Gedupeerde abonnementshouders van de staking die vandaag gehouden wordt in het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kunnen in de twee laatst genoemde steden een attentie krijgen. In Amsterdam hoeven reizigers niets te verwachten van het GVB. In totaal ondervinden 770.000 reizigers hinder van de staking.
De HTM maakte als eerste bekend gedupeerde abonnementshouders te compenseren met twee dagkaarten. "Deze compensatie is prima aangekondigd", zegt Rikus Spithorst van Voor Beter OV. De vereniging zet zich al lange tijd actief in om het stakingsleed te beperken.
Bij de RET is de compensatie volgens de vereniging slechter geregeld. Spithorst: "Pas sinds vrijdagavond wordt op ret.nl bij het bericht over de staking ook over compensatie gesproken. Maar tot onze grote schrik kan de aanvraag voor de gratis dagkaart pas vanaf woensdag worden ingediend, en tot uiterlijk 30 november. Daarmee wordt de compensatie onnodig ingewikkeld, en zal een deel van de reizigers vergeten compensatie aan te vragen". Hetzelfde truckje paste de RET ook tijdens een eerdere staking toe.
De GVB maakt het zonder compensatie wel heel erg bond. Voor Beter OV heeft schriftelijk aangedrongen op compensatie, maar de vervoerder heeft daarop geen enkele reactie gegeven. Wie toch compensatie wil, moet eerst een claim bij de vervoerder indienen, en vervolgens naar de geschillencommissie Openbaar Vervoer. "Dat traject kost veel energie en maanden van tijd. Dat heeft een dorsnee reiziger niet over voor amper een paar euro" zegt Hildebrand van Kuijeren, initiatiefnemer van stopdestaking.nl. Hij begeleide in 2008 meerdere reizigers bij de geschillencommissie om na stakingen hun geld terug te krijgen.
This post was last modified on 23 december 2016 14:32
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…