fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Connexxion en EBS rijden nog twee jaar in Zaanstreek en Waterland

27 mei 2021 16:28

Vervoerders Connexxion en EBS verzorgen na dit jaar nog twee jaar het openbaar vervoer in Zaanstreek en Waterland. Dat wordt geregeld in een zogeheten noodconcessie. Dat zijn Vervoerregio Amsterdam en de vervoerders overeengekomen.

Noodconcessie tot december 2023

De Vervoerregio heeft gekozen voor een noodconcessie vanwege de huidige coronapandemie. Door de nu afgesloten noodconcessies is er meer tijd om zicht te krijgen op welke manier en wanneer de reizigers terugkomen in aanloop naar een nieuwe concessieperiode.

Connexxion en EBS hebben tot eind dit jaar een contract voor het exclusief verzorgen van het openbaar vervoer in de concessiegebieden Zaanstreek en Waterland. De noodconcessies lopen tot en met december 2023. Daarna start een nieuwe contractperiode voor het samengevoegde concessiegebied Zaanstreek-Waterland. Dit zal één van de eerste nieuwe concessies sinds de pandemie zijn.

Opbrengsten

“We zijn blij met het besluit tot de noodconcessies. De afspraken met Connexxion en EBS garanderen een zo goed mogelijk aanbod van openbaar vervoer in deze herstelperiode voor het openbaar vervoer” aldus de voorzitter en portefeuillehouder van de Vervoerregio Egbert de Vries in een persbericht.

Vorig jaar juli is de aanbesteding Zaanstreek-Waterland stopgezet vanwege de coronapandemie. Door de grote onzekerheid over het herstel is het niet goed in te schatten hoe de opbrengsten uit kaart- en abonnementsverkoop zich zullen ontwikkelen.

9 gedachten aan “Connexxion en EBS rijden nog twee jaar in Zaanstreek en Waterland”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    De eerste concessie van EBS in Nederland wordt verlengd. Thans rijdt EBS ook met moderne bussen op Voorne Putten en regio Haaglanden. Ben benieuwd of daar toekomstige uitbreidingen van komen! Ook de andere vervoerders hebben mooie, fraaie bussen die steeds duurzamer zijn! Hopelijk keren de reizigers snel weer terug die het OV de laatste tijd zo nodig zagen afnemen! Maar de versoepelingen door het aantal dalingen van Covid besmettingen gaan nu weer meer in een opwaartse spiraal. Laten we hopen dat de frequenties binnen het OV weer snel het oude niveau van voor de crisis kunnen terugkeren! Ook in de spitsuren!

  2. Hans de jongh schreef:

    Ik hoop dat ze in de toekomst blijven rijden ik ben te vreden over ze

  3. K. van Sambeek schreef:

    Fijn dat EBS met zulke fraaie en duurzame bussen rijdt! Minder fijn is dat dit Israelisch bedrijf de illegale Israelische “nederzettingen” in bezet gebied ontsluit ten behoeve van de daar al net zo illegaal gevestigde kolonisten. M.a.w. dit bedrijf werkt mee aan wat elders ook wel Apartheid genoemd werd, en daarmee aan de schending van mensenrechten. Een slechte zaak dat met het toekennen van enkele concessies in Nederland hier kennelijk geen aandacht geschonken is. Boycotten van EBS was volkomen terecht geweest zolang Israel gebieden bezet houdt, al bijna vijfenzeventig jaar lang!

    1. Maurice schreef:

      Volgens het EU-aanbestedingsrecht mogen bij aanbestedingen uitsluitend zakelijke criteria gehanteerd te worden. Dit om corruptie, protectionisme en politiek buiten de deur te houden.

    2. Julsteren van Vooren schreef:

      Verder alles wel helemaal goed?

  4. Kimmey schreef:

    Ik hoop dat ze blijven enorm blij met ze

  5. Laurens Smid schreef:

    Ik vraag mijn toch iedere keer af als er over EBS wordt gesproken iedere keer de Israëlische politiek er bij gehaald moet worden. Daar kan EBS niets aan doen! Ze rijden ook in de regio Den Haag maar ik ben zeer tevreden over ze. Ze hebben goede bussen en laten we politieke zaken er buiten laten.En een vervoerder beoordelen op zijn prestaties en niet op politieke zaken dit komt mijn te vaak voor als het over EBS gaat!

    1. Apple h. schreef:

      Nou,waarschynlyk omdat t niet zo gezellig land is,dat hebben we de laatste weken op tv kunnen zien

  6. vissers schreef:

    Egged Bus is in EU vooral groot in Polen-een veel groter bus-marktaandeel als in NL. Vrijwel elke concessie-dat kan de provincie gewoon vastleggen, start met nieuwe bussen die aan de afloop dus oud zijn en bvb naar PL verkocht kunnen worden. Egged is juist gaan uitbreiden buiten thuisbasis Israël omkdat ze daar hun vrijwel totale monopolie verloren hebben en daar nu ook flink wordt aanbesteed.
    EBs-Haaglanden heeft overigens flink wat kritiek gekregen kort na begin-en in Wsterland was het gewoon rampzalig destijds.

Laat een antwoord achter aan Arjan Krabbenbos Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.