, dalvoordeel bus en trein, in de daluren bus 20 % en trein 40 % korting, kosten Euro 18,00 per jaar ken elke dag ingaan. Aangezien Arriva alle bus en stoptreinen in Limburg bedient en men dus ook met korting per trein en bus naar Aken / Nijmegen kan reizen, levert dat een kosten besparing op die men voor andere – leuke – doeleinden kan benutten. Daarnaast zijn er vaak nog diverse dagkaarten waarop men voordelig kan reizen en is er soms meer mogelijk dan men denkt.Ik maak van deze 20/40 % korting regelmatig gebruik van als aanvulling op een NS dalvoordeel abo voor landelijke reizen en heeft mij zeker geen windeieren opgelegd. Beetje creatief zijn en ook blij zijn met wat we hebben…
    2) Dat met 70/80 % de capaciteit ingekrompen k a n zijn, wilt nog niet zeggen dat men altijd in overvolle treinen moet reizen, dat hangt ook af welk tijdstip van de dag, het traject en treinsoort. Als mensen zich óók meer over de trein gaan verdelen kan er ruimte voldoende zijn voor iedere reiziger. Wie slim is kiest ook een beginpunt om alvast een goede zitplaats te bemachtigen. Voorbeeld 1). Amsterdam Centraal is druk, logisch, maar wie het zich kan veroorloven stapt al in Sloterdijk in en heeft naast een nabijgelegen SPAR supermarktje met goedkope koffie, ook nog een vrijwel lege intercitytrein vooral als men in zuidelijker richting reist. Voorbeeld 2. In de IC Den Haag C naar Eindhoven stappen velen vaak bij de eerste vier wagons in, maar wie verder loopt ontdek vaak nog voldoende zitplaatsen, de IC telt doorgaans negen bakken en soms kan een overstap ook voordelen hebben. Voorbeeld 3. Utrecht C naar Groningen. De rechtstreekse IC is vaak druk en vol, dus kies ik voor de IC naar Leeuwarden en stap in Zwolle over, de aansluitende IC is vaak relatief rustiger.
    “Druk” is een relatief begrip, het gaat erom creatief met reismogelijkheden om te gaan ook in deze corona tijd… Het OV vervult ook een “NUTS” functie, nu misschien halfvol en onbetaalbaar, maar straks niet meer. Helemaal niets laten rijden, nog duurder, want dan zijn er geen alternatieven, men zal wel altijd een aangepaste en beperkte dienstregeling moeten hanteren om aan een vervoersvraag te kunnen voldoen. Het is aan de reiziger om te bepalen waar zijn/haar voorkeur naar uitgaat, of met een halfvolle bus, trein, metro, tram of eigen particulier vervoer.

    1. Eef schreef:

      Er is een nog heel verschil tussen helemaal niets laten en rijden of zes intercity’s per uur. Met veel minder reizigers kun heeft ook vier intercity’s per uur laten rijden. Er is niet oneindig veel belastinggeld al denkt u dat.

  5. Karel Geerts schreef:

    Het lijkt er op dat de vervoerders wat nerveus gaan worden nu het vervoer al wekenlang niet toeneemt. Van een massale terugkeer van reizigers is vooralsnog geen sprake.

    1. Rudy schreef:

      Ik denk dat het vast zit op de mondkapjesplicht. De redenering is erg simpel: als mondkapjes verplicht zijn, dan is er wat mis met het OV. En zelfs na het afschaffen van de mondkapjes blijft het idee van besmettingsgevaar voor Corona, verkoudheid of griep nog jaren bij de mensen hangen.

      NB, dank zij Corona heb ik anderhalf jaar geen last gehad van luchtweginfecties. Normaal snotter ik minstens drie keer per jaar.

      1. Paul Lamote schreef:

        Ik vrees dat het probleem niet de mondkapjes zijn maar de maandenlange beperking voor alleen noodzakelijke reizen. Mensen hebben in die periode (noodgedwongen) een auto of scooter aangeschaft en hebben nu dus geen enkele reden om weer nog met de trein te gaan. Want voor het geld hoef je sowieso niet met de trein te gaan.

    2. . schreef:

      Zo is dat. Ik heb hier trein, bus, metro, tram en waterbus voor de deur en die lijken bij het passeren vrijwel geheel leeg. Ik ben benieuwd hoe lang ze dit vol willen houden. Er komen echt geen passagiers meer terug. Wat mij betreft is de boosdoener niet alleen mondkapje, maar ook de inhalige tarieven. Laat ze het maar eens goedkoper maken. nb: voor mij ook geen treinreizen zo lang je een reis moet aanmelden.

  6. Anoniem schreef:

    “…vorig najaar werd de campagne vanwege oplopende coronacijfers vroegtijdig stopgezet.”

    Hmmm, er lijkt mij een aanzienlijke kans op déjà vu…

Laat een antwoord achter aan Frans Eekhout Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.